Visar inlägg med etikett Vemdalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vemdalen. Visa alla inlägg

söndag 20 mars 2011

Tillbaka

Nu spinner det i alla vrår...

Igår åkte vi skidor i solen hela dagen! Vi har haft en enastående tur med vädret hela veckan. Jag har till och med fått lite färg i ansiktet.

Sedan åt vi lite middag hemma i stugan. Istället för att laga mat tog vi lite av alla de goda rester som vi hade i kylskåpet. Efter en mycket god middag började vi spela lite kort och dricka vin. Vid halv elva-tiden på kvällen var vi så trötta att vi gick och lade oss. Vad är det med skidsemestrar egentligen!? Jag tror inte jag lyckats hålla mig vaken till midnatt en enda gång på hela veckan. Allt skidåkande och all den friska luften gör att man sover som ett barn. Ingen "partysemester" det här inte...

I morse vaknade vi och käkade frukost. Sedan kastade vi ut barnen i snön och vi vuxna packade och städade huset i ett nafs! Vi är verkligen ett bra team vi och bästa familjen! Det gick undan och helt plötsligt satt vi i bilarna och styrde kosan hemåt. Bästa familjen laddade för nonstopkörning hem till förorten. De hade "preppat" bilen med termosar och mackor.

Vi tog det lite lugnare. Vi har en tradition på vår hemresa från Vemdalen. Vi brukar alltid ta lunchpaus på Sibyllagrillen i Ljusdal. Alltså inte den där vid rondellen strax utanför byn (eller ska man säga "stan"?) utan den om man åker mot "centrum", vid Statoilmacken. Jag är inte riktigt säker på om det verkligen finns något centrum i Ljusdal, men det finns i alla fall skyltar som pekar mot något sorts "centrum". Kanske är det systembolaget eller en busshållplats!? Vad vet jag!?

Sedan vidare genom det vackra, otroligt vackra, Hälsingland! Här tillbringade jag mina barndoms somrar och jag minns varje byhåla och vägkrök. Vi korsade Ljusnan flera gånger. Här jag jag tagit alla mina simmärken, från fisken till guldmagistern, i det kalla klara fjällvattnet. På den tiden fanns det inga "Baddare" eller "Grodor".

Vi kom hem till Söder och körde ner i vårt garage. Vi orkade bara packa ur det nödvändigaste ur bilen. Resten får vänta tills imorgon. Sedan släpade vi all packning uppför alla trapporna. Vårt hus saknar nämligen hiss under ett par veckor. Detta då det byggs dyra vindslägenheten högst upp. Då de rika knösarna som har råd att köpa dessa 20-miljonerslägenheter inte ska behöva gå i en trappa så ska de få hiss ända upp till dörren. Och under denna ombyggnad får vi släpa allt uppför alla trappor...

Vi öppnade dörren, slängde ifrån oss packningen och lade oss i en hög på hallgolvet för att gosa med lilla Morris och tjocka Sigge. Så mycket gos och kärlek! Så mycket spinn! Vi var välkomna hem och vi hade längtat lite...

Borta bra, men hemma bäst!

onsdag 9 mars 2011

Jaha ja...

Minsann, det hade jag ingen aning om...

Frun kom precis hem från jobbet. Hon har jobbat sent kvällspass och börjar i ottan imorgon. Inte så många timmars sömn mellan arbetspassen... Men hon kvittrade ändå!? Vad?

Det visade sig att hon vunnit någon sorts tävling på jobbet. Hon fick två biljetter till melodifestivalens genrep på fredag! Yes! Kul som sjutton!

Ni vet ju att vi är nördar på melodifestivalen. Förut gick vi alltid på genrepen. Man ska dock se finalen hemma på TVn. Där ser man bäst. Men det är kul att se förberedelserna. Och att göra en föranalys! Det här är viktiga saker, förstår du!

Själva finalen kommer vi se på ett hotellrum! Vi åker mot Vemdalen redan på lördagen men tar en natt på hotell på vägen upp. Lite lyx, lite pool, lite mys och en massa hotellfrukost på vår väg upp i Härjedalen. Kanske hinner vi kolla in Falun lite också?

Hinner inte skriva mer nu! Måste fixa en barnvakt...

Vekodagjämning


Mitt i veckan...

Idag, vid lunchtid, slog det mig! Nu har halva arbetsveckan passerats. Det innebär att det faktiskt är "veckodagjämning"! Nu kan nedräkningen till helgen påbörjas. Och i helgen drar vi norrut för den årliga skidsemestern! Yes! Som vi längtar efter snö och skidåkning! En veckas ledighet med goda vänners sällskap. Det kan inte bli bättre!

Vi drar till underbara Björnrike i Vemdalen. Bra backar och bra liftar. Passar frun som är ett ess på utförsåkning, som för mig som började åka i 40-årsåldern. Jag och sonen åker lika bra just nu, men i år kommer han nog bli vassare än mig! Han går ju på skidskola. Man är inte så kaxig i backen vid min ålder. Man tänker lite extra på lårbenshalsarna...

Jag är glad som tar mig ner! Och jag njuter hela tiden! I år har jag dessutom mina första egna skidor och pjäxor. Det känns vuxet! Nedräkningen har startat!



Se upp i backen!

torsdag 11 mars 2010

Geografi? Inte!?

Rätt!




Jättefel i Härjedalen! Skärpning!



Kollade precis in nyheterna. Har knappt sett på TV under vår vistelse här uppe i Björnrike, Vemdalen, landskapet Härjedalen, landstinget Jämtland. Tänkte även kolla in de lokala nyheterna lite så de är intressanta för mig som jobbar häruppe ibland...

Tv4Nyheterna visar man lokala nyheter från Stockholm!?
SVT visas dock Mittnytt. Vi är ju lite söder om Östersund, som anses vara Sveriges mitt.

Tänk att vi är mitt i fjällvärlden och ändå befinner oss på södra delen av Sverige!?
Tänk att många fortfarande verkar tro att Norrland börjar vid Slussen!? Kanske de borde plugga lite geografi? Precis som dem på TV4!!??

söndag 7 mars 2010

Björnrike


var vi framme i härliga Härjedalen, i sköna Vemdalen och i Björnrike. Hittills har allt gått bra.

Trafiken var bra, vi hittade rätt, incheckningen är alltid lite kaotiskt, men vi har fått in allt i rummen och packat upp. Sedan ner till byn och hämta ut våra skidutrustningar. Hem igen och brassa käk och dricka lite vin...

Då knackar det på dörren!? Det kan väl inte vara receptionen som klagar!? Vi hade visserligen musik på mycket låg volym? Men vi har varit mycket skötsamma! Jag var nog lite nervös när jag öppnade dörren. Och där stod han! Där stod min "Koumbaros" som åkt hela vägen från de småländska skogarna upp för att vara med oss ett par dagar, innan han ska åka ner igen. Han är en ganska rastlös själ och arbetar över hela världen. Han kom precis hem från en annan världsdel, via smålandsskogen, upp till Härjedalen, ner till smålandsskogen och vidare ut i stora världen. Galet rastlöst! Ibland kan han åka upp till Stockholm, ta en pizza och snacka lite skit, för att sedan åka tillbaka... Han är galen, men det är kul att ha honom här!

Jag, frun och Koumbaros var och är fortfarande som "de tre musketörerna"! Vi håller ihop i vått och torrt! Så har det varit ända sedan vi arbetade på Kreta för 18 år sedan..

Vi bor perfekt i Björnrikecentrat, mitt i smeten. Nära till allt! Nja, inte nära till systemet. Här måste man beställa godsakerna ett par dagar i förväg och sedan hämta ut sin sändning i fiskaffären nere i byn... Vi har redan beställt lite till!

Kali nichta!

torsdag 14 januari 2010

Vilken mat!

Vad vi frossade igår! Vilken restaurang. Vår kypare, som faktiskt var lite mystisk, redogjorde för hur det går till på restaurangen. Först ska man äta lammfilé, sedan fläskfilé, och till slut oxfilé. Köttet skärs upp av kockar och man väljer hur man önskar ha köttet tillrätt. Därefter fanns det en lite buffé av tillbehör till varje köttslag. Oj, oj, oj, vad gott! Speciellt lammköttet! Det verkligen smälte i munnen.

Kyparen var verkligen lite mystisk. Först försökte den lilla mannen lura chefen att beställa in en flaska vin för 6000:-, men det gick inte vägen. Vi fick annat utomordentligt gott vin. Jag tror den lilla mannen gav mig "onda ögat"!? Han plirade så konstigt på mig ibland. Hoppas han inte fick alltför mycket dricks! Restaurangen rekommenderas varmt ändå!

Det blev lagom mycket vin och lagom sent igår. Avfärd ganska så tidigt. Sex timmar senare var jag hemma i vackra underbara Stockholm igen! Egen säng, egen toalett och egen dusch!

Borta bra med hemma bäst!


PS Vi har preliminärbokat in oss på en vecka i Vemdalen! Häng med!