Visar inlägg med etikett konferens. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett konferens. Visa alla inlägg

måndag 24 oktober 2011

Lång dag

Trötter...

Idag gick jag upp i skittidiga ottan, typ vid femtiden. Eftersom jag skulle upp så tidigt så var jag oroad att försova mig. Därför hade jag sovit oroligt hela natten. Jag vaknade var tionde minut och tittade på väckarklockan mer och mer nervös då timmarna gick, utan att jag fått sova...

När klockan väl ringde funderade jag ett tag på att helt enkelt ta livet av mig. Det var nästan värt det för att slippa gå upp. Men för att ta livet av mig var jag tvungen att gå upp och hämta något som jag kunde dräpa mig själv med och då kunde det ju lika bra vara. Eller hur!?

Efter en snabb morgontoalett åkte jag ner i garaget och styrde ut bilen i mörktet. På vägen hämtade jag upp kollegan och vi åkte till Jönköping för en endagarskonferens. Det är långt till Jönköping! Efter ett par timmar åkte vi hem igen. Det är långt från Jönköping! Men det var trots allt en bra dag med många givande samtal. Det är viktigt att ses då och då...

Nu är klockan sen efter en lååång dag! Kali nichta!

måndag 12 september 2011

Rivstart

Hej, vad det går undan...

Nackdelen med sen semester är att när man kommer tillbaka på jobbet är allt igång i turbofart. Jösses vad mycket att ta tag i!? Jag hinner inte ens vara sådär lite semesterslö som många brukar vara de första dagarna. Det är bara att kasta sig in i kaoset. Ett kreativt och roligt kaos! Ja, egentligen är det nog bara i min hjärna kaoset råder och jag gör det bästa för att dölja detta faktum för omgivningen. Puh!

Idag var det konferens på kontoret tillsammans med bästa kollegorna, som kom inresta från hela landet. Bra och givande möte! Många bra samtal och diskussioner.

Jösses, det är bara att hänga med! Hösten är här!

torsdag 25 augusti 2011

Veckan som gick...

Västkusten är skaldjur!

Den här veckan har varit intensiv! I måndags satte jag mig på ett pyttepyttelitet flygplan och skakade ner till Trollhättan för att sedan ta taxi ut till Tanumstrand. Där hade vi nordisk konferens. Det är alltid kul att träffa alla kollegorna!

Det är alltid mycket arbete på våra konferenser. Dagen fylls med arbete från tidig morgon till sen kväll. Sedan spring upp på rummet för att fixa till sig innan kvällens middag. Vi hann med en massa saker. Planering, planläggning, träning av olika slag, nylanseringar och ännu mer strategier. Vad kul! Vad jobbigt! Vad jobbigt på ett kul sätt!

Jag hann inte se något av omgivningarna förrän på tredje dagen då jag hann ta en promenad in till Grebbestad. Havet är vackert och skärgården är fin. Vi hade dock lite otur med vädret. Gudskelov var det uppehåll den kvällen vi tog en skön båttur ut i skärgården. Det var fantastiskt vackert och vi såg en massa säl. Men den planerade skaldjurspicknicken fick utgå. Istället blev det en skaldjursbuffé hemma på hotellet.

Som jag åt! Krabba, hummer, räkor och havskräftor. Jösses! "Ferska reker, såna maneter!" Det slår det mesta!

Sedan skakade vi hemåt i vårt lilla plan fullt inspirerade och fulla av tillförsikt. Det här blir ett mycket bra år på jobbet! Jag känner det! Jepp, det gör jag!

fredag 10 juni 2011

Åsså denna vecka...

Måndag och Tisdag

Konferens...

Arbetsveckans första två dagar ägnades åt konferens. Det är alltid trevligt att träffa kollegorna utifrån landet. De här konferenserna är liksom vårt "fikarum". Det är där vi snackar skit, utbyter erfarenheter och har skoj. Och så en himla massa arbete också, förstås!

Vi var på ett trevligt ställe i Uppland. Vi åt snittar och drack bubbel på en äng. Vi han även med en grillbuffé i sommarkvällen och dricka vin i sommarnatten. Men det var lite "smolk i bägaren"... Gamla fina kollegor tackades av då de skulle trampa upp nya stigar i livet. Hej då, på er!

Skönt att umgås med vuxna människor efter långhelgen med småkillarna!


Torsdag
Äntligen fick jag ett samtal...

Min tandläkare ringde och sade att de hade fått ett återbud och hade en tid ledig. Toppen! Då slapp jag gå till tandakuten. Tanden fixades fint. Nu kan jag tugga utan att rispa tungan och insidan av kinden. Och utan att det fastnar en massa matrester i tanden. Puh!

Dessutom hann vi med en undersökning. Inga hål! Fast en gammal fyllning som ska bytas ut efter sommaren. Jag kom lindrigt undan. Tack!


Fredag

Packad och klar...

Dagen började med en fantastiskt fin, stämningsfull och roliga avslutning på skolgården. Sonens första skolavslutning! Jag var riktigt rörd! Det hela avslutades med klassfika och avtackning av väldens bästa lärarteam. De fick alla fina presenter av oss. De fick varsin bok där barnen skrivit saker om lärarna. De fick även varsitt smycke med några av dessa ord fanns ingraverade. Det var fint och mycket uppskattat!

Nu är klockan sen och väskan packad. Sonen och frun är på studentuppvaktning. Imorgon sticker jag på jobb i Italien ett par dagar. Jag skulle hellre vilja sova, men det kommer bli kul! Bara jag kommer dit!

Buona notte!



onsdag 11 maj 2011

Senil!?

Kopplar inte...

Idag gick jag upp ganska tidigt. Tidigt för att vara mig, i alla fall. Frun har lediga dagar just nu, då hon ska jobba i helgen. Det betydde att jag kunde rå om mig själv lite, då frun fixade allt med sonen och skolan.

Jag kom iväg till kontoret tidigt och behövde inte känna mig stressad i rusningstrafiken. P1-morgon höll mig sällskap hela vägen. Det är lite av kvalitetstid. Idag skulle jag vara med på en konferens på kontoret och jag hann läsa in mig lite och förbereda mig. Det var skönt!

Däremot upptäckte jag till min förfäran att jag glömt min mobiltelefon hemma! Jösses vad man känner sig naken utan sin mobil. För mig är mobilen extra viktig eftersom det är min arbetstelefon. Det är genom mobiltelefonen mina kunder har kontakt med mig. Inte bra! Gudskelov fick jag tag i frun! Tillsammans luskade vi ut hur vi skulle göra för att vidarekoppla mobiltelefonen till företagets växel. Så nu fick jag en egen sekreterare som skötte mina inkommande samtal. Det lät proffsigt! Tack, frun, för räddningen!

Konferensen gick bra! Jag fick en massa beröm för mina goda idéer. Det känns skönt! Men jag känner mig fortfarande lite förvirrad...

onsdag 9 februari 2011

Ditt och datt

Lite av varje...

Jaha, vad har hänt idag då? Inte mycket faktiskt. Men lite ändå!

Jag var på konferens på kontoret. Jag har ju lite dubbla roller just nu, vilket faktiskt är kul. Fast jag vet fortfarande inte vilka arbetsuppgifter jag ska dra ner på för att kunna täcka upp på den andra avdelningen? Fast det vet nog ingen! Jag får väl köra på bäst jag kan!

Konferensen var med de nordiska kollegorna på den avdelningen där jag har hoppat in tillfälligt och förstärker lite. Kul, inspirerande och kreativt var det. Vi var inte så många personer vilket gör att man kan föra givande och konstruktiva samtal. Planer lades och strategier utarbetades. Inte lika kul är att en kollega fått ett nytt jobb. Kul för henne, trist för oss... Lycka till, vännen!

Sedan körde jag så snabbt som möjligt till skolan och hämtade sonen. Jag blev lite senare än vanligt och hann inte handla någon mat på vägen hem. Så därför har vi ätit rester till middag. Sonen verkade ändå nöjd! Han fick nämligen sitta och äta framför TVn, samtidigt som han såg på Bolibompa. Då äter han nämligen upp allt utan att ens titta vad som ligger på tallriken. Bra knep att ta till när det vankas uppvärmda rester...

Vet ni vad!? ONOFF har varit här igen för att kolla förra inlägget! Jag tror inte de vågar sig in igen då jag avslöjat dem! Konstigt företag det där!?

Och så har jag spöat sonen i "Svarte Petter" två gånger! Nu spöar han mig i "Uno"...

torsdag 20 januari 2011

Tapas eller mezes?

Tapas...

Alla som känner mig vet ju att det är Grekland som gäller. Men Spanien är faktiskt ett helt underbart land! Och det finns en hel del gemensamma nämnare. Även om de ligger på olika sidor om det stora Medelhavet. Dessutom tillbringade vi semester i båda länderna förra året, vilket givit mersmak.

Maten är fantastisk i de båda länderna. Här i Spanien äter man ju tapas. Man fyller bordet av smårätter och sitter och äter i timmar. Precis som en god middag "hemma" i Grekland. En massa mezes och middag i timmar. Det är ett skönt sätt att umgås på och en lång och mycket god middag.

Ikväll var vi iväg på en "teammiddag" med alla nordiska kollegor som jobbar inom samma produktområde. Vi samlades på hotellet och hade lite tävlingar. Bland annat en ölhävartävling. Alla som känner mig vet att jag inte dricker öl. Men vad gör man inte för laget!? Sedan skulle man vissla först efter att ha tagit en matsked potatismjöl i munnen. Blä! Därefter begav sig de olika lagen ut på stan med olika uppdrag. Utrustade med karta skulle vi hitta till vår restaurang.

Vi hade kul! Mitt lag, som jag var lagledare för bestod av två finnar, två danskar och jag. Vi gick in för våra uppdrag seriöst. Och vi hade faktiskt de mest kreativa lösningarna, om jag får säga det själv... Så småningom hamnade vi på en enkel tapasrestaurang på en bakgata lite från den stora gågatan. Vi hade en jättekul kväll!

Och maten var fantastiskt god. Förutom en rätt bestående av bläckfisktärningar och bönor. Allt annat var gott! Otroligt gott! Men äter man tapas måste man smaka och äta mycket av det som man tycker är gott! Vissa av kollegorna var skeptiska och vågade inte smaka sig fram. Och hela tiden verkade de vänta på en huvudrätt... De blev nog besvikna!

Kvällen var toppen! God mat och en massa skratt!




Mezes...

Kan berätta att kollegan produktchefen smugglade potatismjölet i sin necessär. I små plastpåsar... Om tullen hade börjat granska innehållet skulle han bara säga att det var talk, då han transpirerar mycket. Hmmm! Jag tror nog han hade missat planet...

tisdag 18 januari 2011

Vin!

Gott Malagavin...

Konferensen fortsätter. Frun därhemma är så avundsjuk på att jag får resa mycket, bo på hotell och ha en massa konferenser här och där. Dessutom är hon ibland sur för att jag inte hör av mig. När jag förklarar att jag inte hinner tror hon mig inte... Typiskt!

Idag konfererade vi över elva timmar. Vi hade en lunch. Kaffepauserna bestod i att vi gick ut och hämtade fika och gick in till konferensrummet igen. Jag har inte hunnit ut utanför hotellet ännu. Vi bor mycket centralt, faktum är att vi verkar bo på centralstationen med en shoppinggalleria i huset. Vi jobbar hårt, men det är faktiskt riktigt givande och kreativt. Och vi gör det för att kunna få lite mera "luft" i schemat senare i veckan. Planerad strategi, alltså!

I Spanien dricker man vin till maten. Det gillar jag! Här i Malaga finns det jättegoda viner. På rummet fick vi ett sött vin som smakar som russin. Riktigt gott faktiskt! Till middagen drack jag ett jättegott vitt vin. Men man dricker vin till lunchen också! Så fort man tar en klunk ur sitt glas är det en kypare där och fyller på. Man får passa sig! Men kanske att idéerna och diskussionerna blir ännu kreativare efter lunchen...

Ikväll ska vi visst ut på stan och käka tapas! Gott!

måndag 17 januari 2011

Lång dag, låååång dag...

"Nej, men vad gott!? En macka!"

Jag vaknade halv fyra i morse. Eller "vaknade", jag väcktes snarare! Ingen normal människa slår upp sina ögon frivilligt vid den tiden. Hur som helst så fick det bli en snabb morgontoalett, stänga resväskan och bege sig ut i natten, eller morgonen...

Taxin kom på tid och körde till Arlanda Express. 40 minuter,efter det att jag lämnat hemmet var jag ute på Arlanda. Det gick fort! Mötte upp med kollegorna och började checka in. Det blev en lite krånglig incheckning då ingen av oss kunnat checka in på nätet. Detta då vi var bokade som en stor grupp. Väl innanför säkerhetskontrollen var tiden lite knapp, men jag han få i mig en macka till frukost.

British Airways kändes säkert. Flygrädslan sitter fortfarande i, men en stor Boeing känns tryggare än de där små propellerplanen som jag brukar få åka med... Lite skakig turbulens på vägen upp, men annars bara bra. Ombord bjöds vi alla på en macka. En ganska torr sak med några baconbitar i någon salsa, eller var det ketchup!? Jag gillar Storbritannien, men deras mat är väl kanske inte Europas bästa!?

Vi landade på London Heathrow. Det är en stor flygplats! Bara bussresan mellan terminalerna tog femton minuter. Och vi fick vandra kilometer i gångarna. Dessutom säkerhetskontroller att passera lite här och där. Man fick räkna med 30 minuters gångväg till gaten. Men jag hann i alla fall få i mig en macka!

På flyget från London till Malaga skakade det väldigt när vi passerade någon bergskedja. Kan det ha varit Pyrenéerna? Väldigt vacker, men jag hade gärna flyttat på den så vi slapp skaket i kabinen. Den där varma lunchen, som vi alla räknade med, visade sig bara vara en macka!?

Vi landade i Malaga, lite försenade. Några hade blivit av med bagaget vilket försenade oss lite till. Vi ankom till hotellet fem minuter innan konferensen började. Vi hann slänga in bagaget på rummet, kissa snabbt och sedan började jobbet. Jag hade då varit på resande fot i tolv timmar och endast ätit fyra, på gränsen till oätliga mackor. Kvällens middag skulle vara på hotellet klockan 20. Vi skulle bli väldigt hungriga. Men vi fick besked om att man skulle fixa lite extra mat till kaffepausen, som skulle vara om någon timme. Skönt! Så konferensen startade intensivt!

Gissa vad fick vid kaffepausen!? Mackor!! Jag kommer få skörbjugg!! Middagen var dock mycket god! Hotellet är fint och ligger mycket centralt. Malaga verkar vara en stor stad. Större än vad jag förväntade mig. Rummen är fina, sängarna är hårda och jag kommer sova som en stock!

Natti, natti!

måndag 16 augusti 2010

Åter till jobbet...

Klicka på bilden....


Första arbetsdagen efter fyra veckors skön semester! Idag åker jag till västkusten på konferens. En helt okey start. Konferenserna är alltid en kreativ vitamininjektion i arbetet.

Dessutom åker vi ju hem till Kreta om typ två veckor!

Yiassou, Hellada!

fredag 19 mars 2010

Bakis...


...är jag inte idag! Men jösses vad många som undrat hur jag mår!? Tack! (Tror jag...)

Sista konferensdagen var svår och tråkig! Svår för att jag var så förfärligt bakis och tråkig för att man hade planerat tre timmar för ett ämne som kunde ha avhandlats på 30 minuter. Puh!

Jag tror jag lyckades dölja bakfyllan ganska bra! Man har ju varit reseledare! *hehehehe* Jag tog ett par Treo och flikade in med ett par kommentarer då och då, för att verka aktiv i samtalen. Faktum var att produkten som avhandlades och diskussionerna var ganska intressanta. Så det var lättare än jag trodde att vara aktiv.

Sedan lite lunch och iväg på flygplatsen. Där satt vi sedan, ett helt gäng trötta och lite bleka människor och väntade på våra flighter. Alla lika tagna av gårdagens "snigelfest" och det faktum att vi nästan tömde en bar kvällen innan.

Dagen innan, på eftermiddagen, var det dags för "teambuilding"! Uppgiften var att måla ett konstverk, på ett speciellt tema. Vi delade in oss i lag, med samtliga nordiska nationaliteter Vi fick ett staffli och en massa material att måla med. Riktigt kul! Dessutom var det fri bar, vilket fick kreativiteten att flöda...

Efter ett par minuter var vi dock tvingade att överge vårt konstverk och cirkulera för att ta över ett annat konstverk. Tavlorna blev på så sätt allt annat än vad vi tänkte oss från början. Sedan var det dags för vernissage och vi skulle tala om vår tavla, det vill säga den tavla vi började måla innan alla andra grupper kom in och påverkade den... Jag fick uppgiften att föra vår grupps talan. Många tavlor redovisades och vår tavla kom sist. Under tiden hann jag dricka lite vin och kände hur kreativiteten kom över mig. när det var dags för vår tavlas tolkning var jag i mitt esse! Jag talade på som sjutton, på engelska. Ibland känner man hur alla år av träning i teatersport och min dramapedagogutbildning lönade sig. Hejja! Jag fick en massa beröm och applåder! Kul!

Sedan var det fri bar på hotellet innan vi åkte till Finlands mest berömda och anrika "snigelrestaurang", som funnits hur länge som helst. De hade till och med en egen snigelfarm på bakgården. De sade så i alla fall... Middagen var sagolik! Sniglarna var fantastiskt goda, Mums!
Jag tycker dock synd om den stackars personalen som skulle ta hand om oss. Vi var ju redan i gasen när vi kom till restaurangen... Middagen var verkligen sagolik! Jag älskar sniglar! Det har jag alltid gjort!

Sedan tillbaka till hotellets bar. Vi rasade stället, tömde baren och dansade en massa! Kul som sjutton! Och det var då; när kvällen närmade sig slutet, som en chef kände att han ville vara "kung i baren"... Det har, dessvärre, hänt förut! En tidigare konferens, med personalen från Sverige, blev den en "kung i baren" runt "sista beställningen"! Chefen får då plötsligt för sig att bjuda alla på tequila! Och jag älskar tequila!! Verkligen! Jag ÄLSKAR TEQUILA!!! Drycken fungerar dock bättre som en start på en kväll, än som en avslutning...

Vojne, vojne... Men kul hade vi! Hepp!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb!
När personer i övre medelåldern "rasar en bar" så betyder det att vi dricker an massa drinkar. Det är OK i en bar! Det är vad de flesta gör i en bar... Inget glas blev krossat! Vi drack, dansade och hade riktigt kul! Vi festade rejält och hade kul! Det är vad "rasade en bar" betyder för oss medelålders... ;-D

onsdag 17 mars 2010

Tillfredställd


Galamiddagen blev en trevlig tillställning med god mat och mycket dryck. Dessutom blev det lite underhållning som roade oss mycket! En mycket bra avslutning på en mycket bra konferensdag.

Dansade en del också, vilket alltid är kul!

Nu är jag trött och ska sova! Det är skönt att sova, speciellt när man är trött...

Kali nichta!

tisdag 16 mars 2010

Frustrerad



Konferensen fortsätter i kalla Finland. Visserligen är det mycket soligt och vackert, men vi sitter ju inomhus och jobbar...

Vi får mycket gjort och det är, för det mesta riktigt kul. Vi börjar glömma floppen till middag och är mätta och belåtna igen.

Idag har vi arbetat i mindre grupper idag, indelade efter de produktportföljer företaget har. Tillsammans har vi lagt upp strategier och planer för alla de nordiska länderna. Lite hämmande är det att allt ska göras på engelska, så att finnarna hänger med. Men det går ändå över förväntan. Jag är ju mer van att arbeta på skandinaviska och förstår de mesta av danskan och norskan. Även om "jysk", danska från Jylland eller "bergensiska", norska från Bergen kväver lite extra skärpning för att fatta.

Idag blev jag dock lite frustrerad över att de nordiska cheferna ibland tycker och handlar helt olika. Dessvärre tycker jag "si", medan en av cheferna tycker "så". Trist att han inte förstår att "si" är så förbannat mycket bättre än "så". Speciellt eftersom vi snackat om "si" i evigheters evighet. Så nu vet jag inte om det blir "så" eller "si". "Si" är dessutom en mycket lönsam investering i kompetens! Hur ska jag planera? Vad ska jag säga? Han tror förmodligen att jag vill "si" för att det är mycket roligare, Men där har han fel! Jag tycker så, alltså "si", för att det är den bästa lösningen för företaget. Och så är det!

Jag ska nog inte ta upp frågan på ett par dagar och sedan ta upp saken igen när jag lugnat mig lite! Eller så skiter jag i hela skiten!

Nu ska jag piffa lite inför galamiddagen! Har jag tur bjuds vi på leverlåda, eller någon annan rolig traditionell maträtt ur det finska köket. Hoppas det räcker till alla...

Imorgon ska vi åka till en välkänd restaurang och käka sniglar. Det ska bli gott!

Hyvää yötä!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb! "Si är bättre än "så", spelar ingen roll om ingen förstår... Basta!

måndag 15 mars 2010

Sluten anstalt


Finsk paraplydrink


Finsk isbrytare


Upp tidigt som satan imorse! Gick bättre än förväntat, då jag somnade redan vid 22 tiden igår. Man blir trött av skidsemester!

Upp och packa det sista, barnflicka kom 06.30, jag tog taxi ut till Arlanda 06.40. Resan gick bra! Inget skak eller knak eller störta alls! Toppen! Jag är så nöjd med det lilla...

Buss till skogarna utanför Helsinki. Lunchbuffé väntade på oss. Och sedan intensivt konfererande. Det är alltid kul att träffa alla de nordiska kollegorna!

Hotellet vi bor på är ett "Spahotell". Vi hade tillfälle att besöka "spa anläggningen" eller bada sauna. Man gillar visst sauna i det här landet. Det gör inte jag! Jag gick till och "spaaade" (Heter det så? Tror inte det! Skit samma!) Det var en överreklamerad anläggning. Den bestod av en liten, ynka, pynka, pyttebassäng, med lite bubbel i ena hörnet. Hepp! Det är ett finskt spa! Inte nöjd kan jag säga! Inte som "Selma Lagerlöf Spa" i Sunne eller "Löögar Spaa" i Reykjavik. Kanske finnar nöjer sig med det lilla?

Vi hittade en bar som kallade sig för "Spa café". Inredningen påminde om Moskva 1979. Innan Gorbatjov och "Perestrojka". Ett glas vin, som smakade finkel kostade 9 Euro. Jag håller mig nykter!

Sedan var det dags för middagen. Men vad i hela friden gick fel!? Vi bjöds på någon billig smaklös rotfruktslåda!? Och till det var det korv!? Av den lite tjockare varianten. Dessutom tog korven slut! Så jag åt mig mätt på sallad och bröd. Till detta bjöds på öl (blä!) eller cider. Ingen risk att bli slirig här inte! Trist och tråkigt. Måste ha blivit fel vid beställningen, hoppas jag. Annars ligger vi risigt till. Hoppas det blir bätte de andra dagarna!

Rummen är helt OK! Och dessutom slipper vi dela rum som sist på konferensen som blev till lägerskola. Hallelulja! Sitter just nu och fiser i sängen. Måste bero på all rotfruktslåda...

Hyvää yötä!

söndag 14 mars 2010

Stackars satar!


Vad har våra grannar gjort för ont!? Varför har de fått denna förnedrande uppgift att vara värd för årets nordiska konferens!? Vad har de gjort för ont?

Mycket arbete står på agendan, men en hel del trevligheter brukar finnas med. Jag ska visst äta sniglar? Det är gott! Sauna är varmt, spa kan vara skönt så jag ser fram emot båda. Sedan undrar jag om det är någon smakskillnad på Absolut och Koskenkorva. Undrar om jag kan lura kollegorna att testa?

Stackars Finland! Men kul ska det bli!

Pyrimme toimimaan kunnolla ...
(Nej, det betyder verkligen inte det du tror! Skärpning!)

lördag 16 januari 2010

Veckans museum


Den här helgen är frun tvungen att arbeta, eftersom hon var tvungen att vara hemma då jag var bortrest på konferens.

Vi vaknade, ganska sent. Gick upp och åt en lång och lugn frukost. Sonen gick och kollade lite "Bollibompa". Han får inte se de där skitkanalerna "Disney Channel" och "Nickelodeon", då programmen är för dåliga och reklamen riktar sig direkt till oskyldiga och lättpåverkade småbarn!
Under tiden löste jag veckans melodikryss samtidigt som jag Facebookade lite och drack några baljor te.

Sedan styrde vi kosan mot Kgl Djurgården och Vasamuseet. Har nog bara varit en gång tidigare i det nya museet. Nytt och nytt förresten. Det invigdes 1990... Däremot var jag i den gamla museihangaren som tidigare inhyste det gamla skeppet. Vi hade flera studiebesök där med skolan.

Museet är mycket vackert. Pedagogiska utställningar om olika ämnen som alla hade Vasaskeppet och dess tid som gemensam nämnare. Kanske inte det bästa museet för barn. Sonen gillade dock att se på skeletten och på de ansikten som man byggt upp med ursprung från dess kranier. På detta sätt kan man möta de människor som sedan följde med skeppet i djupet. Vi såg även en film om bärgningen av skeppet. Sonen ville absolut se hela filmen och just den visningen som vi råkade passera. Så det fick bli med speakertext på ryska... Det gick det med. Handlingen var densamma som det alltid varit.

Sedan hade vi en god tacomiddag med grannarna. Alla utom frun. Hon satt bredvid och sörplade lite soppa. Duktig kvinna det där. Nu är hon inne på sista veckan.

Kali nichta, vänner!

onsdag 13 januari 2010

Lammet och grisen...


...heter visst restaurangen som vi ska gå på ikväll. Den sägs vara jättebra! Vi ska äta gott och dricka godare. Alltid trevligt med dessa roliga människor! Imorgon ska jag och kollegan åka hemåt i tidiga morgonstunden. Han ska sedan dumpas på Bromma. Och jag far hemåt till min lilla familj. Vad jag längtar!!

Idag har vi avslutat konferensen. Alla var nog lite sega efter festen igår, men lyckades ändå uppringa lite kreativitet och arbetsvilja. Eftermiddagen spenderades i backen. Ett par härliga timmar i solen. Det blev en hel del åk. Jag är faktiskt ganska stolt över att jag vågar mig upp i de höga och branta backarna.

På hemmafronten verkar det ok. Lite drama i huset då en av grannarna oväntat gick och dog. Det lät obehagligt. Jag får nog mer information om allt när jag kommer hem till familjen. Sonen har fått en ny dagisplats. Nu står vi i valet och kvalet hur vi ska göra. Vi får väl gå dit och titta... Det som bekymrar mig mest är att den gamla katten inte verkar må bra. Tid är beställd hos veterinären för provtagning. Hoppas det går vägen!

Jag längtar hem!

Sälen fortsätter...


Idag har vi konfererat en massa!

Sedan åkte vi skidor! En massa skidor! Och kul var det! Vi hann igenom det mesta av liftsystemen här i Sälen! Undvek dock de värsta svarta backarna. Ramlade inte en enda gång, trots att det var lite isigt i backen Har lite svårt för sittliftarna på grund av en begynnande höjdskräck. Huvva!

Därefter konfererade lite till, och sedan hem till villan igen. Där lagade vi tillsammans en fantastisk middag. En grupp gjorde förätten, det var den jag var med i.. Vi gjorde en skitgod förrätt vars namn jag inte kommer ihåg. Recept kommer senare! De andra grupperna gjorde varmrätt och efterrätt. Middag i goda vänners sällskap!

Sedan hade vi en galen rolig sällskapstävling. Flera faktiskt. En handlade om att man inte skulle säge "ja" eller "nej" unde hela middagen. Det blev hysteriskt kul! Därefter en filmmusikfrågesport. Mitt lag kom på andra plats då hade svarat "Änglagård", då det borde vara "Änglagård 2" som skulle vara det rätta svaret på sista frågan. Vi borde ha vunnit!

Massa vin och en massa god mat gör att jag kommer sova gott inatt! Trots det faktum att vi lever som på en lägerskola. Sov gott!

PS Bilden ser förtaskig ut! Tagen med mobil...

måndag 11 januari 2010

Slalom, baby, slalom...

Upp klockan 6, fixa frukost, konferera, och sedan skidåkning!

Jösses vad jag åkte. Jag kastade mig ut för backarna! Ja, kanske inte kasta mig utför, men jag åkte i alla fall! Och i de svåra backarna! Eller i alla fall i de "röda" backarna. Svårt nog för mig! Alla benen är i behåll. (So far!) Vädret var helt perfekt! Soligt och ca -8 grader. Helt perfekt! Jag njöt verkligen! Tänk att jag inte kom på detta tidigare i livet!?

Sedan konfererade vi en hel del till. En massa planer lades och vi verkar ha riktigt koll på läget. Man blir alltid så peppad efter en sådan här uppstart.

Sedan hem till villan igen och snabbt slänga av sig alla papper och dator. Sedan iväg igen. Dags för middag uppe på fjället.

Vi åkte skotrar upp på fjället. Jag är inte så intresserad av att köra skoter, så jag satte mig bak på bönpallen. Kollegan "Bullfrun" fick köra skotern. Hon är en bra förare så jag litade på henne. Glömde det faktum att hon är en rallymamma och gillar fart och fläkt. Det gick mycket snabbt! VÄLDIGT snabbt! Vi var visst uppe i 97 km/timmen på kalfjället. Det går snabbt!! Jag fick hålla i för allt var tygeln håller. Bara det att det inte fanns någon tygel..

Vi åkte upp på kalfjället till en lite stuga. Där åt vi en fantastisk fonduemiddag. Och drack en massa gott vin. Jag lärde mig även att man inte ska kissa i motvind om man är ute på fjället!

Sov gott!

söndag 10 januari 2010

Lägerskola


Nu har vi alla kommit fram till iskalla Sälen. Här bor vi i en jättestor villa. Vi sover i våningssängar, lagar mat och duschar alla tillsammans. Rena rama lägerskolan, alltså. Fast vi kallar det konferens! Konferens med teambuilding, heter det nog...

Jag är omgiven av en massa härliga, mysiga människor som jag tycker jättemycket om. Men vill jag ha dem i sovrummet? Vilken tur att jag inte är en sådan person som fiser i sovrummet. Tänk om min rumskollega gör det!?

Vi ska faktiskt jobba en hel del också! Massa siffror och strategier ska läggas. Planer ska gås igenom och läggas. Kul, men jobbigt! Men mest kul! Men lite annat ska vi hinna med också! Lite skidåkning ska vi hinna med, skotrar ska köras och fina restauragner ska tömmas på mat och dryck.

Hur kan man ha så kul och ändå längta hem!?