Visar inlägg med etikett valborgsmässoafton. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett valborgsmässoafton. Visa alla inlägg

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

lördag 1 maj 2010

Sköna maj...



Brasan värmde! Det lilla duggregnet bekymrade oss inte.

Sonen åt sockervadd för första gången, vilket var uppskattat. Vi tog en massa lotter, men vann ingenting. Utom sonen förstås. Hann vann ett paket kakor och en kartong med någon choklad som är fylld med sprit. Jo, jo det ska visst börjas tidigt... Är det Valborg så är det!

Idag ska vi ut och gå!

fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton






Äntligen valborgsmässoafton!

Ikväll ska vi fira med bror, svägerska och småkusiner ute i Enskede. Scouterna brukar ordna en trevlig majbrasa med lite lotterier och sång. Vi hoppas på uppehållsväder under själva braständningen. Därefter ska vi äta och dricka lite tillsammans. Det ska bli trevligt!

Sköna maj, välkommen!

lördag 6 februari 2010

Yes!!


Äntligen! Som jag längtat! Som jag räknat ner! I vår tideräkning och med de årstidsväxlingar vi har, så HATAR jag januari, februari och mars! Dessa månader borde bara tas bort ur vår almanacka! Grått, trist, slaskigt, deprimerade och riktigt förbaskat tråkiga månader!

Det enda som får oss att överleva denna depression är folkfesten alla har väntat på. Hallelulja! Melodifestivalen är igång! YES!! Detta får oss att överleva genom dessa pestiga månader. Helt plötsligt har vi tagit oss igenom de mörka månaderna och våren börjar komma med snödroppar, krokus och tussilago. Snart är det valborgsmässoafton!

Vår Melodifestivaltraditoin delar vi med våra grannar. Kvällen inleds med taktiksnack och lite vin. Vi lagar en god middag. Lite mer taktiksnack och sedan är det dags! Yes!

Delfinalen från Örnsköldsvik bjöd på ett lamt startfält. Vi tyckte allihop att Ola, Salem al Fakir, Linda Pritchard och Jessica Andersson skulle vidare. Jag ansåg att Ola och Salem skulle till Globen och Linda och Jessica till "Andra chansen". Men vad sjutton var Pain of Salvation och deras låt "Vägsalt"!? Usch! Programledarna hade kunnat vara mycket bättre! Jag saknar Petra Mede!

Hallelulja! Våren kommer att komma i år också!