Visar inlägg med etikett svägerska. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett svägerska. Visa alla inlägg

lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...

lördag 23 april 2011

Påskafton

Påskharen...

Påskaftonen firades hos bror med familj. Svägerska kom precis hem från utlandet och hann precis innanför dörren innan påskfirandet bröt ut.

Det blev en massa mat och en massa vin och lite nubbe! Gott och trevligt! Påskharen kom förbi och barnen fick sina påskägg. Det var stora ägg överfulla med godis. Hmmm, jag köpte nog lite för mycket, är jag rädd... Men jag vill att äggen liksom svämmar av godis när man öppnar dem. Är det påsk så är det!

Vi hann även med en promenad till parken, lite kortspel och naturligtvis lite "vickning". Det är så skönt med de här storhelgerna som innehåller mycket mat. Man bara ställer fram och värmer på. Om och om igen... Gott!

Glad påsk!

fredag 8 april 2011

Kalasfredag!

Alltid trevliga kalas hos de andra Rosengrens!

Gick upp tidigt efter en natt med alldeles för lite sömn. Igen! På med kostymen och ner till frukost. Föreläsningar varvades med utställning. Kollegorna skulle åka bil hem så de åkte så fort de kunde efter lunchen. Jag, som skulle flyga hem, stannade kvar till sista föreläsningen.

Sedan taxi till Landvetter och flyg hem. Piloten förvarnade oss, det kommer att skaka en del! Och det gjorde det! Mycket! Men väl uppe på höjd lugnade det ner sig. Jag tog en macka och lite fika. Flygbolaget berättade att de nu hade "fredagsmys"! De lottade ut någon sorts indisk väldoftande ögonsalva, som var gjort av något kvinnokollektiv i Kerala. Bra som sjutton och nyttig som attan. Nu skulle vi alla kolla i stolsfickan framför oss och se om vi var någon av de två lyckliga vinnarna i kabinen. Och gissa vad!? Jag hade en liten påse i stolsfickan! Så nu har jag en ögonsalva som lovar underverk. Ska jag behålla den själv eller ge din till frun!? Hmmm...

På vägen ner skakade det rejält också! Jag blundade och fokuserade på min andning. Jag blev väl lite inspirerad av den där indiska salvan och tänkte lite yoga...

Vi kom ner, bagaget kom, jag hittade bilen på parkeringen, ingen rusningstrafik och vips var jag hemma hos bror, med sin underbara familj. Lilla kusinen, hon som tog tillbaka vår påsk, fyllde år! Kalas med hela svägerskas jättefamilj! Bror lagade god mat och vi trivdes. Naturligtvis var vi först på plats och sist iväg... Som vanligt! Tack så jättemycket!

Nu är jag hemma! Sov gott!

fredag 11 mars 2011

Darrig dag!

Inte helt frisk...

Natten var sådär. Vaknade och ömsom svettades och ömsom frös. Och vad ont jag hade!? Gör det så ont att ha feber!? Det hade jag glömt! Jag har nästan aldrig feber. Lite halsont ibland, lite hosta ibland och lite, eller mycket, snuva ibland, man aldrig feber.

När väckarklockan ringde hade jag inte sovit alls på hela natten. Jag hörde när frun smög upp i ottan och gick till jobbet. Nu måste jag bita ihop, väcka sonen, fixa frukost och sedan ta honom till skolan. Sagt och gjort och så blev det! Sedan hem på darrande ben. Hur sjutton skulle den här dagen fixas nu!? Jag hade ett par besök på ett av de mindre sjukhusen i länet. Men vet ni vad!? Jag pallade inte! Dessutom vore det inte försvarbart att knalla in på intensivvårdsavdelningen med en infektion i kroppen. Jag ombokade dessa besök till senare tillfälle. Dagen ägnades istället med en massa mail och telefonsamtal. Jag var verkligen inte sysslolös!

Frun kom hem på eftermiddagen och hämtade sonen från skolan. Då kunde jag vila lite i soffan. Med lite Alvedon i kroppen och lite vila var jag beredd för kvällens begivenhet! Vi dumpade sonen hos underbara svägerskan, som fick en klan med barn att utfodra och vårda. Bästa människan!

Vi stack till närbelägna Globen och såg på genrepet av melodifestivalen. Nu vet vi allt som kommer hända! Det blir en bra final! Danny är favoriten! Han går hem hos alla åldersgrupper. Han är laddad och framträdandet är bra! Saaaaaaade kommer som god tvåa. Bra framträdande och "catchig" refräng. Men vi har hört och sett den förrut "manboy". En uppstickare är "The moniker" vars låt "Oh my God" växer mer och mer. Låter och ser ut som något från Holland 1979...

Så här går det;
  1. Danny - The club
  2. Eric Saade - Popular
  3. The Moniker - Oh my God



Vinnare! Kan dessutom slå i Östeuropa och på Balkan. En förutsättning för att lyckas...

fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton






Äntligen valborgsmässoafton!

Ikväll ska vi fira med bror, svägerska och småkusiner ute i Enskede. Scouterna brukar ordna en trevlig majbrasa med lite lotterier och sång. Vi hoppas på uppehållsväder under själva braständningen. Därefter ska vi äta och dricka lite tillsammans. Det ska bli trevligt!

Sköna maj, välkommen!

söndag 11 april 2010

Jag kysste havet!




Jag och min bror har startat en jättetrevlig tradition! Varje år så bjuder vi in moster, morbror och äldste kusinen med sin familj till svägerskas familjs sommarställe i skärgården. Där tar vi det lugnt och spenderar nästan all tid med att äta och dricka gott!

När vi kom fram var vädret skit! Kallt och regnigt. Dessutom låg en hel del snö kvar. Kändes som vi åkt långt ifrån våren i innerstan. Stugan ute på ön är ganska liten på utsidan, men förvånansvärt stor på insidan!? Vi klämde in oss allihop, dvs åtta vuxna och fem barn, och det gick alldeles utmärkt! En välkomnande brasa värmde upp huset åt oss.

Då en annan av våra kusiner är inom fiskebranchen så går hela helgen i ett marint tema, kan man säga... Vi åt ostron, krabba, hummer och musslor i massor. Dessutom hade moster med sig hemfiskade kräftor. När alla småbarnen är utfodrade sätter vi på en bra film, så de hålls sysselsatta. Sedan börjar frossan! Vi äter och äter i timmar! Hemligheten är förstås att ha många "sittningar" och lite pauser då och då... Jag har lärt mig att njuta av ostron! Gott både med lite tabasco eller med citron. "Precis som att kyssa havet!", som svägerska lärt mig. Och jag håller med!

Sedan spelade vi "Rappakalja" hela natten! Kreativiteten flödade, kan man säga... Kul var det och många skratt blev det!

En skön helg!

lördag 27 februari 2010

Psykflytt


Idag gick jag upp i ottan! Verkligen skittidigt! Det var synd om mig i morse! Ni som känner mig vet att jag inte anser det normalt att gå upp före klockan 12.

Detta är förmodligen en rest efter alla de år jag jobbade natt. Jag vill vakna upp utan påverkan av någon väckarklocka. Det var skönt att alltid vakna upp utvilad någongång vid 17-tiden, efter ett nattpass. Då kanske ni tänker; "vilken slöhög!?" Men somnar man klockan nio på morgonen och sover åtta timmar så vaknar man vid 17. Så det så! Så vill ni ha en fungerande sjukvård, varor levererade till affären, tågen och bussarna på tid så får ni börja acceptera att vissa människor måste få sova på dagen!

Hur som helst tvingades jag upp skittidigt! Detta för att åka ut till bror och svägerska och hjälpa till med deras flytt. De ska flytta till en ny lägenhet inom grannskapet. Ingen flyttbil, utan vi släpar bohaget en bit bort till en ny lägenhet.

När jag kom till bror och svägerska var allt prydligt packat i ettiketterade lådor. Lägenheten var perfekt flyttstädad. Dessutom hade det fixas ett par flyttkärror som skulle underlätta enormt! Så vi satte igång att flytta prylar till den nya lägenheten.

När vi kom fram träffade vi lägenhetsinnehavaren som skulle byta lägenhet med bror och svägerska... Ingenting var packat! Ingenting var städat! Dessutom hade lägenheten bebotts av "hamstrar" som samlat på sig en massa skit! Det såg inte klokt ut!

Gudskelov hade bror och svägerska ett skaffat ett gäng goda vänner som skulle hjälpa med flytten! Detta innebar att dessa tappra medmänniskor, inkluderat mig, fick helt plötsligt fixa med två flyttar!? Varav den ena dessutom skulle packas!? Men vi fixade detta! Lite jobbigt var det dock när vi tvingades packa ut deras kylskåp och skafferi ner i svarta plastsäckar och flytta över till deras nya lägenhet... Bror stack iväg och fixade extra flyttkartonger och plastsäckar. Vi packade deras värdelösa sopor och släpade över de till deras nya lägenhet. Det mesta borde dock ha förpassats till grovsoprummet direkt!

Bror och svägerskas nya bostadsrättsförening kommer dock stå för en ny flyttstädning. Detta efter lite tjafs. Anticimex sanerar lägenheten snart och därefter kommer målare och renoverar det hela! Hipp, hipp, hurra!!

Men vi som är inom viktminskingsinstitutet kallar det hela "vardagsmotion"! Jag fick ihop över 10 000 steg!Bra jobbat!

Jag ser MYCKET fram emot inflyttningsfesten!!

fredag 26 februari 2010

Melodikryss


Har, i ett mycket svagt ögonblick, lovat hjälpa bror och svägerska med flytt. Nu har det bestämts att flyttbestyren ska börja klocka tio imorgon.

Klockan tio!? Mitt i melodikrysset!? Dessvärre kommer inte något facit på krysset i morgon bitti. Håll er till tåls till kvällen. Lyssnar och löser krysset på nätet senare... Kommer att sakna min sköna melodikryssetfrukost. Men nästa vecka så...

Meddelas endast på detta sätt!

måndag 28 december 2009

Tredjedagjul...

...finns det ju inget som heter! Men Ni vet vad jag menar. Eller hur!?

Sov ut någotsånär. Fast sonen vaknade tidigt, frun vaknade också tidigt och jag hade kunnat sova lite längre. Frun åt frukost med sonen och jag vilade lite till. Sedan drog frun ut och motionerade lite och jag masade mig upp och höll sonen sällskap vid frukostbordet.

Sonen spelade lite TV-spel, medan jag skrotade runt lite. Upptäckte, till min förskräckelse, att det faktiskt gått en vecka sedan städhjälpen varit här. Många dammtussar hade samlats i hörnorna. En hel del granbarr och kattsand hade spridit sig runt i lägenheten och låg och kurade bland dammråttorna i hörnorna. Jag satte igång att dammsuga lägenheten, skaka mattor och våttorka golven. Frun kom hem och hjälpte till i slutet av arbetet så allt var avklarat ganska snabbt. Teamwork är allt!

Senare på dagen skulle bror och svägerska, med barn, komma förbi på lite julmys. Av någon konstig anledning har svägerska fokuserat lite väl på vår välstädade lägenhet!? Sanningen är att den brukar vara allt annat än välstädad! Tre personer och två håriga katter brukar ganska snart leda till damm i hörnorna. När husets ventilation gjordes om, på 90-talet, är jag dessutom övertygad om att man kopplade ventilationen parallellt med tvättstugans torktumlare och dess luddfilter. Damm, damm och damm överallt! Har försökt förklarat detta faktum för svägerska, som vägrar tro på mig! Hon verkar tro att vi går och dammtorkar hyllor och bänkar varje dag. Önskar verkligen det, men NOT!! Inte nära verkligheten alls... Fast vi brukar ju städa inför besök. Vem gör inte det? Och när bror och svägerska kommer på besök är det därför oftast städat. Det är väl inte så onormalt? Eller!?

Däremot brukar jag gå och "plocka lite" dagligen, för att undvika det värsta "stöket" och de värsta högarna. Salig mormor brukade kalla detta för "profylaktisk städning". Kanske är det de vi är bra på!? Insåg att dagens städning kunde ge henne mer komplex och försökte komma på ett sätt att avvärja detta...

Bror och stora kusinen mötte oss i parken där vi tillbringade en skön stund med snö och pulkaåkande. Frun hade med sig varm choklad och smörgåsar till barnen. Jag hade med mig varm glögg till de vuxna. Trevligt! När vi var lagom frusna (och lite runda under fötterna...) gick vi hem till oss.

Där bakade vi supergod pizza. Jag har hittat ett gott recept på pizzadeg med dinkelmjöl. Det blir goda och saftiga pizzor. Vi vuxna hade tomat, ost (mozzarella), skinka (karvade från julskinkan...), champinjoner, anjovis, inlagd paprika och oliver. Mmmmm... Trodde bror kunde behöva lite salt efter den "hårda" bandydagen igår på Zinken.

Svägerskan och yngsta kusinen mötte upp hemma. Vet inte om jag lyckades övertyga henne att glömma sina städkomplex genemot oss. Förklarade att vi nyligen städat på grund av stort behov efter en veckas total avsaknad av dammsugare och dammvippa. Tror inte hon trodde mig... Skit samma!

Trevlig kväll i trevlig samvaro. Barnen lekte och vi snackade och drack vin.

Vill inte arbeta imorgon! Måste dessvärre till kontoret för att skicka iväg min dator till ITavdelningen och se till uppföljningarna som måste göras efter min dag på kundservice. Måste även kolla att kundservice är bemannat imorgon. I dessa klämdagar vet man aldrig...

Tack för den här julhelgen!