Visar inlägg med etikett kylskåp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kylskåp. Visa alla inlägg

lördag 9 juli 2011

Saknar färsk mat!

Mycket viktig i ett hem...

Kylskåpet pajade ju i veckan. Vi har tvingades käka en massa "take-away-mat". Hela veckan har det varit thaimat, pizza eller korvkiosk-mat. Sonen har fått dricka Festis till frukostgröten. Inte bra! Kylen gav upp veckan innan semestern. Det var inte sådär jättebra tajming,,, Det är en förvaring om att vi måste renovera köket snart. Mycket snart, faktiskt! Spisen och fläkten är av samma årgång som den trasiga kylen. Vi håller tummarna för att köket ska hålla ett par månader till!

I onsdags hittade frun ett kylskåp på Blocket. Det var precis samma modell och storlek som vi hade tidigare. Så det skulle passa in precis i det där hålet där gamla kylen hade stått. Bara 400 spänn!? Förmodligen hade frun prutat en del, Pinsamt!

Nu gällde det att handla snabbt! Jag var på jobbet. Kylskåpet fanns på Kungsholmen. Bara på andra sidan Tranebergsbron, från min sida alltså. Eftersom jag tog tunnelbanan till jobbet i morse var bilen hemma. Frun dumpade sonen hos underbara grannarna och tog bilen mot Kungsholmen och jag tog en rejäl pirra från kontoret och tog mig mot tunnelbanan. Jag och pirran kom ombord och åkte över bron, in mot stan. Då ringer frun.

Min fru är världsbäst på att köra bil, säger hon i alla fall. Och hon hittar överallt, säger hon det med. Stämmer det!? Nepp! Jag försöker förklara att jag är född och uppvuxen i denna stad, medan hon faktiskt är inflyttad i vuxen ålder. Men det hjälper inte. Hon lyssnar inte och så blir det skitfel hela tiden... Hon kom till rondellen vid Lindhagensplan där hon snurrade fel ett par gånger och tog fel avfart, med den påföljden att hon hamnade på samma bro, fast på väg ut från stan. Och det i värsta rusningsköerna! Ja, ja, det var bara att vänta på henne en halvtimma...

Vi hittade så småningom adressen och köpte ett kylskåp av en trevlig kille. Han hjälpte oss att baxa ner den till bilen. Hela skiten gick in i bagaget. Fast vi fick binda fast den rejält och åka hem genom bilköerna med halvöppen baklucka. Men det gick! Väl hemma fick barnvaktande bästa granne hjälpa till lite med att baxa in åbäket. Och nu står det där och surrar så fint och tryggt! Nu kan vi dricka kall mjölk igen!

Jag berättade för killen som vi köpte kylskåpet av hur jobbigt det var att vara utan ett fungerande kylskåp. Och hur dåligt tajmat det var med ett kylskåpshaveri veckan innan semestern. Killen tittade på mig och berättade att de hade varit utan kök i två månader! Jag måste helt enkelt lära mig att hålla käft lite då och då och sluta gnälla så mycket!

Så får det bli! Nu ska jag ut i köket och krama om kylskåpet! Kali nichta!

måndag 4 juli 2011

Jaha, ja...

Nämen, jättekul! Verkligen! Jodå, fina fisken!

Vaknade motvilligt. Vädret var grått. Sonen ville sova men jag tvingade upp honom. Frun var redan på jobbet sedan i ottan. Lagade frukost till sonen. Det var när jag skulle hälla upp mjölken som jag märkte det... Mjölken var sur, fast den skulle hålla ett par dagar till!? Det visade sig att kylskåpet inte fungerade. Det har förmodligen pajat under helgen och all mat har ruttnat. Skit!

Sedan lämnade jag sonen i skolan. Idag började "sommarfritids", vilket innebär att man slår ihop en massa klasser och skolor och har alla en jättestor grupp. Sommarfritids hålls på sonens skola. Men var i hela friden ska de hålla till!? Vi sprang genom klassrum och trapphallar. Upp för trappor, ner för trappor innan vi hittade ett rum fullt med en massa barn. Det fanns en massa lärare där, men ingen var intresserad av att hälsa eller registrera att jag lämnade mitt barn i deras omsorg. Det pratade om mest om var kaffet fanns och om någon hade satt på kaffebryggaren. Man kanske skulle jobba lite på information och kommunikation!? Bara ett tips... Bara för att skolan har "sommarfritids" på samma ställe sedan 1984, så betyder inte det att vi som har sexåringar, för första gången i skolan fattar vad som gäller!? På vägen därifrån talade jag med frun i telefon och hon skulle genast ringa och kolla hur det var på skolan. Stackars lilla lärare som svarar i telefon när hon är på hugget... Skit!

Just nu är det vägarbete på Essingeleden, i båda köriktningarna. Samtidigt är ena tunneln på Söderleden avstängd. Södra länken har också vägarbete, liksom Nynäsvägen. Detta innebär trafikkaos i hela stan. Gudskelov var jag lite förberedd. Men resan som brukar ta 20 minuter tog en timme. Skit!

På jobbet blev jag arg och besviken på ett tarvligt mail. Sedan skulle jag registrera en massa saker som skulle vara färdigt imorgon. Det tog tid! Men jag klarade det före deadline. Varför gnäller man då!? Skit!

Jobbade över för att hinna ikapp. Veckan innan semestern är både den längsta och den kortaste arbetsveckan på hela året. Lång för att man längtar till semestern och dagarna liksom "sniglar" sig fram. Kort för att man inte kommer hinna med allt man borde göra innan semestern. Och det är alltid någon som kommer att gnälla för de saker man helt enkelt inte hann med... Skit!

En timme i bilköer på vägen hem! Imorgon tar jag tunnelbanan. Jag ska hämta sonen i skolan, då frun jobbar kväll, och kan inte komma för sent till kaoset på sommarfritids. Skit!

Det blev ingen lagad middag ikväll. Maten är ju rutten! Det blev en middag från thaikiosken och korvkiosken. Sonens stora kusin var här. Det var ju inte skit. Men att inte kunna laga mat hemma och bara kunna bjuda på Festis som dryck, Det känns inte bra. Skit!

Det bästa med den här dagen!? Den kommer aldrig igen!! Skit!!