Visar inlägg med etikett nintendo wii. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nintendo wii. Visa alla inlägg

torsdag 6 januari 2011

Bio



Megamind! Helt OK...

Idag snöade det och stormade mer än vanligt! Vi gick klädda i pyjamas och morgonrockar långt in på förmiddagen. Eller det kanske till och med hann bli lite eftermiddag!? Jag vet inte så noga... Tiden gick medan vi åt frukost, spelade sällskapsspel eller ägnande oss åt våra Nintendospel, både Wii och DS. Kul!

Vi insåg att vi borde försöka att gå ut i stormen. Åtminstonde för att få lite frisk luft. Men vädret var så snöigt, blåsigt, vått och kallt. Så vi beställde biobiljetter. Vi får väl andas djupa andetag då vi springer upp till Medborgarplatsen för att få den där friska luften? Vi såg "Megamind" vilket var en riktigt rolig film. Gillar när de sker oväntade saker. Hjälten hoppar av och skurken blir hjälte... Ooops, sade jag för mycket nu!?

Sedan gick vi till "Jerusalem Kebab" på Götgatan och käkade sen lunch. Det är ett litet "hål i väggen" där hela världen möts. Besökare från närbelägna Katolska Domkyrkan och moskén vid Medis, alla sida vid sida. Italienska och spanska blandas med arabiska och persiska. Coolt.  Mycket folk betyder omsättning på maten. Och maten är god! Testa själv!

Det behövs mer möten mellan olika typer av människor! Det är stimulerande! Vi har numer inte så mycket "multikulti" och roliga blandningar av alla sorters folk här på Söder numera. Så var det förr! Innan alla lägenheter blev dyra bostadsrätter och alla tillhörde någon sorts övre medelklass. Och numer jobbar ju alla med kultur och media. Det är tristare nuförtiden. Det behövs vara en rolig blandning av alla typer av människor! Det tycker jag i alla fall!

En bra dag!







Jag gillade den! Vi såg den på svenska...

lördag 27 november 2010

Fixat och klart!

Adventsfrid...


Frun gick upp i ottan för att gå till jobbet. Jag och sonen sov vidare. Vi vaknade och tog lite frukost. Med betoning på liten för mig. Fjärde dagen på fastan och jag slurpade i mig ytterligare lite soppa, drack en balja te och avslutade måltiden med ett glas vatten. Mmm! Men faktum är att jag känner mig mätt!?

Sedan löste jag dagens melodikryss medan sonen spelade lite på Wii. Dagens kryss var faktiskt riktigt svårt! Man behöver vara ett par personer som löser det hela tillsammans. Frågorna är inom så många olika områden och inom olika tidsepoker. Det tog lite tid innan jag fick ihop allt. Jag hade lyckats förväxla placeringen på två ord i en dubbelfråga vilket rörde till det rejält! Nästa vecka vinner jag!

Tiden blev knapp och vi fick springa till tennisskolan, bara för att upptäcka att vi glömt tennisskorna hemma. Typiskt! Vi gick genast över till "plan B" vilket var snowracer i Stora Blecktornsparken. Snabbt hem och bylta på sig en massa kläder och ner till parken. Och där var ju hela kompisgänget. Premiär i pulkabacken.

Stelfrusna kom vi hem och käkade en sen lunch innan det var dags för sonen att gå på kalas. Jag gillar folk som lägger kalas på sen eftermiddag och dessutom bjuder barnen på mat. Under tiden hann jag handla lite och pynta det sista. Sonen kom hem mätt och glad efter en fest fylld med en massa aktiviteter och glada upptåg.

Nu tindrar ljusslingorna på balkongen och franska fönstret och adventsstjärnorna är uppsatta i alla fönster. Ljusstakar och adventskalendrar är uppsatta. Nu är det advent och det lackar mot jul. Det gillar vi! Vore gott med lite glögg, men det får vänta ett tag. Jag tar ytterligare en kopp te istället och njuter av julstämningen som förstärks av min ihopknåpade jullista på Spotify. Imorgon ska jag och sonen till Katarina kyrka på adventskonsert. Frun måste dessvärre jobba kvällspass...


Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dem på färden.



Nej, jag har inte blivit religiös på äldre dagar...

söndag 21 februari 2010

Väldigt många barn!


Idag har jag haft ansvaret för väldigt många barn! Skitmånga barn är de där två kusinerna!! Det är faktiskt 100% mer barn än vad jag brukar ha ansvaret för! Puh! De är väldigt "två" de där små kusinerna! Mer "två" än de där går det faktiskt inte att vara...

Jag och sonen mötte upp kusinen vid Skanstull för att sedan bege oss mot Medeltidsmuseet. Äntligen skulle vi få se det nyöppnade museet igen efter år av ombyggnationer och renovering av Norrbro.

När vi kom ner till tunnelbanan var det kö till spärren. Jag förstod att någon sorts oordning rådde. Någonting stod inte rätt till. I spärren stod det en otrevlig idiot som inte kunde förmedla någon som helst information till oss resande. Dessutom var han direkt otrevlig mot folk i omgivningen. Idioten var otrevlig mot trevliga människor!? För ingen var otrevlig mot idioten! Jag tror det var så att gröna linjen hade problem med sin trafik på grund av väderläget och något sorts "banfel". Jag vet inte vad ett "banfel" är, men förstår att det kan vara svårt att köra tåg om det är något fel på banan... "Oregelbunden trafik" var det enda vi visste när vi gick ner på perrongen. Tåget kom efter fem minuter och vi åkte till Gamla stan. Fungerade finfint! Fast jag förstår att det var kaos i förorterna...

Medeltidsmuseet var jättefint och intressant. Killarna gillade de "nya" människoöden som tillförts utställningen. Man har gjort fantastiska vaxdockor och gett dem öden ur de gamla medeltida dokument man hittat i arkiven. Speciellt den pestsjuka kvinnan gjorde intryck på killarna. Galgbacken var också en höjdare och naturligtvis den fullt munderade riddaren...

Kusinen uppförde sig exemplariskt medan sonen uppförde sig som ett "bokstavsbarn"med alla tillgängliga diagnoser. Han var skvatt galen och helt outhärdlig. Puh! Klockan 13 hölls det en "familjevisning" av museet. Guiden var helt fantastisk! Som han berättade och målade upp det medeltida Stockholm för oss! Men han var inte speciellt inriktad på familjer. Vuxet språk och total avsaknad av att ta in nivån på publiken. Killarna ruttnade ganska snabbt. Vi gick till Mc Donalds istället. Men jag ska gå tillbaka till visningen ensam i veckan! Visste ni att Medeltidsmuseet hör till Stockholms stadsmuseum och har fri entré!? Nu vet ni det! Mer info finns här.

Sedan tog vi tunnelbanan hem till Söder. Allt fungerade sånär som att tåget inte kunde stanna vid Gamla stan. Detta då det inte kunde starta i uppförsbacke!? Tänka att ett land som Sverige inte klarar av en vinter!? Hur gör de i Norrland!?

Hemma spelade killarna lite Nintendo Wii, medan jag fixade lite middag. Det blev en mycket trevlig kväll! Bror kom och hämtade kusinen och barnen var glada.

Nu kom fru hem efter ett svettigt arbetspass med insnöade resenärer överallt. Och imorgon strejkar Lufthansa och en massa resenärer blir strandsatta runt om i världen. Hå-hå, ja-ja!

Kali nichta!

lördag 23 januari 2010

Lugna lördag

Idag har vi tagit det ganska så lugnt Vi vaknade, åt frukost, löste melodikrysset och sedan började vår dag. Precis som det ska vara!

Frun och sonen gick på bio. Jag passade på att åka till viktminskningsinstitutet och träna ett pass. Efteråt strosade jag runt i det omgivande shoppingcentret och kollade på lite kläder. Men jag hittade ingenting. Jag behöver shoppa en massa nya kläder eftersom alla de gamla är flera storlekar för stora. Jag hittade dock inget intressant, eller tillräckligt billigt, för att passa mig. Månaden efter julhelgerna känns ju alltid lite grann i plånboken. Särskilt då skidsemestern ska betalas snart... Jag köpte istället en tidning och tog en skön lunch i min ensamhet. En stor sushitallrik blev det istället. Mums!

Dagen var grå och kall och som gjord för lite inomhuskurande. Jag spelade lite Zelda på Nintendo Wii. Spännande som sjutton! Sonen satt i soffan och tittade på.

Lördagsmiddag blev hembakad dinkelpizza framför TVn. Jag hade tomat, ost, skinka, champinjoner, sardeller och inlagd paprika på min. Detta sköljdes ner med lite gott vin.

En bra lördag!

Vad ska vi göra i helgen?


Vi är lediga samtidigt, min fru och jag, den här helgen. Det har varit ganska ovanligt den senaste tiden!

Min fru frågar hela tiden; "Vad ska vi göra i helgen?"
Jag svarar; "Vi sover till vi vaknar. Äter en god frukost. Löser melodikrysset. Och sedan ligger dagen där framför oss..."
Hon fattar inte. Hon vill planera innan. Planera ledighet? Är inte det väldigt trist? Lev livet! Flyt med!

Kanske stannar vi inne och spelar Nintendo Wii? Eller går ut på stan? Jag skulle vilja gå på Medeltidsmuseet som återinvigs efter ombyggnaden av Norrbro. Museet har varit stängt sedan 2007. De inviger med en ny utställning och har även barnvisningar imorgon. Kan jag lura med mig frun? Hon är inget "museefreak". Sonen älskar att tillbringa en hel dag på museum. Han älskar utställningar, han älskar pausfika och han älskar pannkakor till lunch. Nästan alla museum har ju en barnmenu ,vilket är perfekt.

Men jag planerar ingenting! Det är ju ändå helg!

fredag 8 januari 2010

The legend of Zelda


Jaha, då var man fast i skiten igen! Snacka om återfall... Finns det avgiftning? Rehab? Torken för oss som blir helt sålda på att rädda Zelda? Var finns hjälpen?

Nu är jag mitt inne i det drabbade riket Hyrule och försöker rädda prinsessan Zelda. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag och Zelda har en lång historia från de där första Nintendospelen via Gameboy och N64 och allt var det heter och har hetat. Nu är det på Wii, vilket är häftigare än häftigast!

Nu kanske du gäspar och tänker; "Bättre sent än aldrig..." Men då får du tänka på att jag precis passerat småbarnsåren med sömnlösa nätter och en massa annat. Då hinner man inte ägna sig åt sina hobbies, som till exempel TV-spel. Innan dess hade jag många och långa nätter med "syster" då vi utforskade Hyrule och kämpade mot alla de onda krafter som intagit riket. När vi hävde förbannelsen och befriade prinsessan Zelda var glädjen enorm. För att sedan utbryta i en klassisk separationsångest, men den depression som påföljd. Det var tider, det!

Vi skaffade vårt Wii för ungefär ett år sedan. Sedan dess har vi, speciellt sonen, spelat en del. Jag köpte ett Zeldaspel på en gång. Började spela lite, men kom av mig pga mycket jobb, många resor och allmän tidsbrist. Jag vet ju hur det är. Börjar man i äventyret fastnar man obönhörligt. Idag gick jag in i äventyret igen efter ett års paus! Jösses! Hur ska det gå!? Perfekt sysselsättning när den gråa slasktiden sätter in...

Fast jag kan inte låta bli att tänka på hur många gånger det där "våpet", prinsessan Zelda hamnar i problen. Problem som jag, Link, måste lösa! Hur dum får man vara!? Och varför ska alla attackera det stackars lilla riket Hyrule!? Det finns inga naturtillgångar, det ligger inte strategiskt till, det finns verkligen ingenting att ta! Det verkar snarare vara ett litet och primitivt jordbrukarsamhälle. Vem vill ha det? Låt det där "våpet" Zelda vara, och skit i Hurule!

Fast prinsessan Zelda vet att jag, Link, gör allt för henne och hennes rike!
Let the play begin...

lördag 26 december 2009

Annandagsvila

De lata sköna juldagarna forsätter...

Sov länge, åt lång frukost och gick sedan ut i parken för att testa den nya "Snowracern". Var ute i snön ett par timmar och lekte i snön. När mörkret föll drog vi oss hemåt till en sen lunch. Typ vid 16-tiden. Vi får väl äta middag vid 23!? Vem bryr sig!?

Julmaten börjar ta slut, och det är faktiskt ganska skönt. Jag gillar den goda maten, men efter ett tag kan det bli lite mycket.

Imorgon kommer lillebror med fru och barn. Vi ska leka lite ute, om vädret tillåter. Sedan ska vi allesamman baka pizza. Kusinerna ska få ge varandra sina julklappar. Kanske ska jag spöa dem på Nintendo Wii? (Man kan ju alltid drömma...)

God forsättning på årets sista juldag!