Visar inlägg med etikett trafikkaos. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trafikkaos. Visa alla inlägg

måndag 4 juli 2011

Jaha, ja...

Nämen, jättekul! Verkligen! Jodå, fina fisken!

Vaknade motvilligt. Vädret var grått. Sonen ville sova men jag tvingade upp honom. Frun var redan på jobbet sedan i ottan. Lagade frukost till sonen. Det var när jag skulle hälla upp mjölken som jag märkte det... Mjölken var sur, fast den skulle hålla ett par dagar till!? Det visade sig att kylskåpet inte fungerade. Det har förmodligen pajat under helgen och all mat har ruttnat. Skit!

Sedan lämnade jag sonen i skolan. Idag började "sommarfritids", vilket innebär att man slår ihop en massa klasser och skolor och har alla en jättestor grupp. Sommarfritids hålls på sonens skola. Men var i hela friden ska de hålla till!? Vi sprang genom klassrum och trapphallar. Upp för trappor, ner för trappor innan vi hittade ett rum fullt med en massa barn. Det fanns en massa lärare där, men ingen var intresserad av att hälsa eller registrera att jag lämnade mitt barn i deras omsorg. Det pratade om mest om var kaffet fanns och om någon hade satt på kaffebryggaren. Man kanske skulle jobba lite på information och kommunikation!? Bara ett tips... Bara för att skolan har "sommarfritids" på samma ställe sedan 1984, så betyder inte det att vi som har sexåringar, för första gången i skolan fattar vad som gäller!? På vägen därifrån talade jag med frun i telefon och hon skulle genast ringa och kolla hur det var på skolan. Stackars lilla lärare som svarar i telefon när hon är på hugget... Skit!

Just nu är det vägarbete på Essingeleden, i båda köriktningarna. Samtidigt är ena tunneln på Söderleden avstängd. Södra länken har också vägarbete, liksom Nynäsvägen. Detta innebär trafikkaos i hela stan. Gudskelov var jag lite förberedd. Men resan som brukar ta 20 minuter tog en timme. Skit!

På jobbet blev jag arg och besviken på ett tarvligt mail. Sedan skulle jag registrera en massa saker som skulle vara färdigt imorgon. Det tog tid! Men jag klarade det före deadline. Varför gnäller man då!? Skit!

Jobbade över för att hinna ikapp. Veckan innan semestern är både den längsta och den kortaste arbetsveckan på hela året. Lång för att man längtar till semestern och dagarna liksom "sniglar" sig fram. Kort för att man inte kommer hinna med allt man borde göra innan semestern. Och det är alltid någon som kommer att gnälla för de saker man helt enkelt inte hann med... Skit!

En timme i bilköer på vägen hem! Imorgon tar jag tunnelbanan. Jag ska hämta sonen i skolan, då frun jobbar kväll, och kan inte komma för sent till kaoset på sommarfritids. Skit!

Det blev ingen lagad middag ikväll. Maten är ju rutten! Det blev en middag från thaikiosken och korvkiosken. Sonens stora kusin var här. Det var ju inte skit. Men att inte kunna laga mat hemma och bara kunna bjuda på Festis som dryck, Det känns inte bra. Skit!

Det bästa med den här dagen!? Den kommer aldrig igen!! Skit!!

onsdag 25 maj 2011

Mums!

Tunnbrödswrap med lammkorv, kyckling och tzatsiki...

Idag jobbade jag på det lilla sjukhuset utanför stan! Det var en trevlig utställning. Lite trångt, lite varmt och jag fick stå timmar i sträck eftersom stolarna inte räckte till. Jag borde ha haft stödstrumpor!? Men jag träffade en massa trevliga människor, vilket gjorde mig glad!

Sedan satt jag i bilköer hela vägen hem! E18 suger! Speciellt vid Bergshamralänken! Fast E4an och Klara Strandsleden var skit det med! Det tog tid och jag satt fast! Vilken tur, i oturen alltså, att fruns arbetspass blev flyttat till ett nattpass. Det innebar att hon hann hämta sonen från skolan och ta honom till fotbollsträningen. Det hade jag aldrig hunnit!

När jag närmade mig stan kom det enorma skyfall! Man såg knappt var man körde och vindrutetorkarna räckte inte till. När jag kom hem hittade jag två frusna, blöta och leriga fotbollskillar i badkaret, medan frun hade börjat laga mat. Fotbollsträningen hade fått sluta lite tidigare, då hela himlen öppnade sig. Jag hjälpte till med middagen medan sonen och fotbollskompisen/klasskompisen badades färdigt av frun. Det blev en god middag från "matkassen"!

Och som vi åt! Allihop! Fast mest åt sonens kompis! Som den lilla killen kunde äta!? Det var en fröjd att se! Men den där tzatsikin var något i hästväg. Som jag stinker, eller jag menar doftar, vitlök. Jösses! Alltså en riktig rejäl doft! Puh! Måste komma ihåg att ta med mig tuggummi till jobbet imorgon!

Nu sover sonen och frun jobbar nattskift. Hon försöker få alla askmolnsdrabbade människor, som blivit strandsatta runt om i världen, att få hotellrum och biljett hem. Kanske askmolnskaoset gett med sig. Men det finns en massa plan på fel plats runt om i världen. Kaoset inom resebranchen kommer kvarstå ett par dagar till. Om inte vulkanhelvetet vaknar till liv igen... Det gjorde nämligen Eyafjallajökull förra året!

Rap!*vitlök* Och god natt!

måndag 22 februari 2010

Konstig dag

Bilköer vid alla infarter
Inställda tunnelbanetåg skapade kaos vid de få ersättningsbussar som fanns att tillgå


Inte en kund var på plats idag. Alla hade hamnat i det totala kollektiva trafikkaos som lägrat sig över hela länet. Redan på morgonen hade alla mina inbokade möten ställts in. Tid att hinna med lite administration och telefonsamtal. Åkte även in till kontoret och arbetade ett par timmar då frun skulle ha lite kollegor hemma på lunch. Tack och lov för att man bor i innerstaden en dag som denna!

Jag var ganska förberedd på vad som komma skulle eftersom jag var ute på stan igår. Tunnelbanan har ställts in till alla stationer ovan jord!? Det har aldrig hänt under min livstid! Nästan alla bussar har ställts in för att användas som ersättningsbussar för utebliven tunnelbana. Det här inte räckt till på långa vägar ändå. Tänk er att ett tåg rymmer över 1000 passagerare, det blir typ 16 bussar per tåg. Fungerade inte så bra. På vissa ställen utbröt näst intill kravaller när desperata människor skulle tränga sig på de få bussar som kom. Vakter fick inkallas för att hejda slagsmål.

Bilköerna blev enorma. Jag åkte in till kontoret vid lunchtid och då var de fortfarande köer som vid morgonrusningen. Nu, några timmar senare har fortfarande "morgonköerna" inte släppt och det har börjat bli "kvällsköer" med hemvändande som desperat försöker hinna till dagis och Konsum inom rimlig tid. Jag åkte från Bromma hem till Söder genom att snirkla mig på diverse bakgator. Lyckades köra hem nästan helt lagligt. Nu står bilen i garaget och ska inte röras förrän imorgon. Hoppas situationen löst sig då...

Frun har varit ledig idag. Hon är nog mycket glad för det! Tågkaos och flygkaos råder överallt... Snart ska jag gå ner till dagis och hämta hem sonen. Det har varit runt 20 minusgrader i innerstaden vilket, även det, är mycket ovanligt. Förmodligen har de fått vara inne idag för att inte förfrysa näsa och kinder av de stackars barnen.

En konstig dag!

torsdag 4 februari 2010

Fina, fina Gotland


Är i ett av mina absoluta favorithörn av Sverige, Gotland! Jag har sett denna vackra ö i vackra högsommaren, skira våren och dramatiska hösten med sina stormar. Har varit här flera gånger på vintern också. Då blåser det konstant och regnar vågrätt. Allt är kallt, vått och lerigt...

Det här är första gången jag ser ön klädd i snö! Allt är vackert! Den gamla medeltida staden, naturen och havet! Helt otroligt! Gotlänningarna själva är lyriska. Man har haft snö sedan luciadagen. Det är mycket ovanligt. Närheten till havet gör att klimaten vanligtvis är mildare än på fastlandet.

I morse vaknade jag i lagom tid. Packade det sista medan övriga familjen fortfarande sov. Medan jag åt lite frukost hörde jag på lokalradion. Totalt trafikkaos rådde i hela staden på grund av snön. Tåg och tunnelbana fungerade knappt och en massa trafikolyckor förde med sig trafikstockningar överallt. Det var då jag insåg att det kommer att ta lite mer tid än vanligt att komma fram till flygplatsen... Jag blev nu riktigt stressad!

Fort, fort ner i garaget, packa bilen och iväg. Naturligtvis hamnade jag i trafikkaos och köer. Det tog alldeles för lång tid att komma fram. Jag parkerade bilen snabbt och sprang till terminalen. (Undrar om jag kommer ihåg var jag ställde bilen!? Shit! Jag kommer få leta på hela parkeringen imorgon!!)

Det var först vid säkerhetskontrollen som jag upptäckte det! Mobiltelefonen!! Jag har glömt min mobil hemma! Helvete!! Det här är inte bra! Jag har ju hela arbetet med mig i min mobil. Det är ju här kunder och kollegor får tag i mig. Detta är verkligen inte bra! Så fort jag kom till Visby lasarett ringde jag hem från en telefonkiosk. Kommer ni ihåg hur en telefonkiosk fungerar? Det gjorde inte jag! Det tog åtskilliga försök innan jag lyckades få igenom ett samtal... När jag ringde hem hade frun allt under kontroll. Så fort telefonen ringde svarade hon bara: "Välkommen till **företaget**, Olofs telefon. Det här är **frun**, kan jag hjälpa till?" Hon slussade världsvant vidare samtal till kundservice och tog meddelanden åt mig. Det är bra att ha en van sekreterare och resebyråtjänsteman till fru! Tack, älskling!

Flygningen till Gotland gick faktiskt ganska bra, åtminstone till en början... När vi gick in för landning i Visby så hade det börjat snöa ymnigt. Kaptenen fick avbryta inflygningen och börja cirkulera i väntan på att man skulle hinna ploga landningsbanan. Vi fick cirkla flera varv runt norra Gotland och Fårö medan vi väntade. Där uppe var det faktiskt strålande fint väder. De vackra vyerna fick mig dock inte att koppla av. Jag ville bara landa! Inte en onödig minut extra i det lilla propellerplanet!

Dagen tillbringade jag på det trevliga lilla sjukhuset! Bra möten med en massa saker fick jag gjort. Ska dit en sväng för ett frukostmöte imorgon bitti också. Nu sitter jag på hotellet och jobbar undan en del. Ska försöka hinna med att promenera utmed havet imorgon och kanske till och med hinna med en kulturell aktivitet innan jag flyger hem till fastlandet igen. Därför jobbar jag sent ikväll.

Glömde även mina läsglasögon hemma i morgonstressen. Fick köpa nya här. Jag har svårt att jämka mig med tanken att behöva använda mig av läsglasögon. Kanske jag även måste börja med "senilsnodd"!? Du, milde tid!?

tisdag 26 januari 2010

Snöoväder


Snöoväder är på ingående! Alla är varnade och viktiga samhällsfunktioner är hotade. Det brukar betyda att de stackare som bor i skogen får vara utan el i en vecka. Hugg ved till värmen och köp T-röd till stormköket...

Undvik att ta bilen och stanna om möjligt hemma. Lätt att säga, eller hur? Jag jobbar i/från bilen. Jag måste ut på vägarna. Imorgon ska jag till Norrtälje. E18 brukar ju vara den första vägen som drabbas av trafikkaos. Försöker alltid undvika Västerås och Norrtälje in i det längsta.

På torsdag är det värre. Då ska jag till Uppsala, Hudiksvall och Sundsvall. Kusten ska vara värst drabbad... De rekommenderar att ha med snöskyffel och varma kläder. Får väl köpa en skyffel och ta med skidbyxorna. Men E4:an borde de väl klara av att hålla att hålla fri?

Bara de inte har lagt ut snöröjningen på entreprenad, som här i Stockholm! Den som bjuder lägst får jobbet. Och nu är alla jätteförvånade över att gator och trottoarer är helt täckta av ett 2 dm tjockt lager av is... Suprise!! För att inte tala om alla höftfrakturer som ligger på sjukhusen i hela länet! Vad billigt det blev!? Gud, vad bra med "valfrihet"!?

Glöm inte packa;
  • Spade
  • Värmeljus
  • Termobyxor
  • Matsäck
  • Ipod
  • Sovsäck?
Kanske dags att boka av hotellrummet?