Visar inlägg med etikett mölle. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mölle. Visa alla inlägg

måndag 7 juni 2010

Bröllop i dagarna tre!


Fredagskväll med barbeque. Det blivande brudparet i lederhosen och dirndl. Läckert!




Kan det vara vackrare?



Kyssen! Precis innan risregnet kom...


Oj, oj, oj, vilket bröllop det blev! Jag säger bara; Wow!!

Gästerna komfrån när och fjärran. Sverige, Skåne och Mölle visade sig från sin bästa sida. Sköna soliga dagar och fantastiska solnedgångar.

Vi kom till Mölle på fredagen, checkade in på hotellet och gick på en mycket trevlig barbeque. Det blivande bröllopsparet bar traditionella österrikiska kläder. Mycket snyggt. Trevlig samvaro med de gäster som redan ankommit. Mitt under tillställningen bryter det ut ett glädjekaos då några nära släktingar till brudgummen dyker upp oanmälda och överraskar. Tårar och pussar för alla inblandade. Stämningen är på topp inför lördagen!

Vigseln i den lilla vackra kyrkan var fantastisk! Här blandades Sverige med Österrike, svenska med tyska. Varannan vers på vardera språket. Många av de österrikiska gästerna hade traditionella kläder och hattar på sig. Man märkte att två olika traditioner och sedvänjor samsades, vilket var mycket roligt. Vigselakten var rörande och vacker. Vi bjöds på fantastisk musik. När det hela var över tänkte jag att jag inte ville gå härifrån. Kunde de inte förlängt de hela med en halvtimme till!?

Efter själva vigseln gick vi till det närbelägna församlingshemmet för lite mingel, drinkar och fotografering Skönt och avspänt! Nu kunde vi och brudparet lugna ner oss och rå om varandra ett tag.

Kvällens fest var uppe på vackra Grand Hotel. Även här märktes det att man blandade lite mellan de olika ländernas traditioner. Till exempel så fick jag ha frun till bordet. Det gillar jag! Speciellt eftersom jag och frun aldrig hinner ses... Vi satt alla runt runda bord, vilket jag också gillar, då man lättare får kontakt med alla. Bordsplaceringen var planerad, in i minsta detalj, efter vilka språk som talades och vilka språkkunskaper som fanns. Jag som inte kan ett dugg tyska klarade mig utmärkt med engelska under middagen. Många tyskar/österrikare som inte kunde engelska så bra kände sig nog också mycket nöjda med placeringen.

Middagen var fantastiskt god och vinerna, de flesta från Österrike, ramade in måltiden fint. Det hölls tal på svenska, tyska och engelska. Och var man än satt så fick man en teaterviskande översättning i sitt öra. Österikarna gillade våra traditioner och "hakade på" snabbt. Så fort alla började slå i tallrikarna krävdes det att brudparet kysser varandra. Brudparet förstod snabbt! Om till, exempel brudgummen lämnade bordet, så ska alla killarna springa fram och ge bruden en ordentlig puss. (Och tvärtom om bruden lämnade bordet...) Gissa om alla hakade på!? Som vi sprang! Mycket uppskattat och roligt!

Sedan dans frampå småtimmarna. Efter lite vickning gick vi hem till vårt lilla hotel. Mätta, belåtna och trötta...

Morgonen, eller kanske snarare på förmiddagen, åt vi alla en sagolik brunch tillsammans. Kul att träffa alla igen, dagen efter festen. Många vänner och många farväl till både gamla och nya vänner.

Brudparet är just nu någonstans i Asien och kopplar av på någon strand. Förmodligen med en paraplydrink i handen... Skål och grattis!! Och tack för en fantastisk helg!

fredag 4 juni 2010

Skåne!!


"Mölle by the sea", med Grand Hotel Mölle högst upp på sluttningen.


Nu är vi i Skåne igen! Så går det när man är gift med en skånska... Faktum är att vi kommer att vara här nere tre gånger på fyra veckor. Det är nästan så det kan bli lite för mycket av det goda!?

Förra gången var vi ju nere och upplevde "Lundakarnevalen", vilket är en enorm folkfest. Det var första, men inte sista gången, jag upplevde denna begivenhet. Denna gång är vi nere för att bevista ett bröllop och nästa helg är vi här igen för att festa loss på en 40-årsfest. Som sagt, mycket Skåne är det... Men det är helt OK! Skåne visar just nu upp sin bästa sida! Rapsfälten blommar, solen strålar och allt är bara så vackert!

Nu är vi i lilla idyllen Mölle och jag är faktiskt helt betagen och charmad! Vilken liten pärla! En av fruns bästa väninnor, bosatt i Österrike, ska gifta sig med sin österrikiska fästman. De valde den lilla orten Mölle att hålla sitt bröllop i. Gästerna kommer hit från när och fjärran. Bröllopsparet har då valt att göra deras högtidsdag till en upplevelse över hela helgen.

Fredag kväll fick vi vara med om en trevlig barbeque på Grand Hotel, imorgon är det vigsel, fotografering och naturligtvis en hejdundrande fest och på söndag är det brunch för alla som vill. Otroligt härligt! En hel helg med festligheter!

Jag tog ledigt från jobbet på fredagen. Vi åkte ner till Lund, och till svärmor, redan på torsdagen. Vi kom fram sent, mycket sent, och tog en liten nattmacka innan vi gick och lade oss. På fredagen lämnade vi sonen hos mormor och begav oss uppåt mot lilla Mölle. Vi bor på ett jättecharmigt litet hotell mitt i byn. Rekommenderas varmt! En hel helg, utan barn, på hotell! Yes!!

Vi har hunnit promenera runt lite i denna idyll. Mölle är en klassisk badort, som hade sin största glansperiod innan andra världskriget. På den tiden var nästan varje villa ett litet världshus, som tog emot stressade semestrande storstadsbor i stort behov av lite rekreation. Sedan blev Mölle mer och mer en dagsutflykt för skåningar. Men fortfarande finns det kvar ett par hotell och världshus i byn. Och spåren av klassiskt badortsliv finns kvar! Mer om Mölle finns här.

Ikväll var vi på barbeque uppe på Grand Hotel. Vi träffade en massa trevliga människor, som vi ska festa med imorgon. Vi hann prata med det underbara brudparet under lite mer avslappnade former. Imorgon kommer de vara skitnervösa och hinner knappt med någonting alls. Vi såg en otroligt vacker solnedgång över havet. Jag ser fram emot fortsättningen av denna helg! Imorgon blir en vacker, romantisk och rolig dag! Det vet jag redan nu!

Dags att sova och att ladda upp! Kali nichta!



"Mölle by the sea"? Strofen kommer från Povel Ramels "Gräsänklingsblues";

"Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri.
Oh, , , , oh boy! Nu skulle hår jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri,
så nu för refrängen bli:
Oh, Elsalill, come back to me!!