Visar inlägg med etikett hammarby sjöstad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hammarby sjöstad. Visa alla inlägg

fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!

lördag 11 juni 2011

Framme!

Säng, säng, säng... Sova, sova, sova!

Gick upp tidigt och packade det sista. Sedan drog jag förbi Sjöstan för att mata vännens katter. De kom faktiskt fram till dörren och mötte mig, men sprang iväg snabbt när de såg att jag inte var deras matte. De såg i alla fall ut att må bra.  Lådan rensades och matskålar fylldes innan färden fortsatte mot Arlanda.

Väl framme checkade jag in i extremt god tid. Det gick alldeles utmärkt att checka in med bara ett körkort. För säkerhets skull hade jag med mig mitt gamla, utgångna, pass. Skulle det bli problem på vägen så planerade jag att visa upp passet och hoppas på att ingen skulle märka att det faktiskt inte längre var giltigt... Går det, så går det!

Jag fick ett sms från underbara kollegan "människomänniskan" som skrev; "Tjo! Ha det riktigt gott i Italien och må inte Gomorran få tag i din själ!" Jag svarade som det var: "Jag har redan sålt min själ till Diners Club och sitter i loungen.". Och det var faktiskt sant! Jag hann med att käka lite sen frukost innan det bar iväg.

Mellanlandning i Munchen, med lite flygstrul. Flyget till Bologna hade pajat på något vis, men Lufthansa lyckades på något sätt fixa ett nytt flygplan med besättning och allt. Snyggt! Vi kom iväg mindre än en timma försenade. Och då kan det väl nästan inte räknas som en försening!? Inte om man har jobbat med charter i alla fall. Då kunde en flygförsening vara på 36 timmar!

På Munchens flygplats finns det en lounge för Diners, men den ligger utanför Schengen-området på terminalen. Jag bestämde mig för att undvika passkontroller in i det längsta och höll mig innanför Schengen. Så fick det bli!

Från flygplatsen i Bologna bar det iväg till hotellet. En del av kollegorna hade redan anlänt. Hotellet var riktigt fint, men låg lite utanför stan. Men det är gångavstånd till kongressen och utställningen. Det uppskattas! Molnigt, men varmt och klibbigt. Under hela dagern har jag bara käkat mackor. Man får nämligen ingen flygplansmat nuförtiden. Bara om man flyger med Malmö Aviation... Det blev en riktigt sen middag då vi inväntade flera kollegor.

Nu är jag riktigt trött! Imorgon börjar allvaret! Buona notte!

lördag 3 april 2010

Påskafton



Härlig dag med familjen! Jag har en underbar familj! Underbar fru och son. Underbar bror, svägerska och brorsbarn. Jag är lyckligt lottad!

Vaknade och drog oss sent. Mysig frukost med melodikryssande, som vanligt på en lördag. Jag och sonen stack iväg på en liten tur till Hammarby Sjöstad för att pyssla om bortresta vännens katter. Sjöstaden badade i sol och folk hade börjar sitt solande på bryggorna runt kanalen. Nu är det verkligen vår!

Katterna var inte intresserade av oss alls. Men lite mat tackade de inte nej till. Vännen hade lämnat ett påskägg till oss. Påskaftonens första påskägg avnjöts medan vi promenerade längs kajerna på väg mot båtbryggan och hem till Söder. Sedan iväg till bror, svägerska och kusiner ute i Enskede. Vi hade alldeles för mycket mat, alldeles för mycket godis och lagom mycket vin. Det blev en jättetrevlig eftermiddag och kväll!

Salig mor och hennes storasyster, alltså mostern, blev en gång trött på alla oss barn och vårt tjat om påskägg under hela påskaftonen. Det var då man kom på knepet med påskharen. Barnen lägger ut lite sallad till påskharen. När salladen har försvunnit har påskharen varit där. Barnen kan då börja leta efter sina påskägg som påskharen gömt någonstans. Smart, eller hur? Inget tjat om påskägg då alla barn sprang och kollade in salladen varannan minut hela dagen. Salladen försvann ju alltid någongång efter maten. Smart! Så den traditionen har vi fört vidare till nästa generation. Salladen ligger strategiskt utlagd någonstans i hallen, så inte påskharen ska missa den.

Kvällen avslutades med ett hederligt parti Trivial Pursuit mellan familjerna. Spelet, som en gång tillhört salig mor. En del av frågorna var dock ganska inaktuella; Ligger "Checkpoint Charlie" i Öst- eller Västberlin? Vad heter Sovjetunionens ledare? Vilken är huvudstaden i Jugoslavien? Lite nostlagi, med andra ord. Jag behöver naturligtvis inte tala om att vi spöade skiten ur bror och svägerska!?

Kallo Paska!