Visar inlägg med etikett hudiksvall. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hudiksvall. Visa alla inlägg

torsdag 24 mars 2011

Längre än vanligt...

... kan det ju kännas som ibland...

Vaknade alldeles för tidigt i Sundsvall. Packa, frukost, checka ut och jobba. Först jobba lite i Sundsvall och sedan vidare till Hudiksvall. Sedan köra så snabbt som möjligt ut på E4an och hem till Stockholm. Jag skulle nämligen hämta sonen i skolan och ta honom till fotbollsträningen.

Naturligtvis fastande jag i bilköer ända från Kista och in till Norrtull och vidare genom hela Klarastrandsleden och Söderleden. Jag hann dock i sista minuten. Sonen fick trycka i sig en macka medan vi sprang till träningen. Sedan satt jag och möglade i det svettiga omklädningsrummet, tillsammans med andra uttråkade föräldrar, medan sonen tränade.

Nu började jag känna mig trött och sliten efter att ha jobbat två dygn i sträck och sedan kört som en biltjuv ända från västernorrland, utan en enda kisspaus. Nu skulle vi hem, fixa middag och bara koppla av. Jag ville bara slänga mig i schäslongen, ta av mig strumporna och koppla av framför TVn. Puh!

Men, se det gick inte! Frun hade bjudit in vänninor på något sorts inredningsparty. Allt var piffigt värre hemma och någon liten säljare stod där och sålde fula lampor och avskyvärda ljuslyktor. Hela hemmet var invaderat!

Mitt uppdrag för kvällen var att hålla mig borta, hålla mig tyst och få sonen att hålla sig borta och hålla sig tyst. I uppdraget fanns även att få katten Morris att hålla sig borta och hålla sig tyst. Så jag spenderade kvällen med att fixa lite uppvärmd mat till mig och sonen, samtidigt som jag försökte få Morris att stanna i köket med hjälp av en laserpekare. Efter maten fick jag tvinga kvar sonen i köket med hjälp av kortspel samtidigt som jag fortsatte att vifta med laserpekaren för att få kattfan att inte störa tjejträffen...

Nu är jag både trött och sur!

torsdag 4 mars 2010

Handelsresande

Suddig tapet i Sundsvall


Idag har jag varit och jobbat lite i Hudiksvall. Trevlig stad och trevliga människor! Jag gillar verkligen Hälsingland. Förmodligen är det alla underbara sommarminnen från barndomen, då vi hade sommarställe där...

Sedan vidare till Medelpad och Sundsvall. Sundsvall är en stor liten stad! Vackra stenhus, utsmyckade med en massa krusiduller, överallt. Efter den stora branden, någongång i forntiden, lät man bygga allt i sten. Fint är det! Men en rysligt tråkig stad! Sådär, nu är det sagt! Sundsvall är trist, vägen hit är trist, hotellet är trist och jag längtar hem.

Jag bor i ett stort rött hus av plåt. Inte en enda krusidull så långt ögat når! Huset inrymmer, förutom hotellet även kongresscenter, restaurang, biopalats. Rummen är små, men helt OK. Förutom en ful fondtapet. En enormt stor bild på en taggbuske, med några bär på grenarna. Hela fotot är taget med en oskärpa, vilket gör att jag går och kisar och tror det är fel på mina linser. Ja, ja, tapeten är ju inte lika gräsligt ful som den jag hade på hotelrummet i Gävle. Stora blommor, i grönt och rött och svarta fåglar!? Burr!

Folk är mycket vänliga här uppe! Alla hejar, småpratar och är tjenis med varandra. Tro inte att du kan åka ifred i hissen, utan att någon liten glad människa kommenterar vädret eller har ett litet inlägg i största allmänhet. Tanten i receptionen var inget undantag. Hon pratade om ditt och datt, drog kort, överlämnade nyckel och parkeringsbiljett. Sedan sade hon; "Och om du vill ha fribiljett så är det bara att säga till..." Jag såg frågande ut. "Ja, alltså till torsdagsdansen på Aveny." Och så blinkade hon. Blink!? Flirtar tanten? Det kända dansbandet är här och spelar på hotellets dansrestaurang. Hela hotellet dräller av handelsresanden som lagt in kundbesök här i staden bara för att kunna vara med på torsdagsdansen. "Jag tänkte att det kunde vara bra att veta" Blink! Helt klart att tanten gillar lammkött! Om man nu kan kalla en medelålders man på 44 för "lammkött"? Men jämförelsevis var jag det lilla lammköttet...

När jag kom upp på min våning låg det en dimma av hårspray i hela korridoren. Det visade sig att en massa tanter satt och förfestade i rummet invid mitt. Det verkade ha jättekul. Jag tänkte att om de får ragg ikväll så hoppas jag de satsar på "bortamatch". Jag vill nämligen inte ha en massa efterfest eller högljudd fylleälskog i grannrummet.

Jag packade upp min medhavda sallad och jobbade undan en del innan jag kollade lite på TV. Somnade hyfsat tidigt vilket var skönt. Har inte sovit så bra den senaste veckan. Tanterna och alla andra skötte sig exemplariskt. Inga fylleorgier eller andra skandaler.

Jag undrar om jag ska blinka till receptionstanten när jag checkar ut? Hon skulle bli skitförvirrad! Blink!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb! Men ibland längtar man hem! Jag tror det är nyttigt att längta hem! Så det så!!

torsdag 28 januari 2010

Insnöad


Jag och sonen gick upp i morse och tog en lugn frukost. Frun hade redan gått iväg i ottan för att jobba. Jag packade mina väskor och vi tog bilen ner till dagis eftersom jag sedan skulle vidare.

Jösses vad mycket snö? Tro inte att en enda gata hunnit bli plogad!? Här i Stockholm har vi lagt ut väghållningen på privat entreprenad. Det kallas visst för "valfrihet"! Fast jag kan inte komma på att jag valt att inte ha någon som helst väghållning!? Bilen halkade och sladdade runt ordentligt i snömodden innan vi var framme.

Sedan åkte jag iväg till mina möten. Idag skulle jag jobba i Uppsala, Hudiksvall och Sundsvall. Jag kom, som planerat, till Uppsala och hann med mina möten. Hade en trevlig lunch innan jag sedan skulle iväg norrut. Vid Gävle var det väldigt halt, men vädret var ändå helt OK. Då hör jag på radion att E4an är helt avstängd vid Söderhamn och Sundsvall. Detta på grund av långtradare som fastnat och blockerat hela vägen. Inte ens polisen kunde komma fram.

Min kund i Hudiksvall ringde sedan och berättade om snökaos och bilkaos. Jag körde av motorvägen vid Gävle Bro. Tog fram datorn och kollade vädret och trafiksituationen innan jag ringde hotellet och bokade rum. Tack och lov att de hade rum kvar. Nu är det helt fullbokat i hela stan... Har bokat om Sundsvall men försöker ta mig upp till Hudiksvall under morgondagen. Går det så går det!

Så nu sitter jag här i in ensamhet och försöker jobba undan lite i mailhögarna. Jag har fått ett handikapprum. Stort och fint, fast utan badkar. Just nu roar jag mig med att hissa sängen upp och ner både i ryggen och under benen. Nu sitter jag i "hjärtsäng"!? Kul värre!

tisdag 26 januari 2010

Snöoväder


Snöoväder är på ingående! Alla är varnade och viktiga samhällsfunktioner är hotade. Det brukar betyda att de stackare som bor i skogen får vara utan el i en vecka. Hugg ved till värmen och köp T-röd till stormköket...

Undvik att ta bilen och stanna om möjligt hemma. Lätt att säga, eller hur? Jag jobbar i/från bilen. Jag måste ut på vägarna. Imorgon ska jag till Norrtälje. E18 brukar ju vara den första vägen som drabbas av trafikkaos. Försöker alltid undvika Västerås och Norrtälje in i det längsta.

På torsdag är det värre. Då ska jag till Uppsala, Hudiksvall och Sundsvall. Kusten ska vara värst drabbad... De rekommenderar att ha med snöskyffel och varma kläder. Får väl köpa en skyffel och ta med skidbyxorna. Men E4:an borde de väl klara av att hålla att hålla fri?

Bara de inte har lagt ut snöröjningen på entreprenad, som här i Stockholm! Den som bjuder lägst får jobbet. Och nu är alla jätteförvånade över att gator och trottoarer är helt täckta av ett 2 dm tjockt lager av is... Suprise!! För att inte tala om alla höftfrakturer som ligger på sjukhusen i hela länet! Vad billigt det blev!? Gud, vad bra med "valfrihet"!?

Glöm inte packa;
  • Spade
  • Värmeljus
  • Termobyxor
  • Matsäck
  • Ipod
  • Sovsäck?
Kanske dags att boka av hotellrummet?