Visar inlägg med etikett malmö. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett malmö. Visa alla inlägg

torsdag 28 juli 2011

Inte regn idag...

...utan ösregn!

Jaha, då var solen slut igen! Kanske för gott den här semestern. I alla fall om man får tro en del av väderleksrapporterna. Det blev ytterligare en dag för kultur! Värre kan man ju ha det...

Vi gick till Malmö museer. Vi började med "Teknikens och Sjöfartens hus". Här inrymdes två museer. Dessvärre höll man på att renovera vissa delar av museet. De delar som var bäst för barn. Hur tänkte man då? Varför gör man inte dessa renoveringar en tisdag i november? Varför i hela friden gör man det mitt i värsta semesterperioden? Huset var ju fullt av semestrande barnfamiljer som flydde undan det hemska semestervädret. Korkat av Malmö stad!

Utställningarna var mycket bra och pedagogiska. Ett minus för att många audiovisuella inslag inte fungerade. Trasiga datorer och kassa pekskärmar. Ett stort minus för ett bra museum! Vi lärde oss om kroppen och kollade in i en riktig u-båt. Det är trångt därinne! Så är det! Kassa museet bjöd dessutom på entrén eftersom så mycket var stängt. Typiskt! Då kan man ju inte klaga och gnälla...

Sedan gick vi till Malmöhus slott, bara ett stenkast iväg. Där fanns resten av Malmö museer. Det gamla slottet Malmöhus har byggts ihop med en modernare tegelbyggnad. Lite konstigt, faktiskt... Men det funkar! Fast jag tycker museet "spretar" lite...

I källaren fanns ett fantastiskt akvarium och terrarium. Helt ok, faktiskt! Fast vi har ju sett många akvarier de senaste veckorna. Bästa var akvarierna om de svenska fiskarna. Jag upptäckte till min förfäran att jag inte kunde skilja på mört och brax! Men gädda och aborre klarade jag av lätt. Lite sitter kvar efter alla fiskesemestrar i barndomen. Det fanns även en månskensgrotta full med en massa nattdjur.

Sedan sprang jag upp i museet för att se lite på de övriga utställningarna. Jo, jag sprang. Detta då vi bara hade en timme kvar till stängningsdags. En utställning handlade om "Mode utan midja" och handlade om kvinnligt mode under 20-talet. Är man intresserad av mode och kläder var den nog jättebra. Men jag svepte förbi snabbt. Mitt mål var utställningen "Spelar roll" som handlar om att när hemska saker händer talar vi ofta om offer och förövare. Men många gånger finns också en tredje part, åskådaren. Den som ser men kanske inget säger. Det visades upp dokumentation från nazityskland under andra världskriget, då en hel nation åskådare teg, Men även vardagliga mobbingsitiuationer. Mycket intressant och gripande. Men återigen haltade tekniken. Filmer och bildvisningar som inte fungerade, trasiga hörlurar och en massa annat teknikstrul gjorde att mycket gick om intet. Dumma, dumma museum! Jag ska försöka gå dit igen. För det här är en viktig utställning.

Jag hann se en del av konstsamlingarna också. Bland annat ett fantastiskt verk av Barbro Bäckström som prydda den stora trapphallen. Jag får försöka gå dit igen. Jag vill se mer av konsten och även hinna in själva Malmöhus slott. Och det kostar bara 40 pix att besöka alla dessa museum!? Det är bra!

Mer info finns här!

fredag 22 juli 2011

Mer kultur!

Musik i sommarnatten...

Vi bor just nu i Malmö! Vi bor i en stadsdel som heter Västra Hamnen! Det är en skithäftig stadsdel! Så är det! Här finns en massa balla hus med cool arkitektur. Det händer hela tiden en massa roliga saker här i området. Just nu rustar man för "Urban beach" vilket innefattar SM i beachvolley och "Malmö Horse Show". Här i hamnen byggs det scener och spelplaner och på närbelägna "Ribersborgsbadet" bygger man nu en massa hinderbanor för hästar. Det kommer att bli hur kul som helst!

Det finns en massa kultur i området. Ball konst, coola installationer och en massa musik. Varje kväll hålls en konsert i skymningen. Man spelar musik med havet, Öresundsbron och Danmark i bakgrunden. Hur bra som helst!

Vi var lite spontana ikväll och gick ner till havet och den där plattformen där konserterna hålls. Det var mulet men ändå uppehållsväder. Vi är inte kräsna på väder den här semestern. Kvällen var förvånansvärt ljum. Den grå himlen gjorde att man inte såg över till Danmark, utan fick en horisont istället. Musiken som strömmade emot oss var vacker och suggestiv.

Det var en grupp som sjöng fantastiskt! De heter "Andetag" och en av medlemmarna är Diana Nunez. Hon är ju fantastisk! Hon var tidigare en ev medlemmarna i "Tre damer" som var hur stora som helst. De sjöng mycket med Cornelis på sin tid. Sedan blev vän hon uppsugen i någon konstig sekt!? Ted Gärdestad var väl med där också? Det var någon "Baghwansekt" där alla hade röda kläder och en medaljong, med själva profeten på. Det hela slutade med att någon tog alla miljoners med dollars och stack. De stackars sektmedlemmarna blev lurade och övergivna. Dumt!

Men nu fick vi höra Diana Nunez och hennes kamrater i "Andetag" sjunga för oss. Vissa av styckena var helt improviserade, medan andra var traditionella visor. Kvällen blev magisk! Så bra! Tack snälla ödet, för att jag hamnade här ikväll!

Malmö stad verkar vara en kulturvänlig stad! Men jag undrar ändå om stadsdelen Rosengård får lika mycket kultur som balla stadsdelen Västra hamnen!? De borde de få! De borde nästan få mest kultur av alla stadsdelar i Malmö. De behöver de och det skulle göra mest nytta!

Men kvällen i Västra hamnen var magisk!

Gruppen "Andetag" med Diana Nunez, Lena Jungmark, Helen Melin och Inger Ohlén-Reingold.

torsdag 14 juli 2011

"Haur du sitt Malmö haur du sitt varden!"

Lilla torg...

I torsdags regnade de riktigt ordentligt i Malmö. Här i Västra hamnen blåste det dessutom riktigt ordentligt. Vi bor ju precis vid havet, så var väntat. Det blåser alltid en hel del här. Det pissiga vädret hade dock en fördel med sig. Måsarna höll för en gångs skull klaffen! Hallelulja!

Vi bestämde oss för att utforska Malmö stad till fots. Så på med regnkläder och fäll upp paraplyer. Nu ska vi ut! Vi gick från nya, moderna, flashiga Västra hamnen, in mot stadskärnan. Malmö är en riktigt vacker stad, full med gamla fina hus! Av en slump befann sig min "koumbaros", alltså "best man", i staden. Han hade ett par timmars vila mellan två flygningar. Vi hann träffa en nyvaken komips och tog en lunchdate på en pizzeria vid Stortorget. Sedan promenerade vi vidare genom den regniga staden. Lilla Torg var riktigt vackert. Hit ska vi återvända en solig sommarkväll! Så får det bli!

Visst har jag varit här förut, med då bara på genomresa eller på sin höjd ett snabbt besök. Men nu ska staden utforskas ordentligt känner jag. Jag hittar ganska bra i Göteborg, som är rikets andra stad och Uppsala, som är rikets fjärde stad, men stad nummer tre har jag visst försummat helt!? Skäms, på mig!

Vi gick vidare till Möllevångstorget. Husen var fortfarande gamla och vackra, men karaktären på staden ändrades. Ju närmare vi kom desto mer folkliv och myller blev det. Restauranger med mat från hela världen blandades med olika utländska mataffärer, hälsokostaffärer, en naturläkarmottagning och en massa olika frisörer. Mer "multikulti" med andra ord. Det gillar ju jag! Möllevångstorget är ett stort torg där det brukar vara en en stor marknad. Kanske kom vi för sent eller så var vädret för dåligt. De flesta höll på att packa ihop sina stånd.

Men vi gick fram till ett frukt-och grönsakstånd och kollade lite. Vilka varor! Och vilka priser!? Otroligt bra varor till låga priser. Här slängdes det käft mellan folk på ett roligt och humoristiskt sätt. Vi fick provsmaka en massa olika frukter. Bland annat smakade vi gudomligt goda aprikoser. De godaste vi någonsin ätit! Och då har både jag och frun bott utomlands ett par år och är van vid goda solmogna frukter... När frun frågade varifrån dessa aprikoser kom, blev svaret, på bred skånska; "Från andra sidan Malmö". Och alla skrattade glatt! Det visade sig att de kom ifrån Turkiet. Vi köpte med oss en massa aprikoser och bigarråer.

Nu var vi blöta in på bara skinnet! Dags att vända hemåt! Som trogna bloggföljerskan säger; "Haur du sitt Malmö haur du sitt varden!" Det stämmer, faktiskt!

Möllevångstorget...

Bara liiiite grått! Det går nog över!




...med en blandning av...





Det är Malmö i ett nötskal!

måndag 11 juli 2011

Måndag!

Mums i Höganäs...

Vi vaknade upp pigga och glada i världens skönaste hotellsängar i Jönköping. Efter en brakfrukost packade vi in allt i bilen och drog vidare mot Skåne. På vägen ner lyssnade vi på olika Spotifylistor och sjöng med för full hals. Efter ett tag började det knorra lite i magen. Det var dags för lunch! Precis i det ögonblicket närmade vi oss avfarten till Höganäs.

Jag har tidigare hört talas om "Pannkaksladan" i Höganäs. Så jag svängde av bilen mot metropolen Höganäs. Samtidigt ringde jag Eniro för att få reda på adressen. Höganäs var ett fint litet samhälle. Här fanns en massa "Outlet-butiker" och så förstås "Pannkaksladan"...

För ett rövarpris fick man äta hur mycket pannkakor man ville. Amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap, blåbärspannkakor, chokladpannkaka och fläskpannakaka, och till de allehanda sylter, toppingar och grädde. Jösses! Det var gott! Men hur mycket man än åt var det omöjligt att komma upp till de där rövarpriserna... Dessutom fanns det lekmöjligheter för barn och en massa djur att titta på. Jaha, det var Höganäs det!

Sedan drog vi ner till Malmö. Vi hittade vår lägenhet, som är helt fantastisk! En trendig liten etagelägenhet mitt i området "Västra hamnen" i Malmö. Efter att ha varit och handlat tog vi på oss morgonrockarna och tog ett kvällsdopp under skuggan av "Turning torso" och med vackra Öresundsbron som vy.

Vi kommer att trivas!

fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!

lördag 26 februari 2011

Efteranalys



En vinnare?

Stressade hem från "bubbeltillställningen" i Sjöstan. Dessvärre missade båten med två minuter och fick stå och vänta i en liten evighet... Jag tänkte "Detta är faktiskt beviset på att Hammarby Sjöstad inte är en del av Södermalm!" Och så är det! De befinner sig utanför ön! Det är en kanal mellan ön Södermalm och fastlandet Hammarby Sjöstad! Varför ska vi straffas för att de inte byggt förskolor och skolor!? Nej, de hör inte till Södermalm! Så är det! Fast det är ju en ball stadsdel...

Jag hann hem och slänga av mig kläderna, kissa lite och sedan upp till bästa grannarna. Det är ju melodifestivalkväll! Sista delfinalen i Malmö! Nu har vi hört alla de 32 bidragen och vet vilka som går till finalen och till "andra chansen".

Nej, allt gick väl inte som jag ville! Det brukar ju inte göra det! Men kanske ändå att Danny kan funka ute i Europa? Speciellt i östeuropa och på Balkan, Man måste funka där om man ska vinna! Så är det! Östeuropa rules! Och det kan de väl få göra!? De har ju haft det så jobbigt genom tiderna... Det är deras tur att regera i Europa! Så det så!

Jag ser fram emot "Andra chansen"! Må bästa låt vinna!