Visar inlägg med etikett dagiskompisar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dagiskompisar. Visa alla inlägg

onsdag 7 juli 2010

Picnic


Jag slängde ihop en liten picnic, bara sådär... (Eller inte!)


Fick ett SMS av grannfrun. Gamla dagiskompisarna skulle ha en liten spontan picnic i parken utanför huset. Där finns även en plaskdamm som barnen kan hoppa runt och leka i efter en varm dag på dagis.

Jag kunde ju inte smita tidigare från jobbet, eftersom det är jag som stänger växeln. Så jag körde som en galning hem till Söder. Hämtade sonen, hem och byta om till shorts och sedan ut i parken, till kompisarna. Stoj, lek och en massa vattenstänk.

Matsäck!? Katten, jag hade glömt matsäck! Vilken tur att man bor centralt. Sonen fick en pizza från kvarterets pizzeria och jag köpte lite wok från Thaikiosken på hörnet!

Jag älskar mitt Söder!

onsdag 10 februari 2010

En dag, en helt vanlig dag...


Vaknade i morse, motvilligt och lite för sent. Åt en mysig frukost med sonen. Allt medan frun gjorde sin morgontoalett. Frun och sonen promenerade iväg till dagis, medan jag satte igång att jobba lite.

Efter lite jobb hemifrån åt jag lunch. Köpte en god thaiwok från kiosken mitt emot. Gott! Rekommenderas varmt!

Sedan lite eftermiddags besök. Hann även med en sväng till träningen. Sedan snabbt som tusan till dagis och hämta sonen. Idag stängde man tidigare än vanligt på grund av arbetsplatsträff. Hämtade en glad och nöjd son som haft en toppendag. Pulkaåkning i Stora Blecktornsparken, pannkaka till lunch och dessutom lite kreativt arbete i ateljén! På gamla dagishelvetet var det helt omöjligt att få pannkaka och de fick inte åka någon pulka alls. De enda teckningar man ritade var sk "Mandala-teckningar". Idiotiska mallar som barnen skulle färglägga. Som en mycket dålig målarbok. Ingen fantasi och kreativitet alls. Skäms, förskolan från helvetet! Förstår ni att han har hamnat i förskolan i paradiset!? Vi är så glada och lättade!

I ateljén hade sonen gjort "allahjärtanskort" till mig och frun. Mitt kort föreställer våra mysiga måltider, på tu man hand. Vi har visst väldigt långa ben? Lägg märke lampan som sprider ljus över vårt matbord. Att äta ska vara förenat med lust och social samvaro. Är det inte otroligt sött att vi har våra näsor i samma höjd som bordsskivan!? Det är väl så det känns för sonen...

Hem och käka lite mellanmål. Vi hann faktiskt spela lite Zelda också... Sedan iväg till teaterskolan, som hade premiärträffen för denna termin idag. Ny "fröken" och delvis en ny grupp. Sonen verkade haft kul som sjutton under sin första gruppträff!

Under gruppträffen hann jag iväg och handla lite mat, blommor (Ja, tulpaner! Så klart...) och lite andra ärenden. Efter teaterskolan gick vi hem och nåt en god middag. (Se bilden...)
Sonen somnade med ett leende på läpparna strax efteråt. En bra dag!

Nu sitter jag däremot och går igenom jobbmailen och försöker få till en lista med alla telefonsamtal jag måste göra imorgon...

Kali nichta!


PS Jag scannade in bilden! Jag är den bästa "scannaren" på Söder! Yeah!
(Det handlar om att bli "vän" med din scanner. "Tingen" ska vara med dig!)
:-D

fredag 22 januari 2010

Dagis

Jag vet att ni börjar tröttna på allt skrivande om sonens förskola. Men det hjälps inte! Det har upptagit en mycket stor del av vår tillvaro denna vecka.

Dagen på förskolan i paradiset var toppen. Barnen hade själva bestämt vilken mat de skulle få. Det gör de varje fredag. Så idag fick alla äta pizza. Man var ute större delen av dagen då man åkte kana på isbanorna i Stora Blecktornsparken. Inomhus var det en lugn atmosfär full av kreativitet. I ateljén arbetar man med tema havet. En vägg är täckt av en havsbild som barnen fyller med egenmålade växter och djur. Annars var det "kattochråttaspelet" som var den populäraste aktiviteten.

Jag hämtade sonen på eftermiddagen. Vi begav oss direkt till förskolan från helvetet. När vi kom dig hade all personal och alla barn ordnat med ett avskedskalas för sonen. Man hade dukat och dekorerat ett långbord. Det bjöds på mackor, bullar och hembakad rulltårta. Wow! Ett avsteg från stadens policy mot socker!? Jösses! Det blev ett jättetrevlig kalas.
Barnskötaren Hitler var inte närvarande, utan endast förskolläraren Goebbels. Den inkompetenta förskolechefen har överöst avdelningen med ny personal för att försöka rädda det som räddas kan. En resurspedagog, en manlig vikarie som täcker in för Hitler och en ny manlig pedagog som extra förstärkning. Fantastiska människor! Fast de fattar nog inte vilket getingbo de hamnat i...
Sonen fick teckningar från alla barnen. Vi fick även hans portfolio, den dokumentation från hans tid i förskolan från helvetet. Naturligtvis var ingenting uppdaterat från den senaste terminen. Inte ens en teckning. Man hade försökt slänga in lite värdelösa foton som egentligen inte sade något om verksamheten. Mer ett bevis på den totala avsaknaden av pedagogiskt verksamhet!
Goebbels stack iväg snabbt som fan. Jag och sonen stannade kvar ett tag så han fick leka lite med de gamla polarna.
Helt plötsligt upptäckte jag hur hög ljudnivån var. Hur mycket spring det var i leken. Hur mycket bråk de hela tiden pågick. Hur sonen rycktes med i det stegrande tempot. Ett tempo som uppstår bland ostimulerade barn som hållits instängda på ett nazistdagis hela dagen... Tack gode gud att dessa onda människor aldrig kommer nära min son igen! Men jag måste ge dem beröm för de trevliga avskedskalaset! De är förmodligen skitnervösa över skrivelsen jag håller på att skriva till stadsdelsnämnden! HA!

Sedan gick vi och tog "mysfika". En fredagstradition, tillsammans med några andra barn och föräldrar. Trevligt!

Jag kommer sakna en del av barnen och deras föräldrar. Vi kommer ju även att ha kontakt i framtiden, men de kommer ju inte tillhöra vårt närmaste nätverk mer.

Sonens bästa vän är grannpojken. Vi fyra föräldrar turas om att hämta pojkarna, vilket underlättar det hela mycket för oss med oregelbundna arbetstider. Den här terminen kommer att bli lite svårare med att få ihop logistiken mellan skiftarbetande fru, mina tjänsteresor och dagis hämtning/läming. Skit i det! Det får lösa sig... Det är värt allt att se sonen lycklig efter en dag på förskolan i paradiset!

söndag 20 december 2009

Snö, snö, snö... Och julstädning!


Dagen tillbringades i favoritparken, Stora Blecktornsparken. Här finns det backar för alla åldrar. Sonen gick dit med frun lite tidigare på dagen. Med sig hade de termos med varm choklad och saffransbullar. Här lektes det vilt med dagiskompisar. Till lunch blev det grillkorv, vilket säkert uppskattades.


Själv hann jag springa en del ärenden i julstressen. Bland annat fick vi äntligen iväg alla våra julkort, självklart med dyra frimärken. Ja, ja, det är ju bara pengar... Han även köpa en julklapp till städhjälpen. Det blev "årets julklapp" som jag hoppas hon kommer att uppskatta. Säg inget! Vill förresten bara tillägga att vår städhjälp har eget företag och betalas med såväl skatter som sociala avgifter!


Sedan sprang jag ner till parken och avlöste frugan, som skulle vidare till sitt jobb. Sonen höll som bäst på med att åka snowboard med sin pulka. Han blev bättre och bättre och mer modig. Till sist började han även att åka i den större backen. Vi tog även några åk tillsammans i den stora backen. Sittandes, förstås! Det där balanssinnet har han ärvt efter sin mor, inte från mig. Förmodligen kommer han överglänsa mig i backarna i vinter. Jag såg redan den utvecklingen under förra skidsemestern. Lite förnedrande att bli omkörd av en fyraåring, men så går det väl när man börjar åka utför först i medelåldern..


Vi blev kvar i parken till skymningen kom. Sedan hem fort för att tina lite, byta kläder och förstås tacka städhjälpen för den fina julstädningen!


Vidare till Eriksdalsbadet för terminens sista simskola. Avslutning och diplomutdelning. Middag blev en hämtpizza, då jag såg hur den trötta sonen började att klippa med ögonen. Sedan somnade han på två sekunder. Trött men lycklig!


Imorgon borjar en ny arbetsvecka! Kortvecka!!