Visar inlägg med etikett dubbdäck. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dubbdäck. Visa alla inlägg

fredag 21 oktober 2011

Nu ÄR det vinter...

Lite krångligare...

I år var jag i alla fall inte ute i sista minuten. Idag byttes alla däcken till dubbdäck. Man vet aldrig när snön och halkan kommer. Även om den känns avlägsen just nu. Men jag reser ju en hel del i Norrland och där brukar det ju bli vinter tidigt.

På vägen hem var jag tvungen att göra en u-sväng för att inte köra in på Hornsgatan av misstag. Hela gatan verkade dessutom krylla av poliser, som kollar allas hjul. Puh! Där kom jag undan med blotta förskräckelsen! Nu får jag börja koncentrera mig på att åka ner under Västerbron och ut med Söder Mälarstrand för att komma hem till Katarina, vår del av Södermalm.

Dagens i-landsproblem!

torsdag 28 oktober 2010

Äntligen!



Puh!


Jag har världens bästa bil! Jag älskar min bil! Så är det! Den är pigg och glad! Den är snabb! Och den har dieselvärmare, vilket man uppskattar när man kör uppe i Norrland! Nackdelen var att den var på gränsen för dyr att få in i leasingfirmans budget. Men jag fick ett bra paketpris. Dessvärre ingick endast dubbdäck... Ingenting jag kunde påverka.

Dubbdäck är inte sådär jättebra om man bor på Södermalm. Där råder det nämligen dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Det är svårt att undvika Hornsgatan om man bor på Söder. Så är det!

Jag undviker i det längsta att byta däck. Men här om dagen fick Stockholm cirka 0,5 millimeter snö. Halkkaoset var ett faktum! Busslinjer ställdes in i hela länet. Man skrek på radion; "Lämna bilen hemma, om ni inte bytt till vinterdäck!" Så jag har åkt tunnelbana de sista dagarna. Känns exotiskt! Måste komma ihåg att fixa influensavaccinaton! Alla hostade och nös på mig...

Nu känner jag mig säker igen! Puh!