Visar inlägg med etikett jerusalem kebab. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jerusalem kebab. Visa alla inlägg

söndag 27 mars 2011

Vill ha!

Jag släpper inte min timme frivilligt!

Nej, jag är inte ett dugg utvilad efter helgen! Jag är, till och med, tröttare än i fredags... Hur gick det till!?

På lördagen jobbade frun på morgonen. Jag och sonen gick upp och käkade en god frukost. Det blev överblivna scones från torsdagens tjejträff. Ett par sekunder i mikron och de var som nybakade. Mums! Sonen kollade på Bollibompa medan jag löste Melodikrysset. En skön och lat lördagsmorgon.

Sedan blev det bråttom iväg till tennisskolan. Sonen spelade bra och såg glad ut hela tiden. Jag talade med trevliga mamman och slapp se sådär sur ut som jag brukar göra när jag är uttråkad under sonens sportaktiviteter. Alltså,missförstå mig rätt, jag gillar inte sport, men tycker att det är viktigt att sonen sportar. Så länge han gillar det och det är kul för honom, alltså...

Därefter tog vi en rejäl kebablunch på "Jerusalem Kebab" på Götgatan. Fullt med folk från hela världen. Gott som attans! Jag tog en specialtallrik vilket har allt! Kebabkött, kyckling, falaffel, friterade grönsaker och en massa goda röror.

På kvällen var frun borta på en tjejträff. Jag och sonen käkade tacos hos bästa grannarna. Trevlig samvaro bland vuxna människor och sonen fick leka av sig ordentligt hos bästa kompisen. Det verkar dessutom som om bästa grannarna är på gång till Kreta i september. Det vore toppen!

Sedan sprang vi ner till oss och släckte alla lampor och tände alla ljus. Under "Earth hour" satt vi i mörkret och spelade kort. Det var riktigt mysigt. Vi talade en hel del om hur mycket el vi förbrukar och vad det gör mot vår planet. Det var mysigt, stämingsfullt och viktigt! En bra manifestation över hela världen! Runt omkring oss brann levande ljus i fönstren. Det sades att fem miljoner svenskar deltog i manifestationen. Det är mäktigt! Jag talade med vännen som bor i Sjöstan. Där hade varenda fönster varit upplyst. Det måste väl vara ett bevis på att hela den där konstiga stadsdelen är befolkad av halvrika egoister!? Eller, vad!? Skäms!

På söndagen åt vi åter en god frukost med scones. Denna gång hade faktiskt frun gått upp och bakat! Gott och trevligt! Jag var tröttare än vanligt eftersom jag sett på en sen långfilm och det faktum att jag under natten blivit berövad på en viktig sömntimme! Jag vill ha tillbaka min timme! Fy, vad taskigt att ta den ifrån mig!

Under dagen var sonen på ett födelsedagskalas. Frun jobbade hela eftermiddagen och kvällen. Och jag fick två sköna timmar på stan! Bra för mig!

Efter födelsedagskalaset bar det iväg till Eriksdalsbadet och till sonen simskola. Den lilla, lilla sexåringen går simskolans högsta grupp och simmar, tillsammans med mycket äldre elever. Han simmade fram och tillbaka i den djupa bassängen. Han var så duktig! Och jag var så stolt! Sedan hem snabb och värma på lite middagsrester. Det blev lasagne! Det var gott!

Imorgon är det måndag! Jag är trött! Mycket trött! Puh! Ge mig min timme tillbaka!

måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag eller Valentindagen...

Jag gillar egentligen inte det där kommersiella "allahjärtansdravlet"! Jag tycker man ska älska alla jämt! Det är bättre att få rosor en vanlig tisdag än en dag som denna. Tycker jag i alla fall... Men vi hade en fin Valentindag hela familjen tillsammans! Det var riktigt mysigt!

Dagen började tidigt för frun. I ottan smög hon iväg till sitt jobb. Jag och sonen kunde sova till en lite mer normal "vaknatid". Vi vaknade, morgontoalettade och frukosterade. Sedan hissen ner i garaget till bilen. Köra till skolan, vilket är i kvarteret bredvid oss. Jag tjuvparkerade på rektorns plats, hon hatar det, och lämnade sonen i skolan. Sedan till kontoret. Det var trafikkaos idag. Efter snökaoset i fredags hade mer människor än vanligt tagit bilen till jobbet. Essingeleden gick trögt, max 10 km/tim, när det gick undan. Det är bara att andas lugnt! Jag kom i alla fall fram. I fredags hade kollegan en resa på fyra timmar från arbetet till bostaden i kranskommunen... Det gick fint för mig!

Jobbade på på kontoret. Efter dagens slut tog jag hissen ner i garaget och till bilen igen. Alltså, jag måste bara fråga, är det verkligen kallt ute? Hittills har jag inte ens haft ytterkläderna på mig!? Alla bara klagar och gnäller på kylan!? Åh, de överdriver! Tog bilen till Medborgarplatsen och mötte upp frun och sonen på en fantastisk restaurang! Sonen hade faktiskt fått välja var vi skulle ha vår "alla hjärtans dag-middag". Och han valde ett högklassigt ställe! "Jerusalem kebab" på Götgatan! Gott som sjutton. Kebabhaket som bara är ett hål i väggen... Jag tog en "specialtallrik" beståenda av kebabkött, kyckling, falafel, friterad blomkål och aubergin, ris, pommes frites, fräscha grönsaker och en massa goda såser och röror. Testa själva får ni se! Och hela världen möts vid de fåtal borden. Världens bästa kebabställe! Så är det!

Sedan tog vi bilen ut till Filmstaden Sickla och kollade filmen "Trassel". En bra film för både barn och vuxna. Ett extra plus för att de hade 3D-glasögon i barnstorlek!

En bra alla hjärtans dag!

torsdag 6 januari 2011

Bio



Megamind! Helt OK...

Idag snöade det och stormade mer än vanligt! Vi gick klädda i pyjamas och morgonrockar långt in på förmiddagen. Eller det kanske till och med hann bli lite eftermiddag!? Jag vet inte så noga... Tiden gick medan vi åt frukost, spelade sällskapsspel eller ägnande oss åt våra Nintendospel, både Wii och DS. Kul!

Vi insåg att vi borde försöka att gå ut i stormen. Åtminstonde för att få lite frisk luft. Men vädret var så snöigt, blåsigt, vått och kallt. Så vi beställde biobiljetter. Vi får väl andas djupa andetag då vi springer upp till Medborgarplatsen för att få den där friska luften? Vi såg "Megamind" vilket var en riktigt rolig film. Gillar när de sker oväntade saker. Hjälten hoppar av och skurken blir hjälte... Ooops, sade jag för mycket nu!?

Sedan gick vi till "Jerusalem Kebab" på Götgatan och käkade sen lunch. Det är ett litet "hål i väggen" där hela världen möts. Besökare från närbelägna Katolska Domkyrkan och moskén vid Medis, alla sida vid sida. Italienska och spanska blandas med arabiska och persiska. Coolt.  Mycket folk betyder omsättning på maten. Och maten är god! Testa själv!

Det behövs mer möten mellan olika typer av människor! Det är stimulerande! Vi har numer inte så mycket "multikulti" och roliga blandningar av alla sorters folk här på Söder numera. Så var det förr! Innan alla lägenheter blev dyra bostadsrätter och alla tillhörde någon sorts övre medelklass. Och numer jobbar ju alla med kultur och media. Det är tristare nuförtiden. Det behövs vara en rolig blandning av alla typer av människor! Det tycker jag i alla fall!

En bra dag!







Jag gillade den! Vi såg den på svenska...