Visar inlägg med etikett måndag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett måndag. Visa alla inlägg

måndag 4 juli 2011

Jaha, ja...

Nämen, jättekul! Verkligen! Jodå, fina fisken!

Vaknade motvilligt. Vädret var grått. Sonen ville sova men jag tvingade upp honom. Frun var redan på jobbet sedan i ottan. Lagade frukost till sonen. Det var när jag skulle hälla upp mjölken som jag märkte det... Mjölken var sur, fast den skulle hålla ett par dagar till!? Det visade sig att kylskåpet inte fungerade. Det har förmodligen pajat under helgen och all mat har ruttnat. Skit!

Sedan lämnade jag sonen i skolan. Idag började "sommarfritids", vilket innebär att man slår ihop en massa klasser och skolor och har alla en jättestor grupp. Sommarfritids hålls på sonens skola. Men var i hela friden ska de hålla till!? Vi sprang genom klassrum och trapphallar. Upp för trappor, ner för trappor innan vi hittade ett rum fullt med en massa barn. Det fanns en massa lärare där, men ingen var intresserad av att hälsa eller registrera att jag lämnade mitt barn i deras omsorg. Det pratade om mest om var kaffet fanns och om någon hade satt på kaffebryggaren. Man kanske skulle jobba lite på information och kommunikation!? Bara ett tips... Bara för att skolan har "sommarfritids" på samma ställe sedan 1984, så betyder inte det att vi som har sexåringar, för första gången i skolan fattar vad som gäller!? På vägen därifrån talade jag med frun i telefon och hon skulle genast ringa och kolla hur det var på skolan. Stackars lilla lärare som svarar i telefon när hon är på hugget... Skit!

Just nu är det vägarbete på Essingeleden, i båda köriktningarna. Samtidigt är ena tunneln på Söderleden avstängd. Södra länken har också vägarbete, liksom Nynäsvägen. Detta innebär trafikkaos i hela stan. Gudskelov var jag lite förberedd. Men resan som brukar ta 20 minuter tog en timme. Skit!

På jobbet blev jag arg och besviken på ett tarvligt mail. Sedan skulle jag registrera en massa saker som skulle vara färdigt imorgon. Det tog tid! Men jag klarade det före deadline. Varför gnäller man då!? Skit!

Jobbade över för att hinna ikapp. Veckan innan semestern är både den längsta och den kortaste arbetsveckan på hela året. Lång för att man längtar till semestern och dagarna liksom "sniglar" sig fram. Kort för att man inte kommer hinna med allt man borde göra innan semestern. Och det är alltid någon som kommer att gnälla för de saker man helt enkelt inte hann med... Skit!

En timme i bilköer på vägen hem! Imorgon tar jag tunnelbanan. Jag ska hämta sonen i skolan, då frun jobbar kväll, och kan inte komma för sent till kaoset på sommarfritids. Skit!

Det blev ingen lagad middag ikväll. Maten är ju rutten! Det blev en middag från thaikiosken och korvkiosken. Sonens stora kusin var här. Det var ju inte skit. Men att inte kunna laga mat hemma och bara kunna bjuda på Festis som dryck, Det känns inte bra. Skit!

Det bästa med den här dagen!? Den kommer aldrig igen!! Skit!!

måndag 30 maj 2011

Nej men, måndag!? Kul!

Tiden flyger iväg...

Man vet att det är måndag då man tillbringar en förmiddag på tandläkarakuten, utan att få träffa en tandläkare! Det var nämligen så att den bit av en tand ramlade ut i helgen. Så där det förut satt en fyllning är det nu en krater. Hå, hå, ja-ja! Efter fyra timmars väntan var jag faktiskt tvungen att sticka iväg. Jobbet kallade. Jag får väl försöka igen till helgen.

Nu börjar jag inse att den här veckan är alldeles för kort. Jag ska försöka hinna med fem dagars arbete på två och en halv dagar. Och dessutom med allt extra arbete som det är vid ett månadsskifte...

Vojne, vojne! Det kommer aldrig att fungera!

måndag 18 april 2011

Måndag!



Bob Geldolf - I don´t like Mondays!

Vem f-n gör det!

måndag 21 mars 2011

Tillbaka

Semestern är slut...

Första arbetsdagen efter semestern! Jag brukar inte drabbas av måndagsångest, men idag kom den! Huvva! Mailhögar på datorn, röstbrevlådan full med meddelanden och en massa inbokade besök. Puh!

Dagen gick fort! Imorgon drar jag uppåt i landet! Sundsvall ett par dagar! Kanske tar jag med mig skidorna och åker lite i backen som ligger mitt i stan!? Det blir ju lite som ett "återfall"...

Ja, ja, jag får jobba ikapp när jag sitter ensam på mitt hotellrum de närmaste dagarna! Så får det bli!

måndag 10 januari 2011

Måndag

Djävla måndag!

Inte hann jag med allt som skulle göras! Inte hann jag med all ledighet som skulle återkrävas! Idag var det full rulle på telefonen. En massa råd och en massa fixande. Ledigheterna passerade utan att jag märkte något!? Hå-hå, ja-ja....

Imorgon måste jag dessutom täcka upp på kontoret! Alltid lika kul! Men lite tidsbrist känner jag i allt uppstartsarbete... Men det brukar ju fungera ganska bra varje år. Nästa vecka drar jag på konferens till Spanien! Hepp!

Buenas noches!

måndag 1 mars 2010

Mååååndag


Nej! Jag ville inte upp imorse! Snöblandat regn och trist slaskig skitårstid är skäl nog att sova vidare! Men samhället måste fungera! Och det gör det uppenbarligen med en massa sura morgontrötta människor som går till jobbet i ottan...

Då frun jobbade kväll fick hon lämna på dagis. Mitt första kundbesök avbokade tidigt på grund av snöoväder. Detta gav mig en rätt lugn morgon med frukost med sonen. När frun och son gick till dagis kunde jag skrota runt i morgonrock och ta hand om kundsamtal och arbeta igenom mailen. Skönt!

Bokade en klippning vid lunchtid. Vi har ju semester nästa vecka och jag vill ju se schysst ut i backen. Man vill ju inte ha värsta "hjälmfrissan" på After Ski!? Eller hur!?

Ett par besök på eftermiddagen och sedan iväg till dagis för hämtning. Jag hade lovat sonen hämtning innan barnen från avdelningen flyttades till "stängningsavdelningen". Jag hann, gudskelov! Sonen har nämligen minne som en häst och är myyycket långsint. Det har han dessvärre efter mig...

Vi hade en mysig kväll tillsammans. Vi åt en massa morötter och russin framför Bolibompa. Jag lagade en middag bestående av rosmarinkryddad laxfilé i citronsås. Mycket gott! Detta skulle serveras tillsammans med kokt mandelpotatis. Man vet att man är rejält misslyckad i köket när man misslyckas med att koka potatis! Potatisen förvandlades helt plötsligen till flytande potatismjöl!? Nej, men hur det gick det till!? Tack gode gud för pulverpotatismos!

Kali nichta!


PS
Nu svimmade alla bloggare som fotar sina måltider, publicerar alla middagsrecept, skriver sina veckomatsedlar och redovisar alla sina långkok. Sorry! Jag älskar god, vällagad mat, gärna husmanskost. Men jag hatar att laga mat... Jag är helt enkelt inte road av det! Men kvällens middag blev god ändå! Fråga sonen om ni inte tror det!
DS

måndag 15 februari 2010

Mentalt försenad en hel dag!


Idag var det verkligen inte måndag! Det var nämligen mååååndag! Det var en dag som snart gått till historien och aldrig mer kommer igen! Hallelulja, för detta underbara faktum!

Det är naturligtvis ganska dumt att blogga om den här skitdagen samtidigt som man försöker glömma bort den. Men vem har sagt att jag är speciellt konsekvent!? Och dessutom är det ju min blogg så jag gör som jag vill...

Frun tassade iväg till sitt arbete i den tidiga gryningen. Nja, gryning var det ju inte. Så här års är är det ju rena rama natten klockan halv sex på morgonen! Jag sov lite till. Väckerklockan ringde och väckte både sonen och mig vid normal uppstigningstid. Sonen kom intassande från sitt rum med sin lilla "vovvov", hans favoritkramdjur under armen. Vi tyckte det var mycket mysigare att vila, istället för att gå upp. Det var kanske inget bra beslut visade det sig...

Sedan det ögonblicket har jag genomlevt denna dag med en trettio minuters förskjutning! Jag har stressat runt överallt. Och hela tiden kommit i tid, om än kanske i sista minuten. Men min hjärna har hela tiden varit trettio minuter försenad. Fattar ni hur jobbigt det är att vara på en plats i trettio minuter innan hjärnan anländer och kopplas in!? Man känner sig helt vilsen! Mentalt försenad!

Jag och sonen fick göra morgontoalett på rekordtid. Sonen slängde i sig frukost och jag fick dricka någon gammal dryck som fanns kvar från den tiden jag fastade. Fort, fort ner i garaget och köra ner till sonens förskola. Jag felparkerade, i en lastzon, och sprang in med sonen. Lämnade honom och sprang tillbaka till bilen.

Under dessa minuter hade plogbilen passerat och förvisat min fina bil i en snödriva. Och jag hade skitbråttom till dagens första möte. Försökte först att slira ut min bil ur snöhögen, men det fungerade inte. Lyckades låna till mig en snöskyffel från en postbil som stod och lastade av saker, eller kanske post, en bit därifrån. Tack posten! Skottade ett par hjulspår ur snödrivan och drog iväg!

Första mötet skulle hållas tillsammans med två av favoritkollegorna på den stora förvaltningen. Vi skulle träffa två byråkrater och tala om ditt och datt. Kollegerna skötte snacket i början och jag försökte se ut som om jag fattade någonting, visste vad jag gjorde och varför. Efter trettio minuter hade jag landat någorlunda mentalt och kunde flika in med några små inlägg. Gick sådär, men tack vare otroligt snacksaliga och kompetenta kollegor räddades mötet.

Och så där fortsatte det hela dagen. Mina möten blev helt korkade i början, men jag kom alltid med en bra slutkläm i sista minuten. Tror ni någon märkte något?

Sedan iväg till viktminskningsinstitutet för en gruppträff. Undrar var de första trettio minuterna handlade om? Hem och se lite av familjen, lägga sonen och laga mig en lite försenad middag. Frun var trött och somnade på spikmattan tidigt. Jag kanske borde gå in och kolla till henne? Hon kanske ser ut som värsta kasslern på ryggen!? Hmmmm, väntar nog en halvtimme till.

Kali nichta!


Förresten hade jag, sonen och ena katten namnsdag idag! Det skulle även far, farfar och farfars far ha haft. Och imorgon ska jag äta en semla!

måndag 28 december 2009

Måååååndag...

Känns alltid tungt!

Idag hade jag planerat att ta det lite lugnt. Fixa några bokningar och sortera lite papper. Sedan skulle jag göra en back-up på datorn och skicka den till IT-avdelningen i Danmark. Den tröga, dumma, gamla skitdatorn tog från klockan 9 till klockan 15 på sig att få till en back-up. Hur sjutton har jag kunnat hejda mig från att kasta den i väggen!? Jag måste ju bara ha världens bästa och mest behärskade temperament!

Fast det tycker nog inte chefen på sonens förskola. Hon vågade inte ringa upp mig innan jul, som hon lovade. Istället fick jag idag ett mycket syrligt och puckat mail från henne. Uppenbarligen gillade hon inte att jag kallade henne inkompetent som chef och att jag jämförde sonens dagispersonal med Hitler och Goebbels. Att jag dessutom hade kallat dem "knäppskallar" reagerade hon extra stark på. Alltså, idioter som ägnar hela dagar åt att skrika och kränka barn är faktisk nazister och knäppskallar! Jag ska nog avvakta ett par timmar innan jag skriver ett svar. Ett svar som även ska gå upp till stadsdelsnämnden och till hennes chef! Stackars lilla inkompetenta idiot till förskolärarhelvete!!! (Tre utropsteckan!?) Puh!

Sedan fick jag äntligen "tummen ur" och begav mig till viktminskningsinstitutet och gjorde lite husmorsgymnastik. Statistiken för december månad är helt körd. Januari blir bättre! Minsann om jag inte stod och svettades med en TV-kändis. Tänk att sådana också har viktproblem!? Lägger kameran verkligen på fem kilo?

Sonen och frun har varit ute och åkt snowracer hela dagen och nu är de på bio. Köttfärssåsen puttrar och middagen är klar när de kommer hem.Längtar!