Visar inlägg med etikett körsbärsträd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett körsbärsträd. Visa alla inlägg

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

torsdag 13 maj 2010

Vackert


Så himla snyggt!


Jag är med i en stegräknartävling! Det är mycket allvarligt!! Numer tar jag aldrig hissen, parkerar alltid så långt bort som möljigt och har en stepbräda framför TVn. Låter det galet!? Nej, det är det inte. Bara liiite maniskt, kanske...

Idag tog jag en promenad in till Kungsträdgården. Jag bor ju på Söder och är nästan aldrig inne i city. Vi har ju allt här på ön. Annars är det ju nära till både Sicka och Globen om något skulle saknas. Men nu hade jag hört, via rykten, att körsbärsträden blommade i Kungsan. Jag gick hela vägen in och njöt av prakten

Jag passade även på att uträtta lite ärenden. Det ar faktiskt ganska trevligt därborta i City! Jag hade nästan glömt det!? Och det blev över 20.000 steg! Hepp!