Visar inlägg med etikett eurovision. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett eurovision. Visa alla inlägg

lördag 3 december 2011

Krock!

Vilken krock! Men vi snackar inte om vilken krock som helst... Vi snackar om kanalkrock!

Ikväll ville jag se "Så mycket bättre", ett bra och underhållande musikprogram som förgyller lördagskvällarna så här års. Sonen däremot ville se på "Eurovision Junior". Ni vet som "Eurovision Song Contest", men med en massa småttingar som uppträder. Hur det gick!? Tja...

Heja Sverige!

torsdag 12 maj 2011

Kom igen Europa!

Dags igen...

Nu förväntar jag mig lite bättre resultat! Självklart ska Sverige gå vidare! Men annars tycker jag att dessa bidrag ska gå vidare till toppstriden:


Estland


Irland


Cypern (Fast jag gillar ju allt som sjungs på grekiska...)

Vissten ni förrwten att Cyperns bidrag sjungs av en grek? Och att Greklands bidrag sjöngs av en cypriot!? Hepp!

Heja Europa! Heja Eric Saade!

tisdag 10 maj 2011

Men va f-n!?

Inte mitt fel!

Hur i hela friden kunde Norge åka ut!? Helt galet! Den var ju förhandstippad att vinna hela "tjottaballongen"!? Mystiskt! Jag kan bara säga att Europa har fel! Fetfel! Så är det!

Nu kanske du tycker att det är jag som har fel, men så är det inte! Så här är det faktiskt; Jag har rätt! Och alla andra som har en annan åsikt har fel! Jajamensan! Det är så det funkar! Bra va!?

Det funkar i alla fall för mig...

Heja Europa!

Yes!

Första semifinalen är här! Av kvällens låtar går de tio med flest poäng vidagre till finalen på lördag. Då Sverige inte är med i denna deltävling kan vi inte påverka resultatet. Vi kan bara hoppas att Europa röstar rätt! Heja, heja, HEJA!!

Här kommer mina favoriter:



Norge!

Kan faktiskt vinna hela tävlingen! Måsta absolut gå vidare! Sätter sig som ett tuggummi i hjärnan!



Ungern!

Kvällens överraskning! Måtte de bara sjunga på engelska, även i verserna. Kommer delta i toppstriden! Det är ett som är säkert!




Grekland!

Ja, jag vet! Jag är partisk! Jag älskar allt från Grekland! Även det som är skit! Så är det!
Låten har en skittöntig inledning, som faktiskt gör mig lite generad. Men sedan blir det en sådan där pampig grekballad. En sådan där låt som kommer att sjungas på småtimmarna inne på bouzokiklubbarna, medan alla dansar och kastar servetter omkring sig! Πηγαίνετε, Ελλάδα!



Go, Europe!

torsdag 5 maj 2011

Vår!


Estland...

I Düsseldorf är det redan försommar! I alla fall om man ska tro bilderna som visades därifrån. Snart är det dags för semifinalen och den stora finalen. Uppladdningen fortsätter!

Här kommer min lilla föranalys av de sista låtarna i den andra semifinalen;
  1. Rumånien: Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Bra låt! Men den sticker inte ut. Risken är att den drunknar i den stora massan... Betyg: 3
  2. Estland: Kvällens favorit! Trallvänlig tuggummipop framförd av en ganska tuff tjej. Bra låt! Det här kan gå bra! Betyg: 5
  3. Vitryssland: Jättefånig propaganda om ett land som inte alls är så bra... Men låten svänger och sätter sig. Trots det fåniga budskapet. Betyg: 4
  4. Lettland: Konstig rapp med falsksjungande refrängkör. Betyg: 2
  5. Danmark: Helt OK. Men den påminner faktiskt lite om Andreas Johnsons "Sing for me" i refrängen. Man har liksom hört den här låten förut. Betyg: 3
  6. Irland: De ser rätt konstiga ut! Rent av dumma! Men om man bara blundar och lyssnar så är låten bra. Kommer funka på klubbarna i sommar. Betyg: 4
Nedanstående låtar har redan sin garanterade plats i finalen och behöver därför inte kvala in som alla andra länder. detta då dessa länder var de som grundade EBU. Konstigt att de inte fattar att de skulle tjäna på att kvala in!? Då skulle ju folk känna igen låtarna i finalen, nynna med och rösta. Nu kommer låtarna vara helt nya för tittarna...

Låtarna från "the big five";
  1. Frankrike: En ung tenor med stark röst sjunger på korsikanska. Pampig men trist! Betyg: 2
  2. Italien: Har inte varit med i Eurovision sedan 1997. har tidigare haft en hel del toppenlåtar med i finalen. Den här låten är skit! Betyg: 1
  3. Storbritanien: Gammalt pojkband återupplivas. Man kan dock fortfarande sjunga och har kvar "pojkbandsmovesen". Medelmåttig låt som kan gå hem. Betyg: 3
  4. Tyskland: Förra årets vinnarartist. Skön röst, skön låt, men i helt fel sammanhang. Passar inte i Eurovision. Betyg: 3
Nästa vecka smäller det! Boka in tisdag, torsdag och lördag! Heja Europa!

tisdag 3 maj 2011

Det ÄR ju vår!



Cypern...

 Jag det ska ju vara vår! Även om man inte ser så många vårtecken utanför fönstret just nu. Men då är det ju tur att uppladdningen mot Eurovision fortsätter! För då blir det liksom lite vår i själen! Eller hur!?

Här kommer kvällens föranalys till de första låtarna i den andra semifinalen;
  1. Bosnien-Hercegovina: Hurra! de sjunger på engelska! Kanske är det en bra låt? Dock lite för slätstruken för min smak. Betyg: 2
  2. Nederländerna: Kommer ni ihåg förra årets katastrof? "Cha-la-li, cha-la-la" Huvva! Nu är det lite bättre! Men tråkigare! Betyg: 2
  3. Österrike: Pampig ballad, och de sjkunger inte på tyska!? Hallelulja! Man jag gick inte igång. Betyg: 2
  4. Belgien: Lite "The real group-feeling". Finns det någon refräng? Betyg: 3
  5. Slovakien: Lite trist, men den här ändå något. Kommer nog spelas på radion en del i sommar. Betyg: 3
  6. Ukraina: Konstig låt. Men jag gillade den ändå på något vis. Mysko! Betyg: 3
  7. Moldavien: Konstig låt. Men den sticker faktiskt ut lite i all smörja. Betyg: 3
  8. Sverge: Egentligen Inte den låt jag hejade på. men han är ju bra! Och han sticker ut i det här sammanhanget. Självklart går vi till final! Men vinst!? Nja... Betyg: 4
  9. Cypern: Jag går ju i gång på pampiga låtar på grekiska. Men sådan är ju jag! Kommer nog inte hålla ute i Europa. Betyg: 4
  10. Bulgarien: Sprudlande glad balkanpop på bulgariska. Jag fattar ingenting... Betyg: 3
  11. Makedonien (som egentligen heter F.Y.R.O.M . - Former Yougoslav Republic of Macedonia) Obegriplig balkanpop som byter tempo och stil hela tiden. Betyg: 2
  12. Israel: Dana International är tillbaka. Hur kan man inte åldras ett dugg sedan 1998!? Kusligt... Bra och välgjord tuggummipop. Betyg: 4
  13. Slovenien: Pampig låt som framfördes med en rejäl "Carola-fläkt". Trist på Slovenska, men ska framföras på engelska i Eurovision. Kanske blir den bättre då? Betyg: 3
Nu känns det allt lite vårigare!

tisdag 26 april 2011

Lite mer vår!



Ungern...

Lite mer föranalys inför Eurovision. Här kommer det sista bidragen i den första semifinalen, som sänds den 10/5;
  1. Malta: Landet vi bara hör talas om i Eurovisiontider! En intetsägande discodänga som aldrig fastnar... Betyg: 2
  2. San Marino: Mycket trist ballad! Kommer aldrig så utanför det lilla landets gränser... Betyg: 1
  3. Kroatien: Hon ser nästan ut som Celine Dion? Men den sticker inte ut. Den kommer drunkna i all annan smörja... Betyg: 3
  4. Island: Fin låt, men dessvärre ganska intetsägande... Betyg. 3
  5. Ungern: Mycket bra låt! Hoppas dom sjunger hela texten på engelska. Kan bli en favorit! Betyg: 5
  6. Portugal: Visst kan man bli desperat när hela landets ekonomi håller på att gå i konkurs. Men vad f-n är detta!? Ren skit! Betyg: 1
  7. Litauen: Bra röst, pampig låt! Men trist... Betyg: 2
  8. Azerbadjan: Smörig duett som kan bli farlig. Men den är inte min stil. Gillar den inte! Men den kan gå bra... Betyg: 3
  9. Grekland: Inleder med en trist rap. Vad var det!? Det låter inte ett dugg grekiskt i början, men sedan släpper det. Sedan kommer bouzoukin in och jag smälter. Jag vet att den inter kommer gå bra i Europa, men det skiter jag i. Jag är partisk! Betyg: 5
Heja Europa!

lördag 12 mars 2011

Falun

Hej, Falun! Nu är vi här...

Mår lite bättre idag. Bilen packades och vi åkte ut på vägarna... Vi körde förbi en mack och köpte hela CDn med alla låtarna från hela årets Melodifestival. Så nu har vi analyserat och sjungit med i alla finallåtarna och ett par till. Någonstans på vägen blev det en hamburgerlunch på Max. Max är mycket bättre än Mc Donalds! Så är det! Jag mår bättre och nu tänker jag vara frisk! Så är det med det också!

Vi kom till Falun och checkade in på hotellet. Inget vidare märkvärdigt rum eller märkvärdigt hotell, men bra läge och trevlig personal. Och dessutom bor vi gratis här, då jag tog ut en frinatt. Så vi är glada! Vi tog en promenad på stan. Nja, vi kanske inte är så imponerade av staden Falun. Två ganska fula gågator kantade av ganska fula hus. Och allt, jag menar allt, är stängt en lördagkväll! Men nu ska jag inte vara orättvis. Vi såg delar av äldre stadsbebyggelse också, lite längre bort. Vi ska försöka hinna med en promenad dit imorgon. Kyrkan såg pampig ut!

Vi hittade en "O'learys" i samma hus som hotellet. Sportsbar med OK mat. Jag käkade "fish & chips", eftersom jag inte kände för en hamburgermåltid igen. Sonen tog pannkaka och frun tog någon hamburgare. Sedan gick vi upp på rummet och kröp ner i sängen för att se kvällens stora begivenhet. Hotellrummets TV är en gammal "tjockTV" med ett minimalt bildrör. Riktigt litet, alltså! Jag undrar inte om datorskärmen är större!? Men vi kom på att om vi sitter riktigt nära och trycker våra näsor mot TV-rutan så kan man nästan tro att det är en storbildsTV...

Vi fick med alla våra tre favoritlåtar i toppstriden! Fast vi hade ju hellre sett Danny i Eurovision... Men både den Europeiska juryn och svenska folket var ganska överens. Kanske kan Eric Saaaade hålla ute i Europa? Men en av favoriterna i Eurovision är faktiskt det norska bidraget "Hubba Hubba"! Kom ihåg var ni läste det först!?

Natti natti, Dalarna! Vi ses imorgon!


Försiktigt med glasbitarna nu, pojkar!

lördag 5 juni 2010

Herregud!?




Förfärlig eller bara "trallvänlig"!?


På bilresan ner till Skåne lyssnade vi på alla bidragen från Eurovisionsfinalen. Frun hade köpt skivan på någon bensinmack. Många av bidragen är faktiskt riktigt bra efter ett par genomlyssningar. Vi turades om jag, frun och sonen att önska våra favoritbidrag. Jag valde Tyskland, vinnaren alltså, typ tio gånger i rad. Den är riktigt bra! Resten av familjen tröttnade nog efter sjunde gången låten spelades, men det sket jag i!

Men den låt som vi nu går och nynnar på är denna. Förfärligt! Men den fastnar som ett kletigt tuggummi i håret... Eller hur!?

söndag 30 maj 2010

Jag är ju bara bäst!


Jag vann!


Lördagen bestod av en massa jobb. Både jag och frun jobbade. Jag tog med mig sonen på mitt jobb, efterson det var mycket trevligare än att sitta på ett kontor hela dagen. Det var nämligen vad frun hade att göra. På mitt jobb fanns det en popcornmaskin och en mjukglassmaskin som alla kunde ta för sig av. Jag lyckades dock dölja detta faktum till efter lunch. Ett biljardbord lyckades hålla den lille förströdd hela förmiddagen. Snacka om att kunna manipulera sin omgivning!?

På kvällen åkte vi till kusinen med familj och åt en supergod middag. Hela festen gick i Europatema. Vi åt och drack. Och gott var det! Sedan kollade vi Eurovisionfinalen och analyserade alla låtar. Kusinen hade gjort en frågesport om hela evenemanget. Dessutom skulle vi ange kvällens vinnare. Klart jag vann! Jag är ju proffs på melodifestivalen och Eurovision!

Bäst låt vann! Och jag vann familjetävlingen... Tyskland vann! Precis som jag trodde!!!

fredag 28 maj 2010

Vinnare!




Vinnare?


Inte för att jag har haft så många rätt, precis... I första delfinalen hade jag prickat in fyra av tio låtar. I den andra finalen prickade jag in sex av tio låtar. Frun lyckades bättre!

Jag gillar Danmark, Norge och Island. Känner mig nästan som någon person från balkan eller någon öststat. Ni vet de som alltid bara röstar på varandra. Men jag gillar dessa låtar! Men kanske Tyskland vinner hela skiten!? Jag gillar den låten! Men förmodligen har jag fel igen.

Efteranalys...


Skärp er!

Jaha, vad hände!? Nu "rasar" tittarna! Hela Eurovisionstävlingen ska skrotas. Detta bara för att det svenska folket röstat helt fel. Snacka om att skylla ifrån sig!? Skärpning!

Om ni hade lyssnat på juryn så hade vi skickat Salem al Fakir istället. Då hade det säkert gått mycket bättre! Anna Bergendahl gjorde ett fantastiskt framträdande! Hon är begåvad, vacker och har en enorm utstrålning. Men tyvärr fel låt på fel ställe... Bland så många länder måste man "sticka ut" lite. Och det gjorde inte Sveriges bidrag, bland alla andra ballader... *gäsp* Skyll er själva som röstade fel!

Hela Eurovisionsfestivalen är ett fantastiskt evenemang, som enar hela Europa. En kontinent som haft två världskrig och flera mycket blodiga inbördeskrig i modern tid. Vi sitter tillsammans framför TVn, över en miljard tittare! Det är stort! Så ni trötta, bittra gnällspikar och dåliga förlorare, varför stänger ni inte bara av Tvn, läs en god bok och häll käften!?

På lördag gäller det! Hejja!

torsdag 27 maj 2010

Nu gäller det verkligen!


Frun prickade in åtta av de tio låtarna som gick vidare från den första delfinalen. Jag hade inte lika många rätt...

Det här är kvällens låtar;
  • Litauen - En helt obegriplig låt Betyg: 1
  • Armenien - Skön låt med lite orientaliska inslag Betyg: 3
  • Israel - En typisk pampig låt på hebreiska, handlar förmodligen om fred... Betyg: 2
  • Danmark - Heja! Jag brukar inte rösta på våra grannar, men den är bra! Betyg: 4
  • Schweiz - Pet Shop Boys på franska!? Betyg: 3
  • Sverige - Helt OK, men ganska trist låt. Går hon vidare!? Betyg: 2
  • Azerbajdzjan - Jag gillar "drip drop"! Betyg: 4
  • Ukraina - Ska det vara en powerballad!? Betyg: 2
  • Holland - Det var det värsta jag hört! Positivhalarmusik blandat med dragspel!? Puh! Betyg: 1
  • Rumänien - En sorts duell som handlar om att leka med elden. Dessvärre hettar det inte till... Betyg: 2
  • Slovenien - Trist öststatsrockblandat med folklore Betyg - 1
  • Irland - Fin ballad Betyg: 2
  • Bulgarien - Bra upptempolåt, men varför inte på engelska Betyg: 3
  • Cypern - Låter precis som en pojkbandsballad... Betyg: 2
  • Kroatien - Tråkigt med lokalspråk, pampig låt som växer. Betyg: 3
  • Georgien - Ännu en powerballad, gudskelov på engelska Betyg: 2
  • Turkiet - Svängig låt med lite rapinslag Betyg: 2

Om jag fick bestämma går följande länder vidare: Armenien, Israel, Danmark (bäst!), Schweiz, Sverige, Azerbajdzjan, Irland, Bulgarien, Kroatien och Turkiet. Vi får se om jag får fler rätt än frun ikväll...

tisdag 25 maj 2010

måndag 24 maj 2010

Delfinal 1



Då var det dags igen! Dags att ena hela Europa framför TVn! Heja!

Av följande låtar ska tio stycken gå vidare till finalen;
  • Moldavien - ganska intetsägande, men ändå en av de bästa låtarna i detta block.. Betyg: 2+
  • Ryssland - har inte råd att vinna igen, skickade en urtaskig låt. Huvva! Betyg: 1
  • Estland - trist låt, konstig video... Betyg: 2-
  • Slovakien - vacker video, lite etno Betyg: 2
  • Finland - folkmusik på finska, från Karelen... Betyg: 1
  • Lettland - Kass, intetsägande låt på urusel engelska Betyg: 2
  • Serbien - folkdans, sång på serbiska och rejält "Balkanblås" Betyg: 2
  • Bosnien Herzegovina - trist powerballad Betyg: 2
  • Polen - trist låt och trist video Betyg: 2
  • Beligien - trist ballad, gillar inte stilen men ändå lite proffsig Betyg: 2
  • Malta - trist ballad igen, proffsig igen... Betyg: 3
  • Albanien - helt OK låt fast jag gillar inte gitarrgnisslet. Betyg: 3
  • Grekland - favoritlåten i denna delfinal! Fast det beror ju på att jag älskar allt med Grekland! Betyg: 4
  • Portugal - ännu en ballad, bra röst (eller inte?), varför på portugisiska? Betyg: 2
  • Makedonien/FYROM - raspig öststatsrock på lokala språket, usel Betyg: 1
  • Vitryssland - Bra ballad! Ball video! Stark låt! Betyg: 4
  • Island - upptempolåt och bra röst Betyg 4

De tio låtarna som går vidare bör vara; Moldavien, Estland, Slovakien, Lettland, Polen, Malta, Albanien, Grekland, Vitryssland och Island. Om jag fick bestämma!

tisdag 27 april 2010

Inför Eurovision


Nu är ett vårtecken till här! Nu börjar alla "inför" program inför den stora Eurovisionfinalen i Oslo. Jösses vad många länder vi är i Europa!? Och fler blir vi visst hela tiden!?

För att hålla någon ordning på finalen kommer alla länder med en kass placering i förra årets final att få kvala in. Detta ska ske under två direktsända kvällar. Sedan är det dags för den stora finalen! I finalen är de länder som hade en bra placering sist, de länder som kvalat in under veckan samt de länder som var med och grundade Eurovision på stenåldern. Dit hör visst Tyskland, Storbritanien och Frankrike. Det är därför inte dessa länder lyckas få någon vidare placering nu för tiden. Folk får ju aldrig höra låtarna innan finalen... Synd om dem!? Not!!

Dessvärre kommer inte Sverige att ha någon chans i år! Vi kommer för första gången att misslyckas i kvalomgången och missa finalen helt. Ett mediedrev kommer sedan förfölja den stackars Anna Bergendahl under hela försommaren. Vi får väl skylla oss själva som röstade fram en sådan tråååkig låt!



Den första delen av startfältet hade inget att upphetsande att bjuda på;
  • Moldavien - ganska intetsägande, men ändå en av de bästa låtarna i detta block.. Betyg: 2+
  • Ryssland - har inte råd att vinna igen, skickade en urtaskig låt. Huvva! Betyg: 1
  • Estland - trist låt, konstig video... Betyg: 2-
  • Slovakien - vacker video, lite etno Betyg: 2
  • Finland - folkmusik på finska, från Karelen... Betyg: 1
  • Lettland - Kass, intetsägande låt på urusel engelska Betyg: 2
  • Serbien - folkdans, sång på serbiska och rejält "Balkanblås" Betyg: 2
  • Bosnien Herzegovina - trist powerballad Betyg: 2
  • Polen - trist låt och trist video Betyg: 2
Vi får väl hoppas de övriga låtarna blir bättre! Här finns alla låtarna!