Visar inlägg med etikett eriksdalsbadet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett eriksdalsbadet. Visa alla inlägg

söndag 4 december 2011

Söndag

Söndagslunch...

Vaknade och kände mig lat och slö. Jag och sonen slöade hemma ensamma, då frun jobbar idag. Vi kom faktiskt inte riktigt igång förrän vid lunch. Men vi var fortfarande lata och gick därför till världens bästa korvkiosk och köpte lunch. Och vi var inte ensamma. De måste göra bra affärer på söndagarna i den där korvkiosken!

På kvällen hade sonen simskola på Eriksdalsbadet. Han simmade längd efter längd i den djupa bassängen. Han är så duktig och jag är så stolt! Och så blev jag lite stolt över mig själv också. Jag hann simma 1000 meter under sonens simlektion.

Liksom för att neutralisera den där latheten som funnits under hela dagen...

söndag 3 april 2011

Söndagstrevligt!

Rekommenderas...

Ibland kan det vara ganska skönt med en helg med dåligt väder! Det blir liksom ingen press på att man ska fylla dagens alla timmar med en massa bra och genomtänkta aktiviteter. Man kan bara "softa" och ta det lugnt, vilket borde vara just det man ska fokusera på under sin ledighet. Fast jag tyckte nog vi fick in en massa aktiviteter ändå, den här söndagen.

Frun och sonen gick tidigt iväg till fotbollsträning och föräldramöte i den anrika Södermalmsklubben. Jag skrotade runt hemma och njöt lite av ensamheten. Träningen och mötet drog ut lite på tiden så de kom inte hem förrän vid lunch. Vi gick ut och käkade på det där kebabstället som jag jämt tjatar om. Det var lika gott som vanligt. Idag var det fullt med latinamerikaner då det just varit mässa i katolska domkyrkan, som ligger i grannskapet.

Mätta och belåtna gick vi sedan på bio. Vi såg filmen "Hopp" som handlar om påskharen. Riktigt rolig, faktiskt! En blandning av animerade figurer och "vanliga" människor och med en rolig handling. Och det lyckliga slutet fanns där också. Påsken är räddad! God bless, America!

Men dagen är inte slut än. Från bion bar det iväg till simskolan på Eriksdalsbadet. Sonen simmade en massa längder i djupa bassängen. Både bröst- och ryggsim. Men jag tror nog att det blev lite för mycket av det goda! Efter simskolan var han mycket trött och frusen. Jag fick stoppa ner det lilla livet i jacuzzin för att han skulle tina upp lite...

Hem till lite middag, vi åt inte så mycket efter den där jättelunchen, och sedan dags för godnattsaga. Sömnen kom snabbt!

Imorgon är det en ny vecka! Heja!

söndag 27 mars 2011

Vill ha!

Jag släpper inte min timme frivilligt!

Nej, jag är inte ett dugg utvilad efter helgen! Jag är, till och med, tröttare än i fredags... Hur gick det till!?

På lördagen jobbade frun på morgonen. Jag och sonen gick upp och käkade en god frukost. Det blev överblivna scones från torsdagens tjejträff. Ett par sekunder i mikron och de var som nybakade. Mums! Sonen kollade på Bollibompa medan jag löste Melodikrysset. En skön och lat lördagsmorgon.

Sedan blev det bråttom iväg till tennisskolan. Sonen spelade bra och såg glad ut hela tiden. Jag talade med trevliga mamman och slapp se sådär sur ut som jag brukar göra när jag är uttråkad under sonens sportaktiviteter. Alltså,missförstå mig rätt, jag gillar inte sport, men tycker att det är viktigt att sonen sportar. Så länge han gillar det och det är kul för honom, alltså...

Därefter tog vi en rejäl kebablunch på "Jerusalem Kebab" på Götgatan. Fullt med folk från hela världen. Gott som attans! Jag tog en specialtallrik vilket har allt! Kebabkött, kyckling, falaffel, friterade grönsaker och en massa goda röror.

På kvällen var frun borta på en tjejträff. Jag och sonen käkade tacos hos bästa grannarna. Trevlig samvaro bland vuxna människor och sonen fick leka av sig ordentligt hos bästa kompisen. Det verkar dessutom som om bästa grannarna är på gång till Kreta i september. Det vore toppen!

Sedan sprang vi ner till oss och släckte alla lampor och tände alla ljus. Under "Earth hour" satt vi i mörkret och spelade kort. Det var riktigt mysigt. Vi talade en hel del om hur mycket el vi förbrukar och vad det gör mot vår planet. Det var mysigt, stämingsfullt och viktigt! En bra manifestation över hela världen! Runt omkring oss brann levande ljus i fönstren. Det sades att fem miljoner svenskar deltog i manifestationen. Det är mäktigt! Jag talade med vännen som bor i Sjöstan. Där hade varenda fönster varit upplyst. Det måste väl vara ett bevis på att hela den där konstiga stadsdelen är befolkad av halvrika egoister!? Eller, vad!? Skäms!

På söndagen åt vi åter en god frukost med scones. Denna gång hade faktiskt frun gått upp och bakat! Gott och trevligt! Jag var tröttare än vanligt eftersom jag sett på en sen långfilm och det faktum att jag under natten blivit berövad på en viktig sömntimme! Jag vill ha tillbaka min timme! Fy, vad taskigt att ta den ifrån mig!

Under dagen var sonen på ett födelsedagskalas. Frun jobbade hela eftermiddagen och kvällen. Och jag fick två sköna timmar på stan! Bra för mig!

Efter födelsedagskalaset bar det iväg till Eriksdalsbadet och till sonen simskola. Den lilla, lilla sexåringen går simskolans högsta grupp och simmar, tillsammans med mycket äldre elever. Han simmade fram och tillbaka i den djupa bassängen. Han var så duktig! Och jag var så stolt! Sedan hem snabb och värma på lite middagsrester. Det blev lasagne! Det var gott!

Imorgon är det måndag! Jag är trött! Mycket trött! Puh! Ge mig min timme tillbaka!

söndag 12 december 2010

Fotboja

Elektronisk fotboja...


När vi var på sonens simskola på Eriksdalsbadet såg vi en riktig fotboja! Det var en pappa som var där med sin dotter. Vi möttes i duschen och det var då jag såg att han var fast med en fotboja...

Borde inte den larmat när han flytt hemmet och dragit till Eriksdalsbadet!? Eller är den inställd på "dra inte från stan"? Fattar ingenting! Trodde de med fotboja skulle vara lite frihetsberövade. Att det var grejen, liksom... Hmmmm!

söndag 16 maj 2010

Stolt!


En del barn är ju bara duktigare än andra...


Idag är det söndag! Söndag betyder ju, som vanligt, simskola! Den här terminen ligger simskolan klockan 12, vilket är en värdelös tid. Hela söndagen blir ju förstörd. Hela helgen blir ju förstörd!? Fast den här helgen var ju faktiskt hela 4,5 dagar...

Men vi står ut! Vi ser hur sonen älskar sin simskola och hur han lever upp i bassängen tillsammans med sina lektionskamrater. Dessutom ser vi alla tusenlappar och all tid vi lagt ner på babysim, barnsim och nu simskola. Vi stretar på!

Den kommunala simskolan har precis omorganiserat sig. Alla kommunala organisationer brukar omorganisera sig ungefär vart tredje år. Jag tror simskolan klarat sig från de flesta omorganiseringar tidigare, men nu var det visst dags. Tidigare hade man delat in alla grupper i nivåer som var mellan nivå ett till fyra. Nivå ett var nybörjare och fyra var avancerade simmare. Nu har man delat in den i nivåerna "röd" (tidigare nivå ett), gul (tidigare nivåerna två och tre) och grön (tidigare nivå fyra).

Sonen gick direkt in i nivå två och sedan i nivå "gul". I nivå "gul" kan man få gå i många terminer. Målsättningen är att man ska kunna simma 25 meter bröstsim och tio meter ryggsim för att avancera. Idag hade vi ett utvecklingssamtal med simläraren.

Sonen är den enda eleven i gruppen som kommer att gå vidare från "gul" till "grön"! Nästa termin kommer att hållas i djupa bassängen tillsammans med mycket större barn. Vi är så stotla! All babysim har betalat sig! Nu kommer vi öva simning hela sommaren!



Förresten plankade jag och frun in på Eriksdalsbadet idag. Bara så där! Hepp! Vi hann simma en hel del! En bra dag!

söndag 2 maj 2010

En stor dag


Det var här det hände...


Varje söndag, sedan urminnes tider, har sonen gått på simskola.

Han började redan som liten på babysim. Tidigt som satan var simlektionen. Redan klockan nio! Är inte det sjukt!? Alla andra bebisföräldrar var pigga och alerta vid den här tiden. Det var inte vi! Vi gillar ju att sova på mornarna i den här familjen. När sonen var bebis vaknade han aldrig tidigare än 11.30! Detta passade ju oss utmärkt! Jag älskade att vara pappaledig! Jag har aldrig varit så utvilad i hela mitt liv!

Nu var vi tvungna att ställa väckarklockan tidigt i ottan, i alla fall med våra mått mätt. Vi gick sömndruckna till badet. Jag lyckades oftast få ner frun i bassängen tillsammans med sonen. Det hela gick utmärkt. Sonen lärde sig älska vatten och kunde dyka redan innan ettårsdagen.

Babysimmet pågick ett par år. Under den tiden brukade vi, eftersom vi tyckte så synd om oss själva som var tvungna att gå upp så okristligt tidigt, käka en skön brunchClarion. Sonen var helt utmattad efter simningen så han sov gott i vagnen. På eftermiddagen sov vi middag alla tre, tillsammans med katterna. Ljuva söndagar!

På senare år går sonen i kommunala simskolanEriksdalsbadet. Simlektionerna nu är lite mer diciplinerade. Inga föräldrar behöver vara med i bassängen. Faktum är att vi inte ens får vara i simhallen, utan får stå utanför att vänta. Man kan trycka näsan mot en glasvägg och se vad som pågår där inne... Dessutom är lektionstiden senare, så vi hinner sova ut. Men jag saknar faktiskt den där brunchen!

I söndags tog en av simlärarna ut sonen ur den lilla simhallen, där lektionen pågick. De gick ut i stora simhallen. Sonen hoppade sedan i den jättedjupa bassängen! Den är faktiskt sex meter djup! Jag och frun smög efter, som ett par agenter, och spionerade. Det var då vi såg honom simma 25 meter i den djupa bassängen! Ett genombrott! Vi är så stolta!

En stor dag!

söndag 21 mars 2010

Premiär


Vaknade och konstaterade att vädret var skit. Skönt! Då kan man lata sig med gott samvete... Och det gjorde vi, sonen och jag. Frun jobbar ju helg och fick gå upp tidigt som attan för att vara på jobbet redan klockan sex.

Vi skrotade runt i våra pyjamaser, spelade lite Ninendo Wii, åt en god frukost och kollade lite på TV. Sonen var lite halvsnuvig och småvissen och uppskattade lugnet.

Sedan tog vi ett gemensamt beslut; Sonen var inte så skruttig så vi skulle hoppa över dagens stora händelse. Premiären för denna termins simskolaEriksdalsbadet! Däremot kom vi överens om att endast vara med på simskolan och sedan direkt hem. Inget äventyrsbad eller bastu idag då den begynnande förkylningen absolut skulle kunna förvärras.

Simskolan var toppen. Två nya fröknar som verkade jättebra. Tror sonen blev lite kär i den ena flickan... Några av deltagarna kom från förra terminens grupp, vilket kändes tryggt. Man kollade hur många simtag barnen kunde ta och hur de kunde flyta på rygg. Jag tror alla barnen blev godkända för fortsättningskursen. Den här terminen handlar om att gå vidare från vattenlek mot ren simning. Målet inför nästa nivå är att kunna simma 25 meter.

Lektionen var så kul att sonen, naturligtvis, hade glömt vår överenskommelse om att inte bada mer. Psykbryt, tandagnisslan och tårar följde därpå. Jag släpade dock ut honom från badet och vi åkte hem. (Vi är verkligen lata som tar bilen, men det är faktiskt riktigt skönt och slippa gå ute i det här skitvädret...)

Sedan åt vi en mysig lunch bestående av gårdagens middagsrester. Mums!

söndag 20 december 2009

Snö, snö, snö... Och julstädning!


Dagen tillbringades i favoritparken, Stora Blecktornsparken. Här finns det backar för alla åldrar. Sonen gick dit med frun lite tidigare på dagen. Med sig hade de termos med varm choklad och saffransbullar. Här lektes det vilt med dagiskompisar. Till lunch blev det grillkorv, vilket säkert uppskattades.


Själv hann jag springa en del ärenden i julstressen. Bland annat fick vi äntligen iväg alla våra julkort, självklart med dyra frimärken. Ja, ja, det är ju bara pengar... Han även köpa en julklapp till städhjälpen. Det blev "årets julklapp" som jag hoppas hon kommer att uppskatta. Säg inget! Vill förresten bara tillägga att vår städhjälp har eget företag och betalas med såväl skatter som sociala avgifter!


Sedan sprang jag ner till parken och avlöste frugan, som skulle vidare till sitt jobb. Sonen höll som bäst på med att åka snowboard med sin pulka. Han blev bättre och bättre och mer modig. Till sist började han även att åka i den större backen. Vi tog även några åk tillsammans i den stora backen. Sittandes, förstås! Det där balanssinnet har han ärvt efter sin mor, inte från mig. Förmodligen kommer han överglänsa mig i backarna i vinter. Jag såg redan den utvecklingen under förra skidsemestern. Lite förnedrande att bli omkörd av en fyraåring, men så går det väl när man börjar åka utför först i medelåldern..


Vi blev kvar i parken till skymningen kom. Sedan hem fort för att tina lite, byta kläder och förstås tacka städhjälpen för den fina julstädningen!


Vidare till Eriksdalsbadet för terminens sista simskola. Avslutning och diplomutdelning. Middag blev en hämtpizza, då jag såg hur den trötta sonen började att klippa med ögonen. Sedan somnade han på två sekunder. Trött men lycklig!


Imorgon borjar en ny arbetsvecka! Kortvecka!!