Visar inlägg med etikett öresundsbron. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett öresundsbron. Visa alla inlägg

lördag 16 juli 2011

Framme...

Hemma...

Det gick snabbt att köra hela vägen till Kolding i Danmark. Frun hade skaffat en liten dosa som man fäste på insidan av vindrutan, ett så kallat "BroBizz", vilket alla skåningar har. Man kan då lätt och ledigt susa förbi betalstationerna på både Öresundsbron och bron över Stora Bält. Vi hade bokat in oss på det tråkiga Scandichotellet, som ligger i ett industriområde utanför stan.

Man glömmer lätt hur dålig standard det är på hotellrummen i Danmark. Det är en stor skillnad mot Sverige. Rummen är trånga, dammiga och luktar gammal heltäckningsmatta. Men vad gör det? Vi bor ju gratis med hjälp av mina intjänade poäng. Då spelar det ju ingen roll. Dessutom har vi ett gediget program framför oss, så vi kommer inte tillbringa tiden på det tråkiga hotellrummet...

Vi mötte våra vänner, sonens före detta dagiskompis med familj. De hade startat mycket tidigare än oss, men ändå kommit fram sent. Det visade sig att vi hade missat de massiva bilköerna som varit under dagen. Ibland handlar bra timing bara om ren tur.

Vi tog en middag på hotellet. Maten var god och vinet var svalt. Det är lite roligt att se hur dessa hotell, som normalt är avsett för affärsresenärer, ändrar karaktär på somrarna. Nu var hela huset fullt av semesterfirande barnfamiljer. Föräldrarna satt och åt i restaurangen medan barnen sprang omkring och lekte ute i lobbyn och i konferensrummen. Rummen hade utrustats med leksaker, papper och kritor, dataspel och en massa annat kul. Det hela var mycket bra anordnat. Personalen var helt fantastiska i bemötande och på att parera alla springande ungar.

Det här är ett bra hotell! Imorgon börjar äventyret!

måndag 11 juli 2011

Måndag!

Mums i Höganäs...

Vi vaknade upp pigga och glada i världens skönaste hotellsängar i Jönköping. Efter en brakfrukost packade vi in allt i bilen och drog vidare mot Skåne. På vägen ner lyssnade vi på olika Spotifylistor och sjöng med för full hals. Efter ett tag började det knorra lite i magen. Det var dags för lunch! Precis i det ögonblicket närmade vi oss avfarten till Höganäs.

Jag har tidigare hört talas om "Pannkaksladan" i Höganäs. Så jag svängde av bilen mot metropolen Höganäs. Samtidigt ringde jag Eniro för att få reda på adressen. Höganäs var ett fint litet samhälle. Här fanns en massa "Outlet-butiker" och så förstås "Pannkaksladan"...

För ett rövarpris fick man äta hur mycket pannkakor man ville. Amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap, blåbärspannkakor, chokladpannkaka och fläskpannakaka, och till de allehanda sylter, toppingar och grädde. Jösses! Det var gott! Men hur mycket man än åt var det omöjligt att komma upp till de där rövarpriserna... Dessutom fanns det lekmöjligheter för barn och en massa djur att titta på. Jaha, det var Höganäs det!

Sedan drog vi ner till Malmö. Vi hittade vår lägenhet, som är helt fantastisk! En trendig liten etagelägenhet mitt i området "Västra hamnen" i Malmö. Efter att ha varit och handlat tog vi på oss morgonrockarna och tog ett kvällsdopp under skuggan av "Turning torso" och med vackra Öresundsbron som vy.

Vi kommer att trivas!