Visar inlägg med etikett katastrof. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett katastrof. Visa alla inlägg

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

onsdag 30 mars 2011

"Amen, herregu´!?"

Expressen gjorde det igen!

Jag känner att det är lite för mycket elände i världen just nu! Revolutioner i Tunisien och Egypten, naturkatastrofer och kärnkraftshaveri i Japan, inbördeskrig i Libyen, oroligheter i Yemen och Afganistan. Finanskriser och klimatkaos avlöser varandra lite här och där i världen, även här i Europa.

Men nu orkar jag inte ta emot mer elände! Det här måste väl ändå slå allt? Hur ska vi stå ut med den stora katastrof för världen som Björn Borgs ljumsbråcksoperation innebär? Hur ska vi kunna bearbeta denna kris och det faktum att stackars Björn tvingas ta det "extremt lugnt"!?

Nej, jag orkar inte mera!

fredag 16 april 2010

Lärorika katastrofer


Vem i hela friden visste vad Eyafjallajökull var för en sak!? Är det en sak? Kanske är Eyafjallajökull ett fenomen? Hur som helst har vi alla övat in uttalet på Eyafjallajökull ett par dygn nu... Jag kan verkligen säga "Eyafjallajökull" och låta som en hel islänning! Hepp!

Vem visste vad ett "bogvisir" var innan Estoniakatastrofen? Många visste inte vad en "tsunami" var innan katastrofen i Asien. Och vem i hela friden hade hört talas om "anthrax", dvs mjältbrand, innan al-Qaida, hotade sprida skiten efter "11/9-attacken", 2001?

Så nu kan vi lägga till "Eyafjallajökull" till vårt vokabulär!
Eyafjallajökull, Eyafjallajökull, Eyafjallajökull, Eyafjallajökull... *suck*