Visar inlägg med etikett kusiner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kusiner. Visa alla inlägg

måndag 15 augusti 2011

Vi blir alla äldre...

Frun...

Förra året fyllde frun jämnt. Idag fyller hon ett år till! Hon börjar visst bli till åren, min gamla fru!? Fast om man jämför med min egen ålder är hon ju alltid ett "lammkött". Så är det!

Frun väcktes med sång och frukost på sängen. Jag och sonen sjöng, som vanligt, alla sångerna som ett popurri, följt av ett; "Ska man inte va gla´, på sin födelseda´? När ska man då vara gla´? Pling! Plong!" Sedan lite frukost, med betoning på lite för oss vuxna, innan det var presentöppning. Jag hade köpt lite småsaker från Designtorget. Bra prylar, lite roliga prylar och tokroliga prylar. Faktiskt för en ansenlig summa pengar! Fasen vad dyrt det är där!? Efter morgonfestligheterna knackade vardagen på dörren och vi började pyssla med allt som hör morgonen till...

När jag satte på mobiltelefonen hade jag fem missade samtal och två röstmeddelanden. Jo, jo, nog är det vardag alltid. Det visade sig att kontoret i det närmaste var obemannat denna måndag på grund av sjuka kollegor eller kollegor med sjuka barn. Eftersom jag inte var det minsta sjuk och dessutom hade ett utomordentligt friskt barn, fick jag kasta mig hals över huvud till kontoret och öppna växel och kundservice. Alla andra planer för arbetsdagen fick läggas åt sidan. Tur att man är flexibel! Dagen på kontoret blev småsnärjig, faktiskt.

Fruns väninna ringde och berättade att frun minsann inte alls var nöjd med sin uppvaktning!? Är inte det otacksamt!? Det tycker jag! Nu hade jag ju lite kvar på firandet, men jag tycker ändå att man får skärpa sig lite vid denna mogna ålder. Världen kan ju liksom inte bara stanna upp och hedra frun på varenda lite skitfödelsedag? Eller har jag fel nu igen?

Födelsedagsfirandet fortsatte på kvällen då vi gick, på tu man hand, på bio. Det tillhör inte vanligheterna att vi är ensamma tillsammans. Antingen är vi var och en för sig eller så är vi tillsammans med sonen. Sonen var förresten hemma hos kusinerna och hade hur kul som helst! Efter biobesöket avslöjade jag den stora presenten. Det är en helkväll då vi och vännerna ska åka runt på stan med segway för att sedan avsluta med brakmiddag på krogen! Undrar om hon är nöjd med det!? Det var ju trots allt det hon önskade sig...

Hon börjar bli dyr i drift, den där frugan. Dessutom tycker jag mig se en viss orättvisa i värdet av presenterna vi ger varandra. Till min födelsedag ska jag också önska mig något skitdyrt! Och om jag inte får det ska jag vara sur. Så det så! Hmmm... Kanske jag ska önska mig en ny TV till sovrummet? Eller en ny ljudanläggning till vardagsrummet? Eller en weekendresa till Rom eller Barcelona!? Jag har ju ett par månader att fundera.

Det har varit en trevlig dag!

Och det ska bli riktigt kul att åka segway! Det blir av i slutet av september! Jag lovar att rapportera...

fredag 24 juni 2011

Jättemycket midsommar!

Tjocka släkten...

Vad många vi är!? Och vad kul vi har!? Jag har en himla tokig och rolig släkt! Så är det!

Vi gav oss iväg hemifrån på förmiddagen. Vi åkte direkt till festplatsen, som ligger på strandängen i det lilla sommarstugeområdet. Midsommarstången restes av några eldsjälar i den lokala sommmastugeföreningen. Musiken spelades upp och dansen började. Vi mötte upp med yngsta kusinen, hans fru och deras två barn. Med var även hans storebror, den äldre kusinen, tillsammans med deras två barn. Senare kom även äldsta sonen till mellankusinen. Hon, alltså mellankusinen, hennes man och två av deras barn var kvar i stugan tillsammans med moster och min morbror araben. Ja, arab och arab, förresten. Han har nu bott större delen av sitt liv här i Sverige. Han älskar svenska mat, svenska traditioner och nubbe. Han är nog svenskare än många svenskar... Men det där arabiska blodet är intressant. Det har nog påverkat familjen en del.

Lagom till "små grodorna" och "prästens lilla kråka" blev vi killar kommenderade tillbaka till stugan för att hämta lite dricka och tilltugg. Vi gick mycket sakta tillbaka för att slippa dansen. När vi kom tillbaka fick barnen lite pengar till godis och fiskdamm medan vi vuxna hade en liten spontanpicknick på rosévin och snacks. En trevlig inledning på midsommarfirandet!

Sedan gick vi tillbaka till stugan och började käka silllunch. Yngste kusinens fru är en rivig dalkulla och hon visade sig ha en rik repertoar på snapsvisor. Håhå, jaja... Moster fyller jämt i dagarna så hon uppvaktades av barnen med presenter. Resor och upplevelser blev presenterna. Barnen lekte och vi snackade och drack. Mysig samvaro i trevligt sällskap!

Äldste kusinen är galen i turneringar och statistik. Han gör alltid olika tävlingar och turneringar som involverar alla deltagare. Det här gången var det en kamp som handlade om att slänga en tung vedkubbe på en kägla och träffa den på olika avstånd. Självklart vann jag! Jag äger! Och dessutom har jag ju medfött bollsinne! Så är det! Eller!?

Kvällen kom och grillen tändes. Vi satt ute till sena natten!

Glad midsommar!

By the way; Mittenkusinen är gravid igen! Barn nummer fyra!? Inte klokt! Det måste vara det där arabblodet!? Grattis!

torsdag 23 juni 2011

Midsommar

Midsommar!

Full rulle på jobbet idag igen! Fortsatte att springa ner för alla trapporna på de stora sjukhusen. Men den här gången hade jag lite mer koll på hur trapphusen var lokaliserade och såg till att inte gå in på samma avdelning med än en gång. Man lär sig av sina misstag, sägs det!

Frun jobbar ikväll så jag hämtade sonen från skolan. Sedan gick vi och handlade all midsommarmat innan vi gick hem och lagade middag. Då det är torsdag fick det bli pannkaksmiddag. Frun hade en skön dag, såg jag på Facebook. Manikyr, fika och massage innan hon gick till jobbet. Vad skönt med lite egentid! Det har jag inte haft på många månader! Fast det där förstår inte frun...

Midsommar gör att det är kortvecka, vilket innebär att jag, som vanligt, inte hann med allt. Nu ska jag jobba på kontoret två veckor innan semestern. Jag hoppas hinna med allt som ligger efter och göra det mesta av höstplaneringen. Nu börjar det äntligen bli lite lugnare på jobbet. Fast någon tid för kompledigt finns inte på världskartan. Det får bli till jul och nyår!

Midsommarhelgen kommer vi att spendera på landet. Moster och morbror bor i en kranskommun långt borta åt fanders. Men på somrarna flyttar de till finaste stugan vid vackraste sjön. Bara fem minuter från Farsta!? Så när de är "på landet" är de nästan "i stan". Men stugan, eller stugorna, ligger mitt i "spenaten". Stockholm är fantastiskt med naturen och landsbygden så nära storstadspulsen!

För utom moster och morbror (de har utnämnt sig till "reservfarmor" och "reservfarfar" när mina föräldrar föll ifrån...) så kommer deras tre barn (mina kusiner) med respektive och en massa barn. Jag menar verkligen en hel drös med ungar! Den här delen av släkten är värre än kaniner! Så är det! Massa mat och dryck varvas med dans kring stången och lekar. Så brukar det bli! Det ska bli hur kul som helst att träffa alla igen. En del av kusinerna har jag inte sett på länge.

Glad midsommar på Er alla!

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

tisdag 11 maj 2010

Dags igen...


Hytti, hytti! Lainen, lainen, lainen...



När salig far gick och dog, för ganska många år sedan, hände något i släkten. Helt plötsligt upphöjdes jag och bror en generation i släkten. Helt plötsligt blev vi som jämnåriga med faster och alla pappas kusiner. Vi upptäckte även hur himla trevliga de här släktingarna är!

Sedan dess har vi träffats varje år. I början gick vi på någon restaurang i grannskapet. Så länge gammelfaster levde var vi lite begränsade i vår rörlighet på grund av hennes dåliga knän. För några år sedan försvann dock gammelfaster, med ålderns rätt, till de Elyseiska ängarna. Hon är saknad!

En av kusinerna och hennes man har sitt andra hem på båten "Cinderella". De känner alla och verkar vara ombord ett par gånger i månaden. De samlar då på sig en massa "vip-kuponger" och poäng. Detta par föreslog att vi skulle lägga den årliga "kusinträffen" på "Cinderella". Och sedan dess har vi gjort det! I år var det sjätte året vi svingade de lurviga på böljan den blå! Detta innebär även att vi blir kungligt behandlade när vi kommer ombord. Toppenhytter och kaptensbordet i restaurangen. Dessutom blir vi smidigt lotsade av vårt värdpar, förbi alla köer... Snacka om VIP-behandling!

Vi åker alltid en kryssning som startar på söndagen och vi är hemma igen på måndagen. Glada, trötta och lite vingliga i benen. Ni kan tänka er att jag och bror drar ner medelåldern ganska rejält ombord på båten. Förutom "kusingänget" fanns det även med en dragspelsstämma på båten. Förutom dragspelsmusik bjöds det på dans, mogen dans, hmmm mycket mogen dans..., tillsammans med dansbandet Arvingarna. Inget av detta är väl kanske något som jag gillar i vanliga fall, men tillsammans med detta galna och roliga gäng har ju kul som sjutton!

När jag och bror vaknade upp på måndagsmorgonen, eller kanske förmiddagen, gick vi igenom alla våra kvitton från baren och konstaterade att vi skött oss rätt bra och att vi kom i säng i normal tid. Skönt med medelålders män som kan sköta sig! (Som om ni trodde att jag skulle kunna skriva något annat här!? Ha!) Det som retar mig värst är att faster och en kusin var uppe mycket längre än oss. Man börjar nog tackla av en del!?

Nästa år ska jag ladda med energidryck och en massa kolhydrater!

fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton






Äntligen valborgsmässoafton!

Ikväll ska vi fira med bror, svägerska och småkusiner ute i Enskede. Scouterna brukar ordna en trevlig majbrasa med lite lotterier och sång. Vi hoppas på uppehållsväder under själva braständningen. Därefter ska vi äta och dricka lite tillsammans. Det ska bli trevligt!

Sköna maj, välkommen!

söndag 11 april 2010

Jag kysste havet!




Jag och min bror har startat en jättetrevlig tradition! Varje år så bjuder vi in moster, morbror och äldste kusinen med sin familj till svägerskas familjs sommarställe i skärgården. Där tar vi det lugnt och spenderar nästan all tid med att äta och dricka gott!

När vi kom fram var vädret skit! Kallt och regnigt. Dessutom låg en hel del snö kvar. Kändes som vi åkt långt ifrån våren i innerstan. Stugan ute på ön är ganska liten på utsidan, men förvånansvärt stor på insidan!? Vi klämde in oss allihop, dvs åtta vuxna och fem barn, och det gick alldeles utmärkt! En välkomnande brasa värmde upp huset åt oss.

Då en annan av våra kusiner är inom fiskebranchen så går hela helgen i ett marint tema, kan man säga... Vi åt ostron, krabba, hummer och musslor i massor. Dessutom hade moster med sig hemfiskade kräftor. När alla småbarnen är utfodrade sätter vi på en bra film, så de hålls sysselsatta. Sedan börjar frossan! Vi äter och äter i timmar! Hemligheten är förstås att ha många "sittningar" och lite pauser då och då... Jag har lärt mig att njuta av ostron! Gott både med lite tabasco eller med citron. "Precis som att kyssa havet!", som svägerska lärt mig. Och jag håller med!

Sedan spelade vi "Rappakalja" hela natten! Kreativiteten flödade, kan man säga... Kul var det och många skratt blev det!

En skön helg!

lördag 26 december 2009

Annandagsvila

De lata sköna juldagarna forsätter...

Sov länge, åt lång frukost och gick sedan ut i parken för att testa den nya "Snowracern". Var ute i snön ett par timmar och lekte i snön. När mörkret föll drog vi oss hemåt till en sen lunch. Typ vid 16-tiden. Vi får väl äta middag vid 23!? Vem bryr sig!?

Julmaten börjar ta slut, och det är faktiskt ganska skönt. Jag gillar den goda maten, men efter ett tag kan det bli lite mycket.

Imorgon kommer lillebror med fru och barn. Vi ska leka lite ute, om vädret tillåter. Sedan ska vi allesamman baka pizza. Kusinerna ska få ge varandra sina julklappar. Kanske ska jag spöa dem på Nintendo Wii? (Man kan ju alltid drömma...)

God forsättning på årets sista juldag!