Visar inlägg med etikett tunnelbana. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tunnelbana. Visa alla inlägg

tisdag 5 juli 2011

Fett ofräscht!

Trångt...

Då en bilresa, som normalt tar 20 minuter, tar en timme idag så tog jag tunnelbanan till jobbet. Det fungerar ju nu, så här i semestertider, då jag arbetar på kontoret. Annars far och flänger jag ju land och rike runt.

Det är inte ofta jag åker tunnelbana. Det kändes, typ, 90-tal att sitta och trängas med andra människor. Var är aircondition? Finns det ingen radio? Folk hostar och snörvlar helt ohämmat. Usch! Tänk om folk tror att jag är från Farsta!? Pinsamt! Jag måste komma ihåg att sprita händerna när jag kommer fram till jobbet! Kan man köpa munskygg på apoteket? Jag kanske skulle passa på att köpa öronproppar också!? Så slipper jag höra alla pinsamma och högljudda telefonsamtal i omgivningen...

Fast jag hann ju läsa hela DN på vägen! Det var längesedan jag hann läsa den en vardagsmorgon...

måndag 4 juli 2011

Jaha, ja...

Nämen, jättekul! Verkligen! Jodå, fina fisken!

Vaknade motvilligt. Vädret var grått. Sonen ville sova men jag tvingade upp honom. Frun var redan på jobbet sedan i ottan. Lagade frukost till sonen. Det var när jag skulle hälla upp mjölken som jag märkte det... Mjölken var sur, fast den skulle hålla ett par dagar till!? Det visade sig att kylskåpet inte fungerade. Det har förmodligen pajat under helgen och all mat har ruttnat. Skit!

Sedan lämnade jag sonen i skolan. Idag började "sommarfritids", vilket innebär att man slår ihop en massa klasser och skolor och har alla en jättestor grupp. Sommarfritids hålls på sonens skola. Men var i hela friden ska de hålla till!? Vi sprang genom klassrum och trapphallar. Upp för trappor, ner för trappor innan vi hittade ett rum fullt med en massa barn. Det fanns en massa lärare där, men ingen var intresserad av att hälsa eller registrera att jag lämnade mitt barn i deras omsorg. Det pratade om mest om var kaffet fanns och om någon hade satt på kaffebryggaren. Man kanske skulle jobba lite på information och kommunikation!? Bara ett tips... Bara för att skolan har "sommarfritids" på samma ställe sedan 1984, så betyder inte det att vi som har sexåringar, för första gången i skolan fattar vad som gäller!? På vägen därifrån talade jag med frun i telefon och hon skulle genast ringa och kolla hur det var på skolan. Stackars lilla lärare som svarar i telefon när hon är på hugget... Skit!

Just nu är det vägarbete på Essingeleden, i båda köriktningarna. Samtidigt är ena tunneln på Söderleden avstängd. Södra länken har också vägarbete, liksom Nynäsvägen. Detta innebär trafikkaos i hela stan. Gudskelov var jag lite förberedd. Men resan som brukar ta 20 minuter tog en timme. Skit!

På jobbet blev jag arg och besviken på ett tarvligt mail. Sedan skulle jag registrera en massa saker som skulle vara färdigt imorgon. Det tog tid! Men jag klarade det före deadline. Varför gnäller man då!? Skit!

Jobbade över för att hinna ikapp. Veckan innan semestern är både den längsta och den kortaste arbetsveckan på hela året. Lång för att man längtar till semestern och dagarna liksom "sniglar" sig fram. Kort för att man inte kommer hinna med allt man borde göra innan semestern. Och det är alltid någon som kommer att gnälla för de saker man helt enkelt inte hann med... Skit!

En timme i bilköer på vägen hem! Imorgon tar jag tunnelbanan. Jag ska hämta sonen i skolan, då frun jobbar kväll, och kan inte komma för sent till kaoset på sommarfritids. Skit!

Det blev ingen lagad middag ikväll. Maten är ju rutten! Det blev en middag från thaikiosken och korvkiosken. Sonens stora kusin var här. Det var ju inte skit. Men att inte kunna laga mat hemma och bara kunna bjuda på Festis som dryck, Det känns inte bra. Skit!

Det bästa med den här dagen!? Den kommer aldrig igen!! Skit!!

torsdag 28 oktober 2010

Äntligen!



Puh!


Jag har världens bästa bil! Jag älskar min bil! Så är det! Den är pigg och glad! Den är snabb! Och den har dieselvärmare, vilket man uppskattar när man kör uppe i Norrland! Nackdelen var att den var på gränsen för dyr att få in i leasingfirmans budget. Men jag fick ett bra paketpris. Dessvärre ingick endast dubbdäck... Ingenting jag kunde påverka.

Dubbdäck är inte sådär jättebra om man bor på Södermalm. Där råder det nämligen dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Det är svårt att undvika Hornsgatan om man bor på Söder. Så är det!

Jag undviker i det längsta att byta däck. Men här om dagen fick Stockholm cirka 0,5 millimeter snö. Halkkaoset var ett faktum! Busslinjer ställdes in i hela länet. Man skrek på radion; "Lämna bilen hemma, om ni inte bytt till vinterdäck!" Så jag har åkt tunnelbana de sista dagarna. Känns exotiskt! Måste komma ihåg att fixa influensavaccinaton! Alla hostade och nös på mig...

Nu känner jag mig säker igen! Puh!

söndag 21 februari 2010

Väldigt många barn!


Idag har jag haft ansvaret för väldigt många barn! Skitmånga barn är de där två kusinerna!! Det är faktiskt 100% mer barn än vad jag brukar ha ansvaret för! Puh! De är väldigt "två" de där små kusinerna! Mer "två" än de där går det faktiskt inte att vara...

Jag och sonen mötte upp kusinen vid Skanstull för att sedan bege oss mot Medeltidsmuseet. Äntligen skulle vi få se det nyöppnade museet igen efter år av ombyggnationer och renovering av Norrbro.

När vi kom ner till tunnelbanan var det kö till spärren. Jag förstod att någon sorts oordning rådde. Någonting stod inte rätt till. I spärren stod det en otrevlig idiot som inte kunde förmedla någon som helst information till oss resande. Dessutom var han direkt otrevlig mot folk i omgivningen. Idioten var otrevlig mot trevliga människor!? För ingen var otrevlig mot idioten! Jag tror det var så att gröna linjen hade problem med sin trafik på grund av väderläget och något sorts "banfel". Jag vet inte vad ett "banfel" är, men förstår att det kan vara svårt att köra tåg om det är något fel på banan... "Oregelbunden trafik" var det enda vi visste när vi gick ner på perrongen. Tåget kom efter fem minuter och vi åkte till Gamla stan. Fungerade finfint! Fast jag förstår att det var kaos i förorterna...

Medeltidsmuseet var jättefint och intressant. Killarna gillade de "nya" människoöden som tillförts utställningen. Man har gjort fantastiska vaxdockor och gett dem öden ur de gamla medeltida dokument man hittat i arkiven. Speciellt den pestsjuka kvinnan gjorde intryck på killarna. Galgbacken var också en höjdare och naturligtvis den fullt munderade riddaren...

Kusinen uppförde sig exemplariskt medan sonen uppförde sig som ett "bokstavsbarn"med alla tillgängliga diagnoser. Han var skvatt galen och helt outhärdlig. Puh! Klockan 13 hölls det en "familjevisning" av museet. Guiden var helt fantastisk! Som han berättade och målade upp det medeltida Stockholm för oss! Men han var inte speciellt inriktad på familjer. Vuxet språk och total avsaknad av att ta in nivån på publiken. Killarna ruttnade ganska snabbt. Vi gick till Mc Donalds istället. Men jag ska gå tillbaka till visningen ensam i veckan! Visste ni att Medeltidsmuseet hör till Stockholms stadsmuseum och har fri entré!? Nu vet ni det! Mer info finns här.

Sedan tog vi tunnelbanan hem till Söder. Allt fungerade sånär som att tåget inte kunde stanna vid Gamla stan. Detta då det inte kunde starta i uppförsbacke!? Tänka att ett land som Sverige inte klarar av en vinter!? Hur gör de i Norrland!?

Hemma spelade killarna lite Nintendo Wii, medan jag fixade lite middag. Det blev en mycket trevlig kväll! Bror kom och hämtade kusinen och barnen var glada.

Nu kom fru hem efter ett svettigt arbetspass med insnöade resenärer överallt. Och imorgon strejkar Lufthansa och en massa resenärer blir strandsatta runt om i världen. Hå-hå, ja-ja!

Kali nichta!