Visar inlägg med etikett härjedalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett härjedalen. Visa alla inlägg

söndag 14 mars 2010

Borta bra...


...men hemma bäst!

Hemma igen efter en fantastiskt skön skidvecka uppe i Härjedalen! Södermalm är ändå den vackraste platsen på jorden. Och så är det bara!

Hem och tvätta och packa. Imorgon bär det av iväg igen. Taxin hämtar redan klockan 06.40 för avresa mot flygplatsen. Jag kommer vara så trött att jag glömmer vara flygrädd! Den här gången ska jag dock inte åka ett litet skumpigt propellerplan, vilket jag brukar. Nej nu bär det av ut i stora världen! I alla fall en bit... Med ett riktigt jetplan! De ni!?

Det är faktiskt precis ett likadant plan som störtade i Gottröra, om jag inte mins fel. Hepp!

Kali nichta!

torsdag 11 mars 2010

Geografi? Inte!?

Rätt!




Jättefel i Härjedalen! Skärpning!



Kollade precis in nyheterna. Har knappt sett på TV under vår vistelse här uppe i Björnrike, Vemdalen, landskapet Härjedalen, landstinget Jämtland. Tänkte även kolla in de lokala nyheterna lite så de är intressanta för mig som jobbar häruppe ibland...

Tv4Nyheterna visar man lokala nyheter från Stockholm!?
SVT visas dock Mittnytt. Vi är ju lite söder om Östersund, som anses vara Sveriges mitt.

Tänk att vi är mitt i fjällvärlden och ändå befinner oss på södra delen av Sverige!?
Tänk att många fortfarande verkar tro att Norrland börjar vid Slussen!? Kanske de borde plugga lite geografi? Precis som dem på TV4!!??

söndag 7 mars 2010

Björnrike


var vi framme i härliga Härjedalen, i sköna Vemdalen och i Björnrike. Hittills har allt gått bra.

Trafiken var bra, vi hittade rätt, incheckningen är alltid lite kaotiskt, men vi har fått in allt i rummen och packat upp. Sedan ner till byn och hämta ut våra skidutrustningar. Hem igen och brassa käk och dricka lite vin...

Då knackar det på dörren!? Det kan väl inte vara receptionen som klagar!? Vi hade visserligen musik på mycket låg volym? Men vi har varit mycket skötsamma! Jag var nog lite nervös när jag öppnade dörren. Och där stod han! Där stod min "Koumbaros" som åkt hela vägen från de småländska skogarna upp för att vara med oss ett par dagar, innan han ska åka ner igen. Han är en ganska rastlös själ och arbetar över hela världen. Han kom precis hem från en annan världsdel, via smålandsskogen, upp till Härjedalen, ner till smålandsskogen och vidare ut i stora världen. Galet rastlöst! Ibland kan han åka upp till Stockholm, ta en pizza och snacka lite skit, för att sedan åka tillbaka... Han är galen, men det är kul att ha honom här!

Jag, frun och Koumbaros var och är fortfarande som "de tre musketörerna"! Vi håller ihop i vått och torrt! Så har det varit ända sedan vi arbetade på Kreta för 18 år sedan..

Vi bor perfekt i Björnrikecentrat, mitt i smeten. Nära till allt! Nja, inte nära till systemet. Här måste man beställa godsakerna ett par dagar i förväg och sedan hämta ut sin sändning i fiskaffären nere i byn... Vi har redan beställt lite till!

Kali nichta!