Visar inlägg med etikett köpenhamn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett köpenhamn. Visa alla inlägg

torsdag 21 juli 2011

Kulturella killar!

Ett mycket vackert museum - Glyproteket i Köpenhamn...

Det regnar och regnar här i Skåne. Resten av världen, eller i alla fall Sverige, verkar ha sol och strand. Men inte vi! Det pissar ner!

En perfekt dag för kultur! Jag och sonen åker över till Danmark och kollar in Glyptoteket. (Tredje gången i Danmark på en och en halv vecka!? Jag är väl en "globtrotter"!?) Jag har inte varit där sedan 90-talet, tror jag. Kommer jag fortfarande tycka att det är så vackert som jag minns det!? Frun vill inte följa med. Hon tar bilen "hem" till Lund istället och umgås med sin mor.

Vi promenerar till Malmö Centralstation. Den ser helt annorlunda ut nuförtiden! Jag lyckas hitta en biljettautomat och lösa biljetter med "Öresundståg". Jag hittar till en helt nybyggd perrong. Det var då jag kommer på det! Den "nya" citytunneln har ju förändrat hela stationen och hur man reser till Köpenhamn! Ny tunnel, nya stationer och sedan över bron till Köpenhamn. Vi var där på ett litet kick! Häftigt att bo så nära Europa som man gör här i Skåne!

Vi strosade omkring lite på Ströget innan vi tog oss till Glyptoteket. Jo, det var lika vackert som jag minns. Sonen gillade de vackra marmorstatyerna med motiv från den grekiska mytologin. Jag har ju berättat dessa sagor för honom sedan han var liten bebis. Fantastiska sagor! Mycket bättre än fåniga bilderböcker!

Sonens favoritstaty var den som föreställde Perseus när han halshugger Medusa. Ni kommer väl ihåg? Medusa är den hemska kvinnan med ormar i håret. Alla som ser henne i ögonen förvandlas till sten. Men Perseus besegrar henne till sist. Han använder dock den döda Medusas huvud till att förstena Atlas och på så sätt bildades Atlasbergen. En annan sak som faschinerade sonen var de egyptiska fynden, speciellt mumierna. Han har sett mumier förut då vi gått på "mumiesafari" på Medelhavsmuseet i Stockholm.

En annan sak som är bra med Glyptoteket är deras café. Där har de fantastiskt goda bakelser. Prova själv! Mer info här!

fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!