Visar inlägg med etikett släkten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett släkten. Visa alla inlägg

söndag 20 november 2011

Jättekalas

Trivsamt och trevligt...

Svägerskan kommer från världens trevligaste familj! Jo, så är det! De är allihop otroligt bra människor! Och så är de allihop nästan sjukt galna i födelsedagskalas. Så fort någon fyller år kommer hela den stora skocken och sjunger och firar. Varenda födelsedag för varenda familjemedlem. Jag tror de firar minst 150 födelsedagar per år i den där släkten!?

Men nu var det storjubileum. Två jubilarer skulle firas med stort kalas. Och vilket kalas det blev? Jättebra festlokal på en båtklubb. Stora ytor där vi vuxna kunde mingla och barnen kunde springa. Levande musik, god mat och dryck och en massa fina människor. Det bästa av allt var att barnen inte fick lika fin och god mat som vi vuxna. De fick hamburgare istället, vilket de uppskattade mycket. Men det som verkligen var bäst var att tio minuter in i måltiden hade alla barn plötsligt försvunnit...

Jodå de satt alla i ett angränsande rum där de blev underhållna av en riktig trollkarl. Och helt plötsligt kunde alla vi andra njuta av god mat, gott vin och roliga tal. Och vi behövde inte alls bry oss om psykbryt, matvägran och dåligt bordsskick. Gud vad skönt!

Tack snälla släkten för att jag, frun och sonen får vara med i ert gäng!

fredag 24 juni 2011

Jättemycket midsommar!

Tjocka släkten...

Vad många vi är!? Och vad kul vi har!? Jag har en himla tokig och rolig släkt! Så är det!

Vi gav oss iväg hemifrån på förmiddagen. Vi åkte direkt till festplatsen, som ligger på strandängen i det lilla sommarstugeområdet. Midsommarstången restes av några eldsjälar i den lokala sommmastugeföreningen. Musiken spelades upp och dansen började. Vi mötte upp med yngsta kusinen, hans fru och deras två barn. Med var även hans storebror, den äldre kusinen, tillsammans med deras två barn. Senare kom även äldsta sonen till mellankusinen. Hon, alltså mellankusinen, hennes man och två av deras barn var kvar i stugan tillsammans med moster och min morbror araben. Ja, arab och arab, förresten. Han har nu bott större delen av sitt liv här i Sverige. Han älskar svenska mat, svenska traditioner och nubbe. Han är nog svenskare än många svenskar... Men det där arabiska blodet är intressant. Det har nog påverkat familjen en del.

Lagom till "små grodorna" och "prästens lilla kråka" blev vi killar kommenderade tillbaka till stugan för att hämta lite dricka och tilltugg. Vi gick mycket sakta tillbaka för att slippa dansen. När vi kom tillbaka fick barnen lite pengar till godis och fiskdamm medan vi vuxna hade en liten spontanpicknick på rosévin och snacks. En trevlig inledning på midsommarfirandet!

Sedan gick vi tillbaka till stugan och började käka silllunch. Yngste kusinens fru är en rivig dalkulla och hon visade sig ha en rik repertoar på snapsvisor. Håhå, jaja... Moster fyller jämt i dagarna så hon uppvaktades av barnen med presenter. Resor och upplevelser blev presenterna. Barnen lekte och vi snackade och drack. Mysig samvaro i trevligt sällskap!

Äldste kusinen är galen i turneringar och statistik. Han gör alltid olika tävlingar och turneringar som involverar alla deltagare. Det här gången var det en kamp som handlade om att slänga en tung vedkubbe på en kägla och träffa den på olika avstånd. Självklart vann jag! Jag äger! Och dessutom har jag ju medfött bollsinne! Så är det! Eller!?

Kvällen kom och grillen tändes. Vi satt ute till sena natten!

Glad midsommar!

By the way; Mittenkusinen är gravid igen! Barn nummer fyra!? Inte klokt! Det måste vara det där arabblodet!? Grattis!

fredag 25 juni 2010

Midsommar



Traditionellt midsommarfirande!


Jag och sonen sov ut på midsommaraftonens morgon. Vi hade redan packat väskorna kvällen innan och lagt allt i bilens bagageutrymme, nere i garaget. Sedan tog vi tunnelbanan till förorten, där morbror mötte upp och körde oss till sommarstället. Där väntade en skön sillunch med nubbe och allt. Som jag längtat efter salt sill, färskpotatis (eller "nypotatis" som skånska frun envisas med att säga..), gräddfil och gräslök. Mums!

Frun jobbade denna dag och tog därför bilen för att sedan köra ut och ansluta sig till oss. Och då kom ju även all packning oss tillhanda. På dagen umgicks vi moster (som kallar sig reservfarmor), morbror, äldsta kusinen med fru och två barn. Barnen lekte och vi satt på verandan och njöt.

Sedan var det dans runt midsommarstången på stranden. Lite oorganiserat, men ändå väldigt kul. Vi hann även med en eftermiddagsfika.

På kvällen grillade vi en otrolig middag och njöt av fulla drag av den svenska underbara sommaren. Allt till en fantastisk solnedgång vid sjön. Det var en magisk svensk midsommarafton, precis så där som den ska vara!

Dröm sött!

fredag 19 februari 2010

Östersund


Vaknade och tänkte ta en dusch, med se det gick inte. Vattnet råkade vara avstängt!? Ganska dumt att stänga av vattnet på ett hotell på morgonen, just den tiden då förmodligen halva hotellet stod i duschen.

Gick ner och åt frukost istället. När jag kom upp till rummet så fanns det fortfarande inget vatten så jag gick och tränade istället. Det finns nämligen ett viktminskningscenter här uppe också. Så fick jag äntligen en dusch och passade även på att raka mig när jag ända hade tillgång till en sådan enorm lyx som rinnande vatten...

Sedan iväg en sväng till sjukhuset för ett möte innan jag sprang hem till hotellet för att kolla mailen och packa det sista innan utcheckning. När jag skulle borsta tänderna upptäckte jag att det fortfarande inte fanns något vatten. Därför fick jag istället borsta tänderna i mineralvatten som jag snodde från minibaren.

Man kan säga att jag var lite, bara lite, irriterad vid utcheckningen. Stackars lilla receptionistkrake! Hotellet bjöd på mineralvattnet som jag borstat tänderna i. Tusen tack!! Jag fick även en flaska olivolja signerad Jamie Oliver. Tack snälla! Men det räcker dessvärre inte! Det kommer en FET reklamation på posten! Hepp!

Sedan hade jag lite tid över innan jag skulle bli hämtad till flygplatsen. Passade på att promenera över isen till Frösön. Min farmor var faktiskt född här. Jag lyckades hitta huset som släkten hade i generationer. Det byggdes en gång i tiden av farmors syster med make, Anna och Gustav. Här var vi många gånger och hälsade på i min barndom. På den tiden låg huset avskilt i en skogsdunge. Nu har hyreshusen letat sig in på knuten. Tomten har bara blivit mindre och mindre. Huset har ett fantastiskt läge direkt vid Storsjön.

Nu har jag kommit hem till Söder och håller på att tina upp. Snart dags för fredagsmys!
Trevlig helg, vänner!