Visar inlägg med etikett söder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett söder. Visa alla inlägg

lördag 28 maj 2011

Marathonlördag

Stockholm Marathon...

Vi hade en lugn skön morgon med melodikryssande, som vanligt! Rutiner är till för att hållas! Speciellt på en lördag. Så fick det bli!

Sedan gick vi ut och strosade lite på stan. Sonen är lite krasslig, så vi tog det lugnare än normalt. Vi gick lite här på gatorna i "Sofo" och kollade lite i alla affärer. Hur kan alla konstiga designaffärer med skitdyra prylar gå ihop? Folk går ju bara in och tittar lite och sedan lämnar de butiken. Det kan i och för sig beror på den oengagerade personalen som bara står som fån bakom sina diskar. På Cocktail vägrade den lilla människan att ens bemöda sig att ge en enda blick till oss kunder i butiken. Han var helt blassé och upptagen med att fixa sin lunch. Den såg god ut! Bland annat jordgubbar. Mums! Men jag kommer aldrig köpa en av era dyra skitsaker! Inte i en butik som skiter i sina kunder. Jag får ett bättre bemötande på Konsum!

Vi tog en tur förbi kyrkogården och sedan ner för Götgatan i en sakta lunk. När vi kom ner till Slussen var det helt tyst. På ett konstigt sätt! Vi såg inte alla polisbilarna och de där blåvita avspärrningsbanden förrän senare. Men allt var tyst...

Bussolycka på Slussen. (Nej, jag tog inte bilden! Den är från en tidning...)

När vi kom fram till avspärrningarna såg vi bussen som kört ner för en trappa och landat mitt på Södermalmstorg. Vi trodde det var en filminspelning. Man spelar ju inte Hollywoodversionen av Millenium här på Söder och vi är vana vid avspärrade gator och en massa amerikanska filmstjärnor. Eller kanske det var en sådan där tokrolig installation, som de gör ibland. En sådan där som den där tunnelbanevagnen som kom upp ur marken på Norrmalmstorg, här om året. En sådan där installation som senare skulle bli en annons för Gevalia. "När du får oväntat besök..."

Det var en del som fotograferade och filmade stället. Men vi fattade fortfarande ingenting. Till sist var vi tvungna att fråga en polis om vad som var på gång. Det var då vi förstod att det rörde sig om en bussolycka. Det var också då jag såg den röda sörjan under bussen. Man hade täckt över den med någon sorts absorberande sand. Men den var röd! Jag hoppas det rörde sig om någon sorts olja eller hydralikvätska, som läckt ur bussen efter kraschen... Eller var det blod!? Det var så tyst!

Ett par meter därifrån dundrade musiken, folk klappade händerna och visslade åt alla marathonlöparna. Livet var en fest! Och här hade det varit ett inferno 30 minuter tidigare... Tänk om vi inte hade tagit omvägen förbi de trendiga butikerna, med sina snorkiga expediter? Eller inte tittat förbi graven på kyrkogården? Hade vi varit på Södermalmstorg 30 minuter tidigare? Vem vet!?

Vi gick längs med Söder Mälarstrand och hejade på de kämpande löparna. Vilka hjältar! Heja!

söndag 22 maj 2011

Fest på slottet!

Sonen har kommit upp sig...

Idag var det sommar! Hela staden doftade varm asfalt och jag visade världen mina vita underben! Jajamensan, det var årets shortspremiär! Heja!

Efter frukosten tog vi en skön promenad in till city. Vi är nästan aldrig där. På senare år har jag faktiskt börjat uppskatta city mer och mer. Även om Södermalm är bäst! Och vill man inte lämna ön klarar man sig där i månader! Det har faktiskt hänt, tidigare i livet, att jag ibland inte lämnade min ö på flera månader. Det kan ju låta lite andefattigt, men jag trivdes som fisken i vattnet. Jag både jobbade och bodde på Söder. Jag glömde bort resten av världen och stannade hemma. Det bästa med Södermalm är de trevliga människorna, den gemytliga atmosfären och känslan av småstad i en storstad. Och allt finns ju här!

Men nu lämnade vi vår stadsdel och tog en skön sommarpromenad. Vi passerade kyrkogården och kollade in om blommorna jag planterade på graven igår kommer att överleva. De såg ut att må bra och det behövdes ingen ny vattning. De fick sig en rejäl rotblöta igår och den höll i sig.

Vi fortsatte genom Gamla Stan och in till Kungsträdgården. När vi kommit hit började det kurra i våra magar. Det var dags för lunch. Men vi var inte överens om vad vi skulle äta! Det är vi aldrig! Vi är aldrig överens om något! Det är liksom det som är grejen med oss. Jag var sugen på sushi, frun ville ha wok och sonen ville förstås ha korv eller hamburgare. Då hittade vi Neko, som ligger på Regeringsgatan i Gallerian, och de hade både sushi och wok. Hepp! Perfekt! Och vet ni vad? Mitt över gatan ligger restaurang "Gyllene Måsen"! Så medan jag väntade på att vår mat blev klar sprang frun över och köpte ett "Happy Meal".

Sedan hade vi en god och mysig picknick i Kungsträdgården. Min sushi var superb och mättande, frun var nöjd med sin wok och sonen åt allt som inte hade den minsta vitamin ur sin "Happy Meal". Tack gode gud att vi ger honom vitamintabletter varje morgon, för han får inte i sig en enda i sina måltider. Han "silar" liksom alla nyttigheter och lägger dem i hörnan av sin tallrik... Så är det!

Efter lunchen var det dags att leverera sonen till det födelsedagskalas han var inbjuden till. Han var nämligen inbjuden på födelsedagskalas på slottet! Ja, det kungliga slottet! Jodå, sonen har ju kommit upp sig lite! Sonens klasskamrat hade bjudit in alla klassens killar till ett riddarkalas på Livrustkammaren. Kalaset hade varit toppen! Utklädda guider ledde dem genom museét och visade de mest smaskiga detaljerna i utställningen. Sedan hade det varit provning av riddarrustning och en massa annat kul. Födelsedagsbarnet hade önskat sig "något kladdigt" i födelsedagspresent. Det tyckte jag var en kul önskning! Han fick en himla massa "slajm" från oss. Nu kanske hans föräldrar hatar oss?

Under tiden fick jag och frun några timmar för oss själva. Vi satte oss på en solig uteservering och drack lite grann och talade om livet! Det var trevligt! Sommarsemestern börjar planeras. Och den verkar bli bra! Jag berättar mer en annan gång...

Vi var faktiskt lite förvånade över att slottet stod kvar när vi skulle hämta ut sonen. Livrustkammaren såg ganska intakt ut. Men de två kalasguiderna såg lite tagna ut... Killarna var rejält svettiga så vi antog att de hade röjt en hel del.

Hur ska vi kunna bräcka alla dessa födelsedagskalas!? Det har varit kalas på lekland, parklekar, bowlinghallar och museum. Vår plan på ett födelsedagskalas på bakgården med lite hämtpizza börjar pulvriseras. Sonen föreslog att vi kunde bjuda in hela klassen på kalas på Gröna Lund! Vojne, vojne... Vi kanske kan komma undan eftersom han fyller år på sommaren!?

Nej! Vi ska göra ett bra, roligt och billigt kalas! Ett kalas där man umgås och har kul! Ett kalas med tårta och lekar! Ett riktigt födelsedagskalas! Så får det bli!

Kali nichta!

måndag 18 april 2011

Hammarby!

Det ligger i blodet...

Nej, jag är faktiskt inte ett dugg sportintresserad! Inte av fotboll heller. Jag förstår liksom inte var de springer efter hela tiden. Och är det verkligen sådär jätteviktigt att vinna!? Nej, det viktiga är ju inte att vinna, det viktiga är att man är med! Så det så!

Men jag är Hammarbyare! Och jag är en stolt sådan! Jag är från Söder och Söder är "Bajenland"! (Alla andra kan flytta ut!) Då hejar man på Hammarby! Det finns inget alternativ. Världens bästa lirare hette Nacka Skoglund! Den kisen kunde "joxa med trasan"! Vi är med och hedrar honom varje år på hans födelsedag, på självaste julafton. Det gör man om man bor i Nackas kvarter!

Nu har det ju inte gått så bra för vårt Hammarby... Och de är då de behöver sina fans! Det är då man stödjer Hammarby mer än någonsin! Och dessutom spelar ju sonen i Hammarby. Om jag ser en hammarbyare som säljer Bingolotter så köper jag! Även om jag inte spelar. Man måste stödja sin idrottsklubb!

Uppladdning...

Idag var det hemmapremiär på Söderstadion. Frun, som ju är skånska, visade att hon konverterat till söderböna. Hin sket fullständigt i skånska laget Landskrona och hejade ivrigt på vårt lag, Bajen. Inte hade vi några biljetter till matchen! Det hade vi inte tänkt på... Men vi ville känna stämningen och vara en del av stödet. Så vi beslutade oss för att gå med i Bajenmarschen från Medborgarplatsen och bort till Söderstadion. Vi mötte upp med bästa familjen, som naturligtvis hade matchbiljetter. Vår tanke var att njuta av stämningen, gå med i marschen och sedan dra hem till Söder igen, ta en snabbmiddag och kolla matchen på TV. Så fick det bli!

Medborgarplatsen var het! Massor av folk! Hejaramsor och sånger överallt på varenda krog och uteservering. Hela Björns Trädgård gungade! Det var riktigt häftigt! Men sedan började det med smällare, som lät som bomber. Bengaliska eldar spred en tät krutrök över tillvaron. Överförfriskade fans slängde smällare in i folksamlingar. Kanske inte den bästa miljön för en småbarnsfamilj att vistas i!? Det fanns lite poliser, men de kunde absolut inte påverka händelserna om oroligheter om de skulle uppstå... Stämningen var ändå god och glad om än lite "överförfriskad", om ni förstår vad jag menar. Folk kissade överallt! Det som kommer in, måste ju komma ut. Och öl är ju vätskedrivande...

Vi gick lite från Medis, längre ner på Götgatan. När tåget började gå stod vi och tittade på alla glada och högljudda människor som tog över hela stan. Vi anslut tåget på slutet. Det gjorde en massa andra barmfamiljer också. Det är något visst med att promenera på gatorna och skapa totalt trafikkaos! Jag gillar det! Över 10 000 människor gick i marschen. Som det lät? Vilken stämning! Wow!


Vi äger Skanstullsbron!

Vi vek av vid Gullmarsplan och tog tunnelbanan hem till ön igen. En snabbmiddag på restaurang "Gyllene måsen" och sedan hem och kolla på TVn. Det var nervöst! Mycket nervöst! Men det löste sig till slut! I sista minuten... Bajen slog skånedjävlarna från Landskrona med 2-1!

Heja Hammarby! Jag är stolt Södermalmsbo!

måndag 28 februari 2011

Mera mat!

Matkassen har kommit...

Jag tycker verkligen det är trist att läsa om vad andra storhandlar, deras veckomatsedlar fyllda med de mest avancerade maträtter lagade från grunden. Jag är nästan bergsäker på att alla dessa skrytmånsar sitter hemma med nerdragna persienner och äter ravioli till middag. Direkt ur konservburken! Så är det!

Vi har ju haft lite svårt med inspiration när det gäller middagsmaten. Det beror väl på trötthet, tidsbrist och alla de där fantastiska matställena som omger oss. God och fräsch mat att köpa hem direkt! Vi har det bra här på Söder!

Men nu ska vi börja samla lite vuxenpoäng! Det är visst något man ska göra när man är vuxen. Fast jag har inte varit så mycket för det där poängsamlandet... Men nu har vi börjat prenumerera på en sådan där matkasse. Ni vet, maten levereras till dörren tillsammans med matsedel och recept. Sedan är det bara att hacka, skala, skiva, steka och koka middagar en vecka. Perfekt!

Så här kommer vi äta den här veckan;
  • Tisd: Foliebakad torsk med olivtapenad och citron samt palsternackssås och matvete
  • Onsd: Grönsakspytt med kidneybönor och olivmarinerad feta- och kronärtskockssallad
  • Torsdag: Stekt kotlett med ungsrostad potatis och dragonsås
  • Fredag: Drumsticks BBQ-style med salsasås, råstekt potatis och majskolv
  • Lördag: ? (Melodifestivalmiddag med bästa grannarna!)
  • Söndag: Enkel sjömansgryta mer rotsaker och färsk timjan

Ha där fick ni hela matsedeln! Rätt åt er! Dessutom kommer vi få en massa matlådor att ta med till våra arbetsplatser. Då sparar vi en massa pengar och rikskuponger som vi kan använda när vi åker skidor i Vemdalen. Det är fiffigt!

Det finns en annan sak som är värre att läsa än veckomatsedlar. Det är folk som tar bilder av sina måltider och lägger ut på nätet. Det ska jag göra i veckan! Jodå, hämnden är ljuv...


 

Matkassen kommer härifrån!

söndag 13 februari 2011

Sköna söndag

Jättebra! Är det fel på mig som tycker det!?

Idag sov vi ganska länge! Alltså, det gör vi närhelst vi får chansen... Ibland känns lördagsmornarna lite pressade eftersom frukosten måste vara klar redan klockan 10 då Melodikrysset börjar. Men det är så vi är! Vi gillar att sova! Efter alla år som nattarbetande vill jag gärna vakna efter lunchtid. Då mår jag som bäst!

Nåväl, vi gick upp ganska så sent och brassade en jättefrukost och satte oss framför TVn och såg gårdagens delfinal i Melodifestivalen. Vi spelade ju boule hela kvällen igår. Det kan ju vara fel på mig, men jag tyckte det var riktigt bra!? Varför slaktas hela evenemanget i pressen!? Trots det har programmet över tre miljoner tittare... Jag kan ju ha fel!?

Bra delfinal! Så är det! Kul inledning med djärv humor! Bra låtar genom nästan hela fältet! Christer Sjögren är pinsam och borde skjutas! (Alltså inte skjuta ihjäl honom! Jag är ju gammal vapenvägrare... Men man borde skjuta honom av scenen!) Brolle och Sanna till final var väl ganska givet. Men Brolles låt var ganska slätstruken. Jag gillade hon med garnnystanet på sig, hette hon Loreen?. Sedan gillade jag både "The Moniker" och Christian Waltz. Christian borde verkligen gått vidare. Lite som Dilba förra veckan. Hon åkte ur direkt och fick en juimboplats. Trots det klättrar hennes låt upp på topplistorna och är en av de hetaste melodifestivalsbidragen hittills. Kolla själv!

Det är kalashelg idag med! Klasspolaren fyller år och har bjudit in alla klassens killar på bowlingkalas. Wow! Vilken grej!? Så vi lämnade av sonen på kalaset, som hölls i bowlinghallen på Hornsgatan. Bowling, pizza och godis! Kan det bli bättre!

Jag och frun passade på att utforska kvarteren i Maria. Det är ju inte så ofta vi Katarinabor är här. Vi gillar ju vårt Sofo. Vi hittade en jätteläcker restaurang där vi käkade lunch. Det var en vegetarisk restaurang med fantastisk mat. Lokalen var kanske lite spartansk, men väldigt trång. Vi var glada att vi fick bord! Det bjöds på en buffé. Fast man fick inte plocka själv. Man pekade genom rutan och maten lades upp på tallriken. Och man fick gärna gå tillbaka för påfyllning. En massa goda rätter och röror. Jag tog en massa och fyllde på tallriken en gång till. Jag gillade spenatlasagnen! "Söders bästa", sade ägaren, och det var det! Gå dit! Vi var mätta hela kvällen! Jag och frun behövde bara ta lite te och mackor till middag.

Fast man fiser rejält av alla kikärtor!

torsdag 4 november 2010

Jag älskar mitt Söder!



Hur många alternativ som helst...


Torsdagskvällar är nog de värsta på hela veckan! Man är trött och utarbetad, men har ändå en hel arbetsdag framför sig. En arbetsdag då man helst ska hinna med allt som släpat efter i veckan. Fredagskvällen är bättre eftersom man kan koppla av på ett annat sätt när helgen ligger framför en.

Hem sent från jobbet. Sprang och handlade lite basvaror på Konsum. Meningen var att jag skulle handla lite mat och sedan springa hem och svänga ihop en middag. Frun och sonen hade precis kommit hem. De var också trötta denna mörka torsdagskväll. Jag insåg att middagen inte kommer bli klar i tid och att vi alla förmodligen kommer att dö av hypoglykemi innan maten står på bordet....

Så på väg hem från Konsum ringde jag pizzerian och beställde mat till sonen, och sedan till thaikiosken och beställde mat åt mig och frun. Tio minuter senare hade vi varm och god mat på middagsbordet. Jag hade dessutom en del rikskuponger kvar från förra månaden så käket blev ju praktiskt taget gratis! Eller hur!?

Bara här i kvarteret har vi två pizzerior, en thairestaurang, en indisk restaurang, två cafeér och så den där "lunchrestaurangen" som jag tjatar om hela tiden. Den där med en massa god mat och "lunch" mellan klockan 11-21... Och så har vi ju thaikiosken på andra sidan gatan, väldens bästa korvkiosk i kvarteret bredvid och naturligtvis grekrestaurangen där vi brukar köpa hem riktigt god taramosalata när vi vill lyxa till det. Och nu ska det öppna en wok- och sushirestaurang i huset bredvid. Yes!

Jag älskar mitt Söder!

fredag 9 juli 2010

Vuxna människor!



Soliga Medborgarplatsen...



Vad det är skönt att tala med vuxna människor! Ikväll fick jag göra det och det var toppen!

I vanliga fall så stressar jag ju hem efter jobbet, iväg till dagis, leka lite i parken, handla middag, laga middag och sedan alla andra kvällsbestyr. Frun jobbar ju många kvällar. Så jag tillbringar mycket fritid med sonen. Helt okey, men man kan jubehöva samtala med med vuxna människor ibland. Ikväll var det dags!

Det var en träff med kollegorna från förra arbetsplatsen och lite annat folk. Vi samlades på Medborgarplatsen, direkt efter jobbet. Här slappade vi lite och tog en drink. Ljudnivån var ganska hög och det var lite svårt att föra ett samtal Vi gick vidare till en kvarterskrog och åt en god middag. Jag var sugen på kött och de hade en härlig meny, med många goda rätter. Till det drack vi flera margarithas, som vi beställde in i stora tillbringare. Gott, salt och läskande!

Vi gick sedan vidare. Vi ville sitta på någon uteservering och njuta av den ljumma fredagskvällen. Det ville hela Stockholm också göra! Inte en uteplats så långt ögat når. Men då gick vi till de sunkigaste söderhaket som finns. Här trängs många olika orginal. Och här fann vi oss en plats. Inte det bästa stället på ön, men man är välkommen och de har dricka. Dessutom var vi ju ett gäng och då hade vi ju trevligt ändå!

Nackdelen att gå ut på en fredag, direkt efter avslutad arbetsvecka, är ju att man blir trött så tidigt. Så jag var hemma alldeles för tidigt. Frun blev mycket förvånad!

Kali nichta!

onsdag 7 juli 2010

Picnic


Jag slängde ihop en liten picnic, bara sådär... (Eller inte!)


Fick ett SMS av grannfrun. Gamla dagiskompisarna skulle ha en liten spontan picnic i parken utanför huset. Där finns även en plaskdamm som barnen kan hoppa runt och leka i efter en varm dag på dagis.

Jag kunde ju inte smita tidigare från jobbet, eftersom det är jag som stänger växeln. Så jag körde som en galning hem till Söder. Hämtade sonen, hem och byta om till shorts och sedan ut i parken, till kompisarna. Stoj, lek och en massa vattenstänk.

Matsäck!? Katten, jag hade glömt matsäck! Vilken tur att man bor centralt. Sonen fick en pizza från kvarterets pizzeria och jag köpte lite wok från Thaikiosken på hörnet!

Jag älskar mitt Söder!

måndag 22 februari 2010

Konstig dag

Bilköer vid alla infarter
Inställda tunnelbanetåg skapade kaos vid de få ersättningsbussar som fanns att tillgå


Inte en kund var på plats idag. Alla hade hamnat i det totala kollektiva trafikkaos som lägrat sig över hela länet. Redan på morgonen hade alla mina inbokade möten ställts in. Tid att hinna med lite administration och telefonsamtal. Åkte även in till kontoret och arbetade ett par timmar då frun skulle ha lite kollegor hemma på lunch. Tack och lov för att man bor i innerstaden en dag som denna!

Jag var ganska förberedd på vad som komma skulle eftersom jag var ute på stan igår. Tunnelbanan har ställts in till alla stationer ovan jord!? Det har aldrig hänt under min livstid! Nästan alla bussar har ställts in för att användas som ersättningsbussar för utebliven tunnelbana. Det här inte räckt till på långa vägar ändå. Tänk er att ett tåg rymmer över 1000 passagerare, det blir typ 16 bussar per tåg. Fungerade inte så bra. På vissa ställen utbröt näst intill kravaller när desperata människor skulle tränga sig på de få bussar som kom. Vakter fick inkallas för att hejda slagsmål.

Bilköerna blev enorma. Jag åkte in till kontoret vid lunchtid och då var de fortfarande köer som vid morgonrusningen. Nu, några timmar senare har fortfarande "morgonköerna" inte släppt och det har börjat bli "kvällsköer" med hemvändande som desperat försöker hinna till dagis och Konsum inom rimlig tid. Jag åkte från Bromma hem till Söder genom att snirkla mig på diverse bakgator. Lyckades köra hem nästan helt lagligt. Nu står bilen i garaget och ska inte röras förrän imorgon. Hoppas situationen löst sig då...

Frun har varit ledig idag. Hon är nog mycket glad för det! Tågkaos och flygkaos råder överallt... Snart ska jag gå ner till dagis och hämta hem sonen. Det har varit runt 20 minusgrader i innerstaden vilket, även det, är mycket ovanligt. Förmodligen har de fått vara inne idag för att inte förfrysa näsa och kinder av de stackars barnen.

En konstig dag!