Visar inlägg med etikett linas matkasse. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett linas matkasse. Visa alla inlägg

fredag 7 oktober 2011

Fredag

Inte tacos...

Ikväll är det "fredagsmys" som gäller. Kollegan "männoskomänniskan" hatar det uttrycket, och jag förstår henne. Det är faktiskt ganska töntigt, men jag måste naturligtvis skriva det hör bara för att reta henne. Det förstår ni, eller hur?

Frun jobbar ikväll så det är bara jag och sonen som umgås. Jag är hjärtligt trött på tacos! Tänka att man kan bli det!? Det är ju en middag som man kan variera i all oändlighet. Men nu får det vara nog. Jag hittade ett gammalt recept från tiden då vi prenumererade på "Linas matkasse". Tunnbrödswraps med lammkorv, kyckling och tzatziki uppskattades förra gången det serverades. Det blir bra!

Nej men för i h-vete! Ni ska väl inte tro att han åt någonting!? Hur kan ungen bara ändra smak sådär på ett par månader!? Jag tycker alla ungar ska komma med en bruksanvisning. Precis när man kommit på hur de fungerar så är det något som förändras...

Hå-hå, ja-ja!

fredag 27 maj 2011

Fredag igen!?

Det blev lite tokstressigt...

Jag hann med en hel del idag på jobbet. En massa samtal, en telefonkonferens och så fick jag iväg 1000 brev. Det var knappt tiden räckte till! Det där med breven hade aldrig gått om jag inte fått hjälp av alla kollegorna som kom förbi, satte sig en stund, och hjälpte mig att ettikettera och kuvertera. Nu kom det viktiga budskapet ut, till alla som behövde. Och det kom ut i tid! Snabba beslut kräver snabba åtgärder! Så är det! Full rulle hem mot fredagsmys!



Räktagliatelle med fänkål, röd chili, dill och citron...

Idag bjöd matkassen på en riktigt god räkpasta. Otroligt god! Fast nästa gång ska vi inte vara så rädd för chilin. Då ska vi ta mer chili, det kunde gott och väl vara lite mer "stuns" rätten. Det blev även över lite till ett par matlådor. Dem ser jag fram emot!

Nu är jag fredagstrött! Veckan har varit intensiv och har gått alldeles för fort! Kali nichta!

torsdag 26 maj 2011

Katastrof! Eller inte...

Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver...

Idag var det körigt! Riktigt mycket körigt! Och jag hann naturligtvis inte ens hälften av allt jag borde ha gjort. Det här innebär att jag kommer att få jobba järnet imorgon. Och förmodligen hinner jag inte med allt då heller... Ja, ja skit i det!

Frun jobbade natt på grund av det där smutsiga askmolnet. Även om det börjar lugna ner sig lite så befinner ju alla flygplan och besättningar på fel plats, och det finns en massa strandsatta resenärer överallt i världen. Det kommer nog ta ett par dagar innan allt är som det ska igen. Om inte Grimsvötn gör som Eyjafjallajökull och "vulkaniserar" en gång till!? Hoppas inte!

Frun sov dåligt idag. Det gör man om man inte är van att jobba natt. Och ikväll skulle hon iväg och jobba igen. Så jag försökte blåsa hem snabbt som attan för att hämta sonen i tid för skolan. Jag hann nästan! Sedan hem och laga mat. Idag bjöd matkassen på "Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver", vilket inte går hem hos varken frun eller sonen... Så jag tog fram lite hemlagade köttbullar ur frysen, till sonen, och började brassa käk.

Mitt i allt hackande, skalande och kokande hände det...


Ljudet var öronbedövande!

Jag stod och lagade mat och jag hör detta fruktansvärda oväsen. Det kraschar, bangar och låter förfärligt. Jag släpper förstås allt och springer genom hallen mot vardagsrummet. För mitt inre ser jag hur hela bokhyllan, med alla glasskåp fyllda med tunga böcker har rasat över sonen. Jag blev livrädd!

Gudskelov, var det inte så farligt! Men lite illa ändå! Sonen spelade Nintendo Wii och hade inte förankrat fjärrkontrollen vid handleden riktigt ordentligt. Därför flög den iväg i ett hetsigt spelögonblick och träffande en tavla. Vi har ett fantastiskt konstverk i vardagsrummet. Hela verket består av fem tavlor med rostiga ramar. Varje ram innehåller tre färgremsor inkapslat mellan två glasskivor. Ett fantastiskt konstverk av Mats Berquist. Och nu gick ett sönder rejält! En av tavlorna rasade ner på en lampa och krossades rejält. Glassplitter och färgremsor överallt. Sonen var oskadd men mycket skärrad. Han var mest nervöst för den kommande utskällningen, medan jag bara var lugn över att han inte skadade sig.

En lång stund ägnades åt att lugna ner den skärrade sonen och samla ihop allt glas... Jag får gå till en rammakare i helgen och kolla om det kan rädda resterna av tavlan. Kanske kan man kolla om "drulleförsäkringen" gäller!? Fast vi har ju precis utnyttjat den då frun körde sin Iphone i tvättmaskinen. Vi kanske blir "svartlistade" hos försäkringsbolaget!?  Just nu är det ett stort gap på väggen... Det känns lite sorgligt!

Middagen gick åt skogen. Sonen gick brända köttbullar. Pastan blev klibbig. Och jag hittade inte oliverna. Fetaost utan oliver, vad är det!? Nåväl, vi fick äta middag ändå. Det var en skön middag på balkongen. Nu är sommaren här! Äntligen!

Senare på kvällen hittade jag oliverna. Nu har jag fixat ett par matlådor. Det var en riktigt god och matig sallad. Jag håller med bloggkamraten från Skåne! MUMS!

Natti, natti...

onsdag 25 maj 2011

Mums!

Tunnbrödswrap med lammkorv, kyckling och tzatsiki...

Idag jobbade jag på det lilla sjukhuset utanför stan! Det var en trevlig utställning. Lite trångt, lite varmt och jag fick stå timmar i sträck eftersom stolarna inte räckte till. Jag borde ha haft stödstrumpor!? Men jag träffade en massa trevliga människor, vilket gjorde mig glad!

Sedan satt jag i bilköer hela vägen hem! E18 suger! Speciellt vid Bergshamralänken! Fast E4an och Klara Strandsleden var skit det med! Det tog tid och jag satt fast! Vilken tur, i oturen alltså, att fruns arbetspass blev flyttat till ett nattpass. Det innebar att hon hann hämta sonen från skolan och ta honom till fotbollsträningen. Det hade jag aldrig hunnit!

När jag närmade mig stan kom det enorma skyfall! Man såg knappt var man körde och vindrutetorkarna räckte inte till. När jag kom hem hittade jag två frusna, blöta och leriga fotbollskillar i badkaret, medan frun hade börjat laga mat. Fotbollsträningen hade fått sluta lite tidigare, då hela himlen öppnade sig. Jag hjälpte till med middagen medan sonen och fotbollskompisen/klasskompisen badades färdigt av frun. Det blev en god middag från "matkassen"!

Och som vi åt! Allihop! Fast mest åt sonens kompis! Som den lilla killen kunde äta!? Det var en fröjd att se! Men den där tzatsikin var något i hästväg. Som jag stinker, eller jag menar doftar, vitlök. Jösses! Alltså en riktig rejäl doft! Puh! Måste komma ihåg att ta med mig tuggummi till jobbet imorgon!

Nu sover sonen och frun jobbar nattskift. Hon försöker få alla askmolnsdrabbade människor, som blivit strandsatta runt om i världen, att få hotellrum och biljett hem. Kanske askmolnskaoset gett med sig. Men det finns en massa plan på fel plats runt om i världen. Kaoset inom resebranchen kommer kvarstå ett par dagar till. Om inte vulkanhelvetet vaknar till liv igen... Det gjorde nämligen Eyafjallajökull förra året!

Rap!*vitlök* Och god natt!

måndag 23 maj 2011

Mat!

Matkassen är här!

Då var vi med matkasse igen! Detta efter ett par veckors uppehåll. Vi har packat upp maten och stuvat in allt i kyl, frys och skafferi.

Så här blir veckans matsedel;
  • Tisdag; Varmkorv med bröd. (Ja, det här kommer ju inte från "matkassen", det fattar ni väl!? I morgon är det "Katarina Södra-dagen" i sonens skola. Uppträdanden, korv, kanelbullar och fest. "Matkassen" får vila!)
  • Onsdag: Tunnbrödswrap med lammkorv, kyckling och tzatsiki
  • Torsdag: Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver
  • Fredag: Räktagliatelle med fänkål, röd chilli, dill och citron
  • Lördag: Chicken sweet and sour med ris
  • Söndag: Kalvfärsfrikadeller i äppel- och currysås med ris
Och så blir det ju en massa matlådor att ta med till jobbet! Perfekt!

tisdag 12 april 2011

Soppa

Middag...

Nu är vi ju slavar under matkassen igen. Det är riktigt kul! Ikväll blev det en fisksoppa med saffran och tomat serverad med baguette.

Jag och frun möttes i hallen. Jag kom från kontoret och hon hade hämtat sonen från skolan. Direkt in i köket och börja skala och hacka. Resultatet blev riktigt gott! Det var längesedan jag åt en god och mustig soppa! Frun är inte uppvuxen med soppa, vilket förmodligen har sin förklaring i att svärmor inte är någon större njutare av soppor. Men det är ju riktigt gott med en mustig soppa!? Mer sånt! Jag ska äta mer soppa! Så får det bli!

Kali nichta!


Det blir soppa till lunch imorgon. Mums!

onsdag 30 mars 2011

Doro wat

Hett och gott!

Vi är ju slavar under "Linas matkasse" denna vecka! Ikväll var det dags för "Doro wat" som är en etiopisk kycklinggryta med kokt ägg. Inte den lättaste rätten att laga till en stressig vardagskväll, dock! Men attans vad god den var! Massor av goda kryddor i en ny harmoni av smaker.

Men en kväll, ensam vuxen hemma, med en hungrig liten sexåring hemma. Jag hackade, skalade och trixade i köket. Jag är faktiskt inte så himla bra att stycka en kyckling! Det slutade med att jag fick karva av köttet av de stackars benen... Men det blev faktiskt riktigt gott i alla fall!

Dessutom finns det två matlådor i kylen, En till frun och en till mig...

måndag 28 mars 2011

Vuxenpoäng!

Prisad vare herren, nu har kassen kommit...

Då har vi fått vår matkasse för andra gången. Fylld med en massa spännande varor och recept. Vi var jättenöjda med den förra matkassen. Det var god mat och roliga recept. Vi fick en massa goda middagar och dessutom matlådor till våra arbeten. Bra för både magen och plånboken!

Förra gången matkassen skulle levereras var vi uppe i fjällen och åkte skidor, vi fick avboka vår matkasse. Så nu har vi gått och längtat i två hela veckor!

Så här blir vår veckomatsedel;
Tis: Fisk i dill- och pepparotssås med kokt potatis och vänskapssallad
Ons: Doro Wat - etiopisk kycklinggryta med kokt ägg
Tor: Viltskavspasta med skogschampinjon och pepparrot
Fre: ? Fredagsmysmiddag framför TVn. Något annat än tacos den här veckan...
Lör: Persiljetoppad nikkalouktasoppa med bröd
Sön: Spenat- och ricottacanelloni med två sorters sallader

Det ser väl vuxet och präktigt ut!? Vill du ha en matkasse? Kolla in här!

söndag 6 mars 2011

Sköna söndag



Detta har verkligen ingenting om min Sköna Söndag att göra! Bara lite nostalgi...


Idag tog vi en lugn och skön frukost innan vi gick ut i den sköna solen. Dagen tillbringades i Stora Blecktornsparken där vi åkte iskana, grillade korv och hade en toppendag. Bästa grannarna var med. Sonen och grannsonen är som bröder efter alla år. De bråkar ungefär var 15:e minut, men det brukar ordna upp sig ganska fort. Bara vi inte lägger oss i för mycket...

Det märktes dock att sonen var lite tröttare och lite mer gråtmildare än vanligt. Det verkar också som om grannsonen förstod detta. Ett tag låg gossarna på en låda i solen och filosoferade om livet. Vi föräldrar har ingen aning vad de pratade om, men de samtalade länge och väl. Det är verkligen inte en syn som man ser hos två vilda sexåriga killar!

Sedan hem och varva ner. Middagen blev rester från "matkassen". Frun jobbade kväll och vi festade på våra "Drumsticks BBQ-style". Frun vägrade nämligen att ta en matlåda med sig till jobbet. Jag vet inte varför!? Hon är kanske snorkig? Själv har jag haft matlåda med mig varenda dag hela veckan... Jag tror hon kan skyllas för att vi slängt så himla mycket mat. Hon vägrar äta rester!? Det kommer hon få ändra på. Jag ska konfiskera hennes rikskuponger och ge henne matlådor framöver! Ha!

Efter middagen var det dags för dusch och pyjamas. Vi kom överens om att strunta i kvällssagan och istället se på "Djursjukhuset" på SVT Barn. Otroligt bra och intressant! Det var för sorgligt med vargen som fått så allvarliga njurproblem och var tvungen att avlivas. Djurskötarna stod och grät. Men det var spännande med veterinären som stod och grävde ut en massa bajs ut en noshörning för att kunna gå in och kolla om honan var dräktig... Det var den!

Sedan i säng med sonen och han somnade på 30 sekunder... Kali nichta!

tisdag 1 mars 2011

Middag

Linas matkasse!

Foliebakad torsk med olivtapenad och citron samt palsternackssås och matvete. Gott som sjutton! Jag och frun stod och lagade tillsammans. Vi var ett under av "tajming" och allt var klart samtidigt. Sonen hade vissa invändningar, vilka vi sket i! Han fick en macka efterråt...

Jag avskyr bloggar med lunch- eller middagstallrikar på. Så för att kompenserna det lidande jag fått utstå, när jag läser andras bloggar, visar jag här en bild på min middagstallrik. Ha, ha! (Det jag gillar minst är typen av bilder som "Hej! Här ar dagens rätt från vägkrogen i Ödeshög!" Förresten har jag ett vagt minne från grillkiosken i Ödeshög. De hade en otroligt god curryketchup! Fast jag vet inte om minnet stämmer för jag var så otroligt bakfull på väg hem från en vinorgie någonstans i norra Småland. Kul var det!)

Undantaget är kompisen, grannen och före detta kollegan. Hon lägger ut bilder på Facebook på sina grekröror och speciellt på sin kretensiska raki. Det är inte töntigt! Det är konst!! Och hennes tarama ser otroligt läcker ut! Gör hon den själv? Eller gör hon som vi gör? Springer till bästa "taramarestaurangen, Faros och köper hem den?

Imorgon blir det grönsakspytt! Både sonen och frun kommer att protestera... Men det skiter väl jag i!
Ha, ha, ha...