Visar inlägg med etikett lejonparken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lejonparken. Visa alla inlägg

söndag 17 juli 2011

Safari...

Givskuds Zoo, eller "Lejonparken" som alla kallar den...

Vi vaknade, gick upp och käkade hotellfrukost. Barnen hade en egen pannkaksbuffé. Den uppskattades av sonen. Hans frukost bestod bara av socker. Inte en vitamin så långt ögat nådde. Pannkakor med nutella och strösocker. Huvva! Ja-ja, det är semester...

Sedan åkte vi till ett fantastiskt zoo, eller safaripark. Man åker runt i bilar och tittar på alla fantastiska djur. Ibland kommer man till en parkering, där man får lämna bilarna och ta lite olika promenader till inhägnader, eller in i inhägnaderna, för att hälsa på mer djur. Giraffer, flodhästar, noshörningar, gorillor, getter med underbara killingar, lemurer, elefanter, små apor, stora apor, zebror, andra bruna fyrfotade randiga djur och så lejonen. Lejonen!! Jösses vad de är vackra!

Det var hos lejonen jag fick dagens enda raptusutbrott. Jag skrek för mitt liv! Som jag skällde ut frun! Jösses! Saken är den att frun öppnade bilfönstret när vi var inne i lejonburen. Hon ville nämligen få en bra bild på den majestätiska lejonhannen som låg och vilade invid ett stort köttstycke mat. Ni förstår väl att det är strängt förbjudet att veva ner rutan på bilen när man är inne i en lejonbur!? Frun tyckte jag överreagerade när jag kastade mig över henne, drog in henne genom fönstret, tryckte ner henne i sätet och fick upp fönstret igen. Allt på en tiondels sekund. Inte ett tack fick jag för att jag räddade familjen från en tragedi!? Det var först senare, när vi var ute ur buren, som jag tänkte att jag kanske skulle kastat av frun och kameran där inne i lejonburen. Så kunde hon ha fått sina bilder. Vi kunde ju alltid köra tillbaka till buren och hämta upp henne senare på kvällen... Hmmm! Eller kanske inte!?

Jag kommer aldrig mer besöka trista Kolmården eller futtiga Skansen! Danmark kan det här med zoo! Det finns flera fantastiska safariparker i det här landet. Jag rekommenderar verkligen ett besök på Givskuds zoo. Vi har även tidigare varit på Knuthenborgs safaripark, som ligger nere på Lolland, nära Rödby. Det är värt ett besök det med! Men åker ni till Knuthenborg så ska ni ha med picknick!

Vädret var ömsom regn, ömsom ösregn. Men vi hade ibland lite uppehållsperioder som varade i typ tio minuter. Mina regnkläder är kvar i Stockholm så jag fick köpa en ful regnponcho, vilket var en bra investering. När det regnade som värst flydde vi in i bilarna och när det regnade mindre var vi ute och promenerade bland djuren...

Djur är kul och lärorikt! Idag har jag sett in i en vargs öga på mycket nära håll. Jag fick även chansen att sitta bredvid en jättestor gorilla. Vid båda tillfällerna fanns det en glasruta mellan mig och djuren, men det var fantastiskt att komma så nära! Mer zoo till folket!

lördag 16 juli 2011

Mer Danmark...

Legoland...

Nu åker vi till Danmark! Under ett par dagar ska vi göra grannlandet osäkert... Först blir det två dagar i Legoland och sedan en dag i Lejonparken, dvs Givskud Zoo. Tjohooo! Lika kul för vuxen som för barn! Barnslig? Jag? Det kan du ge dig på!!


Lejonparken...

fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!