Visar inlägg med etikett kreta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kreta. Visa alla inlägg

torsdag 1 september 2011

Älskade Grekland!

Älskade Grekland!

Jag älskar Grekland! Mitt andra hemland här på jorden!

Jag har bott här i ett par år då jag arbetat som reseledare och senare destinationschef för en stor charterarrangör. Mina första år som reseledare gjorde jag här på Kreta, i Chania. Det var då jag mötte Grekland för första gången. Och Kreta är dessutom inte riktigt grekiskt, utan mer kretensiskt. Det är lite speciellt...

Efter två år på Kreta följde två år som destinationschef på Korfu. Under vintrarna arbetade jag med guideskolan i Athen. Efter ett par år hemma, med arbete på huvudkontoret och studier fick jag ett "återfall"! Jag var nere hos vännerna i Athen på en långhelg. Då såg jag alla guiderna från Athen och de Saroniska öarna jobba med att ta emot de nya turisterna. Jag sade då, på halvt skämt och halvt allvar, att om de behöver lite vikarier så kan de ju höra av sig.

Efter två veckor ringde de och behövde en destinationschef på den minsta av alla de Saroniska öarna. Jag frågade flickvännen, alltså nuvarande frun, och hon sade OK. "Stick iväg! Du är så tråkig just nu ändå. Du behöver komma iväg!" Underbara frun! Men hon kom och hälsade på mig ofta. Detta då hon kunde åka fribiljett med våra flyg. Hon kom torsdag till söndag, tillsammans med de som skulle ha en långweekend i Athen. Så vi hann se varandra lite då och då.

Men det var först på den lilla grekiska ön, som jag upplevde Grekland för första gången! Den pyttelilla ön hade två byar. Två vägar, en taxi, en buss och en bio på bageriets tak. Det är mycket nyttigt för en Söderkis att uppleva grekiskt byliv! Världen blev mycket liten. Helt plötsligt vandrade man minst 50 åt tillbaka i tiden. Jag lärde mig alla båttidtabeller utantill. Jag kunde sitta på min balkong och se ut över det Saroniska havet och direkt upptäcka om kvällsfärjan till Methana och Poros låg efter sin tidtabell. Livet blev litet och enkelt.

Men det gick inte att tillbringa sina lediga dagar på ön. Var jag än befann mig så träffade jag på mina gäster. Så jag stack in till Athen en gång i veckan. Där gjorde jag, och underbara kollegan, studiebesök på olika museum. Och det finns många museum i Athen! Vi gjorde alla! Åtminstone de viktigaste...

Jag älskar Grekland! Jag älskar Kreta! Detta eftersom det var den första destinationen jag jobbade på. Jag har varit här varenda år sedan 1992. Oftast flera gånger per år.

Λατρεύω την Ελλάδα!

onsdag 31 augusti 2011

To Xani

Jimmy på "To Xani"...

Världens bästa taverna ligger på Kondilaki Street i Chania, det är en tvärgata från den venetianska hamnen. Här styr Jimmy och hans vackra fru och deras ännu vackrare döttrar. Maten är närproducerad och av första klass.

Här sätter man sig till bords i den lilla gränden. Ett par musiker spelar vacker bouzoukimusik. Och nu snackar jag inte om "Zorba" och "Aldrig på en söndag", utan riktig grekisk och kretensisk musik. Ibland brister Jimmy ut i sång mellan serverandet. Och han sjunger bra!

Nu ska jag lära er hemligheten med den här tavernan; Man sätter sig till bords och beställer in god sval retzina. Alla vet att den lokala retzinan är världens godaste. Det heter för övrigt "Retzina Xianion" (uttalas "Chanion".). Sedan ber man Jimmy att fylla bordet. Tala gärna om hur hungriga ni är. Jättehungrig är bäst! Sedan börjar njutningen...

Jimmy fyller bordet med en massa godsaker. Sallader, korvar, olika korvar, olika "bullar" och "röror". Där äter vi och njuter för fullt. Precis när vi är proppmätta kommer varmrätten in! Jösses! Ett berg av grillat kött. Lamm, biff, kyckling, fläsk och en massa olika korvar. Efter det kommer dessert och raki. Då är man mer än mätt! Det är just då man behöver ett par raki för att få igång matsmältningen... Lita på mig!

Ikväll hade vi en skön kväll tillsammans hela det sköna gänget! Om du har vägarna förbi ska du bara gå hit!

söndag 28 augusti 2011

Inte som förut...

Inte det bästa hotellet, med vårt hotell...

Vi har alltid bott på det lilla familjeägda hotellet som ligger direkt på stranden. Hotellet samarbetade med researrangören, som var gamla arbetsgivaren, i många år. Det var så vi lärde känna den grek-amerikanska familjen.

På den tiden var hotellet fyrstjärnigt och toppenfint. Men sedan har det dessvärre gått utför. Detta på grund av bristande underhåll av både hotell och familj. När researrangören övergav hotellet hade det trillat ner från, fyrstjärnigt till tvåstjärnigt, med två mycket svaga stjärnor. Förfallet var ett faktum! Även ägarna har förfallit. Föräldrarna har åldrats. Den ena dricker för mycket och den andra har sviktande hälsa. Sonen, som förväntas driva stället, har sakta men säkert förvandlats till en psyksjuk alkoholist. Dessvärre vill han inget hellre än att vara en cool strandraggare i baren. Det fungerade för 20 år sedan, men nu har det blivit patetiskt...

Familjen försökte hyra ut rummen själva under ett par år. Men det gick inget vidare. Dubbelbokningar eller borttappade bokningar gjorde att man var tvungen att ringa och påminna om sin ankomst gång på gång. Likaväl fick man fel rum när man kom fram. Men det spelar ingen roll! Vi älskar familjen! Vi älskar hotellet! Vi älskar stranden! Just här är faktiskt stranden som bäst. Len skön sand under fötterna. Ingen "grussand" som man sjunker ner i, inga klippor, inga gropar, utan bara en skön strand med kristallklart vatten. Stranden är milslång, men skiftar i karaktär hela tiden. Just här är den bara som allra bäst! Dessutom är maten god och drinkarna svala. Mmmm!

I år har dock fadern, familjens överhuvud, insett att man förlorar pengar på sitt hotell. Han har dock inte insett att man kan tjäna med på att rusta upp hotellet, flytta på sonen (det går nämligen inget bra att ha en alkoholist i en bar) och marknadsföra det härliga hotellet. Istället hyrde han ut hela sitt hotell till det lyxiga grannhotellet. Grannhotellet vänder sig till feta tyskar och har en massa problem med överbokningar. De önskar inget hellre än att ha ett par extra rum för sina feta överbokade tyskar! Det betalar bra och länge, vilken naturligtvis är bra för vårt lilla hotell. Men de feta tyskarna lever dock ett "all-inclusive liv" på lyxhotellet och kommer inte spendera en euro på det lilla hotellet...

Fast man glömde dock att meddela alla oss i gänget, som bokat rum sedan länge, om de förändrade förutsättningarna. Det var dumt! Så där satt vi med våra flygbiljetter och planerad ledighet utan något hotell att bo på! Trist! Vi fick alla tag i olika hotell i omgivningarna, men vår samlingplats var förstörd. Vi höll fortfarande till på "vårt" hotell på dagarna. Men det var inte samma sak. Lång väg att gå. Inte kunna smita upp på rummet och fixa en lunch. Inte kunna njuta av horisonten från balkongen... Inte samma sak helt enkelt!

Djävla greker!

lördag 27 augusti 2011

Bästa vännerna!

Vänner för livet...


Resan gick bra. Packa det sista, ut till Arlanda, en snabb lunch och sedan ombord på planet. Vi kom nästan iväg på tid. Nja, vi fick vänta en hel timme ombord på planet innan vi kunde taxa ut och lyfta mot vårt paradis på Kreta.

Vi landade på kvällen. Den ljumma varma kvällsluften slog emot oss när dörren till flygplanet öppnades. Flygplatsen i Chania ligger på Akrotitihalvön utanför staden. Här doftar det av timjan som växer på bergsbranterna. Bagaget kom väldigt snabbt. I alla fall med grekiska mått mätt. Vi fick tag i en taxi, utan att frun började bråka om priset, vilket alltid underlättar. Och så iväg till det nya hotellet.

När vi kom dit var alla på plats för att möta oss! Där var vännerna från Wales, vännerna från Göteborg, Gävlekompisen, Koumbaros med ny flickvän (vi har hunnit träffat henne förut) och så släkten från Skåne. Åh, vilka härliga människor! Världens bästa Kretagäng! Nu är vi "hemma" igen! Det blev en middag på strandtavernan i månens sken. Sedan upp på rummet, packa upp och sova ut.

Nu är det semester!

fredag 26 augusti 2011

Hem!

Här ligger jag imorgon!

Imorgon åker vi äntligen "hem" till Kreta! Två veckor av sol, tzatsiki, taramosalata, retzina och lite raki... Och hela gänget är där redan! Walesarna, göteborgarna, koumbaros med ny flickvän (hon är skittrevlig!) och förstås Gävlebon.

Vi behöver fylla på våra solbatterier efter vår solfattiga Skånesommar! Så är det! Bloggen kan därför halta lite under de nästkommande veckorna. Sorry för det! Men jag ska göra mitt bästa!

Kali nichta!

PS 
Finansieringen är klar! Vi har lagt ett bud på huset som kan bli vårt sommarställe... Men vi kommer inte gå in i någon utdragen budgivning. Då söker vi andra objekt i området. Det finns fler! Håll tummarna nu!

onsdag 29 juni 2011

Klok!

Klokast i världen...

Jag kan härmed meddelat att Nobelpriset i "Klokhet" gått till vännen och före detta kollegan "Bollnässtintan"! Så är det! Meddelas endast på detta sätt! Vi började arbeta tillsammans på Kreta för längesedan. Hon var faktiskt klok redan då. Men vem hade kunnat ana att hon skulle få Nobelpriset!? Jag är stolt som känner henne!

Vi började som guider. Hon talade flytande grekiska redan då. Hon lärde mig en massa bra saker om vardagslivet i Grekland. Saker som jag hade nytta av i mitt dagliga liv som utlänning i ett annat land. Och saker som jag kunde berätta för mina gäster då jag guidade utflykter. En gång fick jag "obsa", dvs hänga med och lära mig en utflykt, som hölls av henne. Utflykten var "Grekisk afton", vilket är en grekisk variant på den spanska motsvarigheten, "Grisfest". "Bollnässtintan" är ingen partyperson direkt, och det är inte jag heller. Fast visst kunde det hända att det festades privat ibland, men det är en annan sak... När man har en "partyutflykt" men inte är en "partyperson" direkt, då är det en utmaning. Men "Bollnässtintan" var galant! Stämingen var hög och alla gästerna blev både nöjda och ganska fulla. Jag fixade inte två saker som guide. Det ena var att leda allsång och det andra var att berätta roliga historier. Dessa egenskaper är inte bra när man har just denna utflykt. Men jag lärde mig av den kloka "Bollnässtintan" hur man kunde få upp stämningen på ett bra sätt. Hur man kunde få en ganska "schaskig" utflykt till att bli bra och seriös. Men ändå tillfredsställa alla gäster. Från de kulturellt intresserade till de som bara ville supa ner sig. Hon är klok, den där kvinnan!

En gång hade jag fått ragg på en tjej. Vi tog ett flyg ner till Athen för att kolla om det fanns någon gnista mellan oss. Ja, jag snackar om min dåvarande flickvän, alltså min nuvarande fru! Jodå, gnistan fanns och finns fortfarande efter typ 20 år. På planet träffar vi kloka "Bollnässtintan". Hon hade också fixat en gratis flygbiljett till Athen. Med sig hade hon en stor resväska, som innehöll en annan resväska. Båda var helt tomma!? Hennes plan var att åka ner och köpa billiga barnkläder. På den tiden hade Grekland fortfarande valutan drachmer, vilket var billigt för oss. Dessutom var inte landet i ekonomisk kris och inte på väg mot konkurs. De fina kläderna sålde hon sedan vidare på "barnklädparties" hemma i Sverige. Hon är klok, den kvinnan!

Det blev en intensiv vecka i Athen. Vi fick både flygbiljett och hotell av dåvarande arbetsgivaren. Fast för att spara pengar hade de inkvarterat mig, flickvännen (alltså nuvarande frun) och "Bollnässtintan" i samma hotellrum. "Bollnässtintan" längtade dessutom efter sin nya pojkvän från Kreta. Så han kom upp till Athen och hälsade på. Ja, ja, det blev mannen som hon sedan gifte sig och fick barn med. De bor fortfarande kvar på Kreta! Det blev en trångbodd helg fylld med jordskalv och passion. Jag fick frun "på kroken" och hon gjorde detsamma med sin nuvarande make. Fast han hade nog redan fastnat "på kroken"!? Hon är klok, den kvinnan!

Hemma på Kreta fortsatte "Bollnässtintan" jobba som reseledare. Men hon fick snart mer och mer ansvar. Sedan jobbade hon i en guldaffär, på ett hotell, och startade eget. Tänk er att starta ett eget företag som utlänning i Grekland!? Det är inte lätt! Verkligen inte lätt! Hon är klok, den kvinnan!

Men hur kunde just hon vinna Nobelpriset i "Klokhet? Ja som ni kan läsa så är hon ju jättesmart! Men avgörandet kom när juryn lyssnade på nyheterna och fick höra henne tala om hur krisen i Grekland slår till mot de stretande och hårt arbetande medelklassen. Lyssna här!

Hon är både klok och konstnärligt begåvad! Hon har öppnat en butik i Chania, på Kreta. Jag köpte en massa balla saker där sist jag besökte stället. Nu har hon även öppnat en webshop. Och hon har både kassapparat och kvitton! Nu ser ni till att köpa en massa! Kolla mer här!

Hon är klok, den där kvinnan! Kali nichta, "Bollnässtintan", och alla ni andra!


PS Jag älskar hennes dialekt! Det är efter min barndoms glada somrar i Hälsingland. 

fredag 25 mars 2011

Fixat!

Πολλά χρόνια, Ελλάδα!

Idag har jag firat Greklands nationaldag! Jajamensan! Det har jag! Jag firade rejält! Jag bokade vår årliga resa "hem" till Kreta! Hittade en bra fligth och ett bra pris hos Norwegian!

Vi kommer den vanliga tiden till den vanliga platsen. Och hela gänget håller på att rustar, planerar och bokar för årets träff! Vi längtar!

Μόλις πέντε μήνες για να πάει ...

måndag 21 mars 2011

Oväntade besök

Läcker design...

Helt plötsligt får jag en massa besökare som klickar in på min blogg från en hemsida på Kreta. Jag går in och kollar och ser då att före detta reseledarkollegan har lagt in en länk på sin hemsida.

Kollegan och jag kom till Kreta samtidigt och jobbade tillsammans ett par år. Jag hittade kärleken bland kollegorna, tog hem henne och hon blev min fru. Alltså allt det här hände ju under ganska många år. Vi fortsatte ju jobba på andra ställen i Grekland först. Kollegan hittade sin livs kärlek och blev kvar. Gifte sig, fick välartade barn, byggde hus och jobbade vidare. Inom resebranschen, sälj, hotell och en massa annat. Men sedan startade hon ett eget företag. Och det verkar gå bra!

Mitt under brinnande finanskris, och den känns i Grekland, startade hon en butik där hon säljer en massa vackra smycken. De flesta  är dessutom egendesignade. Nu har hon startat en grupp på Facebook, som ständigt växer. En ny hemsida med webshop har nyligen lanserats. Hon ligger inte på latsidan, minsann!

Kolla mer här!

tisdag 7 september 2010

Vännerna skingras


Snälla, kom ihåg... HÖGER sida av vägen!'


Vi är världens underbaraste gäng! Och vi träffas en gång per år på vackra sköna Kreta! Vi hade nog aldrig lärt oss känna varnadra om det inte vore för den underbara stranden i Agia Marina och vårt lilla hotell.

Det är alltid kul att komma ner sist när hela gänget är samlat! Många pussar och kramar och en massa skratt. Bilden här ovanför är på tre av walesarna. De hyrde en bil och åkte ut på utflykt. Tre galna kvinnor i en liten bil och så ska de köra på "fel" sida av vägen! Huvva! Men det måste ha gått bra eftersom de kom hem igen och bilen inte var buckligare än när de hyrde den på morgonen.

Idag åker walesarna hem! Göteborgarna, skåningarna och vänfamiljen från förorten har redan gjort det. Snart är det bara vi kvar. Många tårar blir det! Men vi ses ju nästa år igen! Och så på Facebook, där vi har vår egen klubb...

Rydym yn caru chi!
(Ska betyda: "Vi älskar Er!"
Men man kan inte alltid lita på de där översättningsprogrammen...)

torsdag 2 september 2010

Vattenlandet


Omväxling!


Vi rymde från vårt lilla hotell och tog ett liten biltåg upp till vattenlandet! Här spenderades hela dagen tillsammans med våra vänner förortsfamiljen. Vi plaskade runt i pooler och åkte i en massa rutchkanor.

Lika kul för vuxna som för barn!

tisdag 31 augusti 2010

Äntligen hemma!


Man mår bra av en glass efter lunchen...



Ja, nu är vi äntligen "hemma" igen! Resan gick bra. Lågprisflygbolaget gick på tid. Vi reste tillsammans med vänfamiljen från förorten. Fyra vuxna och tre barn. Alla barnen skötte sig exemplariskt! Och det gjorde vi vuxna med.

Vi kom fram till hotellet på kvällen. Taxibilarna som skjutsade oss körde med taxameter. Wow! Det har inte hänt på tjugo år. Den ekonomiska krisen verkar ha styrt upp vissa ting? På hotellet fanns hela gänget! Åh, vad vi älskar dem allihop!

Skåningarna hade anlänt precis innan oss, men hade redan hunnit med ett nattdopp. Walesarna och Göteborgarna satt med Gävlebon och drack drinkar i baren. Ja, inte Gävlebon, för han har blivit hälsosam och kör numer alkoholfritt. Starkt gjort! Jag drack en hel del retzina tillsammans med Koubaros. Sent blev det och det är skönt att veta att två vilsamma veckor ligger framför oss!

Αγαπώ την Κρήτη!



lördag 28 augusti 2010

Nu sticker vi!




Dimitri Mitsopanos med låten "Thessaloniki! (Volymen kan behöva skruvas upp...)
Det här var en toppenhit när vi bodde i Chania. Alltid känslomässiga danser i sena timmen! Underbara minnen!


Nu drar vi! Väskorna är packade. Imorgon sover vi ut, packar det sista och drar till Arlanda. Vi tar en taxi till Arlanda Express och sedan tåget ut. På flygplatsen behöver vi shoppa en del. Jag behöver nya badbyxor och nya solglasögon.

Förmodligen kommer vi käka en näringsrik lunch på Mc Donlads i Sky City, innan vi "boardar" planet. Vi flyger ju lågprisbolag och då gäller det att vara mätt och belåten!

Nere på Kreta har gänget samlats. Bilder dyker upp hela tiden på Facebook. Lunch på stranden, drinkar i baren och middag på någon mysig taverna. Åh, vad vi längtar!
Gänget från Wales är redan på plats, Göteborgarna är där, "Koumbaros" är på plats. Imorgon kommer gängen från Stockholm och Skåne. Då är vi alla samlade igen! Som alltid den här tiden på året.

Dagarna blir lojja och slappa. Det som är skönt med att återvända till Kreta är det faktum att jag och frun har gjort och sett allt på ön. Vi behöver inte utforska och kolla in allt. Vi vet! Vi har ju bott där! Vi kan slappa med gott samvete! Det enda vi gör i gänget är att ligga på stranden och lata oss. Från klockan tio börjar vi tala om kvällens middag. Vad är vi sugna på? Vilken taverna? Stranden eller uppe i byarna? Eller kanske inne i stan? Vi kan alla menyer och vet vad som finns var. Ibland går hela gänget till samma ställe och ibland delar vi på oss lite. Men vi äter gott och dricker gott. Och många glada skratt blir det! Sedan blir det party i baren och kanske ett nattdopp...

Jag älskar mitt Grekland! Αγαπώ την Ελλάδα μου!

Kali nichta!

måndag 16 augusti 2010

Åter till jobbet...

Klicka på bilden....


Första arbetsdagen efter fyra veckors skön semester! Idag åker jag till västkusten på konferens. En helt okey start. Konferenserna är alltid en kreativ vitamininjektion i arbetet.

Dessutom åker vi ju hem till Kreta om typ två veckor!

Yiassou, Hellada!

torsdag 1 juli 2010

Semester


Det har varit många olika bud vad det gäller vår semester. Men nu är det fixat och klart! Mycket sent omsider...

Först kollade vi lite på att bilsemestra genom Europa! Alltid kul och roligt. Bara man tar det lugnt och gör många roliga stopp. Det är inte kul att bara sträckköra för att komma till ett mål. Resan i sig ska ju vara ett av målen!

Vi började titta på Italien, men hittade ingen bra och prisvärd inkvartering Och så var vi ju ute i sista minuten. Detsamma gällde Kroatien... Efter förra sommarens trista väder och den här vintern och vårens hårda arbete, för både mig och frun, måste vi bara ha bad, sol och VILA! Mycket vila!


Så här blev det;




Råå...


Först en släktträff med svärmor och hennes släkt. Det kommer att bli hur kul som helst! Den här årliga släktträffen turas svärmor och hennes syskon om att hålla. Nu är det svärmors tur och vi kommer hålla tillRåå. Fantastiskt mysigt ställe!
(Man säger "på Råå" inte "i Råå". Har något med att göra att det är ett gammalt fiskeläge? Vet inte så noga, jag är ju inte skåning...)
Vi hinner med lite skön strand, om vädret tillåter, annars gör vi Helsingborg. Sedan ska vi vara på ett värdshus. Det ska bli kul att träffa alla igen!




Torekov...


Sedan det årliga besöket hos svärfar med fru i härliga Torekov! Här ska vi bada morgondopp, förhoppningsvis lite strandliv, långa promenader och träffa vänner och släktingar. Det ska bli härligt. Dessutom ska vi ha ett rejält födelsedagskalas för sonen här!

Sonen ska dessutom gå i "knattegolfskola" nere på golfklubben. Nej, jag kan inte golf, är inte intresserad av golf och tänker faktiskt aldrig spela golf! Men för frun har golfen varit, och är, en mycket viktig del av livet. Därför ska sonen fostras in i denna ädla sport. Det ska bli kul att se hur han gillar det. Han fick sin första golfklubba på sin ettårsdag, så han har ju hunnit slå lite bollar...


Sedan blir det lite...


...tapas...




...och Torrevieja
i Spanien...



Sedan bär det faktiskt av till Spanien! Lyckligtvis fick vi hyra en lägenhet av fruns kollega! Tusen tack för det! Dessutom visade det sig att den har pool, ligger två minuter från havet och har shopping inom gångavstånd. Bara vägavgifterna genom Frankrike skulle gå på mer än 2000:-! Bilen får bli hemma!

Min giriga fru, resebyråtjänstemannen, började kolla flyg och priser. Hon hittade genast ett par mycket billiga flygbiljetter med Ryanair. Dessvärre var det bara flygresan ut, enkel resa. Frun bokar in oss, trots att vi inte hade någon hemresa. Priserna på hemresa var jättedyr! Men frun kollada av alla bolag varje dag. Till sist började Ryanair sänka priserna på hemresorna. Och vi slog till! Flygtiderna är bra. Efter tiden inom charterbranchen hatar vi tidiga morgonflyg, när man måste gå upp vid klockan tre på morgonen för att vara på Arlanda vid femtiden för att kunna flyga vid klockan sju. Blä! När är det istället kvällsflyg från Skavsta. Hemkomsten är lite sen, men vi tar en frinatt på hotell. Vilar ut, äter god hotellfrukost och kollar in Nyköping lite innan vi drar hem.

I Spanien ska vi inte göra någonting! Sol, bad, strand och mat! Jag vill läsa böcker och sova! Jag är trött, trött, trött! Skulle vi bli rastlösa efter några dagar så får vi väl kolla lokalbussar eller hyra någon bil. Det finns mycket att se och uppleva i området. Och så tapas! Massor av tapas och cava blir det!

Sista veckan är vi hemma i Stockholm. Är det sol och bad ligger vi på favoritstranden vid Solsidan. Annars finns det bra museum att besöka. Jag har lovat sonen att besöka den nya utställningen på Tekniska Museet. Dessutom har vi lite pyssel inför fruns stora och jämna födelsedagskalas... Det blir en fest, det!

Sedan lite jobb och lite konferens på västkusten. Hoppas på mycket skaldjur! Men sedan bär det av hem!


Hem till...




...Kreta! Vackra sköna Kreta! Med alla vännerna från när och fjärran...

(Bild på vårt lill hotell i solnedgången.)

Vi åker ner i slutet av augusti och stannar i två veckor. Vi bokade redan flygbiljetterna i mars. Bra pris med Norwegian och bra flygtider. Vi hyr vårt vanliga rum på stranden. Alla våra vänner är där! Det ska bli kul att träffa vännerna från Wales, Göteborg, kanske Norge, Linköping, Gävle, "koumbaros" från Småland, släkt och vänner från Torekov och en massa andra.

Här lever vi livets lata dagar. Frukost, rask promenad på stranden. Jag och frun turas om eftersom sonen behöver ses till. Sedan ligger hela gänget på stranden och skrattar och har kul. Läser böcker, sover, mysar och kopplar av. Vi talar bara om en sak! Var ska vi äta middag!? Tavernan i bergsbyn? Dra till Chania stad? Bara mezes eller med huvudrätt? Strandtaverna? Eller kanske bara ett enkelt gyrosställe? Och det hela utmynnar i en lång och sen middag med mycket vin och många skratt! Lata långa sköna dagar i solen!

I år hoppas vi att hinna se de gamla vännerna och före detta kollegorna som fortfarande bor kvar. Det är inte alltid så lätt att få till det då de alla befinner sig mitt i säsongen och jobbar hårt! Men kanske går det i år!? Hoppas!!

Det blir totalt sex veckors ledighet. Och då har jag dessutom redan haft en semestervecka i vintras då vi åkte skidor. Men jag varvar semester med föräldraledighet och kan dessutom spara en semestervecka. Och har redan en sparad semestervecka från förra året. Kanske en långresa i vinter? Det vore trevligt!

Men under resten av året jobbar jag hårt. Och nu är jag extremt utarbetad. Två arbetsveckor kvar! Vad jag längtar...