Visar inlägg med etikett sommarställe. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sommarställe. Visa alla inlägg

söndag 6 november 2011

Hälsingland

Blånande berg och glittrande sjöar...

Sonen och jag har dragit upp en sväng till huset i Hälsingland. Det finns en hel del att göra här eftersom huset stått tomt i ett par år. Och det var nog länge sedan något fixades till. Själva grundstommen i huset är med än okey. Taket är nylagt och jordvärme är installerat, men allt annat ser ganska trist ut. Nu är det bråttom att fixa till allt eftersom vi vill kunna göra våra ROT-avdrag på den här sidan årskiftet.

När vi kom till huset mötte vi upp med bästa grannarna. Ja, alltså grannarna hemma från Söder. Slumpen har gjort att grannfrun kommer från samma lilla håla som vi köpt huset i. Det är lite otroligt, faktiskt! Hennes föräldrar var med och även sonen, som är sonens bästa kompis och broder i allt. Det blev lite husesyn och sedan tog de sonen med sig hem till sig. Där kunde de båda småkillarna leka av sig riktigt ordentligt.

Under tiden hann jag med att möta både golvläggare och målare. Vi gick igenom huset och började planera. Målaren sätter igång snarast och golvläggaren kommer igång med sitt arbete om ett par veckor. Allt hinner bli klart innan årsskiftet.

Det var då jag märkte det. Alla är trevliga i Hälsingland. Till och med deras dialekt är trevlig!? Och alla känner alla på något sätt. Här kommer vi att trivas!

Nu snusar sonen i hotellsängen bredvid mig. Vi har checkat in på Scandic i Bollnäs. Imorgon blir det en jätterfulle och sedan bär det av hem mot Stockholm igen.

Natti, natti!

fredag 26 augusti 2011

Hem!

Här ligger jag imorgon!

Imorgon åker vi äntligen "hem" till Kreta! Två veckor av sol, tzatsiki, taramosalata, retzina och lite raki... Och hela gänget är där redan! Walesarna, göteborgarna, koumbaros med ny flickvän (hon är skittrevlig!) och förstås Gävlebon.

Vi behöver fylla på våra solbatterier efter vår solfattiga Skånesommar! Så är det! Bloggen kan därför halta lite under de nästkommande veckorna. Sorry för det! Men jag ska göra mitt bästa!

Kali nichta!

PS 
Finansieringen är klar! Vi har lagt ett bud på huset som kan bli vårt sommarställe... Men vi kommer inte gå in i någon utdragen budgivning. Då söker vi andra objekt i området. Det finns fler! Håll tummarna nu!