Visar inlägg med etikett kungsträdgården. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kungsträdgården. Visa alla inlägg

måndag 6 juni 2011

"Vicken vecka!"

Nej, jag fick inte ihop det alls... Så blev det!

Vilken vecka det blev! Alltså förra veckan. Jag har ju inte hunnit skriva här på ett tag. Det har helt enkelt varit riktigt mycket att göra! Det var ju bara två och en halv dagars arbete och sedan fem dagars ledighet. Jag borde verkligen inte klaga, men jag fick det inte att fungera. Men skit i det! Jag kommer väl ikapp förr eller senare. Skönt att sommaren är här och det snart lugnar ner sig lite Jag får väl hinna ikapp då!? Så får det bli!

På måndag och tisdag var det måndag och tisdag. Men på onsdag blev det plötsligt fredag!? Och så jobbade man bara halvdag... På torsdag var det lördag, och det var det faktiskt på fredag, lördag och söndag också!? Det var först på måndag det blev söndag. Och sedan var det måndag på tisdag... Snurrigt!


Måndag

Veckan började trist. Jag spenderade en hel förmiddag på tandakuten på S:t Eriks Sjukhus. Trots det hann jag aldrig träffa en tandläkare. Jag var tvungen att bege mig till jobbet efter timmar med fruktlös väntan. Kratern i min tand får klara sig ett tag till. Det värsta är att de vassa kanterna på tanden rispar i både kind och tunga. För att inte tala om hur jobbigt det är att bara kunna tugga på ena sidan!? Ja, ja! Jag vet! Det finns folk som har värre problem...

Sedan var jag på en trevlig utställning med trevliga människor och trevliga besökare. Nej, jag är faktiskt inte alls ironisk! Det var riktigt trevligt och lärorikt! Jajamän! Men jag borde ha kommit ihåg stödstrumporna! Benen kändes som stockar!


Tisdag

Fel i planeringen...

Jag jobbade i Eskilstuna och Västerås i tisdags. Det var varmt och trevlig. Många kära återseenden. Jag har ju börjat jobba i dessa områden igen efter en tids uppehåll. Men jag var lite orutinerad! Jag hade bokat in Eskilstuna på förmiddagen och Västerås på eftermiddagen. Det var ju helt fel! Man ska aldrig köra från Västerås mot Stockholm. E18 stinker! Och Norrtull! Timmar i bilköer! Blä! Kom ihåg att boka åt andra hållet nästa gång...


Onsdag


Jag hann bara gå igenom mailen och ringa alla telefonsamtal som stod på min lista. Sedan var klockan 13 och jag stängde av mobilen och slog ihop datorn. Därefter sprang jag till frissan och fixade till barret. Jag har ju konferens nästa vecka och kongress veckan därpå. Man måste ju klippa bort de där ostyriga loclarna som står åt alla håll... Det blev faktiskt helt OK! Trots att jag hade en ny frissa... Att byta frissa är lika stort och allvarligt som att byta tandläkare eller fru. Jo, så är det! Stort steg i livet... Nej, jag bytte inte frisyr!


Torsdag
Frun jobbar hela helgen, som vanligt... Så de där sköna lediga dagarna blev inte så speciellt lediga. Men vi gjorde dem trevliga i alla fall.

Jag och sonen hade en lugn skön morgon. Sedan tog vi en skön promenad in till stan. Vi promenerade längs vattnet och talade om ditt och datt. Jag tycker det är trevligare med stora barn än med dräggliga bajsiga bebisar. Var sak har väl sin charm, men det här med barn verkar liksom bara bli roligare och roligare.

Målet för dagen var "Smaka på Stockholm" i Kungsträdgården. Och vi smakade och åt.
Sonen tog en hamburgare från "Max" och senare en crepes med Nutellakräm. Han var nöjd. Jag tog några piripiri-kryddade kycklingspett på en restaurang som heter "Koloni". De var goda! Mycket goda! Men hallå!? 75 spänn för tre tuggor!? Det var verkligen skit! Men man kan väl lura hur många som helst i Kungsträdgården. det kommer ju alltid nya kunder. Skitrestaurang! Jag kommer aldrig besöka stället någonsin! Lägg "Koloni" på minnet!
Sedan gick jag till ett säkert kort! Söderrestaurangen "Koh Pangan". God och prisvärd thaimat i stora porttioner. Tack för det!


Fredag

Klämdag! (Långsökt koppling till bilden!?)

Bror och svägerska åkte till Belgrad på bröllop. Så stora kusinen kom och bodde här över helgen. Han har blivit så stor och så förståndig. Dessvärre transformerades sonen till en riktig skitunge som var ett rent helvete hela helgen! Hoppas det är en fas de växer ifrån...


Lördag


En heldag på "Lådbilslandet" i Nykvarn...

Sonen och kusinen gick upp vid halvsjutiden. Jag höll på att döda dem, men de var rätt duktiga ändå. De såg lite på TV och spelade på sina Nintendo DS ett par timmar. Jag går inte upp tidigt på en helg! Nej, det gör jag inte! Bara sjuka människor går upp tidigt på helgerna! Jag hatar dessa präktiga människor som tror de är bättre och nyttigare än andra. Så är det inte! De mår bara dåligt och måste kompensera detta med att vara präktiga. Det funkar inte! Släpp en fis och gå och lägg er!

Frun gick visserligen upp i ottan, men hon skulle till jobbet. Annars hade hon sovit klart. Vi gillar att sova! Sedan var det frukost och melodikrysset. Matsäck packades därefter och vi drog till "Lådbilslandet".

En heldag i solen med en massa lådbilsåk, karusell, hoppborg, flottstakning och en massa annat. Lunch i gröngräset och glass att svalka sig med. Det var varmt! Jag fick faktiskt lite färg! Men det är en riktig "bonnabränna" som man säger i Skåne.

Efter en heldag på "Lådbilslandet"...


Söndag
Man kan inte få nog av "Smaka på Stockholm"...

Söndag är ingen vilodag om man har två morgonpigga kusiner som river lägenheten i ottan. Nej, så är det! Vi käkade frukost och tvingade sedan de små liven att gå hela vägen in till stan. Är vi trötta så ska, ta mig tusan, de också vara det!

Målet, återigen, var "Smaka på Stockholm" i Kungsträdgården. Den här gången var vi lite tidigare, vilket innebar att det inte var en sådan trängsel. Vi gick förbi ett jättestort norskt tält. Där marknadsförde man norsk fisk. Det är ju det vi äter när vi har fisk på middagsbordet. Där kunde man anmäla sina barn till matlagningsgrupper. Frun var snabbt där och anmälde sonen och kusinen till en matlagningslektion. Vi slängde in dem i tältet och de togs om hand av en norsk kock.

De fick se på olika fiskar och sedan laga en laxrätt som grillades i folie. Kocken talade svår "Bergianska", dvs norska på dialekt från Bergen. Men det märkte inte killarna. De förstod ändå. Kan det vara så att om man inte är medveten om språkskillnader så fokuserar man på likheter istället? De hade kul därinne och fick sedan äta sin fisk efter avslutad lektion. Jag och frun passade på ett dricka lite cider i solen.

En bra dag!

Hoppborg, igen!?


Måndag


Nationaldag!

Frun jobbade förstås. Men vi killar tillbringade dagen i Stora Blecktornsparken. Här är det ett festligt nationaldagsfirande med hoppborg (helgens tredje hoppborg...), ansiktsmålning, korvgrillning, kaninhoppning och en massa lek. Det vara bara att släppa iväg killarna och springa av sig.

De kom tillbaka om det var hungriga, törstiga eller kissnödiga. Under tiden kunde jag tala med en massa andra föräldrar. Sent på kvällen kom bror och svägerska hem. Bror kom över och hämtade den sovande stora kusinen. Killarna hade haft en bra helg!

Vicken vecka!

söndag 22 maj 2011

Fest på slottet!

Sonen har kommit upp sig...

Idag var det sommar! Hela staden doftade varm asfalt och jag visade världen mina vita underben! Jajamensan, det var årets shortspremiär! Heja!

Efter frukosten tog vi en skön promenad in till city. Vi är nästan aldrig där. På senare år har jag faktiskt börjat uppskatta city mer och mer. Även om Södermalm är bäst! Och vill man inte lämna ön klarar man sig där i månader! Det har faktiskt hänt, tidigare i livet, att jag ibland inte lämnade min ö på flera månader. Det kan ju låta lite andefattigt, men jag trivdes som fisken i vattnet. Jag både jobbade och bodde på Söder. Jag glömde bort resten av världen och stannade hemma. Det bästa med Södermalm är de trevliga människorna, den gemytliga atmosfären och känslan av småstad i en storstad. Och allt finns ju här!

Men nu lämnade vi vår stadsdel och tog en skön sommarpromenad. Vi passerade kyrkogården och kollade in om blommorna jag planterade på graven igår kommer att överleva. De såg ut att må bra och det behövdes ingen ny vattning. De fick sig en rejäl rotblöta igår och den höll i sig.

Vi fortsatte genom Gamla Stan och in till Kungsträdgården. När vi kommit hit började det kurra i våra magar. Det var dags för lunch. Men vi var inte överens om vad vi skulle äta! Det är vi aldrig! Vi är aldrig överens om något! Det är liksom det som är grejen med oss. Jag var sugen på sushi, frun ville ha wok och sonen ville förstås ha korv eller hamburgare. Då hittade vi Neko, som ligger på Regeringsgatan i Gallerian, och de hade både sushi och wok. Hepp! Perfekt! Och vet ni vad? Mitt över gatan ligger restaurang "Gyllene Måsen"! Så medan jag väntade på att vår mat blev klar sprang frun över och köpte ett "Happy Meal".

Sedan hade vi en god och mysig picknick i Kungsträdgården. Min sushi var superb och mättande, frun var nöjd med sin wok och sonen åt allt som inte hade den minsta vitamin ur sin "Happy Meal". Tack gode gud att vi ger honom vitamintabletter varje morgon, för han får inte i sig en enda i sina måltider. Han "silar" liksom alla nyttigheter och lägger dem i hörnan av sin tallrik... Så är det!

Efter lunchen var det dags att leverera sonen till det födelsedagskalas han var inbjuden till. Han var nämligen inbjuden på födelsedagskalas på slottet! Ja, det kungliga slottet! Jodå, sonen har ju kommit upp sig lite! Sonens klasskamrat hade bjudit in alla klassens killar till ett riddarkalas på Livrustkammaren. Kalaset hade varit toppen! Utklädda guider ledde dem genom museét och visade de mest smaskiga detaljerna i utställningen. Sedan hade det varit provning av riddarrustning och en massa annat kul. Födelsedagsbarnet hade önskat sig "något kladdigt" i födelsedagspresent. Det tyckte jag var en kul önskning! Han fick en himla massa "slajm" från oss. Nu kanske hans föräldrar hatar oss?

Under tiden fick jag och frun några timmar för oss själva. Vi satte oss på en solig uteservering och drack lite grann och talade om livet! Det var trevligt! Sommarsemestern börjar planeras. Och den verkar bli bra! Jag berättar mer en annan gång...

Vi var faktiskt lite förvånade över att slottet stod kvar när vi skulle hämta ut sonen. Livrustkammaren såg ganska intakt ut. Men de två kalasguiderna såg lite tagna ut... Killarna var rejält svettiga så vi antog att de hade röjt en hel del.

Hur ska vi kunna bräcka alla dessa födelsedagskalas!? Det har varit kalas på lekland, parklekar, bowlinghallar och museum. Vår plan på ett födelsedagskalas på bakgården med lite hämtpizza börjar pulvriseras. Sonen föreslog att vi kunde bjuda in hela klassen på kalas på Gröna Lund! Vojne, vojne... Vi kanske kan komma undan eftersom han fyller år på sommaren!?

Nej! Vi ska göra ett bra, roligt och billigt kalas! Ett kalas där man umgås och har kul! Ett kalas med tårta och lekar! Ett riktigt födelsedagskalas! Så får det bli!

Kali nichta!

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

söndag 6 mars 2011

Efteranalys

Men vad f-n hände!?

Dagen tillbringades ute i solen. Promenad på stan med lille tappre sonen. Fortfarande lite svag och trasslig efter feberveckan. Vi tog tunnelbanan till city. Det är ett äventyr då vi aldrig åker kommunalt. Promenerade lite och gjorde många stopp då benen blev lite darriga på den lilla. Vi tog en fika på Teatercaféet i Kulturhuset. Har satt vi och såg ut över folkvimlet på Sergelstorg samtidigt som vi tog varsin semla.

Därefter promenad ner till Kungsträdgården. Här var det något sportlovsjippo på gång. Vi spelade lite fotbollsspel, såg en trolleriuppvisning och hann med att ta en liten lunch. Sedan tog vi bussen hem. Det var ett äventyr det med, tyckte sonen. Vi kanske åker lite för mycket bil!?

Sedan hem och börja pyssla inför kvällens begivenhet. Inhandling av mat, förbereda spotifylistor, lägga strategier, föranalysera. Allt inför melodifestivalen och "Andra chansen" i Sundsvall. Middag och vin med bästa grannarna och sedan var det dags!

Men vad fan hände!? De bästa låtarna som borde gå vidare var tvungna att duellera mot varandra. Ingen av dem gick vidare till final! Skandal! Ja, ja det är väl så att svenska folket är idioter! I alla fall alla som inte tycker som jag! Så är det!




Borde ha gott vidare...





Den här borde också gått vidare...



Faktiskt en riktigt rolig och bra låt!?

torsdag 13 maj 2010

Vackert


Så himla snyggt!


Jag är med i en stegräknartävling! Det är mycket allvarligt!! Numer tar jag aldrig hissen, parkerar alltid så långt bort som möljigt och har en stepbräda framför TVn. Låter det galet!? Nej, det är det inte. Bara liiite maniskt, kanske...

Idag tog jag en promenad in till Kungsträdgården. Jag bor ju på Söder och är nästan aldrig inne i city. Vi har ju allt här på ön. Annars är det ju nära till både Sicka och Globen om något skulle saknas. Men nu hade jag hört, via rykten, att körsbärsträden blommade i Kungsan. Jag gick hela vägen in och njöt av prakten

Jag passade även på att uträtta lite ärenden. Det ar faktiskt ganska trevligt därborta i City! Jag hade nästan glömt det!? Och det blev över 20.000 steg! Hepp!