Visar inlägg med etikett sommar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sommar. Visa alla inlägg

onsdag 13 juli 2011

Regntunga skyar..


Idag vaknade vi till regnsmatter mot balkongen utanför fönstren. Vi insåg ganska snabbt att det planerade dagen på stranden, tillsammans med kusinen och hans familj, gick om intet. Efter lite telefonerande hit och dit kom vi överens om att utforska staden Helsingborg lite närmare. Så fick det bli!

Helsingborg har vi varit i flera gånger förut. Alltid lika trevlig och gemytlig, alltid lika myllrande på något sätt och alltid en massa danskar överallt. Vi mötte upp äldste kusinen med familj nere vid knutpunkten. Sedan gick vi runt på stan och beblandade oss med myllret. Vi tog lunch på ett "hak" som var både trevligt, gemytligt och prisvärt. Vi klättrade upp i "kärnan" och hann med en eftermiddagsfika. En trevlig dag!

Imorgon planerar frun och sonen att gå ner till SVTs direktsändning av "Sommar" på "Bolibompa". Det är ett program som sänds dagligen härifrån Västra hamnen i Malmö. Så ser ni några galningar som vinkar i alla kameror så är det min lilla familj. Själv stannar jag hemma och brassar en rejäl frukost till de hemvändande. Vi får se om de kommer upp i tid...

Kali nichta!

tisdag 28 juni 2011

Stackars lilla by!

Ännu mer sommar!

Efter "Allsången" kommer "Morden i Midsomer". Perfekt! Nu är det verkligen sommar! Eller hur!? Den här gången med en ny kommissarie Barnaby. Men det verkar gå bra ändå. Samma gamla småborgliga byhåla i England där alla är lite skitkonservativa.

Men hur många invånare finns det i byhålan? Och hur många har mördats genom åren? Jag är förvånad över att det finns några levande människor kvar över huvud taget! Ikväll var det tre lik till...

Flytta aldrig till Midsomer!

söndag 22 maj 2011

Fest på slottet!

Sonen har kommit upp sig...

Idag var det sommar! Hela staden doftade varm asfalt och jag visade världen mina vita underben! Jajamensan, det var årets shortspremiär! Heja!

Efter frukosten tog vi en skön promenad in till city. Vi är nästan aldrig där. På senare år har jag faktiskt börjat uppskatta city mer och mer. Även om Södermalm är bäst! Och vill man inte lämna ön klarar man sig där i månader! Det har faktiskt hänt, tidigare i livet, att jag ibland inte lämnade min ö på flera månader. Det kan ju låta lite andefattigt, men jag trivdes som fisken i vattnet. Jag både jobbade och bodde på Söder. Jag glömde bort resten av världen och stannade hemma. Det bästa med Södermalm är de trevliga människorna, den gemytliga atmosfären och känslan av småstad i en storstad. Och allt finns ju här!

Men nu lämnade vi vår stadsdel och tog en skön sommarpromenad. Vi passerade kyrkogården och kollade in om blommorna jag planterade på graven igår kommer att överleva. De såg ut att må bra och det behövdes ingen ny vattning. De fick sig en rejäl rotblöta igår och den höll i sig.

Vi fortsatte genom Gamla Stan och in till Kungsträdgården. När vi kommit hit började det kurra i våra magar. Det var dags för lunch. Men vi var inte överens om vad vi skulle äta! Det är vi aldrig! Vi är aldrig överens om något! Det är liksom det som är grejen med oss. Jag var sugen på sushi, frun ville ha wok och sonen ville förstås ha korv eller hamburgare. Då hittade vi Neko, som ligger på Regeringsgatan i Gallerian, och de hade både sushi och wok. Hepp! Perfekt! Och vet ni vad? Mitt över gatan ligger restaurang "Gyllene Måsen"! Så medan jag väntade på att vår mat blev klar sprang frun över och köpte ett "Happy Meal".

Sedan hade vi en god och mysig picknick i Kungsträdgården. Min sushi var superb och mättande, frun var nöjd med sin wok och sonen åt allt som inte hade den minsta vitamin ur sin "Happy Meal". Tack gode gud att vi ger honom vitamintabletter varje morgon, för han får inte i sig en enda i sina måltider. Han "silar" liksom alla nyttigheter och lägger dem i hörnan av sin tallrik... Så är det!

Efter lunchen var det dags att leverera sonen till det födelsedagskalas han var inbjuden till. Han var nämligen inbjuden på födelsedagskalas på slottet! Ja, det kungliga slottet! Jodå, sonen har ju kommit upp sig lite! Sonens klasskamrat hade bjudit in alla klassens killar till ett riddarkalas på Livrustkammaren. Kalaset hade varit toppen! Utklädda guider ledde dem genom museét och visade de mest smaskiga detaljerna i utställningen. Sedan hade det varit provning av riddarrustning och en massa annat kul. Födelsedagsbarnet hade önskat sig "något kladdigt" i födelsedagspresent. Det tyckte jag var en kul önskning! Han fick en himla massa "slajm" från oss. Nu kanske hans föräldrar hatar oss?

Under tiden fick jag och frun några timmar för oss själva. Vi satte oss på en solig uteservering och drack lite grann och talade om livet! Det var trevligt! Sommarsemestern börjar planeras. Och den verkar bli bra! Jag berättar mer en annan gång...

Vi var faktiskt lite förvånade över att slottet stod kvar när vi skulle hämta ut sonen. Livrustkammaren såg ganska intakt ut. Men de två kalasguiderna såg lite tagna ut... Killarna var rejält svettiga så vi antog att de hade röjt en hel del.

Hur ska vi kunna bräcka alla dessa födelsedagskalas!? Det har varit kalas på lekland, parklekar, bowlinghallar och museum. Vår plan på ett födelsedagskalas på bakgården med lite hämtpizza börjar pulvriseras. Sonen föreslog att vi kunde bjuda in hela klassen på kalas på Gröna Lund! Vojne, vojne... Vi kanske kan komma undan eftersom han fyller år på sommaren!?

Nej! Vi ska göra ett bra, roligt och billigt kalas! Ett kalas där man umgås och har kul! Ett kalas med tårta och lekar! Ett riktigt födelsedagskalas! Så får det bli!

Kali nichta!

lördag 10 juli 2010

Bra radio



Meta Velander


Ikväll satte jag mig på balkongen och njöt av den lilla svalkan som började komma efter en mycket het dag. Jag lyssnade på dagens "Sommarpratare" som var den fantastiska skådespelaren Meta Velander.

Jag har sett henne en massa gånger på Stockholms Stadsteater. Hon har varit med i den fasta ensemblen ända sedan starten, tror jag. Hon har spelat allt! Stora dramer, lättsamma komedier, revyer och så uppsättningar med Unga Klara och Susanne Osten. Och hon gör allt lika bra! Nu har hon nått den aktningsvärda åldern av 85 år. De försökte pensionera henne från teatern, men det gick inget bra. Gudskelov! Hon håller fortfarande igång och mest hos sin gamla arbetsgivare, Stadsteatern.

Programmet var roligt och hon blandade tal med egen sång. Dessutom hade hon en rolig blandning av musik. Programmet finns här.

Där satt jag i skymningen, tillsammans med Meta Velander i öronen och smuttade på ett glas vin! Livskvalitet!

Kali nichta!

tisdag 29 juni 2010

Sommar!



Allsång på Skansen!



Frun var ledig hela dagen. Det var inte jag... Därför hämtade hon sonen lite tidigare på dagis och åkte ut till släktingarnas landställe, strax utanför stan. Där hade de jättetrevligt med sol och bad. De hade de faktiskt så trevligt att de inte kom hem igen. Så jag blev helt plötsligt gräsänkling. Bara så där helt plötsligt!?

Så efter avslutat arbete tog jag mig en promenad runt stan. Sommarkvällen var ljum och härlig. Sedan hem och bänka sig framför TVn. Det var ju premiär för "Allsång på Skansen"! Det är väl det mest svenska av de svenska? En hop människor som trängs och sjunger tillsammans!? Men det är tradition och det är vackert. Jag satt hemma i min ensamhet och nynnade med lite försiktigt...

Nu är det sommar!!

måndag 21 juni 2010

Promenad



Helt orädda kom de fram till mig... Var försiktiga, gullungar!


Idag hann jag med lite egentid! Det är inte så ofta det händer, inte nu för tiden... (Jag vet! Särskrivning! Men jag kollade med språkrådet...)

Jag hann ta en skön promenad, efter en hektisk arbetsdag. Jag gick längs Årstaviken, från Eriksdal mot Tantolunden och vidare upp mot Medis. Överallt var det en massa fåglar med små ungar. Det var så söta! De flesta var lite folkskygga och simmade undan när jag kom förbi. Men de bortskämda och övergödda änderna skyr inte människor. De kommer fram direkt, i förhoppning om att få en bit bröd. Och ungarna gör som sin mor...

Detta gäller dock inte alla fåglar! Här om dagen var jag uppe vid kyrkan för att pyssla om salig mors grav. Jag fyllde en en kanna vatten för att gå fram mot graven och vattna blommorna. Då upptäcker jag en mås som skriker otroligt aggressivt och stirrar direkt på mig. Då jag stannar upp så ser jag en liten "ullig" måsunge som staplar runt bland gravarna. Jag förstår direkt att mamman försöker försvara sin unge. Så därför går jag undan och tar en omväg till graven.

Men andra besökare på kyrkogården blev hela "bajsbombarderade" av den moderliga måsen. Måsen gjorde även aggressiva utfall mot en del besökare. Jag hann inte varna alla, även om jag räddade en del...

Nu är det sommar!