Visar inlägg med etikett tennisskola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tennisskola. Visa alla inlägg

söndag 17 april 2011

Stress

Det finns stress på helgerna...

Den här helgen har frun jobbat och jag har varit ensam med sonen. Sonen har varit fullbokad hela helgen! Två födelsedagskalas, tennisskola, fotbollsmatch och simskola. Allt på två dagar. Fast vi struntade i simskolan. Det kan bli lite för mycket ibland...

Men nästa gång det är simskola får han hoppa över något annat! Så får det bli!

Det ska bli skönt att få vila upp sig lite på jobbet imorgon...




Att mata fiskarna kan vara avstressande... Testa själv!

lördag 16 april 2011

Lördag! Skön lördag...

Solen sken!

Vaknade i normal tid i morse. Frun hade gått upp redan i ottan för att bege sig till jobbet. Efter att ha legat och dragit mig en stund gick jag upp och fixade frukost. Sonen hade redan gått upp och satt och tittade på TV. Han har nyligen lärt sig att zappa mellan kanalerna på digitalTVn. Nu såg han någon skitkanal med en massa extremsport... Jag måste lära mig barnspärra alla de där konstiga barnkanalerna med en massa svampiga fyrkanter och reklam direkt riktad till barn. Hur gör man då!? Jag kanske kan fråga sonen!?

Efter frukosten löstes melodikrysset under stor koncentration. Det gick bra i början, blev lite "trixigt", men löste sig till slut. Jag fick dock ihop det hela till slut. Fast jag fick "googla" stavningen till den där Wagneroperan...

Sedan snabbt iväg till tennisskola. Mycket snabbt! Den lilla biten från oss och ner till Eriksdal tog vi med bilen. Hissen ner till garaget och sedan snabbt iväg. Vi kom fram i tid, även om det var "målfoto". Typ två minuters bilresa... Sonen spelade strålande tennis och var koncentrerad nästan en tiondel av tiden. Sedan bil hem igen och en lunch på Ringvägen. Säsongspremiär för utelunch på "Sibyllagrillen". Det var trevligt!

Faros, hörnet Sofiagatan/Södermannagatan...

Därefter hem och byta om till eftermiddagens födelsekalas. Sonen när numer bjuden på minst två kalas varje helg. Det är ett evigt kalasande i hans umgängeskretsar! Medan sonen kalasade hittade vi två jättefina sittplatser på Faros uteservering. Där satt vi och hade trevligt och drack kall god retzina. Retzina är en dryck som kräver sol för att kunna njutas av. Så är det!

Den här sorten finns på Faros. Malamatina i liten flaska med kapsyl... Den är god!

När vi skulle hämta sonen såg vi att det var en massa folk i skivaffären PetSonds. Det visade sig att de hade livemusik hela dagen. Vi gick in och lyssnade på en trio med bland andra Idde Schultz. Som avslutning ville de bjuda på en "debutant". Och upp på den lilla scenen i skyltfönstret kommer då Kikki Danilesson!? Hon är faktiskt väldigt bra! Jag gillar visserligen inte "klämkäck-dansband-dragspel-joddeli-tjohej", men hon är faktiskt riktigt duktig! Hon sjöng en låt från nya albumet. Låten hette "Wagon Wheel" och är bra. Jag har den redan på Spotify.


Kikki Danielsson ger järnet, tillsammans med Idde Schultz, på PetSounds...


Sedan gick vi och bästa grannarna och köpte hem lite thaimat, drack lite vin och spelade kort. Vilken otroligt bra lördag det blev!?

söndag 27 mars 2011

Vill ha!

Jag släpper inte min timme frivilligt!

Nej, jag är inte ett dugg utvilad efter helgen! Jag är, till och med, tröttare än i fredags... Hur gick det till!?

På lördagen jobbade frun på morgonen. Jag och sonen gick upp och käkade en god frukost. Det blev överblivna scones från torsdagens tjejträff. Ett par sekunder i mikron och de var som nybakade. Mums! Sonen kollade på Bollibompa medan jag löste Melodikrysset. En skön och lat lördagsmorgon.

Sedan blev det bråttom iväg till tennisskolan. Sonen spelade bra och såg glad ut hela tiden. Jag talade med trevliga mamman och slapp se sådär sur ut som jag brukar göra när jag är uttråkad under sonens sportaktiviteter. Alltså,missförstå mig rätt, jag gillar inte sport, men tycker att det är viktigt att sonen sportar. Så länge han gillar det och det är kul för honom, alltså...

Därefter tog vi en rejäl kebablunch på "Jerusalem Kebab" på Götgatan. Fullt med folk från hela världen. Gott som attans! Jag tog en specialtallrik vilket har allt! Kebabkött, kyckling, falaffel, friterade grönsaker och en massa goda röror.

På kvällen var frun borta på en tjejträff. Jag och sonen käkade tacos hos bästa grannarna. Trevlig samvaro bland vuxna människor och sonen fick leka av sig ordentligt hos bästa kompisen. Det verkar dessutom som om bästa grannarna är på gång till Kreta i september. Det vore toppen!

Sedan sprang vi ner till oss och släckte alla lampor och tände alla ljus. Under "Earth hour" satt vi i mörkret och spelade kort. Det var riktigt mysigt. Vi talade en hel del om hur mycket el vi förbrukar och vad det gör mot vår planet. Det var mysigt, stämingsfullt och viktigt! En bra manifestation över hela världen! Runt omkring oss brann levande ljus i fönstren. Det sades att fem miljoner svenskar deltog i manifestationen. Det är mäktigt! Jag talade med vännen som bor i Sjöstan. Där hade varenda fönster varit upplyst. Det måste väl vara ett bevis på att hela den där konstiga stadsdelen är befolkad av halvrika egoister!? Eller, vad!? Skäms!

På söndagen åt vi åter en god frukost med scones. Denna gång hade faktiskt frun gått upp och bakat! Gott och trevligt! Jag var tröttare än vanligt eftersom jag sett på en sen långfilm och det faktum att jag under natten blivit berövad på en viktig sömntimme! Jag vill ha tillbaka min timme! Fy, vad taskigt att ta den ifrån mig!

Under dagen var sonen på ett födelsedagskalas. Frun jobbade hela eftermiddagen och kvällen. Och jag fick två sköna timmar på stan! Bra för mig!

Efter födelsedagskalaset bar det iväg till Eriksdalsbadet och till sonen simskola. Den lilla, lilla sexåringen går simskolans högsta grupp och simmar, tillsammans med mycket äldre elever. Han simmade fram och tillbaka i den djupa bassängen. Han var så duktig! Och jag var så stolt! Sedan hem snabb och värma på lite middagsrester. Det blev lasagne! Det var gott!

Imorgon är det måndag! Jag är trött! Mycket trött! Puh! Ge mig min timme tillbaka!

söndag 9 januari 2011

Gästerna från helvetet...

...det är vi! Pinsamt!

Frun jobbade tidigt och jag och sonen latade oss. Efter frukost och lite Nintendospelande begav vi oss ut. Kylan håller i sig så pass att den lilla skriskobanan i Lilla Blecktornsparken fungerar fint. Här åkte jag som barn, men sedan var det en massa milda vintrar, vilket gjorde att banan försvann lite i glömska. Förra vintern var ju smällkall, den med, och nu har man spolat en finfin bana. Hurra!

Sonen åkte med bästisen och jag och grannfrun stod och snackade strunt. Dessvärre tappade jag kollen på tiden. Berodde säkert på att jag haft en massa migrän under natten. Då känner man sig lite bakis. Helt plötsligt upptäckte jag att det knappt fanns någon tid till lunch. Sonen skulle ju iväg till tennisskola. Vad tänkte jag på!?

Jag ringde hem till frun, som precis kommit hem från jobbet, och bad henne värma lite rester. Sedan sprang vi hem. Snabb lunch, ombyte och sedan skjutsade frun ner sonen till tenniskolan. Åker man bil till Eriksdal, då har man bråttom. Nåväl, han hann! Bra tennis blev det!

Sedan hem och fixa till sig lite innan vi åkte iväg till vännerna i förorten. Det blev en trevlig, god och avslappnad middag. God mat och gott umgänge! Jag avskyr "styltiga" parmiddagar, men med den här familjen blir det bara himla trevligt. Det är skönt! Och kanske åker vi på skidsemester tillsammans i mars!? Det vore perfekt! Hoppas det går vägen!

Efter maten satte vi igång att spela en massa kort! Jag spelar aldrig kort! Förutom med dessa vänner. Jag förlorade stort i början. Men det viktigaste är ju inte att vinna, bara man är med! Eller hur!? Under spelet lyckades jag skärpa mig och vända min förlust och vann stick på stick. På slutet sopade jag banan med de andra. Jag är bara bäst! Wow!

Sedan började vi spela "Hjärnsläpp", vilket var ett kul spel där vi skulle analysera varandra! Många skratt och diskussioner blev det. Och helt plötsligt var klockan tre!? Barnen låg och sov i högar lite här och där... Oooops!

Sist det blev såhär var när värdinnan fyllde 40 år. När de sista gästerna hade gått började vi spela Nintendo Wii, vilket var nytt för oss då. Vi gick inte hem förrän klockan fem... Vi är verkligen gästerna från helvetet!

Tack för en trevlig kväll!

lördag 27 november 2010

Fixat och klart!

Adventsfrid...


Frun gick upp i ottan för att gå till jobbet. Jag och sonen sov vidare. Vi vaknade och tog lite frukost. Med betoning på liten för mig. Fjärde dagen på fastan och jag slurpade i mig ytterligare lite soppa, drack en balja te och avslutade måltiden med ett glas vatten. Mmm! Men faktum är att jag känner mig mätt!?

Sedan löste jag dagens melodikryss medan sonen spelade lite på Wii. Dagens kryss var faktiskt riktigt svårt! Man behöver vara ett par personer som löser det hela tillsammans. Frågorna är inom så många olika områden och inom olika tidsepoker. Det tog lite tid innan jag fick ihop allt. Jag hade lyckats förväxla placeringen på två ord i en dubbelfråga vilket rörde till det rejält! Nästa vecka vinner jag!

Tiden blev knapp och vi fick springa till tennisskolan, bara för att upptäcka att vi glömt tennisskorna hemma. Typiskt! Vi gick genast över till "plan B" vilket var snowracer i Stora Blecktornsparken. Snabbt hem och bylta på sig en massa kläder och ner till parken. Och där var ju hela kompisgänget. Premiär i pulkabacken.

Stelfrusna kom vi hem och käkade en sen lunch innan det var dags för sonen att gå på kalas. Jag gillar folk som lägger kalas på sen eftermiddag och dessutom bjuder barnen på mat. Under tiden hann jag handla lite och pynta det sista. Sonen kom hem mätt och glad efter en fest fylld med en massa aktiviteter och glada upptåg.

Nu tindrar ljusslingorna på balkongen och franska fönstret och adventsstjärnorna är uppsatta i alla fönster. Ljusstakar och adventskalendrar är uppsatta. Nu är det advent och det lackar mot jul. Det gillar vi! Vore gott med lite glögg, men det får vänta ett tag. Jag tar ytterligare en kopp te istället och njuter av julstämningen som förstärks av min ihopknåpade jullista på Spotify. Imorgon ska jag och sonen till Katarina kyrka på adventskonsert. Frun måste dessvärre jobba kvällspass...


Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dem på färden.



Nej, jag har inte blivit religiös på äldre dagar...