Visar inlägg med etikett höst. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett höst. Visa alla inlägg

onsdag 19 oktober 2011

Dra på trissor

Suprise!

Nämen, vad är det som händer!? Är det sant att löven faller ner från sina grenar!? I år igen!? Var det inte samma sak förra året!? Två år på rad! Kan det stämma!? Och speciellt nu, i slutet av oktober!? Det känns konstigt! Mycket märkligt!

Idag är det kaos. Tågen halkar omkring på spåren och lövslasket fördärvar hjulen. Flera hundratusen människor kom för sent till jobbet, missade sina fjärrtåg eller kom inte i tid till flygplatsen. Allt på grund av nerfallna höstlöv. Hur gjorde man förr? Jag kan inte minnas några problem med höstvädret från min barndom?
Jag minns en faslig storm, för att inte säga orkan 1969, men annars var det rätt lugnt... Hur gjorde man då?

Men tänk om det skulle hända något så oförutsett som att det skulle komma snö om ett par veckor!? Vore inte det helt tokigt!?

söndag 2 oktober 2011

Höst

Vackra att se på...

Vi är omringade av stora kastanjealléer här i kvarteren. Träden är höga och tillhör nog en av de vackraste träd som finns. När de blommar på våren och sommaren så är det vackra blomsterkronor som liksom reser sig ur den väldiga trädkronan. På hösten växer det kastanjer som ramlar ner på marken. Och då är vi där och samlar upp dem.

De är otroligt vackra! Blanka och bruna. Vi lägger dem i vaser och har dem runt om i våningen. (Visst låter det bättre med "våning" än "lägenhet"!?) Fint höstpynt i väntan på vintern och julpyntet. På Katarina kyrkogård växer det många kastanjer. Där använder vi dem att pynta graven. Höstpynt i väntal på Allahelgonahelgen.

Och ni vet väl att en kastanj i jackfickan gör att man håller sig frisk!? Just nu har vi bytt ut förra årets lite skrumpna kastanjer mot nya fräscha. Alla jackor är utrustade med hälsobringande kastanjer!

God höst, på er alla!

måndag 12 september 2011

Rivstart

Hej, vad det går undan...

Nackdelen med sen semester är att när man kommer tillbaka på jobbet är allt igång i turbofart. Jösses vad mycket att ta tag i!? Jag hinner inte ens vara sådär lite semesterslö som många brukar vara de första dagarna. Det är bara att kasta sig in i kaoset. Ett kreativt och roligt kaos! Ja, egentligen är det nog bara i min hjärna kaoset råder och jag gör det bästa för att dölja detta faktum för omgivningen. Puh!

Idag var det konferens på kontoret tillsammans med bästa kollegorna, som kom inresta från hela landet. Bra och givande möte! Många bra samtal och diskussioner.

Jösses, det är bara att hänga med! Hösten är här!