Visar inlägg med etikett söndag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett söndag. Visa alla inlägg

söndag 4 december 2011

Söndag

Söndagslunch...

Vaknade och kände mig lat och slö. Jag och sonen slöade hemma ensamma, då frun jobbar idag. Vi kom faktiskt inte riktigt igång förrän vid lunch. Men vi var fortfarande lata och gick därför till världens bästa korvkiosk och köpte lunch. Och vi var inte ensamma. De måste göra bra affärer på söndagarna i den där korvkiosken!

På kvällen hade sonen simskola på Eriksdalsbadet. Han simmade längd efter längd i den djupa bassängen. Han är så duktig och jag är så stolt! Och så blev jag lite stolt över mig själv också. Jag hann simma 1000 meter under sonens simlektion.

Liksom för att neutralisera den där latheten som funnits under hela dagen...

söndag 18 september 2011

Sjunde dagen

"Och på den sjunde dagen vilade han..."

Och det gjorde jag!

söndag 13 februari 2011

Sköna söndag

Jättebra! Är det fel på mig som tycker det!?

Idag sov vi ganska länge! Alltså, det gör vi närhelst vi får chansen... Ibland känns lördagsmornarna lite pressade eftersom frukosten måste vara klar redan klockan 10 då Melodikrysset börjar. Men det är så vi är! Vi gillar att sova! Efter alla år som nattarbetande vill jag gärna vakna efter lunchtid. Då mår jag som bäst!

Nåväl, vi gick upp ganska så sent och brassade en jättefrukost och satte oss framför TVn och såg gårdagens delfinal i Melodifestivalen. Vi spelade ju boule hela kvällen igår. Det kan ju vara fel på mig, men jag tyckte det var riktigt bra!? Varför slaktas hela evenemanget i pressen!? Trots det har programmet över tre miljoner tittare... Jag kan ju ha fel!?

Bra delfinal! Så är det! Kul inledning med djärv humor! Bra låtar genom nästan hela fältet! Christer Sjögren är pinsam och borde skjutas! (Alltså inte skjuta ihjäl honom! Jag är ju gammal vapenvägrare... Men man borde skjuta honom av scenen!) Brolle och Sanna till final var väl ganska givet. Men Brolles låt var ganska slätstruken. Jag gillade hon med garnnystanet på sig, hette hon Loreen?. Sedan gillade jag både "The Moniker" och Christian Waltz. Christian borde verkligen gått vidare. Lite som Dilba förra veckan. Hon åkte ur direkt och fick en juimboplats. Trots det klättrar hennes låt upp på topplistorna och är en av de hetaste melodifestivalsbidragen hittills. Kolla själv!

Det är kalashelg idag med! Klasspolaren fyller år och har bjudit in alla klassens killar på bowlingkalas. Wow! Vilken grej!? Så vi lämnade av sonen på kalaset, som hölls i bowlinghallen på Hornsgatan. Bowling, pizza och godis! Kan det bli bättre!

Jag och frun passade på att utforska kvarteren i Maria. Det är ju inte så ofta vi Katarinabor är här. Vi gillar ju vårt Sofo. Vi hittade en jätteläcker restaurang där vi käkade lunch. Det var en vegetarisk restaurang med fantastisk mat. Lokalen var kanske lite spartansk, men väldigt trång. Vi var glada att vi fick bord! Det bjöds på en buffé. Fast man fick inte plocka själv. Man pekade genom rutan och maten lades upp på tallriken. Och man fick gärna gå tillbaka för påfyllning. En massa goda rätter och röror. Jag tog en massa och fyllde på tallriken en gång till. Jag gillade spenatlasagnen! "Söders bästa", sade ägaren, och det var det! Gå dit! Vi var mätta hela kvällen! Jag och frun behövde bara ta lite te och mackor till middag.

Fast man fiser rejält av alla kikärtor!

söndag 7 november 2010

Solig söndag!



Stora Blecktornsparken...


Strålande vacker, kall och solig söndag! Efter en god frukost med nybakade scones begav vi oss ut i solen. Vi gick till favoritparken i grannskapet. Här finns en massa djur, gungor, rutchkanor, korvgrillning och bästa av allt en massa yta att springa av sig på. Ja alltså inte vi vuxna! Utan för sonen och sonens väninna och före detta dagispolare.

Vi föräldrar satt i solen och fikade och snackade om dit och datt. Sedan var det dags för frun att ge sig av till jobbet. Men innan hon började tänkte hon ta sin dagliga "power-walk", eller rask promenad, som jag kallar det... På något sätt fick hon med sig dagiskompisens pappa på promenaden. Jag hann inte varna honom att "power-walk" verkligen innebär "styrke-gång". Hon pinnar på fort min fru! Och det blev han nog varse om...

Vi andra var kvar i parken en stund till. Men så fort solen började sänka sig lite blev det isande kallt. Sonen blev hembjuden till dagiskompisen på bullbak, vilket var perfekt för mig. Då hann jag handla middag och plocka lite hemma.

Resterande kvällen tog vi det lugnt och kollade på "The last Bounce" på SVT Play. Dansgruppen Bounce sista föreställning i Globen. Wow! Vilken föreställning! Kolla själv här! (Vet inte hur länge den ligger kvar där...)

söndag 27 juni 2010

Söndag med söndagspromenad


En skön hage...


På söndagen vaknade vi utvilade, med kanske lite tung i huvudet efter gårdagskvällens underbara grillkväll. Då frun skulle jobba eftermiddag och kväll var vi tvungna att lämna vårt underbara sällskap tidigare på dagen.

Vi hann dock med en underbar promenad genom ett naturreservat i kranskomunen. Ett reservat som Stockholms stad äger. Staden äger nämligen en massa markområden utanför staden, så att stadens invånare skulle få chansen att njuta av natur och grönområden.

Det är därför jag med sorg ser att den inkompetenta ledningen för staden säljer ut dessa områden för att kunna sänka skatterna. Det är ju mina tillgångar de säljer ut!? Ät skit, idioter!! Ni är elaka och egoististiska!

Vi hade i alla fall en underbar promenad, och picnic, i en av de sista grönområderna som staden äger!

söndag 16 maj 2010

Stolt!


En del barn är ju bara duktigare än andra...


Idag är det söndag! Söndag betyder ju, som vanligt, simskola! Den här terminen ligger simskolan klockan 12, vilket är en värdelös tid. Hela söndagen blir ju förstörd. Hela helgen blir ju förstörd!? Fast den här helgen var ju faktiskt hela 4,5 dagar...

Men vi står ut! Vi ser hur sonen älskar sin simskola och hur han lever upp i bassängen tillsammans med sina lektionskamrater. Dessutom ser vi alla tusenlappar och all tid vi lagt ner på babysim, barnsim och nu simskola. Vi stretar på!

Den kommunala simskolan har precis omorganiserat sig. Alla kommunala organisationer brukar omorganisera sig ungefär vart tredje år. Jag tror simskolan klarat sig från de flesta omorganiseringar tidigare, men nu var det visst dags. Tidigare hade man delat in alla grupper i nivåer som var mellan nivå ett till fyra. Nivå ett var nybörjare och fyra var avancerade simmare. Nu har man delat in den i nivåerna "röd" (tidigare nivå ett), gul (tidigare nivåerna två och tre) och grön (tidigare nivå fyra).

Sonen gick direkt in i nivå två och sedan i nivå "gul". I nivå "gul" kan man få gå i många terminer. Målsättningen är att man ska kunna simma 25 meter bröstsim och tio meter ryggsim för att avancera. Idag hade vi ett utvecklingssamtal med simläraren.

Sonen är den enda eleven i gruppen som kommer att gå vidare från "gul" till "grön"! Nästa termin kommer att hållas i djupa bassängen tillsammans med mycket större barn. Vi är så stotla! All babysim har betalat sig! Nu kommer vi öva simning hela sommaren!



Förresten plankade jag och frun in på Eriksdalsbadet idag. Bara så där! Hepp! Vi hann simma en hel del! En bra dag!

söndag 24 januari 2010

Söndag

Lugn och skön söndag tillbringades mest ute i parken. Pulkaåkning, eller snarare iskaneåkningrumpan, varvades med korvgrillning.

Sedan hem och spela lite Zelda. Har inte fuskat en enda gång. Men nu har jag fastnat i ett tempel och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ut. Har ett gäng tjattriga apor som följer mig överallt.
Tips någon!?