Visar inlägg med etikett midsommar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett midsommar. Visa alla inlägg

fredag 24 juni 2011

Jättemycket midsommar!

Tjocka släkten...

Vad många vi är!? Och vad kul vi har!? Jag har en himla tokig och rolig släkt! Så är det!

Vi gav oss iväg hemifrån på förmiddagen. Vi åkte direkt till festplatsen, som ligger på strandängen i det lilla sommarstugeområdet. Midsommarstången restes av några eldsjälar i den lokala sommmastugeföreningen. Musiken spelades upp och dansen började. Vi mötte upp med yngsta kusinen, hans fru och deras två barn. Med var även hans storebror, den äldre kusinen, tillsammans med deras två barn. Senare kom även äldsta sonen till mellankusinen. Hon, alltså mellankusinen, hennes man och två av deras barn var kvar i stugan tillsammans med moster och min morbror araben. Ja, arab och arab, förresten. Han har nu bott större delen av sitt liv här i Sverige. Han älskar svenska mat, svenska traditioner och nubbe. Han är nog svenskare än många svenskar... Men det där arabiska blodet är intressant. Det har nog påverkat familjen en del.

Lagom till "små grodorna" och "prästens lilla kråka" blev vi killar kommenderade tillbaka till stugan för att hämta lite dricka och tilltugg. Vi gick mycket sakta tillbaka för att slippa dansen. När vi kom tillbaka fick barnen lite pengar till godis och fiskdamm medan vi vuxna hade en liten spontanpicknick på rosévin och snacks. En trevlig inledning på midsommarfirandet!

Sedan gick vi tillbaka till stugan och började käka silllunch. Yngste kusinens fru är en rivig dalkulla och hon visade sig ha en rik repertoar på snapsvisor. Håhå, jaja... Moster fyller jämt i dagarna så hon uppvaktades av barnen med presenter. Resor och upplevelser blev presenterna. Barnen lekte och vi snackade och drack. Mysig samvaro i trevligt sällskap!

Äldste kusinen är galen i turneringar och statistik. Han gör alltid olika tävlingar och turneringar som involverar alla deltagare. Det här gången var det en kamp som handlade om att slänga en tung vedkubbe på en kägla och träffa den på olika avstånd. Självklart vann jag! Jag äger! Och dessutom har jag ju medfött bollsinne! Så är det! Eller!?

Kvällen kom och grillen tändes. Vi satt ute till sena natten!

Glad midsommar!

By the way; Mittenkusinen är gravid igen! Barn nummer fyra!? Inte klokt! Det måste vara det där arabblodet!? Grattis!

torsdag 23 juni 2011

Midsommar

Midsommar!

Full rulle på jobbet idag igen! Fortsatte att springa ner för alla trapporna på de stora sjukhusen. Men den här gången hade jag lite mer koll på hur trapphusen var lokaliserade och såg till att inte gå in på samma avdelning med än en gång. Man lär sig av sina misstag, sägs det!

Frun jobbar ikväll så jag hämtade sonen från skolan. Sedan gick vi och handlade all midsommarmat innan vi gick hem och lagade middag. Då det är torsdag fick det bli pannkaksmiddag. Frun hade en skön dag, såg jag på Facebook. Manikyr, fika och massage innan hon gick till jobbet. Vad skönt med lite egentid! Det har jag inte haft på många månader! Fast det där förstår inte frun...

Midsommar gör att det är kortvecka, vilket innebär att jag, som vanligt, inte hann med allt. Nu ska jag jobba på kontoret två veckor innan semestern. Jag hoppas hinna med allt som ligger efter och göra det mesta av höstplaneringen. Nu börjar det äntligen bli lite lugnare på jobbet. Fast någon tid för kompledigt finns inte på världskartan. Det får bli till jul och nyår!

Midsommarhelgen kommer vi att spendera på landet. Moster och morbror bor i en kranskommun långt borta åt fanders. Men på somrarna flyttar de till finaste stugan vid vackraste sjön. Bara fem minuter från Farsta!? Så när de är "på landet" är de nästan "i stan". Men stugan, eller stugorna, ligger mitt i "spenaten". Stockholm är fantastiskt med naturen och landsbygden så nära storstadspulsen!

För utom moster och morbror (de har utnämnt sig till "reservfarmor" och "reservfarfar" när mina föräldrar föll ifrån...) så kommer deras tre barn (mina kusiner) med respektive och en massa barn. Jag menar verkligen en hel drös med ungar! Den här delen av släkten är värre än kaniner! Så är det! Massa mat och dryck varvas med dans kring stången och lekar. Så brukar det bli! Det ska bli hur kul som helst att träffa alla igen. En del av kusinerna har jag inte sett på länge.

Glad midsommar på Er alla!

lördag 3 juli 2010

Midsommartårta



Den tårtan var faktiskt lika god som den var vacker!


Hittade den här bilden i min mobil. Tårtan bakades av kusinens fru under vår underbara midsommarhelg. Inget fusk någonstans! Tårtbottnarna var hembakta och innehöll mandelmassa. Tårtan blev saftig, god och fräsch! Och så vacker!

Tack!

fredag 25 juni 2010

Midsommar



Traditionellt midsommarfirande!


Jag och sonen sov ut på midsommaraftonens morgon. Vi hade redan packat väskorna kvällen innan och lagt allt i bilens bagageutrymme, nere i garaget. Sedan tog vi tunnelbanan till förorten, där morbror mötte upp och körde oss till sommarstället. Där väntade en skön sillunch med nubbe och allt. Som jag längtat efter salt sill, färskpotatis (eller "nypotatis" som skånska frun envisas med att säga..), gräddfil och gräslök. Mums!

Frun jobbade denna dag och tog därför bilen för att sedan köra ut och ansluta sig till oss. Och då kom ju även all packning oss tillhanda. På dagen umgicks vi moster (som kallar sig reservfarmor), morbror, äldsta kusinen med fru och två barn. Barnen lekte och vi satt på verandan och njöt.

Sedan var det dans runt midsommarstången på stranden. Lite oorganiserat, men ändå väldigt kul. Vi hann även med en eftermiddagsfika.

På kvällen grillade vi en otrolig middag och njöt av fulla drag av den svenska underbara sommaren. Allt till en fantastisk solnedgång vid sjön. Det var en magisk svensk midsommarafton, precis så där som den ska vara!

Dröm sött!