Visar inlägg med etikett italien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett italien. Visa alla inlägg

torsdag 16 juni 2011

Italien

Italien, inget för mig...

Äntligen hemma efter långa och intensiva dagar nere i Bologna! Borta bra men hemma bäst... Så är det!

Kongressen var kul och lärorik. Men jag vet inte om jag är så imponerad av Italien!? Jag träffade inte en enda snäll och hjälpsam italienare. Konstigt, vad!? Allt var krångligt eller omöjligt. Ingenting fungerade riktigt som det skulle. Dessutom åt jag uteslutande äcklig mat! Jodå, jag skojar inte! Trist frukost, överkokt kall pasta och torra mackor och små pizzabitar. Italienska mat är banne mig mycket godare hemma i Sverige! Är man i Bologna måste man ju äta Spagetti Bolognese. Det hör liksom till. Men 20 euro för överkokt, uppvärmd pasta med surt rumstempererat vitt vin!? Nej, det är inte okey!

Jag är ju van vid mitt Grekland. Där fungerar inte allt som det ska, men man blir i alla fall mött med vänlighet och respekt. Det kommer man långt med! Det finns så många vackra länder med god mat i Europa. Turkiet, Österrike, Holland, Montenegro, Kroatien, Slovenien, Spanien, Portugal och så förstås Grekland. Jag besöker hellre dem än återvänder till trista, tråkiga och osmakliga Italien...

Basta!

fredag 10 juni 2011

Shit!

Färskvara...

Imorgon åker jag till Italien. Och nu har jag upptäckt att mitt pass har gått ut! Klantigt! Det verkar som om passen bara håller i fem år nu för tiden. Polisen vill väl tjäna lite mer pengar, kanske!? Förmodligen vet hela befolkningen om att passen numer håller i fem år. Men det gjorde inte jag. Vad ska jag göra?

Jag kollade på polisens hemsida. Jag ska till Italien via en mellanlandning i Tyskland. Både Tyskland och Italien är med i Schengen, vilket innebär att man inte ska behöva något pass. Det ska räcka med id-kort. Jag hoppas det stämmer! Man kan göra ett provisoriskt pass på Arlanda. Det kostar 900 spänn och gäller för en resa.

Jag åker ut i god tid imorgon och ser om det funkar att checka in med bara id-kort. Gör det inte det så hinner jag fixa ett provisoriskt pass. Det vore mycket pinsamt om jag inte kom med. Jag tror inte min arbetsgivare skulle uppskatta det!

Natti, natti!

Åsså denna vecka...

Måndag och Tisdag

Konferens...

Arbetsveckans första två dagar ägnades åt konferens. Det är alltid trevligt att träffa kollegorna utifrån landet. De här konferenserna är liksom vårt "fikarum". Det är där vi snackar skit, utbyter erfarenheter och har skoj. Och så en himla massa arbete också, förstås!

Vi var på ett trevligt ställe i Uppland. Vi åt snittar och drack bubbel på en äng. Vi han även med en grillbuffé i sommarkvällen och dricka vin i sommarnatten. Men det var lite "smolk i bägaren"... Gamla fina kollegor tackades av då de skulle trampa upp nya stigar i livet. Hej då, på er!

Skönt att umgås med vuxna människor efter långhelgen med småkillarna!


Torsdag
Äntligen fick jag ett samtal...

Min tandläkare ringde och sade att de hade fått ett återbud och hade en tid ledig. Toppen! Då slapp jag gå till tandakuten. Tanden fixades fint. Nu kan jag tugga utan att rispa tungan och insidan av kinden. Och utan att det fastnar en massa matrester i tanden. Puh!

Dessutom hann vi med en undersökning. Inga hål! Fast en gammal fyllning som ska bytas ut efter sommaren. Jag kom lindrigt undan. Tack!


Fredag

Packad och klar...

Dagen började med en fantastiskt fin, stämningsfull och roliga avslutning på skolgården. Sonens första skolavslutning! Jag var riktigt rörd! Det hela avslutades med klassfika och avtackning av väldens bästa lärarteam. De fick alla fina presenter av oss. De fick varsin bok där barnen skrivit saker om lärarna. De fick även varsitt smycke med några av dessa ord fanns ingraverade. Det var fint och mycket uppskattat!

Nu är klockan sen och väskan packad. Sonen och frun är på studentuppvaktning. Imorgon sticker jag på jobb i Italien ett par dagar. Jag skulle hellre vilja sova, men det kommer bli kul! Bara jag kommer dit!

Buona notte!