Visar inlägg med etikett påskharen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett påskharen. Visa alla inlägg

lördag 23 april 2011

Påskafton

Påskharen...

Påskaftonen firades hos bror med familj. Svägerska kom precis hem från utlandet och hann precis innanför dörren innan påskfirandet bröt ut.

Det blev en massa mat och en massa vin och lite nubbe! Gott och trevligt! Påskharen kom förbi och barnen fick sina påskägg. Det var stora ägg överfulla med godis. Hmmm, jag köpte nog lite för mycket, är jag rädd... Men jag vill att äggen liksom svämmar av godis när man öppnar dem. Är det påsk så är det!

Vi hann även med en promenad till parken, lite kortspel och naturligtvis lite "vickning". Det är så skönt med de här storhelgerna som innehåller mycket mat. Man bara ställer fram och värmer på. Om och om igen... Gott!

Glad påsk!

lördag 3 april 2010

Påskafton



Härlig dag med familjen! Jag har en underbar familj! Underbar fru och son. Underbar bror, svägerska och brorsbarn. Jag är lyckligt lottad!

Vaknade och drog oss sent. Mysig frukost med melodikryssande, som vanligt på en lördag. Jag och sonen stack iväg på en liten tur till Hammarby Sjöstad för att pyssla om bortresta vännens katter. Sjöstaden badade i sol och folk hade börjar sitt solande på bryggorna runt kanalen. Nu är det verkligen vår!

Katterna var inte intresserade av oss alls. Men lite mat tackade de inte nej till. Vännen hade lämnat ett påskägg till oss. Påskaftonens första påskägg avnjöts medan vi promenerade längs kajerna på väg mot båtbryggan och hem till Söder. Sedan iväg till bror, svägerska och kusiner ute i Enskede. Vi hade alldeles för mycket mat, alldeles för mycket godis och lagom mycket vin. Det blev en jättetrevlig eftermiddag och kväll!

Salig mor och hennes storasyster, alltså mostern, blev en gång trött på alla oss barn och vårt tjat om påskägg under hela påskaftonen. Det var då man kom på knepet med påskharen. Barnen lägger ut lite sallad till påskharen. När salladen har försvunnit har påskharen varit där. Barnen kan då börja leta efter sina påskägg som påskharen gömt någonstans. Smart, eller hur? Inget tjat om påskägg då alla barn sprang och kollade in salladen varannan minut hela dagen. Salladen försvann ju alltid någongång efter maten. Smart! Så den traditionen har vi fört vidare till nästa generation. Salladen ligger strategiskt utlagd någonstans i hallen, så inte påskharen ska missa den.

Kvällen avslutades med ett hederligt parti Trivial Pursuit mellan familjerna. Spelet, som en gång tillhört salig mor. En del av frågorna var dock ganska inaktuella; Ligger "Checkpoint Charlie" i Öst- eller Västberlin? Vad heter Sovjetunionens ledare? Vilken är huvudstaden i Jugoslavien? Lite nostlagi, med andra ord. Jag behöver naturligtvis inte tala om att vi spöade skiten ur bror och svägerska!?

Kallo Paska!