Visar inlägg med etikett bollnäs. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bollnäs. Visa alla inlägg

onsdag 29 juni 2011

Klok!

Klokast i världen...

Jag kan härmed meddelat att Nobelpriset i "Klokhet" gått till vännen och före detta kollegan "Bollnässtintan"! Så är det! Meddelas endast på detta sätt! Vi började arbeta tillsammans på Kreta för längesedan. Hon var faktiskt klok redan då. Men vem hade kunnat ana att hon skulle få Nobelpriset!? Jag är stolt som känner henne!

Vi började som guider. Hon talade flytande grekiska redan då. Hon lärde mig en massa bra saker om vardagslivet i Grekland. Saker som jag hade nytta av i mitt dagliga liv som utlänning i ett annat land. Och saker som jag kunde berätta för mina gäster då jag guidade utflykter. En gång fick jag "obsa", dvs hänga med och lära mig en utflykt, som hölls av henne. Utflykten var "Grekisk afton", vilket är en grekisk variant på den spanska motsvarigheten, "Grisfest". "Bollnässtintan" är ingen partyperson direkt, och det är inte jag heller. Fast visst kunde det hända att det festades privat ibland, men det är en annan sak... När man har en "partyutflykt" men inte är en "partyperson" direkt, då är det en utmaning. Men "Bollnässtintan" var galant! Stämingen var hög och alla gästerna blev både nöjda och ganska fulla. Jag fixade inte två saker som guide. Det ena var att leda allsång och det andra var att berätta roliga historier. Dessa egenskaper är inte bra när man har just denna utflykt. Men jag lärde mig av den kloka "Bollnässtintan" hur man kunde få upp stämningen på ett bra sätt. Hur man kunde få en ganska "schaskig" utflykt till att bli bra och seriös. Men ändå tillfredsställa alla gäster. Från de kulturellt intresserade till de som bara ville supa ner sig. Hon är klok, den där kvinnan!

En gång hade jag fått ragg på en tjej. Vi tog ett flyg ner till Athen för att kolla om det fanns någon gnista mellan oss. Ja, jag snackar om min dåvarande flickvän, alltså min nuvarande fru! Jodå, gnistan fanns och finns fortfarande efter typ 20 år. På planet träffar vi kloka "Bollnässtintan". Hon hade också fixat en gratis flygbiljett till Athen. Med sig hade hon en stor resväska, som innehöll en annan resväska. Båda var helt tomma!? Hennes plan var att åka ner och köpa billiga barnkläder. På den tiden hade Grekland fortfarande valutan drachmer, vilket var billigt för oss. Dessutom var inte landet i ekonomisk kris och inte på väg mot konkurs. De fina kläderna sålde hon sedan vidare på "barnklädparties" hemma i Sverige. Hon är klok, den kvinnan!

Det blev en intensiv vecka i Athen. Vi fick både flygbiljett och hotell av dåvarande arbetsgivaren. Fast för att spara pengar hade de inkvarterat mig, flickvännen (alltså nuvarande frun) och "Bollnässtintan" i samma hotellrum. "Bollnässtintan" längtade dessutom efter sin nya pojkvän från Kreta. Så han kom upp till Athen och hälsade på. Ja, ja, det blev mannen som hon sedan gifte sig och fick barn med. De bor fortfarande kvar på Kreta! Det blev en trångbodd helg fylld med jordskalv och passion. Jag fick frun "på kroken" och hon gjorde detsamma med sin nuvarande make. Fast han hade nog redan fastnat "på kroken"!? Hon är klok, den kvinnan!

Hemma på Kreta fortsatte "Bollnässtintan" jobba som reseledare. Men hon fick snart mer och mer ansvar. Sedan jobbade hon i en guldaffär, på ett hotell, och startade eget. Tänk er att starta ett eget företag som utlänning i Grekland!? Det är inte lätt! Verkligen inte lätt! Hon är klok, den kvinnan!

Men hur kunde just hon vinna Nobelpriset i "Klokhet? Ja som ni kan läsa så är hon ju jättesmart! Men avgörandet kom när juryn lyssnade på nyheterna och fick höra henne tala om hur krisen i Grekland slår till mot de stretande och hårt arbetande medelklassen. Lyssna här!

Hon är både klok och konstnärligt begåvad! Hon har öppnat en butik i Chania, på Kreta. Jag köpte en massa balla saker där sist jag besökte stället. Nu har hon även öppnat en webshop. Och hon har både kassapparat och kvitton! Nu ser ni till att köpa en massa! Kolla mer här!

Hon är klok, den där kvinnan! Kali nichta, "Bollnässtintan", och alla ni andra!


PS Jag älskar hennes dialekt! Det är efter min barndoms glada somrar i Hälsingland. 

lördag 6 mars 2010

Melodifestival


Lördag igen och dags för melodifestivalen igen! Heja!

Och dessutom "Andra chansen" som brukar vara mycket spännande. Dels för att startfältet är starkare än vid de vanliga delfinalerna och dels för att man nu känner igen alla låtarna. Vi var dock inte riktigt nöjda duellerna. Bra låtar, som borde gått vidare, duellerade mot varandra. Förvisso bra att två tjejer gick vidare till finalen då den helt domineras av män.

Men vilka låtar!? Pernilla Wahlgrens låt lär som en "Linda Bengtzing-låt". Men Linda hade gjort den bättre än Pernilla. Och vad hade hennes värdelösa koreografi att göra med det hon sjöng!? Låten var ganska förfärlig. Inte ens Linda hade kunnat rädda den.
Och Jessica Andersson sjöng en "Sanna Nielsen-låt", som sjungits bättre av Sanna. Den var inte heller något vidare...

Alcazar och NEO borda ha gått vidare! Så det så!

Vi är på väg till fjällen och tog en övernattning i Bollnäs på vägen upp. Så klockan 20 hade vi alla pyjamas på oss och låg i sängen, med lite godis, och kollade festivalen. Då ringer receptionen upp och ber oss lugna oss lite!? Va!? Vi skruvade ner TVn och låg och försökte läppläsa vad som sades och sjöngs... Samtidigt dånade träningslägren med bandyklubbar förbi utanför i korridoren. Detta tillsammans med ett undermåligt rum med trasiga lampor och taskig inredning gör att hotellet kommer att få en FET reklamation. Undvik det här skithotellet om ni kan!

Imorgon väntar fjällen! Kali nichta!!