Visar inlägg med etikett östersund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett östersund. Visa alla inlägg

söndag 27 november 2011

Skyltsöndag

Skyltsöndag i Östersund...


Och så kom då den vackra vintern! Det gråa trista försvann och bäddades in i en vit vacker bomull. Helt plötsligt blev stegen lättare och man orkade höja blicken mot skyn! I alla fall i Jämtland!

Idag ska jag jobba i Östersund, trots att det är söndag. Det finns inga flyg som passar mina tider, så jag fick åka upp med bilen redan under gårdagen. Det tar nästan åtta timmar att bila upp hit. Så bara det är ju en hel dag. Den här veckan blir det ingen helgledighet alls. Men så är det ibland. Jag tar ut det hela i komptid under mellandagarna istället. Det blir bra så småningom!

När jag kom fram till hotellet i går kväll så var det verkligen full rulle i lobbyn! Det var lönehelg och party! I hotellobbyn fanns det en bar där det verkligen var ös. Lite längre in spelade ett rockband med fullt volym och med otroligt hög stämning. Folk var fulla, asfulla och helt "nerdräggade". En ung man stod och spydde vid garagenerfarten när jag skulle parkera bilen... Alltså, jag älskar party fest och lite fylla! Men bara när jag är på humör för party, fest och lite fylla. Inte när jag ska upp och jobba dagen efter! Och verkligen inte i min ensamhet i Östersund! Party, fest och lite fylla är liksom en social grej med sina goda vänner. Eller hur? Det fungerar inte i ensamhet på ett hotellrum i Östersund...

Gudskelov fick jag gå igenom oändligt långa och krångliga korridorer för att komma till mitt rum. Väl framme förstod jag att jag blivit uppgraderad på något vis. Rummet låg i en sidobyggnad och var jättestort. Det var inte det enkelrummet jag bokat, utan förmodligen någon sorts minisvit. Men det var inte det viktigaste. Det var nämligen tyst och lugnt. Långt borta från allt party och stoj och långt borta från alla spyende fyllskallar. Tack för det hotellet! Lägg "partyprissarna" i rummen ovanför baren. De kommer sova gott ändå!

Söndagen var första advent. I mindre städer har man något som kallas "skyltsöndag" varje första advent. Det är då alla affärer visar sin julskyltning för första gången. Det hela brukar vara omgärdat med lite festligheter. Östersund var klätt i vinterskrud. På gatorna brann en massa marschaller och i affärerna tindrade ljusen och julpyntet. Alla var ute och gick utefter de få gator som finns i centrala Östersund. Folkligt och festligt värre! Det här är ett fenomen som inte finns i Stockholm. Här skyltas det redan i oktober, förutom på IKEA som börjar redan i augusti. När det väl är advent är vi redan trötta på skiten. Men ni som vet hur jag vill ha det med julpyntet förstår att det här med skyltsöndag passar mig perfekt!

Jobbmötet gick perfekt! Alla är så himla trevliga här uppe! Verkligen trevliga och goda! Min farmor kommer faktiskt från Frösön. Och minsann, tror du inte att jag fick kontakt med en fin människa som kände min farmor och hela hennes familj!? Jösses, vad mycket vi hade att tala om!

Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag har ett kul jobb!

måndag 7 februari 2011

Gnäll

Gnäll kan löna sig...


När jag jobbade som reseledare fick man ibland väldigt konstiga reklamationer. En resenär reklamerade hela resan och ville ha allt återbetalat bara för att han råkade sätta sig på en nymålad bänk på stan. Uppenbarligen var det researrangören som skulle beskyllas för att skylten med "Nymålat" var på grekiska!? Eller paret som reklamerade för att hotellbeskrivningen i katalogen (Det här var innan hemsidan. Kommer ni ihåg katalogerna!?) beskrev hotellet som "barnvänligt". "Hur kan ni kalla det här hotellet barnvänligt!? Väggarna är ju hårda!!" Jo, tjena! Madrasserade väggar finns på mentalsjuklhuset, din djävla idiot!

Men ibland ska man faktiskt klaga! När man har blivit behandlad fel eller inte fått det man betalat för. Jag reklamerar när jag känner att det är befogat. Men det finns vissa spelregler. Inte gnälla, inte kräva, inte vara otrevlig! Jag är jättetrevlig och saklig och kräver ingenting i retur. Funkar perfekt!

Jag hade otur med ett hotellrum i Östersund. Jag skrev en saklig reklamation och fick gratis rum gången därpå. I Visby fick jag ett rum där värmen inte fungerade. Jösses vad jag frös! Dessutom blev jag oförskämt bemött. Nu har jag en middag innestående. Och så förstås exemplet med ONOFF-korten här nedan...

Kom ihåg; inte gnälla, inte kräva, inte vara otrevlig. Bara vara saklig! Lycka till!

måndag 6 december 2010

Jämtland

Frösön och Oviksfjällen...

På söndagen jobbade jag i Östersund. Jag var på ett möte ute på Frösön. De bjöds på julbord, men jag sörplade bara lite te. Det var lite trist, men jag måste beundra mig själv för mig starka karaktär och vilja. Jag kunde ju lika gärna börjat käka all den där goda julmaten, fått tarmvred och lämnat mötet i ambulans. Det skulle folk minnas... Min farmor är ju faktiskt född på Frösön. Hon har ju varit död sedan länge. Men faktum var att jag träffade en kvinna som bott granne med mina släktingar på farmors sida. Liten värld, vad!? Så jag hann med lite släktforskning och känner att jag måste ringa och stämma av med faster.

Vinterdagen var fantastiskt vacker, rent av sagolikt vacker! Och jämtarna är så himla trevliga! Jag gillar att åka runt i landet och träffa en massa trevliga människor. Det är också kul att alla landskap har sin egen karaktär i lynne och fason. Sverige är verkligen ett avlångt land!

Mötet drog ut på tiden då vi kom igång med allsång och sjöng alla julsånger. Jag kom iväg alldeles för sent och kom fram till Sundsvall mycket sent på kvällen. Tog lite soppa och stupade i säng direkt. Skönt att sova i ett riktigt hotellrum, där man kan dricka kranvatten.

Idag var det ett tidigt möte i Sundsvall. Sedan kom jag på att jag inte hunnit färdigt med rapporten som skulle skickats in i fredags. Jag gjorde det sista i bilen. Tack gode gud för dieselvärmare! Sedan var det "sulan i botten" för att hinna hem i tid till hämtning i skolan. Jag körde nonstop sånär på en två minuters kiss- och soppapaus någonstans utanför Gävle. (Alltså soppa till mig inte tanka bilen...)

Borta bra, men hemma bäst! Nu är det dags för sängen... Natti, natti!

lördag 4 december 2010

Lördagsmys!?

Mitt hotell i Östersund...

Nu är jag i Östersund igen! Staden som har ett dricksvatten fullt med elaka parasiter och stan full av, inte fullt så elaka, skidskyttemännsikor från hela världen. Det var inte lätt att få ett hotellrum här i staden den här helgen. Allt är fullbokat. Men jag lyckades få ett rum efter mycket om och med. Sist jag var här i staden hade jag lite otur med hotellet. Det här verkar inte vara något riktigt bra hotell, utan lite mer likt "Fawlty Towers". Sist gick det så här och så här... Jag skrev ett brev och reklamerade, utan att på något sätt kräva någon som helst kompensation. Och se, nu fanns det rum åt mig!? Det gäller att göra sig känd hos hotelledningen...

Nu har jag äntligen kom fram, efter att ha tillbringat åtta timmar i bilen. Jag har fått ett litet skitrum som ligger direkt ovanpå nattklubben. Jag varnades innan och har köpt öronproppar. Hoppas bara inte basgången blir så kraftig att rummet skakar. När jag kommer till rummet och ska jag gå på toaletten, då lossnar dörrhandtaget. Jag ser även att det finns gammal tandkräm kvar i handfaten. Det är riktigt ofräscht! Sedan höll jag på att stupa i en vattenpöl som rann ur det lilla kylskåpet i minibaren och när jag skulle dra för gardinerna så rasade ena gardinstången. Undvik detta hotell! Men jag fick en liten, liten fruktkorg. Det var snällt! Synd att jag fastar...

Så nu sitter jag ensam på ett hotell och kollar TV och sörplar egenlagad fastesoppa, gjord på vatten hemifrån, och dricker te. Kul lördagskväll! Eller inte...?

En riktig BLÄ-dag!

Sjuuuuk....

Vaknade av mitt förbannade ryggskott som gör ont så in i h-lvete! Nu har det dessutom lagts till lite snorighet och kli i halsen till lidandet. Jag kände mig både trött och yr när jag gick upp och fixade frukost till sonen. Jag och frun sörplade varsin soppa...

Insåg att jag måste komma iväg snabbt om jag ska slippa köra för mycket i mörkerkörning på väg upp till Jämtland. Så det var bara att skippa melodikrysset och sätta igång att packa väskan och lasta bilen med överlevnadsutrustning för alla eventualiteter, vattendunk, termos med varmvatten och så förstås själva utställningen som jag ska upp och visa.

Resan gick bra! Jag körde nästan i ett sträck. Jag gjorde ett litet stopp på Gävlebro och ett stopp längs landsvägskanten någonstans i Jämtland. Där vispade jag ihop min soppa och njöt av min goda mat. Jag tror jag var på en rastplats mellan Bräcke och Brunflo i Jämtland. Här var det helt beckmörkt. Hela himlen lystes upp av en fantastisk stjärnhimmel. Jag passade på att kissa i en snödriva. Det finns inget mäktigare än att kissa i ensamhet under en vacker stjärnhimmel! Det där är något som bara vi killar fattar... Sedan satt jag i mörkret i min bil och tog min soppa. Dieselvärmaren höll mig varm och jag njöt av vyn.

Nu är jag trött och ska bara lata mig. Fast det är lite svårt att koppla av till diskodunket som vibrerar i mitt rum. Jag får nog sova med lugn musik i min Ipod...

BLÄ!

fredag 3 december 2010

Helgjobb

Invånarna i Östersund...

Den här helgen ska jag jobba. Jag gör det ibland på helgerna, så är det. På söndag ska jag ha ett möte i Östersund. På helgerna finns det inga kommunikationer mellan huvudstaden och Jämtland! Inga tåg eller flyg som passar. Dessutom finns det inga hyrbilar att få då det pågår VM i skidskytte där uppe. Det finns inga hotellrum heller. Jag lyckades dock boka en skrubb precis ovanför stans populäraste nattklubb. Jag måste komma ihåg att köpa öronproppar!

Väderkartan ser ganska bra ut. Det verkar inte vara något snöoväder på gång. Men det är kallt och halt. Jag åker imorgon förmiddag och kör då i dagsljus nästan hela vägen. Jag gillar inte mörkerkörning. På söndag måste jag däremot köra i mörker hela vägen till Sundsvall. Det får gå det med...  Kanske går det bättre med de nya glasögonen? Jag har packat ett nödkit som ligger lättåtkomligt i bagaget. Termobyxor, termos, värmeljus, reflexväst, snöskyffel, och varningstriangel. Dessutom har jag köpt en dunk för att ta med mig vatten till mina soppor och att borsta tänderna i.

Mälarvatten slår just nu Storsjövatten med hästlängder. Jag vill inte ha hem någon parasit!

torsdag 11 mars 2010

Geografi? Inte!?

Rätt!




Jättefel i Härjedalen! Skärpning!



Kollade precis in nyheterna. Har knappt sett på TV under vår vistelse här uppe i Björnrike, Vemdalen, landskapet Härjedalen, landstinget Jämtland. Tänkte även kolla in de lokala nyheterna lite så de är intressanta för mig som jobbar häruppe ibland...

Tv4Nyheterna visar man lokala nyheter från Stockholm!?
SVT visas dock Mittnytt. Vi är ju lite söder om Östersund, som anses vara Sveriges mitt.

Tänk att vi är mitt i fjällvärlden och ändå befinner oss på södra delen av Sverige!?
Tänk att många fortfarande verkar tro att Norrland börjar vid Slussen!? Kanske de borde plugga lite geografi? Precis som dem på TV4!!??

fredag 19 februari 2010

Östersund


Vaknade och tänkte ta en dusch, med se det gick inte. Vattnet råkade vara avstängt!? Ganska dumt att stänga av vattnet på ett hotell på morgonen, just den tiden då förmodligen halva hotellet stod i duschen.

Gick ner och åt frukost istället. När jag kom upp till rummet så fanns det fortfarande inget vatten så jag gick och tränade istället. Det finns nämligen ett viktminskningscenter här uppe också. Så fick jag äntligen en dusch och passade även på att raka mig när jag ända hade tillgång till en sådan enorm lyx som rinnande vatten...

Sedan iväg en sväng till sjukhuset för ett möte innan jag sprang hem till hotellet för att kolla mailen och packa det sista innan utcheckning. När jag skulle borsta tänderna upptäckte jag att det fortfarande inte fanns något vatten. Därför fick jag istället borsta tänderna i mineralvatten som jag snodde från minibaren.

Man kan säga att jag var lite, bara lite, irriterad vid utcheckningen. Stackars lilla receptionistkrake! Hotellet bjöd på mineralvattnet som jag borstat tänderna i. Tusen tack!! Jag fick även en flaska olivolja signerad Jamie Oliver. Tack snälla! Men det räcker dessvärre inte! Det kommer en FET reklamation på posten! Hepp!

Sedan hade jag lite tid över innan jag skulle bli hämtad till flygplatsen. Passade på att promenera över isen till Frösön. Min farmor var faktiskt född här. Jag lyckades hitta huset som släkten hade i generationer. Det byggdes en gång i tiden av farmors syster med make, Anna och Gustav. Här var vi många gånger och hälsade på i min barndom. På den tiden låg huset avskilt i en skogsdunge. Nu har hyreshusen letat sig in på knuten. Tomten har bara blivit mindre och mindre. Huset har ett fantastiskt läge direkt vid Storsjön.

Nu har jag kommit hem till Söder och håller på att tina upp. Snart dags för fredagsmys!
Trevlig helg, vänner!

torsdag 18 februari 2010

Ute på vift!


Det kan man säga att jag är. Ensam och vilsen i Östersund! Vem hade anat detta igår!? Tänka att jag höll på att glömma denna resa!? Måste få till mina egna administrativa rutiner en aning. Fungerar inte almanackan, fungerar inget!

Flygresan gick bra! Lagom skak, lagom knak, äckligt te men vi överlevde! Jag har inga andra krav på ett flygbolag. Bara att överleva! Puh!

När vi landade var inte min taxi där. Killarna från samma taxibolag flackade nervöst med blickarna och satte igång att ringa en massa samtal. Under tiden som jag samlade ihop mitt bagage hade man dock hittat både min bil och chaufför. Bilen var OK men det var kanske inte chauffören. Han var halvblind och lite darrig. Han var väl mellan 70-80 år!? Arbetade definitivt på övertid! Han såg inte mycket, men verkade hitta bra ändå. Tro inte jag var nervös!? Inte efter en flygtur i ett propellerplan! Han kunde gärna varit en styckmördande psykopat som körde konstant i 130 km/tim. Jag hade varit "ko-lugn" ändå! (Var tvungen att sätta ett "-"! Det såg så konstigt ut...)

Kom till hotellet och checkade in. Gick upp till rummet för att slänga in väskorna. Det visade sig att rummet var allt annat än städat. Såg för dj-vligt ut. Pratade med en av städerskorna, som helt plötsligt började gråta!? Förstod att hon hade Mb Downs och förmodligen städade där på uppdrag av Samhall eller något liknande. Försökte förklara att jag absolut inte krävde att rummet skulle vara klart då jag faktiskt ankom på förmiddagen. Hoppas hon lugnade ner sig sedan... Ner i receptionen och slänga in väskorna i bagagerummet istället.

Iväg till det trevliga sjukhuset och en massa möten samt en workshop. Alltid lika roligt. Det är helt enkelt trevligare människor här uppe. Måste beror på den friska luften, vackra vidderna och utsikten över Frösön och Åreskutan!

Sedan till hotellet igen och ställa upp väskorna på rummet... Tror ni rummet var städat!? NOT!! Ner i receptionen igen och få ett nytt rum. Det nya rummet ligger precis bredvid ventilationstrumman. Har ni någonsin testat att bo bredvid en höfläkt!? Tinnitus är en barnlek jämfört med detta rum. Bad att få ytterligare ett annat rum och blev då hänvisad till ett rum som man höll på att renovera!? Fullt med limpistoler och målarpryttlar... Inte så bra intern kommunikation på det där hotellet, verkar det som... Inte så seriöst!

Jag har nu gått till apoteket och köpt öronproppar för att slippa höra den dj-vla fläkten. Stor reklamation väntar det lilla skithotellet! Ha!

Imorgon ska jag ha ett morgonmöte och sedan sticka iväg och träna. Det finns gudskelov ett viktminskingsinstitut här också. Allt för att bli av med de där pannkakorna jag åt till lunch!

Kali nichta!

PS Älgen!? Det fattar ni väl!? Älgen är Jämtlands landskapsdjur! Så nu vet ni det! Hepp!!

Skön promenad efter jobbet

Vanligt transportmedel i Östersund

Promenad på Storsjön. Utsikt mot solnedgången över Frösön. (Tack gode gud att jag hade långkalsingar!)


Promenerade Kyrkogatan från sjukhuset till hotellet och lämnade från mig mina väskor. Sedan på med långkalsingarna och ut och promenera.

Hur många steg behöver man för att kompensera bort ärtsoppan och pannkakorna jag åt till lunch!? Semlan här om dagen "kostade" runt 15 000 steg! Puh!

Stan är kanske inte världens vackraste, men en av de trevligaste. Man måste gå på rätt sida av gatan. Den andra sidan är inte sandad för alla sparkstöttingar? Utsikten över Storsjön och Frösön slår det mesta. Jag har faktiskt rötter från Frösön. Min salig farmor är född och uppvuxen här, innan hon flyttade till Stockholm och Södermalm. Jag har hittat det gamla släkthuset som hennes syster bodde i. Det står kvar. En liten villa omgiven av moderna bostadsområden. När ja var liten låg huset avskilt i en liten villaidyll..

Nu tillbaka till hotellet för lite mat och en massa jobb!

onsdag 17 februari 2010

Konservburken...


...som ska ta mig från Bromma till Östersund.

Flygplanet Saab 2000 har inbyggd skakgenerator och söker sig instinktivt till varenda liten luftgrop. Ljudanläggningen ombord fungerar inte, men det gör ingenting då hela planet knakar så högt så ingen hade hört något i alla fall...

Jag ska flyga från Bromma lilla flygplats, med alla hus och gator som är i vägen för både start och landning, till Östersunds flygplats på Frösön. En stor ö mitt i Storsjön med en gammal militärflygplats med långa start- och landningsbanor. Ingenting i vägen här inte. Här finns vidderna!

Flygbolaget är visst nytt och heter Östersundsflyg.

I nästa liv vill jag byta Östersund, Sollefteå, Visby och Örnsköldsvik mot Athen, Paris, New York och Rio de Janeiro! OK? Kan man passa på att få byta Scandic mot Sheraton eller Hilton? Jag bara undrar...?

Höll på att glömma!?


Frun var ledig idag så jag behövde inte stressa iväg till något dagis. Skönt!

Istället stressade jag iväg till kontoret för ett möte med nya chefen och hans chef, det vill säga chefens chef som för övrigt är min gamla chef... Som lite kuriosa kan jag berätta att nya chefen är min sjunde chef på fem år. Här går det undan!

Mötet gick bra! Det planerades och gicks igenom strategier och de verkade båda som om det trodde att jag hade koll på läget. Jag måste ha sett övertygande ut, vad vet jag!? Nåväl, jag kör väl på då de verkar gilla det jag gör. Och det känns ju skönt!

Under mötet bläddrades en hel del i våra almanackor. Och det var då jag upptäckte det fatala misstaget! Det lilla bokmärket som markerar aktuell vecka, hade av någon anledning inte flyttats till denna vecka, utan satt kvar på förra veckan... Helt plötsligt upptäckte jag att jag skulle göra en hel del saker den här veckan, istället för nästa! Fattar ni!?

Upptäckte till min fasa att jag ska jobba i Östersund imorgon och på fredag!? Jösses! Tur att jag var på kontoret och hann packa ihop inför besök och utställning. Flyg, hotell och flygtaxi var redan bokat sedan tidigare. Puh!

Undrar om cheferna fortfarande är lika övertygade om att jag har koll på läget!?

söndag 24 januari 2010

Man rör på sig...

Jojomensan! Här är den världsvana killen som är ute på affärsresor jämt och ständigt. Glamoröst som bara den!

Imorgon bär det av till Gävle, och senare i veckan ska jag upp till Sundsvall. Veckan därpå är det dags för Örnsköldsvik på måndag och till Visby på torsdagen. Har även en resa till Östersund planerad veckan därpå. Men när ska jag hinna till Sollefteå? Kan man flyga över dagen?

Vissa av flygbolagen är så små att den internationella resebyrån inte ens har med dem i sitt bokningssystem. Tur att man har ett förflutet som resesäljare och är van att boka själv.

Lite annat än när man arbetade inom resebranschen, kanske. Men kul nog ändå! Nu hinner jag inte skriva mer. Måste boka in en hyrbil och en del flygtaxiresor. Håhå, jaja...