Visar inlägg med etikett . Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett . Visa alla inlägg

måndag 18 juli 2011

Legoland

Jodå, sådär...

Idag skulle vi till Legoland. Jag vet faktiskt inte vem som vill dit mest, men jag anar att det är frun. Hon missade visst stället som barn. Svärföräldrarna var visst inte så intresserade av detta helvete, vilket gjort henne lite bitter. Alltså inte generellt, men just vad det gäller Legoland.

Legoland är mycket! Det är jättemycket! Mycket lego! Mycket folk! Mycket, jättemycket regn! Mycket köer! Mycket, mycket, mycket... Och vi sprang runt överallt och gjorde allt! Och vi gjorde allt mycket länge! Så blev det!

Först löste vi biljetter. Det är dyrt! Mycket dyrt! Sedan gick vi in på området. Vad som faktiskt är bra är att alla attraktionerna är gratis, när man väl löst entrén. Och det passar ju bra eftersom man är luspank vid det här laget!? Fiffigt, eller hur!?

Amalienborg. Det kungliga slottet i Köpenhamn...

När man kom in var det ett stort område med en massa legobyggen. Olika städer, olika platser på jorden, star wars, cape canaveral och en massa, massa annat. Men allvarligt! Det är lego! Inte så kul, faktiskt!? (Att skriva detta om Legoland är nästan som att svära i kyrkan... Förlåt!)

Sedan var det trängsel och köer som gällde. Det flesta attraktionerna var för barn i fyraårsåldern. Alltså inte så speciellt spännande att åka. Men vi köade ändå! Det spöregnade var femte minut. Vädret var rätt mysko, faktiskt! Gårdagens regnponcho höll nästan hela dagen. Allt var dyrt, men vi hade med oss picknick, så där sparade vi lite pengar...

Mestadels av tiden ägnades åt att köa och att vänta på att barnen skulle åka attraktionerna. Det blev lite väl trist efter ett par timmar. Frun ville att sonen skulle göra allt! Jag menar ALLT!! Detta var någon sorts överkompensation för sin egen brist på Legoland i barndomen. Sonen såg lite lidande ut på kvällskvisten. Jag tror att till och med att han hade fått nog av köer och regn på slutet.

Nu ska jag inte vara orättvis och "dissa" allt på Legoland! Akvariet var fint och en del av attraktionerna var roliga. Lönen för dagens slit var att se sonen somna med ett leende på läpparna efter en lååång men rolig dag!

Nu har vi gjort Legoland! Och vi behöver inte återvända! Hepp!

måndag 20 juni 2011

Fixat!

Man måste ha gott om tid...

Jag vill ju inte vara med om att stå utan giltigt pass i en passkontroll en gång till. Så nu åkte jag direkt till passexpeditionen på Kungsholmen. Det var nog kanske inte sådär jättesmart att åka dit på en måndag, visade det sig... När jag köat till maskinen som spottar ut sig kölappar visade det sig att jag hade över 300 nummer framför mig. Det här kommer att ta flera timmar! Jag hann med att besöka ett närbeläget sjukhus, äta lunch och promenera gata upp och gata ner.

En gång för mycket länge sedan bodde jag i de här kvarteren. Det var en mycket glad tid och en mycket ledsam tid. Mycket, väldigt mycket, av båda faktiskt. Jag gillar Kungsholmen. Det har skett ett generationsskifte bland invånarna. Förr var det bara pensionärer som bodde här. En massa kontor och förvaltningar verkar ha försvunnit och gett en del nya bostäder. Det hade kommit en massa mysiga fik och kvarterskrogar överallt. Men inte är det Södermalm, inte! Jag gillar min sköna ö! Det är något med stämningen här som helt enkelt inte finns i någon annan stadsdel. Så är det!

Om fem dagar ska jag tillbaka till Kungsholmen och stå i kö. Då ska mitt nya pass vara klart att hämtas ut. Jag har sett resultatet på en bildskärm. Jag ser ut som en gangster på rymmen. namnteckningen ser helt tokig ut. Men jag fick med fingeravtrycken! Det gick lätt som en plätt. Kanske beror det på riklig handsvett!?

Jag ska redan nu skriva in i almanackan att det är dags att ansöka om nytt pass i juni 2016...

söndag 8 maj 2011

Gå på djupet...

Vi var där!

Idag var det soligt och fint ute. Men det struntade vi i! Ja, det gjorde vi faktiskt!? Så är det!

Först tog vi en skön promenad i försommarvädret. Vi gick ner till Söder Mälarstrand. Där finns nämligen mynningen till en av arbetstunnlarna som går ner till det stora bygget av Citytunneln. Idag hade man öppet hus med guidade visningar ner i underjorden. Det var en lång kö. En riktigt lång kö. En riktigt, riktigt, lång kö! De var en och en halv timmes kötid för att komma fram till tunnelmynningen!

Men vi turades om att stå i kö. Samtidigt kunde man titta på en utställning. Alla blev dessutom bjudna på fika och frukt hela tiden. Sonen tryckte i sig fem kanelbullar och såg riktigt nöjd ut. Jag och frun sörplade lite te...

Väl framme vid tunnelmynningen fick vi ta på oss västar och hjälmar innan vi vandrade ner i mörkret. Där nere fick vi en jätteintressant guidening mellan mastodontmaskiner och olika tunnlar. Dels en servicetunnel och så den stora tunneln där spåren ska läggas och pendeltågen ska gå. Det är faktiskt få förunnat att gå få gå här nere. Vid invigningen av tunneln 2017 ska jag, frun och då vår tonårsson åka tåget och tänka att här nere har vi gått en gång... Coolt!


lördag 30 april 2011

Valborg

Sköna maj, välkommen...

Det blev ju inte direkt en partyhelg då vi bara sörplar soppor, men det fick gå ändå! På dagen promenerade vi in till stan för att beundra körsbärsblommorna i Kungsträdgården. När vi kom dit visade det sig att man firade "Körsbärsblommans dag". Det var lite utställningar, lotterier och uppträdanden. Det fanns en massa japaner, bosatta i Sverige, på plats. En massa pengar samlades in till katastrofens offer i Japan. Ett fint och viktigt arrangemang som vi bara hade turen att bevista!

På kvällen åkte vi ut till bror och svägerska för att se på majbrasa. På gärdet någonstans mellan Enskede, Kärrtorp och Hammarbyhöjden har den lokala scoutföreningen en trevlig valborsmässofest. Naturligtvis finns det brasa, och en del lotterier med diverse kramdjur och chokladaskar. Man kan köpa godisremmar, korv, våfflor och sockervadd. Dessutom har man en egentillverkad "gung/snurr/karusell", vilket uppskattas av alla barn. En liten scen med en förfrusen kör fanns de också, fast de böts snabbt ur mot några rappare och sedan ett lokalt rockband. Men vilka köer!? I år måste det ha varit publikrekord. Jag tror inte de stackars scouterna hade väntat sig denna invasion av folk. Svägerskan stod femtio minuter i sockervaddskön medan frun stod trettio minuter i karusellkön allt medan jag och bror lotsade alla barn mellan lotteristånden.

Sonen och kusinen lekte vilda lekar. Glada och vilda lekar! Av misstag råkade kusinen slå till sonen i ansiktet. Gudskelov var det inte så hårt så det gjorde någonting. Men tillräckligt hårt för att få den där lösa tanden att lossna och falla ur. Äntligen! Som den varit i vägen och som sonen vägrat äta någonting med de minsta tuggmotstånd de senaste veckorna... När nästa tand är lös ska vi helt enkelt be kusinen smocka till sonen rejält!

Det blev en riktigt trevlig kväll! Kall men trevlig!

 Sockervadd efter femtio minuters kö...

 Hans ser lite galen ut! Tand nummer fem är ute! I natt kommer tandfen...

Kusiner framför brasan...