Visar inlägg med etikett skåne. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skåne. Visa alla inlägg

söndag 24 juli 2011

Regn, regn, grått och grått...

Kul på dressin...

Vi vaknade till ett grått duggregn utanför fönstret. Alltså, är det såhär sommaren är i Skåne!? De senaste åren har vi verkligen prickat in regnperioderna. Nästa år ska vi ha semester uppe i Pite Havsbad. De brukar alltid vinna "solligan" på alla väderleksrapporter. Jag kan slå vad om att Malmö ligger i botten på den listan!

Idag ville vi göra något roligt. Vi bokade en dressin, enkelt och lätt. Efter frukost kastade vi oss in i bilen och körde som galningar för att hinna i tid till S:t Olof, ett litet idylliskt samhälle på Österlen. Där mötte vi upp med järnvägsföreningsmänniskan som hyrde ut en dressin till oss, lärde oss hur man kör en dressin samt lite trafikregler på räls. Sedan var det bara att hoppa på och cykla iväg. Vi åkte mellan S:t Olof och Gyllebosjö, vilket är en sträcka på 14 kilometer tur och retur. Vi åkte i vacker skånsk natur. Vi morsade på en massa kor, tjurar och rådjur. I Gyllebosjö tog vi en liten picknick innan vi åkte tillbaka.

På vägen hem till Malmö gjorde vi ett stopp i Simrishamn för middag. Jag käkade plankstek. Är inte just plankstek väldigt mycket 80-tal!? Gott var det i alla fall!

torsdag 26 maj 2011

Katastrof! Eller inte...

Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver...

Idag var det körigt! Riktigt mycket körigt! Och jag hann naturligtvis inte ens hälften av allt jag borde ha gjort. Det här innebär att jag kommer att få jobba järnet imorgon. Och förmodligen hinner jag inte med allt då heller... Ja, ja skit i det!

Frun jobbade natt på grund av det där smutsiga askmolnet. Även om det börjar lugna ner sig lite så befinner ju alla flygplan och besättningar på fel plats, och det finns en massa strandsatta resenärer överallt i världen. Det kommer nog ta ett par dagar innan allt är som det ska igen. Om inte Grimsvötn gör som Eyjafjallajökull och "vulkaniserar" en gång till!? Hoppas inte!

Frun sov dåligt idag. Det gör man om man inte är van att jobba natt. Och ikväll skulle hon iväg och jobba igen. Så jag försökte blåsa hem snabbt som attan för att hämta sonen i tid för skolan. Jag hann nästan! Sedan hem och laga mat. Idag bjöd matkassen på "Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver", vilket inte går hem hos varken frun eller sonen... Så jag tog fram lite hemlagade köttbullar ur frysen, till sonen, och började brassa käk.

Mitt i allt hackande, skalande och kokande hände det...


Ljudet var öronbedövande!

Jag stod och lagade mat och jag hör detta fruktansvärda oväsen. Det kraschar, bangar och låter förfärligt. Jag släpper förstås allt och springer genom hallen mot vardagsrummet. För mitt inre ser jag hur hela bokhyllan, med alla glasskåp fyllda med tunga böcker har rasat över sonen. Jag blev livrädd!

Gudskelov, var det inte så farligt! Men lite illa ändå! Sonen spelade Nintendo Wii och hade inte förankrat fjärrkontrollen vid handleden riktigt ordentligt. Därför flög den iväg i ett hetsigt spelögonblick och träffande en tavla. Vi har ett fantastiskt konstverk i vardagsrummet. Hela verket består av fem tavlor med rostiga ramar. Varje ram innehåller tre färgremsor inkapslat mellan två glasskivor. Ett fantastiskt konstverk av Mats Berquist. Och nu gick ett sönder rejält! En av tavlorna rasade ner på en lampa och krossades rejält. Glassplitter och färgremsor överallt. Sonen var oskadd men mycket skärrad. Han var mest nervöst för den kommande utskällningen, medan jag bara var lugn över att han inte skadade sig.

En lång stund ägnades åt att lugna ner den skärrade sonen och samla ihop allt glas... Jag får gå till en rammakare i helgen och kolla om det kan rädda resterna av tavlan. Kanske kan man kolla om "drulleförsäkringen" gäller!? Fast vi har ju precis utnyttjat den då frun körde sin Iphone i tvättmaskinen. Vi kanske blir "svartlistade" hos försäkringsbolaget!?  Just nu är det ett stort gap på väggen... Det känns lite sorgligt!

Middagen gick åt skogen. Sonen gick brända köttbullar. Pastan blev klibbig. Och jag hittade inte oliverna. Fetaost utan oliver, vad är det!? Nåväl, vi fick äta middag ändå. Det var en skön middag på balkongen. Nu är sommaren här! Äntligen!

Senare på kvällen hittade jag oliverna. Nu har jag fixat ett par matlådor. Det var en riktigt god och matig sallad. Jag håller med bloggkamraten från Skåne! MUMS!

Natti, natti...

måndag 18 april 2011

Hammarby!

Det ligger i blodet...

Nej, jag är faktiskt inte ett dugg sportintresserad! Inte av fotboll heller. Jag förstår liksom inte var de springer efter hela tiden. Och är det verkligen sådär jätteviktigt att vinna!? Nej, det viktiga är ju inte att vinna, det viktiga är att man är med! Så det så!

Men jag är Hammarbyare! Och jag är en stolt sådan! Jag är från Söder och Söder är "Bajenland"! (Alla andra kan flytta ut!) Då hejar man på Hammarby! Det finns inget alternativ. Världens bästa lirare hette Nacka Skoglund! Den kisen kunde "joxa med trasan"! Vi är med och hedrar honom varje år på hans födelsedag, på självaste julafton. Det gör man om man bor i Nackas kvarter!

Nu har det ju inte gått så bra för vårt Hammarby... Och de är då de behöver sina fans! Det är då man stödjer Hammarby mer än någonsin! Och dessutom spelar ju sonen i Hammarby. Om jag ser en hammarbyare som säljer Bingolotter så köper jag! Även om jag inte spelar. Man måste stödja sin idrottsklubb!

Uppladdning...

Idag var det hemmapremiär på Söderstadion. Frun, som ju är skånska, visade att hon konverterat till söderböna. Hin sket fullständigt i skånska laget Landskrona och hejade ivrigt på vårt lag, Bajen. Inte hade vi några biljetter till matchen! Det hade vi inte tänkt på... Men vi ville känna stämningen och vara en del av stödet. Så vi beslutade oss för att gå med i Bajenmarschen från Medborgarplatsen och bort till Söderstadion. Vi mötte upp med bästa familjen, som naturligtvis hade matchbiljetter. Vår tanke var att njuta av stämningen, gå med i marschen och sedan dra hem till Söder igen, ta en snabbmiddag och kolla matchen på TV. Så fick det bli!

Medborgarplatsen var het! Massor av folk! Hejaramsor och sånger överallt på varenda krog och uteservering. Hela Björns Trädgård gungade! Det var riktigt häftigt! Men sedan började det med smällare, som lät som bomber. Bengaliska eldar spred en tät krutrök över tillvaron. Överförfriskade fans slängde smällare in i folksamlingar. Kanske inte den bästa miljön för en småbarnsfamilj att vistas i!? Det fanns lite poliser, men de kunde absolut inte påverka händelserna om oroligheter om de skulle uppstå... Stämningen var ändå god och glad om än lite "överförfriskad", om ni förstår vad jag menar. Folk kissade överallt! Det som kommer in, måste ju komma ut. Och öl är ju vätskedrivande...

Vi gick lite från Medis, längre ner på Götgatan. När tåget började gå stod vi och tittade på alla glada och högljudda människor som tog över hela stan. Vi anslut tåget på slutet. Det gjorde en massa andra barmfamiljer också. Det är något visst med att promenera på gatorna och skapa totalt trafikkaos! Jag gillar det! Över 10 000 människor gick i marschen. Som det lät? Vilken stämning! Wow!


Vi äger Skanstullsbron!

Vi vek av vid Gullmarsplan och tog tunnelbanan hem till ön igen. En snabbmiddag på restaurang "Gyllene måsen" och sedan hem och kolla på TVn. Det var nervöst! Mycket nervöst! Men det löste sig till slut! I sista minuten... Bajen slog skånedjävlarna från Landskrona med 2-1!

Heja Hammarby! Jag är stolt Södermalmsbo!

måndag 20 september 2010

Nej!



Nej, nej, nej, nej....


Gud vad jag skäms! Hur kunde ni rösta in rasister? Vi har ju lagar mot rasism! När jag går på stan så går jag med blicken nedåt. Jag är helt enkelt för generad att att möta någon annans blick.

Vi bor i ett mångkulturellt samhälle! Folk har alltid rört på sig! På femtiotalet kom italienarna och jobbade på Scania. På sextiotalet kom jugoslaver och greker då vi behövde en massa arbetskraft. Finnarna har vi tagit emot hela tiden. Vi har tagit emot en massa välutbildade människor som vill jobba hos oss. En massa nya företag har startat och ger klirr i kassan för staten.

Skillnaden nu är att de som kommer är trasiga, traumatiserade flyktingar. Folk som inte alls vill lämna sina länder, utan som tvingats till det för att överleva. Tror ni Sverige är så himla fantastiskt? Kolla vädret utanför ert fönster! Det finns faktiskt bättre länder!!

Nu går 40-talisterna i pension. Snart blir de sjuka och krassliga. Vem ska torka bajset i deras rumpor!? Vi behöver mer folk i vårt land! Vi är för få för att kunna ta hand om denna jättegeneration. Vem ska göra jobbet?

Kanske skulle man deportera alla skåningar och blekingar från Stockholm!? Skicka dem på godsvagnar hem till Skåne och Blekinge. Sedan sätter vi alla spadarna i jorden och separerar dessa smittade landskap och ger dem till Danmark. Där finns det ju bara en massa galna rasister. Då skulle vi slippa dem!

Fast, vid närmare eftertanke, då skulle ju jag också bli en djälva Sverigedemokrat...
Åh, vad jag skäms!

fredag 16 juli 2010

Semester!



Skåne...



De sista mailen är ivägskickade. Telefonsamtalen är ringda! "Out of office-reply" är inprogrammerad. Mobilsvar ändrat!

Nu drar vi på semester! Första anhalten är Lund! Sedan vidare till Torekov. En hel vecka i underbara Skåne...


SEMESTER!!!

lördag 5 juni 2010

Herregud!?




Förfärlig eller bara "trallvänlig"!?


På bilresan ner till Skåne lyssnade vi på alla bidragen från Eurovisionsfinalen. Frun hade köpt skivan på någon bensinmack. Många av bidragen är faktiskt riktigt bra efter ett par genomlyssningar. Vi turades om jag, frun och sonen att önska våra favoritbidrag. Jag valde Tyskland, vinnaren alltså, typ tio gånger i rad. Den är riktigt bra! Resten av familjen tröttnade nog efter sjunde gången låten spelades, men det sket jag i!

Men den låt som vi nu går och nynnar på är denna. Förfärligt! Men den fastnar som ett kletigt tuggummi i håret... Eller hur!?

fredag 4 juni 2010

Skåne!!


"Mölle by the sea", med Grand Hotel Mölle högst upp på sluttningen.


Nu är vi i Skåne igen! Så går det när man är gift med en skånska... Faktum är att vi kommer att vara här nere tre gånger på fyra veckor. Det är nästan så det kan bli lite för mycket av det goda!?

Förra gången var vi ju nere och upplevde "Lundakarnevalen", vilket är en enorm folkfest. Det var första, men inte sista gången, jag upplevde denna begivenhet. Denna gång är vi nere för att bevista ett bröllop och nästa helg är vi här igen för att festa loss på en 40-årsfest. Som sagt, mycket Skåne är det... Men det är helt OK! Skåne visar just nu upp sin bästa sida! Rapsfälten blommar, solen strålar och allt är bara så vackert!

Nu är vi i lilla idyllen Mölle och jag är faktiskt helt betagen och charmad! Vilken liten pärla! En av fruns bästa väninnor, bosatt i Österrike, ska gifta sig med sin österrikiska fästman. De valde den lilla orten Mölle att hålla sitt bröllop i. Gästerna kommer hit från när och fjärran. Bröllopsparet har då valt att göra deras högtidsdag till en upplevelse över hela helgen.

Fredag kväll fick vi vara med om en trevlig barbeque på Grand Hotel, imorgon är det vigsel, fotografering och naturligtvis en hejdundrande fest och på söndag är det brunch för alla som vill. Otroligt härligt! En hel helg med festligheter!

Jag tog ledigt från jobbet på fredagen. Vi åkte ner till Lund, och till svärmor, redan på torsdagen. Vi kom fram sent, mycket sent, och tog en liten nattmacka innan vi gick och lade oss. På fredagen lämnade vi sonen hos mormor och begav oss uppåt mot lilla Mölle. Vi bor på ett jättecharmigt litet hotell mitt i byn. Rekommenderas varmt! En hel helg, utan barn, på hotell! Yes!!

Vi har hunnit promenera runt lite i denna idyll. Mölle är en klassisk badort, som hade sin största glansperiod innan andra världskriget. På den tiden var nästan varje villa ett litet världshus, som tog emot stressade semestrande storstadsbor i stort behov av lite rekreation. Sedan blev Mölle mer och mer en dagsutflykt för skåningar. Men fortfarande finns det kvar ett par hotell och världshus i byn. Och spåren av klassiskt badortsliv finns kvar! Mer om Mölle finns här.

Ikväll var vi på barbeque uppe på Grand Hotel. Vi träffade en massa trevliga människor, som vi ska festa med imorgon. Vi hann prata med det underbara brudparet under lite mer avslappnade former. Imorgon kommer de vara skitnervösa och hinner knappt med någonting alls. Vi såg en otroligt vacker solnedgång över havet. Jag ser fram emot fortsättningen av denna helg! Imorgon blir en vacker, romantisk och rolig dag! Det vet jag redan nu!

Dags att sova och att ladda upp! Kali nichta!



"Mölle by the sea"? Strofen kommer från Povel Ramels "Gräsänklingsblues";

"Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri.
Oh, , , , oh boy! Nu skulle hår jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri,
så nu för refrängen bli:
Oh, Elsalill, come back to me!!