Visar inlägg med etikett födelsedagskalas. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett födelsedagskalas. Visa alla inlägg

söndag 21 augusti 2011

Kalas

Jättemycket barn...

Eftersom sonen har sin födelsedag på sommaren, så blir det alltid en väldans massa kalas. Först hade vi lite firande på "själva dagen" tillsammans med svärmor och sedan det traditionella stora kalaset hos svärfar i Torekov. Men idag vad det dags för kalaset med alla klasskompisarna! Puh!

Gudskelov höll vi kalaset tillsammans med bästa klasspolaren och deras föräldrar. Och gudskelov höll vi kalaset ute i Stora Blecktornsparken. Och ännu mer gudskelov är att vädret var fint då hela gårdagen var fylld av skyfall. Klassföräldrarna arbetar båda med konstnärliga yrken, som de flesta här på Söder. De är toppenbra och trevliga. Fast vi tyckte de var lite hispiga när det kallat in sin sons gudfäder för att hjälpa till med korvgrillning. Men vi tänkte om! Jösses vad vi tänkte om!!

16 "kvicksilver" till barn är inte lätt att hålla reda på! Det visade sig snabbt. Hade vi inte haft två korv- och marschmallowsgrillare hade det aldrig gått! Bara att få dem att sitta stilla och äta var en stor utmaning. Efter mat och cubcakes (Öhhh... Ingår marschmallows i "mat"!? Jo, på kalas är det så!) var det dags för laguppställning och femkamp. Det var en massa tävlingsgrenar som skulle gås igenom. Vi delade upp lagen på oss vuxna och "coachade" (modernt ord...) våra lag ordentligt. Naturligtvis vann alla lag då det blev "jämnt lopp".

Efter matfrossa och sedan femkamp var det dags för "skattjakt". De olika lagen fick skattkartor till "Kobrans gömda skatt", som var en mycket rik godisskatt. Barnen sprang runt i parken och hittade sina skatter. Sedan kom föräldrarna och hämtade sina glada, trötta, svettiga barn. Gud, vad skönt!

Nu dröjer det ett år tills nästa födelsedagskalas!

söndag 22 maj 2011

Fest på slottet!

Sonen har kommit upp sig...

Idag var det sommar! Hela staden doftade varm asfalt och jag visade världen mina vita underben! Jajamensan, det var årets shortspremiär! Heja!

Efter frukosten tog vi en skön promenad in till city. Vi är nästan aldrig där. På senare år har jag faktiskt börjat uppskatta city mer och mer. Även om Södermalm är bäst! Och vill man inte lämna ön klarar man sig där i månader! Det har faktiskt hänt, tidigare i livet, att jag ibland inte lämnade min ö på flera månader. Det kan ju låta lite andefattigt, men jag trivdes som fisken i vattnet. Jag både jobbade och bodde på Söder. Jag glömde bort resten av världen och stannade hemma. Det bästa med Södermalm är de trevliga människorna, den gemytliga atmosfären och känslan av småstad i en storstad. Och allt finns ju här!

Men nu lämnade vi vår stadsdel och tog en skön sommarpromenad. Vi passerade kyrkogården och kollade in om blommorna jag planterade på graven igår kommer att överleva. De såg ut att må bra och det behövdes ingen ny vattning. De fick sig en rejäl rotblöta igår och den höll i sig.

Vi fortsatte genom Gamla Stan och in till Kungsträdgården. När vi kommit hit började det kurra i våra magar. Det var dags för lunch. Men vi var inte överens om vad vi skulle äta! Det är vi aldrig! Vi är aldrig överens om något! Det är liksom det som är grejen med oss. Jag var sugen på sushi, frun ville ha wok och sonen ville förstås ha korv eller hamburgare. Då hittade vi Neko, som ligger på Regeringsgatan i Gallerian, och de hade både sushi och wok. Hepp! Perfekt! Och vet ni vad? Mitt över gatan ligger restaurang "Gyllene Måsen"! Så medan jag väntade på att vår mat blev klar sprang frun över och köpte ett "Happy Meal".

Sedan hade vi en god och mysig picknick i Kungsträdgården. Min sushi var superb och mättande, frun var nöjd med sin wok och sonen åt allt som inte hade den minsta vitamin ur sin "Happy Meal". Tack gode gud att vi ger honom vitamintabletter varje morgon, för han får inte i sig en enda i sina måltider. Han "silar" liksom alla nyttigheter och lägger dem i hörnan av sin tallrik... Så är det!

Efter lunchen var det dags att leverera sonen till det födelsedagskalas han var inbjuden till. Han var nämligen inbjuden på födelsedagskalas på slottet! Ja, det kungliga slottet! Jodå, sonen har ju kommit upp sig lite! Sonens klasskamrat hade bjudit in alla klassens killar till ett riddarkalas på Livrustkammaren. Kalaset hade varit toppen! Utklädda guider ledde dem genom museét och visade de mest smaskiga detaljerna i utställningen. Sedan hade det varit provning av riddarrustning och en massa annat kul. Födelsedagsbarnet hade önskat sig "något kladdigt" i födelsedagspresent. Det tyckte jag var en kul önskning! Han fick en himla massa "slajm" från oss. Nu kanske hans föräldrar hatar oss?

Under tiden fick jag och frun några timmar för oss själva. Vi satte oss på en solig uteservering och drack lite grann och talade om livet! Det var trevligt! Sommarsemestern börjar planeras. Och den verkar bli bra! Jag berättar mer en annan gång...

Vi var faktiskt lite förvånade över att slottet stod kvar när vi skulle hämta ut sonen. Livrustkammaren såg ganska intakt ut. Men de två kalasguiderna såg lite tagna ut... Killarna var rejält svettiga så vi antog att de hade röjt en hel del.

Hur ska vi kunna bräcka alla dessa födelsedagskalas!? Det har varit kalas på lekland, parklekar, bowlinghallar och museum. Vår plan på ett födelsedagskalas på bakgården med lite hämtpizza börjar pulvriseras. Sonen föreslog att vi kunde bjuda in hela klassen på kalas på Gröna Lund! Vojne, vojne... Vi kanske kan komma undan eftersom han fyller år på sommaren!?

Nej! Vi ska göra ett bra, roligt och billigt kalas! Ett kalas där man umgås och har kul! Ett kalas med tårta och lekar! Ett riktigt födelsedagskalas! Så får det bli!

Kali nichta!

söndag 17 april 2011

Stress

Det finns stress på helgerna...

Den här helgen har frun jobbat och jag har varit ensam med sonen. Sonen har varit fullbokad hela helgen! Två födelsedagskalas, tennisskola, fotbollsmatch och simskola. Allt på två dagar. Fast vi struntade i simskolan. Det kan bli lite för mycket ibland...

Men nästa gång det är simskola får han hoppa över något annat! Så får det bli!

Det ska bli skönt att få vila upp sig lite på jobbet imorgon...




Att mata fiskarna kan vara avstressande... Testa själv!

söndag 13 februari 2011

Sköna söndag

Jättebra! Är det fel på mig som tycker det!?

Idag sov vi ganska länge! Alltså, det gör vi närhelst vi får chansen... Ibland känns lördagsmornarna lite pressade eftersom frukosten måste vara klar redan klockan 10 då Melodikrysset börjar. Men det är så vi är! Vi gillar att sova! Efter alla år som nattarbetande vill jag gärna vakna efter lunchtid. Då mår jag som bäst!

Nåväl, vi gick upp ganska så sent och brassade en jättefrukost och satte oss framför TVn och såg gårdagens delfinal i Melodifestivalen. Vi spelade ju boule hela kvällen igår. Det kan ju vara fel på mig, men jag tyckte det var riktigt bra!? Varför slaktas hela evenemanget i pressen!? Trots det har programmet över tre miljoner tittare... Jag kan ju ha fel!?

Bra delfinal! Så är det! Kul inledning med djärv humor! Bra låtar genom nästan hela fältet! Christer Sjögren är pinsam och borde skjutas! (Alltså inte skjuta ihjäl honom! Jag är ju gammal vapenvägrare... Men man borde skjuta honom av scenen!) Brolle och Sanna till final var väl ganska givet. Men Brolles låt var ganska slätstruken. Jag gillade hon med garnnystanet på sig, hette hon Loreen?. Sedan gillade jag både "The Moniker" och Christian Waltz. Christian borde verkligen gått vidare. Lite som Dilba förra veckan. Hon åkte ur direkt och fick en juimboplats. Trots det klättrar hennes låt upp på topplistorna och är en av de hetaste melodifestivalsbidragen hittills. Kolla själv!

Det är kalashelg idag med! Klasspolaren fyller år och har bjudit in alla klassens killar på bowlingkalas. Wow! Vilken grej!? Så vi lämnade av sonen på kalaset, som hölls i bowlinghallen på Hornsgatan. Bowling, pizza och godis! Kan det bli bättre!

Jag och frun passade på att utforska kvarteren i Maria. Det är ju inte så ofta vi Katarinabor är här. Vi gillar ju vårt Sofo. Vi hittade en jätteläcker restaurang där vi käkade lunch. Det var en vegetarisk restaurang med fantastisk mat. Lokalen var kanske lite spartansk, men väldigt trång. Vi var glada att vi fick bord! Det bjöds på en buffé. Fast man fick inte plocka själv. Man pekade genom rutan och maten lades upp på tallriken. Och man fick gärna gå tillbaka för påfyllning. En massa goda rätter och röror. Jag tog en massa och fyllde på tallriken en gång till. Jag gillade spenatlasagnen! "Söders bästa", sade ägaren, och det var det! Gå dit! Vi var mätta hela kvällen! Jag och frun behövde bara ta lite te och mackor till middag.

Fast man fiser rejält av alla kikärtor!

lördag 12 februari 2011

Valentine Boule Cup

Boule...

Dagen började som sig bör. Frukost och melodikryss. Man får inte ändra några rutiner alls om man är en tvångsneurotiker, utan någon som helst sjukdomsinsikt! Sedan skulle sonen på tennisskola, så frun tog honom dit, medan jag hann ut en sväng på stan för att köpa en födelsedagspresent till sonens bästa kompis som ska ha kalas idag. Kompisen gillar lego och är galen i bilar. Så jag hittade en legosats där man skulle bygga en husbil. Det kan väl fungera!?

Efter tennisskola och lunch tvättades och kammades sonen. Kalasfint klädd gick han till bästa kompisens kalas. Det fina i kråksången är att bästa kompisen är grannen i våningen ovanpå. Kalaset var toppen! Frun hann fika med väninnan och jag hann läsa lite och vila lite. Lite som "håltimme" faktiskt!? Skönt! När jag kom och skulle hämta honom så bjöds föräldrarna på vin och ost! Det är ett högklassigt kalas! Barnen sprang runt och hade hur kul som helst. Sedan var det fiskdamm, godispåsar och ett snabbt "hej då"!

Snabbt ner till oss och "piffa" lite innan det var dags att leverera sonen till bästa grannarna igen. Vi har en kväll med barnvakt! Och så iväg till Boulehallen som ligger på Södermalms minsta gata, Närkesgatan. Gatan som inte ens hittas av taxichaufförer...

Vi fick en helt OK buffé! Inget jättemärkvärdigt, men ändå gott och fräscht. Vi har ju spelat boule tidigare på Boulebar på Surbrunnsgatan, borta i Vasastan. Där är det fint, välorganiserat och genomtänkt in i minsta detalj. Det finns till och handfat lite här och där vid banorna och vid utgången finns en skoputsmaskin!? Då har man tänkt till. Det dammar rejält av boule! Men nu är vi på Söder! En mycket oansenlig ingång följt av en skum spiraltrappa.Lokalen är ett gammalt skyddsrum som tidigare sägs ha härbärgerat en svartklubb!? Ganska "schabbigt" och "ruffigt" men ändå mycket trivsamt. Precis som vi vill ha det här på Söder!

Vi åt och snackade en hel del först! Vi blev fyra lag i turneringen. Dessvärre fick vi lite avhopp i sista stund... Det blev jag och frun, bror och svägerska, bästa resekamraterna (det är hos dem jag och frun alltid blir "gästerna från helvetet" och aldrig går hem...) och så trevliga dagisföräldrarna. Deras dotter och sonen gick tidigare på samma dagis. Sedan var det dags för spel!

Hur det gick!? Äh, skit i det! Det är faktiskt värdparets skyldighet att se till att gästerna trivs. Vi spelade inte lika bra som vi brukar. Vi förlorade stort! Men vi gjorde det för de övriga deltagarnas skull! Eeeeh, typ...

En trevlig kväll!

lördag 24 juli 2010

Sista dagen i Torekov



Hamnfest i Torekov! Festligt, folkligt och gemytligt...


De sköna dagarna i Torekov bara fortsätter! Morgondopp, strand, sol, mat och vin. Semesterstämningen börjar infinna sig!

Igår hade vi sonens traditionella födelsedagskalas, som alltid hålls här i Torekov. Och som alltid bjöd vi på hamburgare, grillade på "fassans grill", dvs svärfars grill. Vädret var med oss och stämningen var trevlig. Sonen fick en massa bra presenter. Det betyder bland annat en massa Pokémon-saker och ett Nintendo DS-spel. Den senare tänker jag tjuvlåna så fort sonen sover. Skithäftig!! Till efterrätt bjöds det på en fantastiskt god marängsviss. Också det en tradition! Svärfar är svår på marängsviss och kan klämma ner en ansenlig mängd. Egentligen fyller inte sonen år förrän på måndag, men då sitter vi på planet till varmare land, så firandet blev nu istället.

Idag tog vi ett morgondopp, som vanligt. Sedan åkte vi hem till faster och åt en ordentlig frukost. Där löste vi melodikrysset, tre generationer tillsammans. Inser att jag inte kommer kunna lösa melodikrysset på ett par veckor då vi är i utlandet. Kommer jag klara det? Eller får jag svår abstinens!? Hur som helst så kan ni lyssna nästa lördag då de förkunnar vinnarna. Vinner "Tre generationer i Torekov" så vet ni vilka vi är...

Dagen tillbringade vi på den årliga hamnfesten. Som en liten "vattenfestival" i extrem miniatyr. Sonen och frun hann åka lite "ribbåt", en otroligt snabb båt. Kul som sjutton. Jag har redan åkt detta ett par gånger då vi haft konferenser på västkusten, därför stod jag över denna gång. De såg lagom skärrade och rufsiga ut efter att ha susat fram i 45 knop.
På festen var det även den årliga mannikänguppvisningen från "Elbings". Alltid kul att se! "Elbings" är det lilla varuhuset mitt i byn. Barnen hade dansuppvisning och det var godisregn. En perfekt hamnfest, med andra ord!

Imorgon åker vi hem till Söder! Vi ska tvätta lite, packa om väskorna, pussa på katten och sedan drar vi vidare ut i världen.

Kali nichta!
eller jag kanske ska skriva
Buenas noches!

lördag 27 mars 2010

Begränsad...

Ensam med fotboja...


Frun har arbetat hela helgen, så jag har ju varit ensam med sonen. En lite halvkrasslig, halvsnorig, småhostande gnällspik. Det gör ju att man blir lite begränsad i sin rörelsefrihet. För att inte säga "totalt fast i skiten"! Puh!

Vi tog en lång skön lördagsmorgon. Sen frukost, lite melodikryssande och sedan skrotade vi runt i pyjamas hela förmiddagen. Sonen var bjuden på födelsedagskalas på eftermiddagen. Jag såg genast min chans till att springa lite ärenden såsom handla mat, blommor, städa lite, hämta upp påskpyntet från källaren och en massa annat. Jag skulle nog hinna med det mesta på de två timmar som kalaset skulle ta. Perfekt! Och dessutom få lite tid på egen hand, utan "fotbojan"!

Lite sena sprang vi in i leksaksaffären och köpte en födelsedagspresent. Födelsedagsbarnet ska visst vara mycket förtjust i lego, så de fick det bli. Hoppas det uppskattades! När det var dags för lämning vid kalaset fick sonen psykbryt. Ett rejält sammanbrott. Han ville absolut inte vara själv på kalaset och vägrade att ta av sig ytterkläderna och lämna ifrån sig födelsedagspresenten.
Så jag fick följa med in på kalaset en liten stund... Hela tiden sneglade jag på klockan och såg hur min tidsram krymte och hur min frihetsstund sakta men säkert försvann minut för minut.

Naturligtvis blev jag kvar under hela kalaset. Det blev ingenting med allt det där jag skulle göra. Men jag hade det ganska trevligt i alla fall. Jag satt och fikade med några andra dagisföräldrar. Då vi är nya på förskolan kännar jag inte till alla barnen och deras föräldrar ännu. Så det var både trevligt och lärorikt. Kalaset var trevligt för alla och avslutades med en skattjakt till godispåsarna.


Örat har tre delar, ytterörat, mellanörat och innerörat. Längst in i hörselgången sitter trumhinnan. Innanför trumhinnan ligger mellanörat, som är ett litet hålrum som normalt är gasfyllt. Vid öroninflammation har man en varig inflammation i mellanörat.


När kalaset höll på att avslutas började sonen gråta hejdlöst. Han hade jätteont i ena örat. Han hade klagat lite tidigare under dagen, men jag trodde det kunde vara en vaxpropp. Hade tänkt spola det lilla örat på kvällen. Men nu blev det andra planer. Medan jag talade med närmaste kvällsöppna lättakut gick vi till apoteket och köpte Alvedon. Sonen storgrät och höll sig för örat hela tiden. Vi fick en läkartid lite senare på kvällen. Sonen blev bättre av Alvedonen och fick vila lite innan vi gick till akuten,

Örat var lite rött men ingen anledning till antibiotika. De sätter ogärna in det nuförtiden. Mer Alvedon ett par dagar och skippa simskolan imorgon...

lördag 20 mars 2010

Familjen präktig


Den präktiga familjen!?


Familjen präktig bjöd på barnkalas idag. Ett riktigt präktigt barnkalas. Ett präktigt barnkalas hos familjen präktig. Ni fattar, va?

Man är så präktig att man inte kan sova länge på lördagsmorgonen och sedan äta en jättelång frukost. För att sedan gå och dra sig ett par timmar innan man masar sig ut. Detta även om det är en solig fantastisk dag utanför! (Nu svimmade alla de där präktiga morgonmänniskorna...) Man hinner även dricka ett par baljor te och lösa melodikrysset innan man tar sig an helgens begivenheter. Nej, detta är ingenting för familjen präktig!

Så därför sabbar man vår fina, lugna, sköna och mysiga lördagsmorgon genom att bjuda på barnkalas redan klockan 11!? Hallå!? Klockan 11 är ju ottan på lördagsmornar! Så är det bara! Alla andra är sjukt onormala. Precis som familjen präktig...

På sonens nya dagis verkar det vara tradition att man bjuder in alla dagiskompisarna på födelsedagskalas. Faktiskt väldigt trevligt! Även om jag bävar för att ha 14 dagisungar springande hemma när det är dags för sonens födelsedagskalas.

Kalaset blev dock toppenbra. Barnen fick komma utklädda om de ville. Sonen var utklädd till påskhare. Jag måste ge mig själv komplimanger för att jag lyckades så bra med sminkningen. Frun jobbar hela helgen och började redan klockan sex vilket, även det, är i ottan. Så jag hade ingen sminkrådgivare i närheten. På kalaset var även ett antal påskkärringar, en påskkyckling och två stycken "påsk-Spidermen". "Påsk-Spiderman" liknar dock vanliga Spiderman väldigt mycket!

Dessutom hade man visst en moster som trollade, en massa lekar och en skattjakt ute på gården. Hur i hela friden ska man kunna överträffa det? Vi kommer få hyra in ett tivoli och en cirkus till sonens kalas!? Fast jag kan ju alltid underhålla lite med mungiga!? Tror ni det skulle slå?

Ja, ja! Familjen präktig är riktigt trevliga människor! Kalaset var verkligen kalasbra! Jag förlåter dem...

söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag!


Eller "Valentine´s day", som man säger där borta...

Sonen vaknade lite för tidigt och väckte oss andra. Frun gav upp och lämnade sängen. Jag går aldrig upp före klockan 10 på en helg! Finns ingen anledning till att inte få vara utvilad! Jag drönade vidare, men blev åter väckt av sonen. Han och frun hade fixat frukost och min omedelbara närvaro krävdes ute i köket. Klockan nio en söndag!? "Stick och brinn!", tänkte jag. Men masade mig ändå upp, mycket ovilligt. Och då hade de små liven fixat en mysig "Alla hjärtans"-frukost!? En jättemysig frukost med en hjärtformad liten tårta, som kronan på verket.

Sedan iväg till viktminskningsinstitutet och lite träning. Kunde behövas efter all tårta. Hann även springa förbi en leksaksaffär och handla en födelsedagspresent till lilla grannen, sonens bästa vän, som hade kalas idag.

Födelsedagskalaset hölls på sonens teaterskola. Barnen fick vara tillsammans med en dramapedagog och upplevde ett äventyr. Tror det var en sjörövarinspirerad historia som så småningom ledde fram till en godisskatt. Därefter tårta och bullar i massor. Alla polarna från gamla dagiset var där. Efter kalaset gick vi ut i parken och hade snöbollskrig. Kul!

Sedan hem och piffa till sig lite. Vår inhyrda barnvakt kom och löste av oss. Jag och frun gick ut på egen hand, vilket verkligen inte händer ofta... Först ett biobesök. Vi såg filmen "Valentine´s day" som var en charmig, romantisk "feelgood"-film. Rolig och underhållande! I samma stil som "Love actually", men inte lika bra. Kvällen avslutades med en god middag på vår favoritkrog, Östgötakällaran. Gå dit!

Jag gillar egentligen inte fenomenet "Alla hjärtans dag"! Tycker det blivit alldeles för amerikaniserat, precis som "Halloween", en helg som inte heller finns i vår tradition. Jag tycker alla dagar ska vara "Alla hjärtans", dagar då man bryr sig om varandra lite mer.

Det har varit en mycket trevlig "Alla hjärtans dag"!

Kali nichta!