Visar inlägg med etikett bologna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bologna. Visa alla inlägg

torsdag 16 juni 2011

Schengen

Schengen... Fungerar faktiskt!

Jag hade bokat ett sent kvällsflyg hem. Det gav mig några lediga eftermiddagstimmar då jag kunde utforska staden Bologna lite på egen hand. En ganska fin stad, men det var riktigt varmt och många affärer var stängda för siesta. Men lite atmosfär hann jag insupa. Här ligger Europas äldsta universitet. Det grundades redan år 1088. Imponerande! Då levde vi väl fortfarande i grottor här uppe i Norden!?

Jag åkte ut i god tid till flygplatsen, eftersom jag inte hade något giltigt pass. Skulle det bli något krångel så skulle jag i alla fall ha tid. När det var dags för incheckning var jag överdrivet trevlig mot damen bakom disken. Jösses, vad jag flirtade! Och det fungerade. Körkort klassas inte som identitetshandling i Italien och hon ville inte godkänna den först. Men eftersom jag "var på väg hem", kunde hon göra ett undantag... Mille Grazie!

Jag sprang genom säkerhetskontrollen och höll mig sedan på rätt sida om passkontrollen hela resan hem. Bolognas flygplats är mycket liten och trist. Inte ens någon bra shopping finns. Eller ett fik. Eller ens någon bar... Fast jag hittade min favoritprodukt från Biotherm. Den som inte längre finns att köpa i Sverige, av någon konstig anledning...

Om Bolognas flygplats var liten och tråkig var Frankfurts flygplats stor och tråkig. Franfurts flygplats är egentligen bara en stor och lång korridor. Ingen bra shopping alls. Fast det hade jag knappast tid med. Det var bara att springa till utgången direkt.

På måndag ska jag fixa nytt pass! Så får det bli!

Italien

Italien, inget för mig...

Äntligen hemma efter långa och intensiva dagar nere i Bologna! Borta bra men hemma bäst... Så är det!

Kongressen var kul och lärorik. Men jag vet inte om jag är så imponerad av Italien!? Jag träffade inte en enda snäll och hjälpsam italienare. Konstigt, vad!? Allt var krångligt eller omöjligt. Ingenting fungerade riktigt som det skulle. Dessutom åt jag uteslutande äcklig mat! Jodå, jag skojar inte! Trist frukost, överkokt kall pasta och torra mackor och små pizzabitar. Italienska mat är banne mig mycket godare hemma i Sverige! Är man i Bologna måste man ju äta Spagetti Bolognese. Det hör liksom till. Men 20 euro för överkokt, uppvärmd pasta med surt rumstempererat vitt vin!? Nej, det är inte okey!

Jag är ju van vid mitt Grekland. Där fungerar inte allt som det ska, men man blir i alla fall mött med vänlighet och respekt. Det kommer man långt med! Det finns så många vackra länder med god mat i Europa. Turkiet, Österrike, Holland, Montenegro, Kroatien, Slovenien, Spanien, Portugal och så förstås Grekland. Jag besöker hellre dem än återvänder till trista, tråkiga och osmakliga Italien...

Basta!

lördag 11 juni 2011

Framme!

Säng, säng, säng... Sova, sova, sova!

Gick upp tidigt och packade det sista. Sedan drog jag förbi Sjöstan för att mata vännens katter. De kom faktiskt fram till dörren och mötte mig, men sprang iväg snabbt när de såg att jag inte var deras matte. De såg i alla fall ut att må bra.  Lådan rensades och matskålar fylldes innan färden fortsatte mot Arlanda.

Väl framme checkade jag in i extremt god tid. Det gick alldeles utmärkt att checka in med bara ett körkort. För säkerhets skull hade jag med mig mitt gamla, utgångna, pass. Skulle det bli problem på vägen så planerade jag att visa upp passet och hoppas på att ingen skulle märka att det faktiskt inte längre var giltigt... Går det, så går det!

Jag fick ett sms från underbara kollegan "människomänniskan" som skrev; "Tjo! Ha det riktigt gott i Italien och må inte Gomorran få tag i din själ!" Jag svarade som det var: "Jag har redan sålt min själ till Diners Club och sitter i loungen.". Och det var faktiskt sant! Jag hann med att käka lite sen frukost innan det bar iväg.

Mellanlandning i Munchen, med lite flygstrul. Flyget till Bologna hade pajat på något vis, men Lufthansa lyckades på något sätt fixa ett nytt flygplan med besättning och allt. Snyggt! Vi kom iväg mindre än en timma försenade. Och då kan det väl nästan inte räknas som en försening!? Inte om man har jobbat med charter i alla fall. Då kunde en flygförsening vara på 36 timmar!

På Munchens flygplats finns det en lounge för Diners, men den ligger utanför Schengen-området på terminalen. Jag bestämde mig för att undvika passkontroller in i det längsta och höll mig innanför Schengen. Så fick det bli!

Från flygplatsen i Bologna bar det iväg till hotellet. En del av kollegorna hade redan anlänt. Hotellet var riktigt fint, men låg lite utanför stan. Men det är gångavstånd till kongressen och utställningen. Det uppskattas! Molnigt, men varmt och klibbigt. Under hela dagern har jag bara käkat mackor. Man får nämligen ingen flygplansmat nuförtiden. Bara om man flyger med Malmö Aviation... Det blev en riktigt sen middag då vi inväntade flera kollegor.

Nu är jag riktigt trött! Imorgon börjar allvaret! Buona notte!