Visar inlägg med etikett nordiska museet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nordiska museet. Visa alla inlägg

lördag 2 april 2011

Kulturella killar!

Mäktigt!

Idag var jag och sonen kulturella igen! En grå och trist lördag är ju som gjord för museibesök! Eller hur!?

Vi styrde kosan mot en av favoriterna vad det gäller museum, Nordiska museet på Djurgården. Jag ville kolla en ny utställning om sopor. Fast den var väl inte sådär jättebra direkt. Den var lite liten och lite "oöverraskande", om ni fattar? Fast jag lärde mig att varje människa i Sverige producerar 480 kilo sopor per år. Det är ju nästan ett halvt ton!? Skärpning!

Vi käkade en god lunch, kollade alla utställningarna och gick en vandring tillsammans med Gustav Vasa. Jag gillar speciellt utställningen om våra traditioner. Här lär man sig allt om konfirmation, giftemål, midsommar, jul, likvaka, begravning och allt annat som är, och har varit, traditioner i vårt land. Här hade jag och sonen många och bra och givande samtal samtal!

Det kändes bra efter en riktigt trist "bråkvecka", då vi nästan bara grälat om allt... Han gillar museum, min lilla kulturella kille!

Kali nichta!

måndag 5 april 2010

Annandag påsk


Helgen drar vidare. Vi är lediga och avkopplade. Glada och mätta!

Ni kan väl helgrutinen, va´!? Sova länge och sedan sen frukost. Sakande dock vår morgontidning! Vi älskar att äta en lång frukost och läsa vår DN från första till sista sidan. Men inte idag.

Frun skulle dessvärre iväg och jobba kvällspass idag. Många som reser hem eller bort idag, så hon hade en hel del att göra... Jag och sonen bestämde oss för att vara kulturella killar idag. Vi gick till ett, för oss, nytt museum. Nämligen Nordiska Museet! Ett fantastiskt museum! Har inte varit här på evigheter. Jösses vilket roligt och intressant museum!

Vi lånade ett par hörlurar och gick en vandring genom samlingarna. Vandringen hette "Barnens favoriter" och vår guide var ingen mindre än Gustav Wasa. Vi fick se höjdpunkterna i alla utställningar. Sonen var lyrisk!

Sedan gick vi och käkade lunch på en av de bättre museerestaurangerna vi har i denna stad. Och jag har varit på alla. Så jag vet! Sonen åt pannkaka och jag åt en mycket god sallad.

Jag måste ta kompledigt någon dag och vandra runt på detta museum med egna hörlurar. Utställningarna var roliga och intressanta. En fantastisk utställning om samekulturen, underbar utställning om boende i olika samhällsklasser förr, kläder och mode genom tiderna och en massa annat intressant. Jag ska ha en heldag där och gå alla vandringarna för mig själv. Det ser jag fram emot!

Kali nichta!


PS Imorgon börjar arbetsveckan. Kortvecka igen!? Hur ska jag hinna med... Puh!