Visar inlägg med etikett hälsingland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hälsingland. Visa alla inlägg

tisdag 15 november 2011

Hälsingland

Snyggt...

Jag vet att ni börjar bli trötta på allt tjat om Hälsingland! Men det kan inte hjälpas... Det är väldigt vackert här uppe!

Jag kör just nu runt på vägarna här och jobbar på. Sedan ska jag vidare upp till Sundsvall. Bilden tog jag på längs den nya motorvägen söder om Hudiksvall.

Vackert!

tisdag 8 november 2011

Ge och ta...

Hela tiden detta kompomissande...

Oj, vad vi grälade! Det gör vi alltid då det är något som ska bestämmas. Vare sig det rör sig om något stort och livsavgörande eller något litet och obetydligt. Allt från "Ska vi skaffa barn?" till "Vilken ost ska vi ha på frukostbordet?" Det ska bara grälas och tjafsas och till slut blir det någon form av kompromiss. Och så har det varit i över tjugo år! Puh!

Vi har en färghandel i huset. På senare tid har hela affären byggts om och blivit riktigt, riktigt bra. Dessutom har bästa Gävlebon ordnat så vi kan handla till grossistpris. Så nu måste vi ta beslut om alla färger som ska vara i sommarhuset, handla allt och köra upp det till målaren. Hur det gick? Tja, som det brukar...

Vi grälade och grälade. Efter ett tags grälande släppte vi på diskretionen inför de övriga kunderna och butikspersonalen. Vi grälade rejält! Fast det var ingen som verkade reagera nämnvärt. det verkade ganska vana vid grälande par. Det är precis som på IKEA. Alla par grälar på IKEA. De som inte gör det går förmodligen på jättetungas mediciner. Så är det! Det är sant!

Nåväl, efter grälet kom utmattningen. Och med utmattningen kom kompromissandet... Såhär blir det i sommarhuset: Hallarna får en snygg grön färg på väggarna, trappan kommer att målas helvit, vardagsrummet blir ljust vitt, gästrummet går lite i lavendel, köket blir vitt med blåa luckor och sovrummen på övervåningen blir ljust blåa. Det kanske inte låter snyggt, men det är det! Skitsnyggt till och med!

söndag 6 november 2011

Hälsingland

Blånande berg och glittrande sjöar...

Sonen och jag har dragit upp en sväng till huset i Hälsingland. Det finns en hel del att göra här eftersom huset stått tomt i ett par år. Och det var nog länge sedan något fixades till. Själva grundstommen i huset är med än okey. Taket är nylagt och jordvärme är installerat, men allt annat ser ganska trist ut. Nu är det bråttom att fixa till allt eftersom vi vill kunna göra våra ROT-avdrag på den här sidan årskiftet.

När vi kom till huset mötte vi upp med bästa grannarna. Ja, alltså grannarna hemma från Söder. Slumpen har gjort att grannfrun kommer från samma lilla håla som vi köpt huset i. Det är lite otroligt, faktiskt! Hennes föräldrar var med och även sonen, som är sonens bästa kompis och broder i allt. Det blev lite husesyn och sedan tog de sonen med sig hem till sig. Där kunde de båda småkillarna leka av sig riktigt ordentligt.

Under tiden hann jag med att möta både golvläggare och målare. Vi gick igenom huset och började planera. Målaren sätter igång snarast och golvläggaren kommer igång med sitt arbete om ett par veckor. Allt hinner bli klart innan årsskiftet.

Det var då jag märkte det. Alla är trevliga i Hälsingland. Till och med deras dialekt är trevlig!? Och alla känner alla på något sätt. Här kommer vi att trivas!

Nu snusar sonen i hotellsängen bredvid mig. Vi har checkat in på Scandic i Bollnäs. Imorgon blir det en jätterfulle och sedan bär det av hem mot Stockholm igen.

Natti, natti!

tisdag 1 november 2011

Καλό μήνα! God månad!




I Grekland önskar man varandra "Καλό μήνα!" (God månad!) vid varje månadsskifte. Det tyckte jag var en trevlig sedvänja. Över huvud taget är det ett evigt hälsande på varandra därnere. Jösses om man glömmer ett kalimera/kalispera/kalinichta! Då var man mycket oartig.

Lite så är det i Hälsingland också. Man ska vinka till alla man kör förbi. Och möter man någon så ska det absolut snackas lite om vädret. Så är det!

Trivsamt! "Kalo mina!" på er allihop!

fredag 16 september 2011

Sommarhus!

Vårt sommarhus!

Vi vann budgivningen! Vi fick huset! Herregud!? Hur ska det här gå? Vi kan ju absolut ingenting om hus. Vojne, vojne...

Ja, nu har vi ett fint litet hus uppe i vackra Hälsingland. Det är mycket arbete kvar innan huset är beboeligt. Och det får ta sin lilla tid. Det är ingen idé att stressa och jobba ihjäl sig. Meningen är ju att huset ska inbjuda vår lilla familj till avkoppling... Så vi gör allt vi kan för att "ta ner ribban" lite och skaka av oss alla "Timell-komplex".

Det viktigaste finns. Vatten, bergvärme, wc och nyreparerat tak. Resten får vi ta en sak i taget. Det viktigaste efter tillträdet är att ordna golv och väggar invändigt. Sedan kan vi börja inreda under vintern. Till våren får vi måla utvändigt och göra något åt den igenväxta tomten. Det är bara ett par hundra meter ner till en liten badstrand.

Det viktigaste beslutet kvarstår dock; Var ska hängmattan vara? Det där hängmattan där jag ska ligga och lyssna på alla sommarprogrammen! Beslut, beslut, beslut... Hinner inte skriva mer! Lånen ska sättas om, hantverkare ska lokaliseras och sedan måste jag och frun bråka och kompromissa om färgval. Och så måste vi få tag i en besiktningsman och skicka iväg prover på dricksvatten...

Herregud, vad har vi gjort!?

torsdag 4 mars 2010

Handelsresande

Suddig tapet i Sundsvall


Idag har jag varit och jobbat lite i Hudiksvall. Trevlig stad och trevliga människor! Jag gillar verkligen Hälsingland. Förmodligen är det alla underbara sommarminnen från barndomen, då vi hade sommarställe där...

Sedan vidare till Medelpad och Sundsvall. Sundsvall är en stor liten stad! Vackra stenhus, utsmyckade med en massa krusiduller, överallt. Efter den stora branden, någongång i forntiden, lät man bygga allt i sten. Fint är det! Men en rysligt tråkig stad! Sådär, nu är det sagt! Sundsvall är trist, vägen hit är trist, hotellet är trist och jag längtar hem.

Jag bor i ett stort rött hus av plåt. Inte en enda krusidull så långt ögat når! Huset inrymmer, förutom hotellet även kongresscenter, restaurang, biopalats. Rummen är små, men helt OK. Förutom en ful fondtapet. En enormt stor bild på en taggbuske, med några bär på grenarna. Hela fotot är taget med en oskärpa, vilket gör att jag går och kisar och tror det är fel på mina linser. Ja, ja, tapeten är ju inte lika gräsligt ful som den jag hade på hotelrummet i Gävle. Stora blommor, i grönt och rött och svarta fåglar!? Burr!

Folk är mycket vänliga här uppe! Alla hejar, småpratar och är tjenis med varandra. Tro inte att du kan åka ifred i hissen, utan att någon liten glad människa kommenterar vädret eller har ett litet inlägg i största allmänhet. Tanten i receptionen var inget undantag. Hon pratade om ditt och datt, drog kort, överlämnade nyckel och parkeringsbiljett. Sedan sade hon; "Och om du vill ha fribiljett så är det bara att säga till..." Jag såg frågande ut. "Ja, alltså till torsdagsdansen på Aveny." Och så blinkade hon. Blink!? Flirtar tanten? Det kända dansbandet är här och spelar på hotellets dansrestaurang. Hela hotellet dräller av handelsresanden som lagt in kundbesök här i staden bara för att kunna vara med på torsdagsdansen. "Jag tänkte att det kunde vara bra att veta" Blink! Helt klart att tanten gillar lammkött! Om man nu kan kalla en medelålders man på 44 för "lammkött"? Men jämförelsevis var jag det lilla lammköttet...

När jag kom upp på min våning låg det en dimma av hårspray i hela korridoren. Det visade sig att en massa tanter satt och förfestade i rummet invid mitt. Det verkade ha jättekul. Jag tänkte att om de får ragg ikväll så hoppas jag de satsar på "bortamatch". Jag vill nämligen inte ha en massa efterfest eller högljudd fylleälskog i grannrummet.

Jag packade upp min medhavda sallad och jobbade undan en del innan jag kollade lite på TV. Somnade hyfsat tidigt vilket var skönt. Har inte sovit så bra den senaste veckan. Tanterna och alla andra skötte sig exemplariskt. Inga fylleorgier eller andra skandaler.

Jag undrar om jag ska blinka till receptionstanten när jag checkar ut? Hon skulle bli skitförvirrad! Blink!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb! Men ibland längtar man hem! Jag tror det är nyttigt att längta hem! Så det så!!