Visar inlägg med etikett uppsala. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett uppsala. Visa alla inlägg

torsdag 20 oktober 2011

Vuxet

Eller bara lite fegt...

Jag hade en liten stund över i Uppsala idag. Så mellan två möten tog jag mig en promenad i den vackra staden. Solen sken och bladen sprakade i sina vackra gula och röda höstnyanser. Helt plötsligt gick jag förbi en lite vaccinationsmottagning med drop-in, dvs man behövde inte förbeställa tid. Dessutom fanns det en skylt, utanför på gatan, som informerade om att årets influensavaccin finns tillgängligt.

Jag kände mig sådär lite galet spontan, så jag gick in och tog en spruta! Så fick det bli! En del av er kanske skulle ha gått och shoppat något roligt eller kanske tagit en fika på stan? Men inte jag! Jag tog en spruta istället... Helt normalt!

För ett par år sedan hade både jag och frun influensa. Frun var dessutom nygravid och mådde illa av den anledningen. Vi låg sjuka en hel julhelg. Jag hade då inte haft någon influensa sedan mina egna småbarnsår. Jag hade därför inget minne av hur ont det gjorde. Det gjorde fasansfullt ont i hela kroppen! Fy vad sjuka vi var. På den tiden hade vi inget barn. Hur hade vi klarat det om vi haft barn!? Inte vet jag!

Sedan dess har jag tagit det säkra före det osäkra. Arbetsgivaren betalar dessutom för vaccinationen. Förra året var vi ju hotade av en pandemi och därför tog vi vaccinationer som en del av det statliga massvacinationsprogrammet, vilket räddade många liv. Men i år är det bara den vanliga skruttinfluensan. Men den gör ont den också!

En skön dag i Uppsala!

torsdag 28 januari 2010

Insnöad


Jag och sonen gick upp i morse och tog en lugn frukost. Frun hade redan gått iväg i ottan för att jobba. Jag packade mina väskor och vi tog bilen ner till dagis eftersom jag sedan skulle vidare.

Jösses vad mycket snö? Tro inte att en enda gata hunnit bli plogad!? Här i Stockholm har vi lagt ut väghållningen på privat entreprenad. Det kallas visst för "valfrihet"! Fast jag kan inte komma på att jag valt att inte ha någon som helst väghållning!? Bilen halkade och sladdade runt ordentligt i snömodden innan vi var framme.

Sedan åkte jag iväg till mina möten. Idag skulle jag jobba i Uppsala, Hudiksvall och Sundsvall. Jag kom, som planerat, till Uppsala och hann med mina möten. Hade en trevlig lunch innan jag sedan skulle iväg norrut. Vid Gävle var det väldigt halt, men vädret var ändå helt OK. Då hör jag på radion att E4an är helt avstängd vid Söderhamn och Sundsvall. Detta på grund av långtradare som fastnat och blockerat hela vägen. Inte ens polisen kunde komma fram.

Min kund i Hudiksvall ringde sedan och berättade om snökaos och bilkaos. Jag körde av motorvägen vid Gävle Bro. Tog fram datorn och kollade vädret och trafiksituationen innan jag ringde hotellet och bokade rum. Tack och lov att de hade rum kvar. Nu är det helt fullbokat i hela stan... Har bokat om Sundsvall men försöker ta mig upp till Hudiksvall under morgondagen. Går det så går det!

Så nu sitter jag här i in ensamhet och försöker jobba undan lite i mailhögarna. Jag har fått ett handikapprum. Stort och fint, fast utan badkar. Just nu roar jag mig med att hissa sängen upp och ner både i ryggen och under benen. Nu sitter jag i "hjärtsäng"!? Kul värre!