Visar inlägg med etikett utställning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett utställning. Visa alla inlägg

fredag 30 september 2011

Fredag

Trevligt hotell i en trevlig stad...

Jag blåste ner hela vägen från Sundsvall. Väl framme packade jag ur bilen och checkade in på ett riktigt fint hotell. Jag hade bara kollat på hotellet utefter läget. Det ligger i samma område som utställningen skulle vara i. Det visade sig vara både mysigt och personligt. Alla gäster bjöds på en middagsbuffé på kvällen. Rummen var fina och fräscha, utan att för den sakens skulle vara lyxiga. Sängarna var sköna och jag sov som en stock... Hotellet rekommenderas varmt! Det finns flera hotell med samma koncept runt om i landet. Man inriktar sig på folk som reser mycket i tjänsten och vill bo lite personligare och lite mer ombonat. Annars så ser ju alla hotell exakt lika ut.

Dagen efter gick jag upp tidigt, riktigt tidigt, för att hinna käka lite frukost. Sedan mötte jag kollegan "människomänniskan" i utställningslokalen och vi byggde upp utställningen. Det slumpade sig inte bättre än att vi hade kollegor på en annan utställning på andra sidan gatan. Vilken liten värld!? Utställningsdagen var kul och intensiv. Stort intresse för det som vi visade upp. Många frågor och en massa roliga människor. Jag och kollegan är ett bra team i montern. Många glada skratt blev det!

Efter utställningen var i alla fall jag trött och ganska stum i benen. Utställningen packades ner i ett nafs och in med allt i bilen. Sedan fick jag köra ganska snabbt hem för att hinna hämta sonen från skolan. Gudskelov kom jag från "rätt" sida om stan och slapp de värsta köerna.

Frun jobbade kväll och både jag och sonen hade ingen ork kvar. Vi tog det lugnt hela kvällen. Till middag fick det bli hämtpizza. Det var gott! Mysig slapp fredagskväll!

Vicken vecka!

söndag 25 september 2011

Kulturell kille

Berör...

Idag fick jag ett par timmar för mig själv! Familjen var på annat håll och jag promenerade in till stan. Där tog jag mig en god lunch och satt och tittade på folk. Sedan gick jag mot Östermalm.

Jag gillar inte den stadsdelen! Folk är så konstiga och beter sig ofta arrogant och oförskämt åt. Dessutom är det sådana problem med både alkoholism och diverse andra missbruk i stadsdelen. Östermalm är faktiskt värre än de värsta förortsgettona!? Visste ni det? Nåja, det är sådan man lär sig när man haft en mamma som var socialarbetare. Det döljer sig mycket bakom de fina fasaderna.

Fast det sket jag i idag! Jag styrde mina steg mot Musik- och teatermuseet på Sibyllegatan. Ett av mina favoritmuseum! Målet var att hinna se minnesutställningen om Lena Nyman innan den stänger för gott. Vilken kvinna! Vilken skådespelare! Och vilken musiker! Hon dog alldeles för tidigt! Jag har naturligtvis sett henne hur många gånger som helst på film och på teaterscenerna. Mest på Dramaten, men även på privatteatrarna runt om på stan. Och så på lilla teatern Brunnsgatan 4...

Utställningen var inte särskilt stor, men mycket innehållsrik. En del är en biosalong där man kan se klipp från hennes filmer. Vilka roller hon har gjort på fillm!? En scen från Bergmans Höstsonaten var så stark att man nästan fick huka sig i bänken. Och så kom det klipp från Hasse&Tage-filmerna, Ronja, Nyfiken Gul och en massa annat. Fantastiska rollprestationer!

I en annan del kunde man sätta sig ner och lyssna till hennes musik. Hon gjorde faktiskt en hel del skivor! Många av dem låg hemma på skivtallriken i barndomshemmet. Jag är uppvuxen med hennes skivor som hon gjorde tillsammans med Rune Andersson. Möblerna var från sjuttiotalet och påminde en hel del om min egen barndom.

Det fanns en del montrar fyllda med privata brev, manus med anteckningar, uppslagna dagböcker och almanackor. Helt plötsligt kom man mycket nära hennes person. Det var mycket fascinerande men också lite smärtsamt. Lena Nyman skänkte bort alla saker precis innan hennes död.

En fantastisk utställning om en storartad människa!


söndag 12 juni 2011

Jobb!

Nu kör vi!

På med mörk skjorta, slips och mörk kostym. Passar perfekt i 32 graders värme. Men ser verkligen fräsch ut! Jodå! Eller not...

Först ett "briefingmöte" tillsammand med kollegorna från huvudkontoret "over there" och alla kollegor från Europa. Planer och strategier delgavs. Ett var säkert! Vi äger utställnignen med den största montern och dessutom ett eget internetcafé i den andra utställningshallen. Coolt!

Sedan var det dags för vårt eget satellitesymposium, vilkten blev mycket välbesökt. Därpå följde invigningscermoni, welcomeparty och utställning. Det blev trångt i montern på en gång. Det är riktigt kul ett jobba ihop tillsammans med alla språk och nationaliteter!

Nu är jag trött och helt stum i benen! Som det ska vara! Tjingeling!

måndag 6 juni 2011

"Vicken vecka!"

Nej, jag fick inte ihop det alls... Så blev det!

Vilken vecka det blev! Alltså förra veckan. Jag har ju inte hunnit skriva här på ett tag. Det har helt enkelt varit riktigt mycket att göra! Det var ju bara två och en halv dagars arbete och sedan fem dagars ledighet. Jag borde verkligen inte klaga, men jag fick det inte att fungera. Men skit i det! Jag kommer väl ikapp förr eller senare. Skönt att sommaren är här och det snart lugnar ner sig lite Jag får väl hinna ikapp då!? Så får det bli!

På måndag och tisdag var det måndag och tisdag. Men på onsdag blev det plötsligt fredag!? Och så jobbade man bara halvdag... På torsdag var det lördag, och det var det faktiskt på fredag, lördag och söndag också!? Det var först på måndag det blev söndag. Och sedan var det måndag på tisdag... Snurrigt!


Måndag

Veckan började trist. Jag spenderade en hel förmiddag på tandakuten på S:t Eriks Sjukhus. Trots det hann jag aldrig träffa en tandläkare. Jag var tvungen att bege mig till jobbet efter timmar med fruktlös väntan. Kratern i min tand får klara sig ett tag till. Det värsta är att de vassa kanterna på tanden rispar i både kind och tunga. För att inte tala om hur jobbigt det är att bara kunna tugga på ena sidan!? Ja, ja! Jag vet! Det finns folk som har värre problem...

Sedan var jag på en trevlig utställning med trevliga människor och trevliga besökare. Nej, jag är faktiskt inte alls ironisk! Det var riktigt trevligt och lärorikt! Jajamän! Men jag borde ha kommit ihåg stödstrumporna! Benen kändes som stockar!


Tisdag

Fel i planeringen...

Jag jobbade i Eskilstuna och Västerås i tisdags. Det var varmt och trevlig. Många kära återseenden. Jag har ju börjat jobba i dessa områden igen efter en tids uppehåll. Men jag var lite orutinerad! Jag hade bokat in Eskilstuna på förmiddagen och Västerås på eftermiddagen. Det var ju helt fel! Man ska aldrig köra från Västerås mot Stockholm. E18 stinker! Och Norrtull! Timmar i bilköer! Blä! Kom ihåg att boka åt andra hållet nästa gång...


Onsdag


Jag hann bara gå igenom mailen och ringa alla telefonsamtal som stod på min lista. Sedan var klockan 13 och jag stängde av mobilen och slog ihop datorn. Därefter sprang jag till frissan och fixade till barret. Jag har ju konferens nästa vecka och kongress veckan därpå. Man måste ju klippa bort de där ostyriga loclarna som står åt alla håll... Det blev faktiskt helt OK! Trots att jag hade en ny frissa... Att byta frissa är lika stort och allvarligt som att byta tandläkare eller fru. Jo, så är det! Stort steg i livet... Nej, jag bytte inte frisyr!


Torsdag
Frun jobbar hela helgen, som vanligt... Så de där sköna lediga dagarna blev inte så speciellt lediga. Men vi gjorde dem trevliga i alla fall.

Jag och sonen hade en lugn skön morgon. Sedan tog vi en skön promenad in till stan. Vi promenerade längs vattnet och talade om ditt och datt. Jag tycker det är trevligare med stora barn än med dräggliga bajsiga bebisar. Var sak har väl sin charm, men det här med barn verkar liksom bara bli roligare och roligare.

Målet för dagen var "Smaka på Stockholm" i Kungsträdgården. Och vi smakade och åt.
Sonen tog en hamburgare från "Max" och senare en crepes med Nutellakräm. Han var nöjd. Jag tog några piripiri-kryddade kycklingspett på en restaurang som heter "Koloni". De var goda! Mycket goda! Men hallå!? 75 spänn för tre tuggor!? Det var verkligen skit! Men man kan väl lura hur många som helst i Kungsträdgården. det kommer ju alltid nya kunder. Skitrestaurang! Jag kommer aldrig besöka stället någonsin! Lägg "Koloni" på minnet!
Sedan gick jag till ett säkert kort! Söderrestaurangen "Koh Pangan". God och prisvärd thaimat i stora porttioner. Tack för det!


Fredag

Klämdag! (Långsökt koppling till bilden!?)

Bror och svägerska åkte till Belgrad på bröllop. Så stora kusinen kom och bodde här över helgen. Han har blivit så stor och så förståndig. Dessvärre transformerades sonen till en riktig skitunge som var ett rent helvete hela helgen! Hoppas det är en fas de växer ifrån...


Lördag


En heldag på "Lådbilslandet" i Nykvarn...

Sonen och kusinen gick upp vid halvsjutiden. Jag höll på att döda dem, men de var rätt duktiga ändå. De såg lite på TV och spelade på sina Nintendo DS ett par timmar. Jag går inte upp tidigt på en helg! Nej, det gör jag inte! Bara sjuka människor går upp tidigt på helgerna! Jag hatar dessa präktiga människor som tror de är bättre och nyttigare än andra. Så är det inte! De mår bara dåligt och måste kompensera detta med att vara präktiga. Det funkar inte! Släpp en fis och gå och lägg er!

Frun gick visserligen upp i ottan, men hon skulle till jobbet. Annars hade hon sovit klart. Vi gillar att sova! Sedan var det frukost och melodikrysset. Matsäck packades därefter och vi drog till "Lådbilslandet".

En heldag i solen med en massa lådbilsåk, karusell, hoppborg, flottstakning och en massa annat. Lunch i gröngräset och glass att svalka sig med. Det var varmt! Jag fick faktiskt lite färg! Men det är en riktig "bonnabränna" som man säger i Skåne.

Efter en heldag på "Lådbilslandet"...


Söndag
Man kan inte få nog av "Smaka på Stockholm"...

Söndag är ingen vilodag om man har två morgonpigga kusiner som river lägenheten i ottan. Nej, så är det! Vi käkade frukost och tvingade sedan de små liven att gå hela vägen in till stan. Är vi trötta så ska, ta mig tusan, de också vara det!

Målet, återigen, var "Smaka på Stockholm" i Kungsträdgården. Den här gången var vi lite tidigare, vilket innebar att det inte var en sådan trängsel. Vi gick förbi ett jättestort norskt tält. Där marknadsförde man norsk fisk. Det är ju det vi äter när vi har fisk på middagsbordet. Där kunde man anmäla sina barn till matlagningsgrupper. Frun var snabbt där och anmälde sonen och kusinen till en matlagningslektion. Vi slängde in dem i tältet och de togs om hand av en norsk kock.

De fick se på olika fiskar och sedan laga en laxrätt som grillades i folie. Kocken talade svår "Bergianska", dvs norska på dialekt från Bergen. Men det märkte inte killarna. De förstod ändå. Kan det vara så att om man inte är medveten om språkskillnader så fokuserar man på likheter istället? De hade kul därinne och fick sedan äta sin fisk efter avslutad lektion. Jag och frun passade på ett dricka lite cider i solen.

En bra dag!

Hoppborg, igen!?


Måndag


Nationaldag!

Frun jobbade förstås. Men vi killar tillbringade dagen i Stora Blecktornsparken. Här är det ett festligt nationaldagsfirande med hoppborg (helgens tredje hoppborg...), ansiktsmålning, korvgrillning, kaninhoppning och en massa lek. Det vara bara att släppa iväg killarna och springa av sig.

De kom tillbaka om det var hungriga, törstiga eller kissnödiga. Under tiden kunde jag tala med en massa andra föräldrar. Sent på kvällen kom bror och svägerska hem. Bror kom över och hämtade den sovande stora kusinen. Killarna hade haft en bra helg!

Vicken vecka!

lördag 2 april 2011

Kulturella killar!

Mäktigt!

Idag var jag och sonen kulturella igen! En grå och trist lördag är ju som gjord för museibesök! Eller hur!?

Vi styrde kosan mot en av favoriterna vad det gäller museum, Nordiska museet på Djurgården. Jag ville kolla en ny utställning om sopor. Fast den var väl inte sådär jättebra direkt. Den var lite liten och lite "oöverraskande", om ni fattar? Fast jag lärde mig att varje människa i Sverige producerar 480 kilo sopor per år. Det är ju nästan ett halvt ton!? Skärpning!

Vi käkade en god lunch, kollade alla utställningarna och gick en vandring tillsammans med Gustav Vasa. Jag gillar speciellt utställningen om våra traditioner. Här lär man sig allt om konfirmation, giftemål, midsommar, jul, likvaka, begravning och allt annat som är, och har varit, traditioner i vårt land. Här hade jag och sonen många och bra och givande samtal samtal!

Det kändes bra efter en riktigt trist "bråkvecka", då vi nästan bara grälat om allt... Han gillar museum, min lilla kulturella kille!

Kali nichta!

måndag 5 april 2010

Annandag påsk


Helgen drar vidare. Vi är lediga och avkopplade. Glada och mätta!

Ni kan väl helgrutinen, va´!? Sova länge och sedan sen frukost. Sakande dock vår morgontidning! Vi älskar att äta en lång frukost och läsa vår DN från första till sista sidan. Men inte idag.

Frun skulle dessvärre iväg och jobba kvällspass idag. Många som reser hem eller bort idag, så hon hade en hel del att göra... Jag och sonen bestämde oss för att vara kulturella killar idag. Vi gick till ett, för oss, nytt museum. Nämligen Nordiska Museet! Ett fantastiskt museum! Har inte varit här på evigheter. Jösses vilket roligt och intressant museum!

Vi lånade ett par hörlurar och gick en vandring genom samlingarna. Vandringen hette "Barnens favoriter" och vår guide var ingen mindre än Gustav Wasa. Vi fick se höjdpunkterna i alla utställningar. Sonen var lyrisk!

Sedan gick vi och käkade lunch på en av de bättre museerestaurangerna vi har i denna stad. Och jag har varit på alla. Så jag vet! Sonen åt pannkaka och jag åt en mycket god sallad.

Jag måste ta kompledigt någon dag och vandra runt på detta museum med egna hörlurar. Utställningarna var roliga och intressanta. En fantastisk utställning om samekulturen, underbar utställning om boende i olika samhällsklasser förr, kläder och mode genom tiderna och en massa annat intressant. Jag ska ha en heldag där och gå alla vandringarna för mig själv. Det ser jag fram emot!

Kali nichta!


PS Imorgon börjar arbetsveckan. Kortvecka igen!? Hur ska jag hinna med... Puh!