Visar inlägg med etikett melodifestivalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett melodifestivalen. Visa alla inlägg

lördag 12 mars 2011

Falun

Hej, Falun! Nu är vi här...

Mår lite bättre idag. Bilen packades och vi åkte ut på vägarna... Vi körde förbi en mack och köpte hela CDn med alla låtarna från hela årets Melodifestival. Så nu har vi analyserat och sjungit med i alla finallåtarna och ett par till. Någonstans på vägen blev det en hamburgerlunch på Max. Max är mycket bättre än Mc Donalds! Så är det! Jag mår bättre och nu tänker jag vara frisk! Så är det med det också!

Vi kom till Falun och checkade in på hotellet. Inget vidare märkvärdigt rum eller märkvärdigt hotell, men bra läge och trevlig personal. Och dessutom bor vi gratis här, då jag tog ut en frinatt. Så vi är glada! Vi tog en promenad på stan. Nja, vi kanske inte är så imponerade av staden Falun. Två ganska fula gågator kantade av ganska fula hus. Och allt, jag menar allt, är stängt en lördagkväll! Men nu ska jag inte vara orättvis. Vi såg delar av äldre stadsbebyggelse också, lite längre bort. Vi ska försöka hinna med en promenad dit imorgon. Kyrkan såg pampig ut!

Vi hittade en "O'learys" i samma hus som hotellet. Sportsbar med OK mat. Jag käkade "fish & chips", eftersom jag inte kände för en hamburgermåltid igen. Sonen tog pannkaka och frun tog någon hamburgare. Sedan gick vi upp på rummet och kröp ner i sängen för att se kvällens stora begivenhet. Hotellrummets TV är en gammal "tjockTV" med ett minimalt bildrör. Riktigt litet, alltså! Jag undrar inte om datorskärmen är större!? Men vi kom på att om vi sitter riktigt nära och trycker våra näsor mot TV-rutan så kan man nästan tro att det är en storbildsTV...

Vi fick med alla våra tre favoritlåtar i toppstriden! Fast vi hade ju hellre sett Danny i Eurovision... Men både den Europeiska juryn och svenska folket var ganska överens. Kanske kan Eric Saaaade hålla ute i Europa? Men en av favoriterna i Eurovision är faktiskt det norska bidraget "Hubba Hubba"! Kom ihåg var ni läste det först!?

Natti natti, Dalarna! Vi ses imorgon!


Försiktigt med glasbitarna nu, pojkar!

fredag 11 mars 2011

Darrig dag!

Inte helt frisk...

Natten var sådär. Vaknade och ömsom svettades och ömsom frös. Och vad ont jag hade!? Gör det så ont att ha feber!? Det hade jag glömt! Jag har nästan aldrig feber. Lite halsont ibland, lite hosta ibland och lite, eller mycket, snuva ibland, man aldrig feber.

När väckarklockan ringde hade jag inte sovit alls på hela natten. Jag hörde när frun smög upp i ottan och gick till jobbet. Nu måste jag bita ihop, väcka sonen, fixa frukost och sedan ta honom till skolan. Sagt och gjort och så blev det! Sedan hem på darrande ben. Hur sjutton skulle den här dagen fixas nu!? Jag hade ett par besök på ett av de mindre sjukhusen i länet. Men vet ni vad!? Jag pallade inte! Dessutom vore det inte försvarbart att knalla in på intensivvårdsavdelningen med en infektion i kroppen. Jag ombokade dessa besök till senare tillfälle. Dagen ägnades istället med en massa mail och telefonsamtal. Jag var verkligen inte sysslolös!

Frun kom hem på eftermiddagen och hämtade sonen från skolan. Då kunde jag vila lite i soffan. Med lite Alvedon i kroppen och lite vila var jag beredd för kvällens begivenhet! Vi dumpade sonen hos underbara svägerskan, som fick en klan med barn att utfodra och vårda. Bästa människan!

Vi stack till närbelägna Globen och såg på genrepet av melodifestivalen. Nu vet vi allt som kommer hända! Det blir en bra final! Danny är favoriten! Han går hem hos alla åldersgrupper. Han är laddad och framträdandet är bra! Saaaaaaade kommer som god tvåa. Bra framträdande och "catchig" refräng. Men vi har hört och sett den förrut "manboy". En uppstickare är "The moniker" vars låt "Oh my God" växer mer och mer. Låter och ser ut som något från Holland 1979...

Så här går det;
  1. Danny - The club
  2. Eric Saade - Popular
  3. The Moniker - Oh my God



Vinnare! Kan dessutom slå i Östeuropa och på Balkan. En förutsättning för att lyckas...

onsdag 9 mars 2011

Jaha ja...

Minsann, det hade jag ingen aning om...

Frun kom precis hem från jobbet. Hon har jobbat sent kvällspass och börjar i ottan imorgon. Inte så många timmars sömn mellan arbetspassen... Men hon kvittrade ändå!? Vad?

Det visade sig att hon vunnit någon sorts tävling på jobbet. Hon fick två biljetter till melodifestivalens genrep på fredag! Yes! Kul som sjutton!

Ni vet ju att vi är nördar på melodifestivalen. Förut gick vi alltid på genrepen. Man ska dock se finalen hemma på TVn. Där ser man bäst. Men det är kul att se förberedelserna. Och att göra en föranalys! Det här är viktiga saker, förstår du!

Själva finalen kommer vi se på ett hotellrum! Vi åker mot Vemdalen redan på lördagen men tar en natt på hotell på vägen upp. Lite lyx, lite pool, lite mys och en massa hotellfrukost på vår väg upp i Härjedalen. Kanske hinner vi kolla in Falun lite också?

Hinner inte skriva mer nu! Måste fixa en barnvakt...

söndag 6 mars 2011

Efteranalys

Men vad f-n hände!?

Dagen tillbringades ute i solen. Promenad på stan med lille tappre sonen. Fortfarande lite svag och trasslig efter feberveckan. Vi tog tunnelbanan till city. Det är ett äventyr då vi aldrig åker kommunalt. Promenerade lite och gjorde många stopp då benen blev lite darriga på den lilla. Vi tog en fika på Teatercaféet i Kulturhuset. Har satt vi och såg ut över folkvimlet på Sergelstorg samtidigt som vi tog varsin semla.

Därefter promenad ner till Kungsträdgården. Här var det något sportlovsjippo på gång. Vi spelade lite fotbollsspel, såg en trolleriuppvisning och hann med att ta en liten lunch. Sedan tog vi bussen hem. Det var ett äventyr det med, tyckte sonen. Vi kanske åker lite för mycket bil!?

Sedan hem och börja pyssla inför kvällens begivenhet. Inhandling av mat, förbereda spotifylistor, lägga strategier, föranalysera. Allt inför melodifestivalen och "Andra chansen" i Sundsvall. Middag och vin med bästa grannarna och sedan var det dags!

Men vad fan hände!? De bästa låtarna som borde gå vidare var tvungna att duellera mot varandra. Ingen av dem gick vidare till final! Skandal! Ja, ja det är väl så att svenska folket är idioter! I alla fall alla som inte tycker som jag! Så är det!




Borde ha gott vidare...





Den här borde också gått vidare...



Faktiskt en riktigt rolig och bra låt!?

lördag 26 februari 2011

Efteranalys



En vinnare?

Stressade hem från "bubbeltillställningen" i Sjöstan. Dessvärre missade båten med två minuter och fick stå och vänta i en liten evighet... Jag tänkte "Detta är faktiskt beviset på att Hammarby Sjöstad inte är en del av Södermalm!" Och så är det! De befinner sig utanför ön! Det är en kanal mellan ön Södermalm och fastlandet Hammarby Sjöstad! Varför ska vi straffas för att de inte byggt förskolor och skolor!? Nej, de hör inte till Södermalm! Så är det! Fast det är ju en ball stadsdel...

Jag hann hem och slänga av mig kläderna, kissa lite och sedan upp till bästa grannarna. Det är ju melodifestivalkväll! Sista delfinalen i Malmö! Nu har vi hört alla de 32 bidragen och vet vilka som går till finalen och till "andra chansen".

Nej, allt gick väl inte som jag ville! Det brukar ju inte göra det! Men kanske ändå att Danny kan funka ute i Europa? Speciellt i östeuropa och på Balkan, Man måste funka där om man ska vinna! Så är det! Östeuropa rules! Och det kan de väl få göra!? De har ju haft det så jobbigt genom tiderna... Det är deras tur att regera i Europa! Så det så!

Jag ser fram emot "Andra chansen"! Må bästa låt vinna!

lördag 19 februari 2011

Förberedande analys

Ikväll smäller det i Linköping...

Nu kan man tjuvlyssna på bidragen på SVTplay. Visserligen bara en minut per låt, men man kan ju få sig en aning om låtarnas karaktär och kvaliteten på artisternas framträdanden. Kvällens trender är mössa på, och "Carolafläkt", ni vet den där som får tjejernas hår att flyga i motvind. Sätter man på den riktigt hårt får de även en ansiktslyftning direkt framför kameran. Fiffigt, inte sant!?

Jag tror det går såhär;
Eric Saade och Sebastian till final. De här är pojkarna som inte är uppfostrade med att ta av sig sin mössor inomhus. Fast de kanske sparar in en förmögenhet på hårgelé nu!? Shirley's Angels och Sara Lumbholt går nog till andra chansen. Shirley's Angels har "carolafläkten" och försöker dansa snyggt. Låten är ganska trist fast de vinner nog på Shirley Clamps popularitet. Om Sara inte sjunger så himla falskt kan det gå vägen...

Linda Sundblad är dock en mycket bra "bubblare". Jag hoppas att hon tar platsen till andra chansen från Shirley's Angels!

Det är allvar det här! Så det så!

söndag 13 februari 2011

Sköna söndag

Jättebra! Är det fel på mig som tycker det!?

Idag sov vi ganska länge! Alltså, det gör vi närhelst vi får chansen... Ibland känns lördagsmornarna lite pressade eftersom frukosten måste vara klar redan klockan 10 då Melodikrysset börjar. Men det är så vi är! Vi gillar att sova! Efter alla år som nattarbetande vill jag gärna vakna efter lunchtid. Då mår jag som bäst!

Nåväl, vi gick upp ganska så sent och brassade en jättefrukost och satte oss framför TVn och såg gårdagens delfinal i Melodifestivalen. Vi spelade ju boule hela kvällen igår. Det kan ju vara fel på mig, men jag tyckte det var riktigt bra!? Varför slaktas hela evenemanget i pressen!? Trots det har programmet över tre miljoner tittare... Jag kan ju ha fel!?

Bra delfinal! Så är det! Kul inledning med djärv humor! Bra låtar genom nästan hela fältet! Christer Sjögren är pinsam och borde skjutas! (Alltså inte skjuta ihjäl honom! Jag är ju gammal vapenvägrare... Men man borde skjuta honom av scenen!) Brolle och Sanna till final var väl ganska givet. Men Brolles låt var ganska slätstruken. Jag gillade hon med garnnystanet på sig, hette hon Loreen?. Sedan gillade jag både "The Moniker" och Christian Waltz. Christian borde verkligen gått vidare. Lite som Dilba förra veckan. Hon åkte ur direkt och fick en juimboplats. Trots det klättrar hennes låt upp på topplistorna och är en av de hetaste melodifestivalsbidragen hittills. Kolla själv!

Det är kalashelg idag med! Klasspolaren fyller år och har bjudit in alla klassens killar på bowlingkalas. Wow! Vilken grej!? Så vi lämnade av sonen på kalaset, som hölls i bowlinghallen på Hornsgatan. Bowling, pizza och godis! Kan det bli bättre!

Jag och frun passade på att utforska kvarteren i Maria. Det är ju inte så ofta vi Katarinabor är här. Vi gillar ju vårt Sofo. Vi hittade en jätteläcker restaurang där vi käkade lunch. Det var en vegetarisk restaurang med fantastisk mat. Lokalen var kanske lite spartansk, men väldigt trång. Vi var glada att vi fick bord! Det bjöds på en buffé. Fast man fick inte plocka själv. Man pekade genom rutan och maten lades upp på tallriken. Och man fick gärna gå tillbaka för påfyllning. En massa goda rätter och röror. Jag tog en massa och fyllde på tallriken en gång till. Jag gillade spenatlasagnen! "Söders bästa", sade ägaren, och det var det! Gå dit! Vi var mätta hela kvällen! Jag och frun behövde bara ta lite te och mackor till middag.

Fast man fiser rejält av alla kikärtor!

söndag 6 februari 2011

Melodifestival

Äntligen...

Har ni hängt med här så vet ni ju vad som gäller. Jag gillar Melodifestivalen och Eurovision! De tråkiga gråa slaskmånaderna flyr fram och när Eurovisionfinalen går av stapeln så blommar redan krokusen. Hepp, det är vår!

Traditioner är till för att hållas! Det gör vi! Melodifestivalen ska firas med grannarna! Det gjorde vi! Vi var hos dem och svärfar var med. Vi inledde med en trevlig och god middag. Vi laddade upp, körde taktiksnack och drack vin!

Sedan var det dags för den första deltävlingen. Jag tyckte den gick riktigt bra! Fast jag hoppades på Jenny Silver och Danny till final och Dilba och Pernilla Andersson till "andra chansen". Men vad hände? Swingfly!? Vad var det? Blä!

Naturligtvis måste pressen skriva ner hela spektaklet! Det gör de alltid i början. Men det brukar bli bra i alla fall! Vi ses i vår!

Må bästa låt vinna!

söndag 30 maj 2010

Jag är ju bara bäst!


Jag vann!


Lördagen bestod av en massa jobb. Både jag och frun jobbade. Jag tog med mig sonen på mitt jobb, efterson det var mycket trevligare än att sitta på ett kontor hela dagen. Det var nämligen vad frun hade att göra. På mitt jobb fanns det en popcornmaskin och en mjukglassmaskin som alla kunde ta för sig av. Jag lyckades dock dölja detta faktum till efter lunch. Ett biljardbord lyckades hålla den lille förströdd hela förmiddagen. Snacka om att kunna manipulera sin omgivning!?

På kvällen åkte vi till kusinen med familj och åt en supergod middag. Hela festen gick i Europatema. Vi åt och drack. Och gott var det! Sedan kollade vi Eurovisionfinalen och analyserade alla låtar. Kusinen hade gjort en frågesport om hela evenemanget. Dessutom skulle vi ange kvällens vinnare. Klart jag vann! Jag är ju proffs på melodifestivalen och Eurovision!

Bäst låt vann! Och jag vann familjetävlingen... Tyskland vann! Precis som jag trodde!!!

lördag 13 mars 2010

Vad hände!?


Startfältet blev ändå rätt hyfsat till slut. Lite många tråkiga ballader och lite för många män som tog sig själv på lite för stort allvar, kanske...

Skadeglada jag tyckte det var skönt att Andreas Johnson inte fick någon bra placering. Kan inte släppa att han var taskig när han skyllde förra nederlaget på Carola. Vem ska han skylla på denna gång? Låten var faktiskt rätt seg.

Men resultatet? Vad hände? Varför röstade ni inte som den internationella juryn gjorde? Då hade vi haft en chans i Europa. Nu får vi se fram emot en förnedrande placering längst ner på listan!

Salem Al Fakir är gossen som kommer att skrälla i Europa, tids nog!

lördag 6 mars 2010

Melodifestival


Lördag igen och dags för melodifestivalen igen! Heja!

Och dessutom "Andra chansen" som brukar vara mycket spännande. Dels för att startfältet är starkare än vid de vanliga delfinalerna och dels för att man nu känner igen alla låtarna. Vi var dock inte riktigt nöjda duellerna. Bra låtar, som borde gått vidare, duellerade mot varandra. Förvisso bra att två tjejer gick vidare till finalen då den helt domineras av män.

Men vilka låtar!? Pernilla Wahlgrens låt lär som en "Linda Bengtzing-låt". Men Linda hade gjort den bättre än Pernilla. Och vad hade hennes värdelösa koreografi att göra med det hon sjöng!? Låten var ganska förfärlig. Inte ens Linda hade kunnat rädda den.
Och Jessica Andersson sjöng en "Sanna Nielsen-låt", som sjungits bättre av Sanna. Den var inte heller något vidare...

Alcazar och NEO borda ha gått vidare! Så det så!

Vi är på väg till fjällen och tog en övernattning i Bollnäs på vägen upp. Så klockan 20 hade vi alla pyjamas på oss och låg i sängen, med lite godis, och kollade festivalen. Då ringer receptionen upp och ber oss lugna oss lite!? Va!? Vi skruvade ner TVn och låg och försökte läppläsa vad som sades och sjöngs... Samtidigt dånade träningslägren med bandyklubbar förbi utanför i korridoren. Detta tillsammans med ett undermåligt rum med trasiga lampor och taskig inredning gör att hotellet kommer att få en FET reklamation. Undvik det här skithotellet om ni kan!

Imorgon väntar fjällen! Kali nichta!!

söndag 28 februari 2010

Melodifestivalen

Jaha, så har man hört alla bidragen. Och minsann har det inte redan börjat slaska ute!? Våren är på väg. Ni ska se att vi har sett de första snödropparna innan finalen är avslutad i Globen!

Vi hade en trevlig kväll med grannarna, som vanligt. Vi bakade god dinkelpizza och drack lite vin innan själva finalen. Jag var ganska trött och lite mör efter bror och svägerskas "psykflytt", men kom snart i schlagerstämning!

Men var inte den sista delfinalen väldigt lam!? Inte en enda riktigt klar vinnare. Bara en massa sega och tråkiga låtar. Peter Jöback levererade ännu en powerballad, precis som alla andra powerballader, typ Andreas Johnson och Darin. Proffsigt, men med mycket gäsp!
Pernilla Wahlgren lät som Linda Bengtzing, vilket är klämkäckt. Funkar på svensktoppen, men inte ute i Europa.

Jag hoppas på Salem Al Fakir!

lördag 20 februari 2010

Melodifestivalen


Melodifestivalen är ju det som präglar hela helgen, så här års! Inte sant!? Melodifestivalen får oss att gå igenom årets tristaste veckor. Och när hela spektaklet är över så börjar snödropparna blomma och krokusen tittar fram.

Nåja, normalt i alla fall. Men med årets vinter så lär vi knappast se några vårtecken förrän vid valborg!? Jag kan inte sluta tänka på den enorma slask- och lerperiod som väntar oss. Jösses vad mycket snö och slask som ska smälta innan det blir barmark!! Lera och galonbyxor kommer att prägla oss en tid framöver! Huvva!

Vi vaknade vid niotiden, sonen och jag. Frun tassade iväg till jobbet tidigt i ottan. Hon tog hand om alla de strandsatta resenärerna runtom i Europa. Snöovädret gjorde hennes arbetsdag mycket intensiv!

Jag och sonen åt en lugn och skön frukost. Jag riggade datorn inför melodikrysset och sonen gick ut och kollade lite "Bolibompa". Drack några baljor te samtidigt som jag bloggade, facebookade och löste krysset. Ganska lätt denna vecka, även om det var lite svårare än de senaste veckorna... Nästa vecka vinner vi priset! Yes!!

Vi skrotade runt i våra pyjamas då snöstorm och kyla gjorde att vi inte ville gå ut alls. På eftermiddagen gav vi oss ut och pulsade ner till Färgargårdstorget och till "gamla" dagiskompisens avskedskalas. En av sonens favorittjejer flyttar till England. De har varit kompisar ganska länge på dagis. Ända tills sonen bytte förskola för ett tag sedan. Sonen har lekt "Törnrosa" många gånger med denna tuffa tjej. Vad jag förstår så handlar leken "Törnrosa" mycket om själva pussen som prinsen ger till Törnrosa för att väcka henne ur den hundraåriga sömnen... Hmmmm!

Efter ett mycket lyckat kalas plöjde vi oss genom snödrivorna och gick hem. Uppladdning inför festivalen! Tjuvlyssnade på bidragen och drack lite vin. Vi käkade en god middag hos grannarna innan evenemanget började. Sedan gick vi ner till oss och kollade på själva utsändingen. Detta då de håller på att renovera hos grannarna och de inte har någon soffa på plats i vardagsrummet ännu.

Själv hade jag velat ha Alcazar och Darin till finalen samt Timotej och Elin Lanto till "andra chansen". Utslaget blev ju annorlunda. Darin och Timotej till finalen var ju ändå okej. Alcazar till "andra chansen" var ju också okej. Men Crusified Barbara!? Vad i h-lvete hände!? Ööööh?
För övrigt tycker jag nog att startfältet var ganska lamt. Även denna gång...

Imorgon jobbar frun kväll. Jag och sonen ska försöka vara lite kulturella tillsammans med kusinen. Kusinen ska vara hos oss då bror och svägerska ska hinna packa inför förestående flytt.

Vi hörs imorgon! Kali nichta!

PS Timotej påminner mig om en gammal schamporeklam... Är jag ensam!?

lördag 13 februari 2010

Melodifestivalen


Ikväll från Sandviken. Kul och bra underhållning som vanligt.

Gillade att Eric Saade skrällde till och gick direkt till final! Hade gärna sett Andreas Johnson svettas rejält i "andra chansen". Man är faktiskt två om att göra ett fiasko. Att skylla ifrån sig på Carola ger inga pluspoäng. Dessutom var låten väldigt trist...

Jag avskyr Kalle Moraeus! Det har jag gjort ända sedan jag såg honom på nyheterna efter tsunamikatastrofen i Thailand. Han stod på flygplatsen i Phuket och klagade på att alla reseledarna hade försvunnit efter flodvågskatastrofen. Ingen hade tagit hand om resenärerna!? Där stod den lilla övergödda spelmannen och klagade, där på den kaotiska flygplatsen!? Han överlevde och var oskadd! De gjorde inte en hel del reseledare... Och de som överlevde hade fullt upp med att ta hand om döda, skadade och efterlämnade gäster. Barn utan föräldrar, föräldrar utan barn, maka utan make, make utan barn.... Stackars lilla Kalle som fick packa sina väskor och ta sig till flygplatsen på egen hand, utan reseledare!? Inte en röst på den lilla skitkillen!! BLÄ!

Pauline var riktigt bra! Hejja!

lördag 6 februari 2010

Yes!!


Äntligen! Som jag längtat! Som jag räknat ner! I vår tideräkning och med de årstidsväxlingar vi har, så HATAR jag januari, februari och mars! Dessa månader borde bara tas bort ur vår almanacka! Grått, trist, slaskigt, deprimerade och riktigt förbaskat tråkiga månader!

Det enda som får oss att överleva denna depression är folkfesten alla har väntat på. Hallelulja! Melodifestivalen är igång! YES!! Detta får oss att överleva genom dessa pestiga månader. Helt plötsligt har vi tagit oss igenom de mörka månaderna och våren börjar komma med snödroppar, krokus och tussilago. Snart är det valborgsmässoafton!

Vår Melodifestivaltraditoin delar vi med våra grannar. Kvällen inleds med taktiksnack och lite vin. Vi lagar en god middag. Lite mer taktiksnack och sedan är det dags! Yes!

Delfinalen från Örnsköldsvik bjöd på ett lamt startfält. Vi tyckte allihop att Ola, Salem al Fakir, Linda Pritchard och Jessica Andersson skulle vidare. Jag ansåg att Ola och Salem skulle till Globen och Linda och Jessica till "Andra chansen". Men vad sjutton var Pain of Salvation och deras låt "Vägsalt"!? Usch! Programledarna hade kunnat vara mycket bättre! Jag saknar Petra Mede!

Hallelulja! Våren kommer att komma i år också!