Visar inlägg med etikett jönköping. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jönköping. Visa alla inlägg

måndag 24 oktober 2011

Lång dag

Trötter...

Idag gick jag upp i skittidiga ottan, typ vid femtiden. Eftersom jag skulle upp så tidigt så var jag oroad att försova mig. Därför hade jag sovit oroligt hela natten. Jag vaknade var tionde minut och tittade på väckarklockan mer och mer nervös då timmarna gick, utan att jag fått sova...

När klockan väl ringde funderade jag ett tag på att helt enkelt ta livet av mig. Det var nästan värt det för att slippa gå upp. Men för att ta livet av mig var jag tvungen att gå upp och hämta något som jag kunde dräpa mig själv med och då kunde det ju lika bra vara. Eller hur!?

Efter en snabb morgontoalett åkte jag ner i garaget och styrde ut bilen i mörktet. På vägen hämtade jag upp kollegan och vi åkte till Jönköping för en endagarskonferens. Det är långt till Jönköping! Efter ett par timmar åkte vi hem igen. Det är långt från Jönköping! Men det var trots allt en bra dag med många givande samtal. Det är viktigt att ses då och då...

Nu är klockan sen efter en lååång dag! Kali nichta!

måndag 11 juli 2011

Måndag!

Mums i Höganäs...

Vi vaknade upp pigga och glada i världens skönaste hotellsängar i Jönköping. Efter en brakfrukost packade vi in allt i bilen och drog vidare mot Skåne. På vägen ner lyssnade vi på olika Spotifylistor och sjöng med för full hals. Efter ett tag började det knorra lite i magen. Det var dags för lunch! Precis i det ögonblicket närmade vi oss avfarten till Höganäs.

Jag har tidigare hört talas om "Pannkaksladan" i Höganäs. Så jag svängde av bilen mot metropolen Höganäs. Samtidigt ringde jag Eniro för att få reda på adressen. Höganäs var ett fint litet samhälle. Här fanns en massa "Outlet-butiker" och så förstås "Pannkaksladan"...

För ett rövarpris fick man äta hur mycket pannkakor man ville. Amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap, blåbärspannkakor, chokladpannkaka och fläskpannakaka, och till de allehanda sylter, toppingar och grädde. Jösses! Det var gott! Men hur mycket man än åt var det omöjligt att komma upp till de där rövarpriserna... Dessutom fanns det lekmöjligheter för barn och en massa djur att titta på. Jaha, det var Höganäs det!

Sedan drog vi ner till Malmö. Vi hittade vår lägenhet, som är helt fantastisk! En trendig liten etagelägenhet mitt i området "Västra hamnen" i Malmö. Efter att ha varit och handlat tog vi på oss morgonrockarna och tog ett kvällsdopp under skuggan av "Turning torso" och med vackra Öresundsbron som vy.

Vi kommer att trivas!

söndag 10 juli 2011

Semesterhelg!

Visingsö är en pärla!

Lördagen var varm! Mycket varm! Jag skickade ut frun och sonen att förlusta sig på stan medan jag städade. Som jag städade! Jag gick igenom alla skåp och lådor och kastade allt skit som, samlat på sig de senaste åren. Jag är verkligen gift med en "hamster", hon samlar på sig allt!? Jag tror jag hann kasta fem stora svarta sopsäckar med skit, innan hon och sonen kom hem. Förmodligen kommer hon inte sakna någonting!? Kanske märker hon att vi har lite med utrymme i skåpen!? Men då skyller jag bara på att jag arrangerat om lite för att frigöra lite mer förvaringsutrymme... Går det, så går det!

Min fru...

När vi vaknade på söndagen packade vi ner det sista. Pussade lite på katterna och åkte iväg. Planen var att ta en rejäl hotellfrukost på Hotel Clarion Stockholm, som ligger en bit upp på gatan, men vi missade den precis. Vi fick istället gå över till "plan b", dvs frukost på ett annat, inte fullt så fashionabelt, ställe. Men mycket prisvärt. Sedan drog vi ner på motorvägen mot Småland.




"Plan b"...

Vi mötte trevliga smålandsfamiljen i Gränna. Vi tog en "turistfällelunch" i hamnen, innan vi tog båten ut till Visingsö. En grön och vacker ö, utan en endaste backe. Idealisk cykelö, men även att åka "remmarlag", dvs häst och vagn. Innan vi åkte remmarlag hann vi vandra runt lite på ön och kolla in ruinerna och lära oss lite om öns intressanta historia. Sedan tog vi båten in till Gränna igen.

Inte ett besök i Gränna, utan att man kollar in hur man gör polkagrisar! Så det gjorde vi! Vi var här och det var trevligt! Vi hann med en spontanfika i kvällssolen. Det var då vi alla kom på att kvällen är för vacker för att avslutas redan nu. Så vi hängde med bästa smålandsfamiljen hem till hemmet i Jönköping och fick en toppentrevlig grillmiddag! Mer sånt! Mera spontana kvällar!

Nu sover vi på sköna hotellet i Jönköping. Imorgon drar vi vidare mot Skåneland! Natti, natti!

fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!